Dla porzadku...
swap na KLZE
--------
Podstawa to w miare dokladna znajomosc roznic pomiedzy K8, KF, KL a KLZE. Napisalem w dziale Warsztat krotki opis tego co robilem, ale nie opisalem tam wielu waznych kwestii, bo bym tydzien klepal. W skrocie ujmujac, aby osiagnac 200KM zmiana na KLZE wymaga:
1 – silnika KLZE, to jasne
2a – odpowiedniego ECU, najlepiej z danego rocznika co silnik,
2b – nowy EPROM do ECU, ktore ma sie od oryginalnego silnika,
3 – przeplywomierz JE50, jesli zmieniamy ECU na ten od KLZE,
Do pelnego efektu potrzebujemy odpowiedniej wiedzy, aby dobrze przerobic system sterownia podcisnieniami (VRISy, usuniecie EGR). Nie jest to trudne, jesli zna sie te rurki na pamiec.
Najwazniejsze w tym wszystkim jest jedno. Zmiana silnika K8 > KF > KL > KLZE, wymaga zmiany programu (EPROM). Nawet jesli zalozymy oryginalny ECU, nie osiagniemy normy silnika w KM. Bez tego jedyny efekt jaki sie osiagnie, to wrazenia.
– moc pozostanie taka sama jak w poprzednim silniku.
Reasumujac, koszt swapa na KLZE oscyluje w granicach 2000$ i ma swoje wymagania. Inaczej efekt bezdzie zerowy.
--------------
instalacja turbiny
--------------
Na poczatek radze sobie kupic ksiazke Corky Bell'a
Jest to jeden z najlepszych specjalistow od turbo w USA, z ktorym mialem przyjemnosc porozmawiac za namowa kumpla.
Podstawa w montazu turbo jest PROJEKT, ktory bedzie sie realizowac. Jesli przy jego robieniu zastosuje sie odpowiednie wzory do przeliczen, to pozniejsze wykonanie bedzie bardzo proste. Mozna tez tak jak ja, konsultowac go wczesniej z kims, kto ma pojecie w tym temacie. Pozniej pozostanie nam tylko spawanie i montaz. Pomijam kwestie odpowiedniego doboru turbiny, bo to zbyt dlugi temat. Podstawa przed taka instalacja, jest doprowadzenie silnika do 100% sprawnosci – tutaj nie ma miejsca na kompromisy.
Ja mam ten fart, ze mialem wczesniej do dyspozycji taki gotowy zestaw z US i czesciowo w/g niego wykonuje swoj. Kosztuje on okolo 1000-1500$, a w skal wchodza minimum:
– przerobione kolektory wydechowe,
– turbina,
– blow-off,
– miernik cisnienia doladowania z czujka,
dodatkowo mozna dostac m.in.:
– miernik temp. spalin,
– miernik cisnienia spalin,
– zmodyfikowany odpowiednio eprom do ECU,
itp. itd.
Za 2000$ mozna miec gotowca z wszelkimi bajerami gotowego do zamontowania. Za dodatkowe 1000-2000$ mozna dokupic sobie zestaw do przerobienia silnika (m.in. kute tloki, komplet uszczelek, nowe walki rozrzadu). Jesli kogos odstraszaja ceny, to proponuje zamontowanie na poczatek zestawu podstawowego za ok. 1000$.
Jest wiele aspektow, ktorych tutaj nie porusze, bo bym musial ksiazke napisac.
Ostateczny rozrachunek jest taki, ze swap jest drozszy, niz minimalny zestaw do turbiny. Wykonanie samemu to wyzwanie, ale mozna kupic gotowy zestaw i nie ryzykowac.
---------------
Dla tych co klepia bzdury, nie znajac tematu proponuje troche pogrzebac po necie, poczytac i podzwonic zanim znow cos napisza. Ja staram sie nie pisac o tym, czego sam nie zrobilem osobiscie. Te drogie kity co o nich napisal LoB, to az cale 6000zl liczac przesylke do Polski. Porownajcie to ze swapem na KLZE.[/img]