Pojedli, zgłodnieli, to ja nałożę Wam drugą porcję, także ugotowaną z dokumentacji SAE nr. 871977.
VRIS jaki jest, każdy widzi. Przynajmniej każdy, kto ma vałkę, i choć trochę się nią interesuje.
Mamy trzy ustawienia korzystające z efektu rezonansu – 0, 1 i 2. Samego efektu też nie będę tutaj tłumaczył, a jedynie co z niego wynika.
Miejsca przełączenia się długości dla KL-DE to od 0 do 3250, do 4250 i do 6500 rpm, kiedy to system wraca do pozycji zerowej i próbuje korzystać z tzw. drugiego odbicia.
Punkty rezonansu dla kolejnych długości to około 3000, 4000 i 5000 RPM. Logika nakazywała by twierdzić, że optimum dla drugiego odbicia pierwszej pozycji to 6000rpm, ale tutaj dochodzi kwestia masy i objętości, większe zyski do 6500 zapewnia 2 pozycja kolektora. Powyżej tej wartości "nic naprawdę nic nie pomoże", jak to śpiewali wspólnie artyści patrząc na wykres momentu. Całe szczęście artyści to nie domorośli inżynierowie, i za przeproszeniem wała się znali.
Jeśli założymy (w ciemno, tak mi się po prostu wydaje) że odczuwalne zyski z rezonansu zawierają się w przedziale +/– 500obr od optymalnego punktu, to mamy wskazówkę dlaczego inżynierom tak bardzo zależało na podbiciu zakresu do 2500rpm (poprzedni post). Od tego momentu, zaczynają się zyski z VRISu. Z drugiej strony, gdyby przeprojektować system tak żeby zysk zaczynał się wyżej, to też kończył by się wyżej.
Jak to zrobić? Na przykład poszerzyć kanały dolotowe w kolektorze (i głowicy ofc). Jeśli zwiększymy ich pojemność, to nawet bez zmian długości uda nam się przenieść rezonans wyżej. Jakie zwiększenie średnicy da jakie zyski – nie wiem. Trzeba to policzyć. Oczywiście, ECU nie będzie już przełączał kanałów w najbardziej optymalnym momencie, krzywa momentu będzie bardziej pofalowana, ale da sporo ugrać w zakresie wysokich obrotów. I zabrać w niskich, ale kto by się tym przejmował.
Oczywiście, jest jeszcze jedna możliwość. Można na przykład kupić kolektor od ZE, który różni się głównie tym... że ma szersze kanały, a co za tym idzie ich większą pojemność. Magia.
Nie ważne czy weźmiemy narzędzia, czy portfel, dobrze byłoby pomyśleć nad sterowaniem, żeby długości kanałów przełączały się zgodnie ze stanem faktycznym. W tym pomoże temat VRIS Boxa, który już przewijał się przez forum.
Część danych ukradziona także stąd:
https://mazda626.net/topic/41591-all-ab ... ke-system/