Zwiększanie mocy za pomocą cewki i oporników (Diesel)
Witam wszystkich użytkowników dieselków,
jestem nowym użytkownikiem forum i szczęśliwym właścicielem 323F ditd 2000r.
Przeszedłem długą drogę aby moją efkę reanimować – oczywiście nie ominął mnie problem braku mocy, szczególnie na niskich obrotach. Najpierw postanowiłem wstawić chip. Zrobili to w V-tech. Jak się okazało samochód zyskał sporo mocy jednak przyśpieszał bardzo niekulturalnie tzn nagły przyrost mocy od 1800 rpm oraz szarpanie przy każdym dodaniu i ujęciu pedału gazu.
Tak naprawdę piszę bo wiem jakie to flustrujące, gdy trzeba depnąć a samochód droczy się z nami bardziej niż arabski osioł.
Jest bardzo prosty sposób na poprawę mocy za mniej niż 30 zł... (żadne oporniki)
Jeśli ktoś jest zainteresowany to mogę opisać "zabieg". Wyniki mojej madzi po zabiegu: 60-100 (IV) 6,7s,
80-120 (V) 10,8, Zużycie paliwa niezmienione przebieg 220tys., po modyfikacji 60 tys
wyniki są średnimi z 10 pomiarów. 0-100 nie mierzyłem bo nie lubię
Paru osobom już pomogłem – szczególnie tym, którzy przyjeżdżają do zaprzyjaźnionego warsztatu a tam po wymianie paru rzeczy nic sie nie poprawia.
Właśnie przeczytałem to co napisałem – hm brzmi to jak reklama marketingowa
oczywiście pomogę za darmo. pozdrawiam
jestem nowym użytkownikiem forum i szczęśliwym właścicielem 323F ditd 2000r.
Przeszedłem długą drogę aby moją efkę reanimować – oczywiście nie ominął mnie problem braku mocy, szczególnie na niskich obrotach. Najpierw postanowiłem wstawić chip. Zrobili to w V-tech. Jak się okazało samochód zyskał sporo mocy jednak przyśpieszał bardzo niekulturalnie tzn nagły przyrost mocy od 1800 rpm oraz szarpanie przy każdym dodaniu i ujęciu pedału gazu.
Tak naprawdę piszę bo wiem jakie to flustrujące, gdy trzeba depnąć a samochód droczy się z nami bardziej niż arabski osioł.
Jest bardzo prosty sposób na poprawę mocy za mniej niż 30 zł... (żadne oporniki)
Jeśli ktoś jest zainteresowany to mogę opisać "zabieg". Wyniki mojej madzi po zabiegu: 60-100 (IV) 6,7s,
80-120 (V) 10,8, Zużycie paliwa niezmienione przebieg 220tys., po modyfikacji 60 tys
wyniki są średnimi z 10 pomiarów. 0-100 nie mierzyłem bo nie lubię
Paru osobom już pomogłem – szczególnie tym, którzy przyjeżdżają do zaprzyjaźnionego warsztatu a tam po wymianie paru rzeczy nic sie nie poprawia.
Właśnie przeczytałem to co napisałem – hm brzmi to jak reklama marketingowa
oczywiście pomogę za darmo. pozdrawiam
- Od: 3 gru 2009, 11:25
- Posty: 58
- Skąd: Sieradz
- Auto: 323f DITD 101KM
asaselllo napisał(a):Jest bardzo prosty sposób na poprawę mocy za mniej niż 30 zł... (żadne oporniki)
a mozna troche jasniej ?
asaselllo napisał(a):oczywiście pomogę za darmo
czekamy na opis
ps
asaselllo napisał(a):60-100 (IV) 6,7s,
80-120 (V) 10,8
realne wyniki wiec czekamy z niecierpliwoscią
Patent sprzedał mi w styczniu 2008r. jeden czeski mechanik gdy czyścił mi zbiornik paliwa – polskie paliwko zamarzło mi gdy wyjechałem na narty.
Wyczyścił układ paliwowy, nalał oleju i się przejechał. Gdy wrócił to kazał mi wywalić to ustroństwo (box z V-tech – zresztą jeśli ktoś chce to mogę mu go sprzedać:)) i teraz uwaga!
obnażył przewód od zaworu ciśnienia pompy SPV (ten niebieski) oraz przewód przy przepływomierzu pomarańczowy (są dwa pomarańczowe – chodzi o ten drugi zaraz przy białym). Następnie podpiął zwykły przewód pod spv i na dosłownie moment zetknął do pomarańczowego.– obroty znacznie wzrosły na tę chwilę. Przyniósł cewkę (dosłownie taka jak przy filtrze do głośnika niskotonowego w zwrotnicy) i podłączył pomiędzy wspomniany przewód od przepływki a spv). Teraz obroty już nie wzrosły ale silnik troszkę inaczej zabrzmiał.
Reasumując: od zaworu spv pociągnąć przewód, podpiąć do cewki powietrznej i podłączyć do przewodu pomarańczowego do przepływki.
Autko nie do poznania śmiga aż miło. Muszę jednak przyznać że box z v-tech dawał większą moc ale moc była nierównomiernie rozwijana. teraz ładnie od dołu pięknie zbiera. Nie wziął ode mnie kasy i powiedział, że temat ten dawno już przerabiali w Czechach bo tam wiele tych samochodów kupiono.
Acha cewka ta przepuszcza sygnały do 200 Hz. sprawdzałem na głośniku.
Jeśli efekty będą zbyt słabe albo wręcz przeciwnie stanie się zbyt czuły na reakcję gazu są sposoby aby to zniwelować.
Nie wiem czy da się to zrobić na w M6 choć pompa też denso i przepływka również:).
jeśli ktoś się boi coś spaprać zapraszam do Sieradza wszystko pokażę efekty w mojej bj-ce i ewentualnie doradzę.
Wyczyścił układ paliwowy, nalał oleju i się przejechał. Gdy wrócił to kazał mi wywalić to ustroństwo (box z V-tech – zresztą jeśli ktoś chce to mogę mu go sprzedać:)) i teraz uwaga!
obnażył przewód od zaworu ciśnienia pompy SPV (ten niebieski) oraz przewód przy przepływomierzu pomarańczowy (są dwa pomarańczowe – chodzi o ten drugi zaraz przy białym). Następnie podpiął zwykły przewód pod spv i na dosłownie moment zetknął do pomarańczowego.– obroty znacznie wzrosły na tę chwilę. Przyniósł cewkę (dosłownie taka jak przy filtrze do głośnika niskotonowego w zwrotnicy) i podłączył pomiędzy wspomniany przewód od przepływki a spv). Teraz obroty już nie wzrosły ale silnik troszkę inaczej zabrzmiał.
Reasumując: od zaworu spv pociągnąć przewód, podpiąć do cewki powietrznej i podłączyć do przewodu pomarańczowego do przepływki.
Autko nie do poznania śmiga aż miło. Muszę jednak przyznać że box z v-tech dawał większą moc ale moc była nierównomiernie rozwijana. teraz ładnie od dołu pięknie zbiera. Nie wziął ode mnie kasy i powiedział, że temat ten dawno już przerabiali w Czechach bo tam wiele tych samochodów kupiono.
Acha cewka ta przepuszcza sygnały do 200 Hz. sprawdzałem na głośniku.
Jeśli efekty będą zbyt słabe albo wręcz przeciwnie stanie się zbyt czuły na reakcję gazu są sposoby aby to zniwelować.
Nie wiem czy da się to zrobić na w M6 choć pompa też denso i przepływka również:).
jeśli ktoś się boi coś spaprać zapraszam do Sieradza wszystko pokażę efekty w mojej bj-ce i ewentualnie doradzę.
- Od: 3 gru 2009, 11:25
- Posty: 58
- Skąd: Sieradz
- Auto: 323f DITD 101KM
odczułem już na swojej skórze zainteresowanie "patentem"
Wczoraj był u mnie Michał z pod Warszawy z totalną padaczką na niskich obrotach i Mirek z Bełchatowa – pozdrawiam. Posiedzieliśmy troszkę nad autkami...
Udało się ale pojawia się sporo uwag.
Do jednej mazdy trzeba było pokombinować z ciut inną cewką. Nie wiem od czego to zależy, może od kondycji zaworu spv? Efekty są zauważalne. Mirkowi oddałem własną cewkę (za dobry jestem). Ja wstawiłem sobie inną z domowych głośników heco. Sprawuje się nieźle ale nie tak dobrze jak poprzednia. Dlatego proponuję zakupić sobie kilka o różnych częstotliwościach odcięcia i wybrać tę z najlepszym efektem (koszt jednej to 3-5 zł).
Moja mazda to RF4 101 km. Rf4 produkowali od X.2000r. Wcześniejszego chipa zamontowali mi w kreatorze mocy. Przed założeniem zmierzono moc – 82 KM i 197NM.
Wczoraj był u mnie Michał z pod Warszawy z totalną padaczką na niskich obrotach i Mirek z Bełchatowa – pozdrawiam. Posiedzieliśmy troszkę nad autkami...
Udało się ale pojawia się sporo uwag.
Do jednej mazdy trzeba było pokombinować z ciut inną cewką. Nie wiem od czego to zależy, może od kondycji zaworu spv? Efekty są zauważalne. Mirkowi oddałem własną cewkę (za dobry jestem). Ja wstawiłem sobie inną z domowych głośników heco. Sprawuje się nieźle ale nie tak dobrze jak poprzednia. Dlatego proponuję zakupić sobie kilka o różnych częstotliwościach odcięcia i wybrać tę z najlepszym efektem (koszt jednej to 3-5 zł).
Moja mazda to RF4 101 km. Rf4 produkowali od X.2000r. Wcześniejszego chipa zamontowali mi w kreatorze mocy. Przed założeniem zmierzono moc – 82 KM i 197NM.
- Od: 3 gru 2009, 11:25
- Posty: 58
- Skąd: Sieradz
- Auto: 323f DITD 101KM
wczoraj sprawdzaliśmy – do rf2 można też podpiąć cewkę. Do boost control (do pomarańczowego przewodu) jednak pojawia się niestety wada. Szarpie czasami w pierwszym momencie przy dodawaniu gazu. Pewnie przyczyną jest tutaj wyższe napięcie na przewodzie w stosunku do tego na przepływce. Pogrzebie i dam znać czy da sie ten problem ominąć. Natomiast z chipem rf2 radzi sobie świetnie.
- Od: 3 gru 2009, 11:25
- Posty: 58
- Skąd: Sieradz
- Auto: 323f DITD 101KM
A bez niego jakie sa? (w sensie, z ta cewka)
Zaufany warsztat: www.mazvagtech.pl
Z władzą nie polemizuję – i tak zawsze ma rację.
Mapy EU wschodnia i zachodnia 2010r do oryginalnej nawigacji Mazdy po liftingu
Najniższe notowane spalanie 5.2L, średnie 8L, maksymalne 12L.
Z władzą nie polemizuję – i tak zawsze ma rację.
Mapy EU wschodnia i zachodnia 2010r do oryginalnej nawigacji Mazdy po liftingu
Najniższe notowane spalanie 5.2L, średnie 8L, maksymalne 12L.
asaselllo napisał(a):dziwi mnie, że nikt nie chce się pochwalić swoimi modernizacjami za pomocą tej cewki. Ja pomogłem w ciągu dwóch lat naprawdę wielu osobom lecz jakoś wszyscy fakt tak taniego tuningu ukrywają...
spokojnie – napewno bedzie relacja z pomiarem na hamowni.
Witam serdecznie,
Wcześniej opisywałem jak zrobić tani tuning za pomocą "cewki"
Wczoraj Michał z Chojnic do mnie zawitał. Pokazał mi swój wykres po instalacji cewki w swojej bj-tce.
124 KM przy 4050 i 262 Nm przy 2780,
Szczerze to się "podjarałem" i po świętach jadę na hamownię zbadać moją efkę. Wykres oczywiście przedstawię.
Wcześniej opisywałem jak zrobić tani tuning za pomocą "cewki"
Wczoraj Michał z Chojnic do mnie zawitał. Pokazał mi swój wykres po instalacji cewki w swojej bj-tce.
124 KM przy 4050 i 262 Nm przy 2780,
Szczerze to się "podjarałem" i po świętach jadę na hamownię zbadać moją efkę. Wykres oczywiście przedstawię.
- Od: 3 gru 2009, 11:25
- Posty: 58
- Skąd: Sieradz
- Auto: 323f DITD 101KM
caly czas pamietam co mam zrobic ale nie bardzo mam czas sie tym zajac – mam troche zaleglosci w pracy a chce miec wolne miedzy swietami – do wigilii dam rade (tak mysle) z fotorelacja.
polecam patent asasello – proste jak konstrukcja cepa i skuteczne
polecam patent asasello – proste jak konstrukcja cepa i skuteczne
Troszkę czasu minęło odkąd pisałem o tuningu DITD za pomocą "cewki"...
W tym czasie przyjechało do mnie ponad 20 osób. Dostałem również mnóstwo telefonów ze spostrzeżeniami dotyczącego przeprowadzonego tuningu.
Wyniki są szokujące. okazuje się, że metodą prób i błędów wielu użytkowników tych silników doszli do ponad 140KM i 300 Nm wydając na to "kilka groszy".
Ja osobiście nie robiłem pomiarów na hamowni, ponieważ co i rusz przenoszę metody innych osób na moją BJkę.
jak się okazuje nie musi to być cewka. Wystarczą zwykłe oporniczki za 5gr za sztukę!. Miejsca połączeń są dokładnie takie same jak w przypadku "cewki" oraz dochodzi wprowadzenie opornika pomiędzy kabelek czerwony na przepływce.
Zszokowany przed tygodniem niesamowitymi przyspieszeniami jednej z madzi 323 wprowadziłem system do swojej. Uzyskane przyspieszenia w mojej BJ przerosło wszelkie oczekiwania:
60-100 – 4,6s (III), 60-100 – 5,5s(IV) 60-100-8,8s(V), 80-120(8,9).
Niestety przy takiej mocy silnik pracował trochę nerwowo. Powyżej 2700 obr przy dodając nawet niewiele gazu katapultował do przodu zbyt gwałtownie. Może to niektórym odpowiada ale ja zmieniłem odrobinę parametry. W 30 min doprowadziłem silnik do bardzo płynnej pracy przy pełnych obrotach. Od 1200 rwie jak nigdy choć musiałem troszkę moc utemperować.
Aktualne pomiary:
60-100 – 6,3s (IV), 60-100 – 9,4s (V), 80-120 – 6s (IV), 80-120 -9,6s (V).
Jeśli chodzi o trwałość , bo często jestem o to pytany, na cewce zrobiłem 62 tys km. Na opornikach jeżdżę dopiero od tygodnia ale znam człowieka, który zrobił 21 tys km.
Co do ostatniego pytania jak podłączyć cewką. Kabelek czarny do zaworu i (teraz trzeba spojrzeć na spód cewki) wyjściowy czerwony do przewodu na przepływce. Pozdrawiam
W tym czasie przyjechało do mnie ponad 20 osób. Dostałem również mnóstwo telefonów ze spostrzeżeniami dotyczącego przeprowadzonego tuningu.
Wyniki są szokujące. okazuje się, że metodą prób i błędów wielu użytkowników tych silników doszli do ponad 140KM i 300 Nm wydając na to "kilka groszy".
Ja osobiście nie robiłem pomiarów na hamowni, ponieważ co i rusz przenoszę metody innych osób na moją BJkę.
jak się okazuje nie musi to być cewka. Wystarczą zwykłe oporniczki za 5gr za sztukę!. Miejsca połączeń są dokładnie takie same jak w przypadku "cewki" oraz dochodzi wprowadzenie opornika pomiędzy kabelek czerwony na przepływce.
Zszokowany przed tygodniem niesamowitymi przyspieszeniami jednej z madzi 323 wprowadziłem system do swojej. Uzyskane przyspieszenia w mojej BJ przerosło wszelkie oczekiwania:
60-100 – 4,6s (III), 60-100 – 5,5s(IV) 60-100-8,8s(V), 80-120(8,9).
Niestety przy takiej mocy silnik pracował trochę nerwowo. Powyżej 2700 obr przy dodając nawet niewiele gazu katapultował do przodu zbyt gwałtownie. Może to niektórym odpowiada ale ja zmieniłem odrobinę parametry. W 30 min doprowadziłem silnik do bardzo płynnej pracy przy pełnych obrotach. Od 1200 rwie jak nigdy choć musiałem troszkę moc utemperować.
Aktualne pomiary:
60-100 – 6,3s (IV), 60-100 – 9,4s (V), 80-120 – 6s (IV), 80-120 -9,6s (V).
Jeśli chodzi o trwałość , bo często jestem o to pytany, na cewce zrobiłem 62 tys km. Na opornikach jeżdżę dopiero od tygodnia ale znam człowieka, który zrobił 21 tys km.
Co do ostatniego pytania jak podłączyć cewką. Kabelek czarny do zaworu i (teraz trzeba spojrzeć na spód cewki) wyjściowy czerwony do przewodu na przepływce. Pozdrawiam
- Od: 3 gru 2009, 11:25
- Posty: 58
- Skąd: Sieradz
- Auto: 323f DITD 101KM
Postprzez asaselllo » 05 lut 2010 wczoraj 10:45
Troszkę czasu minęło odkąd pisałem o tuningu DITD za pomocą "cewki"...
potwierdzam wszystko to co pisze kolega
sama modyfikacja trwa chwilke:
<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/nQO02TCi-WY&hl=pl_PL&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/nQO02TCi-WY&hl=pl_PL&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>
http://www.youtube.com/watch?v=nQO02TCi-WY
a oto jej efekt:
<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/F-rpgjp7K1g&hl=pl_PL&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/F-rpgjp7K1g&hl=pl_PL&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>
http://www.youtube.com/watch?v=F-rpgjp7K1g
porownanie z seria:
<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/YsLliI064a4&hl=pl_PL&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/YsLliI064a4&hl=pl_PL&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>
http://www.youtube.com/watch?v=YsLliI064a4
i jeszcze jeden z modyfikacji:
<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/T6EW9YVD1D4&hl=pl_PL&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/T6EW9YVD1D4&hl=pl_PL&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>
http://www.youtube.com/watch?v=T6EW9YVD1D4
wniosek – proste i skuteczne jak konstrukcja cepa
edit: nie wiem czemu nie wstawia filmow wiec dodaje linki...
i jeszcze kilka zdjec z modyfikacji coby nie pomylic kabelkow:
Troszkę czasu minęło odkąd pisałem o tuningu DITD za pomocą "cewki"...
potwierdzam wszystko to co pisze kolega
sama modyfikacja trwa chwilke:
<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/nQO02TCi-WY&hl=pl_PL&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/nQO02TCi-WY&hl=pl_PL&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>
http://www.youtube.com/watch?v=nQO02TCi-WY
a oto jej efekt:
<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/F-rpgjp7K1g&hl=pl_PL&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/F-rpgjp7K1g&hl=pl_PL&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>
http://www.youtube.com/watch?v=F-rpgjp7K1g
porownanie z seria:
<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/YsLliI064a4&hl=pl_PL&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/YsLliI064a4&hl=pl_PL&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>
http://www.youtube.com/watch?v=YsLliI064a4
i jeszcze jeden z modyfikacji:
<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/T6EW9YVD1D4&hl=pl_PL&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/T6EW9YVD1D4&hl=pl_PL&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>
http://www.youtube.com/watch?v=T6EW9YVD1D4
wniosek – proste i skuteczne jak konstrukcja cepa
edit: nie wiem czemu nie wstawia filmow wiec dodaje linki...
i jeszcze kilka zdjec z modyfikacji coby nie pomylic kabelkow:
Witam
Jestem mocno zainteresowany wykonaniem takiego "moda" w swojej Madzi
Autko to 626 Ditd 98' 90KM silnik Rf2
Wiem ze pojawia sie maly problem z szarpaniem
Czy wiadomo juz jak mozna temu zaradzic Jestem totalnie zielony jesli chodzi o auta
wiec wole nie kombinowac na własną reke.
Piszecie cos o zwyklych opornikach o.O Czy w rf2 tez to rozwiazanie przejdzie ?
Jak tak to jakie oporniki kupic i gdzie to wpinac bo jak juz wiadomo
przeplywki w tym silniku nie ma :–/
Dzieki za pomoc i mam nadzieje ze cos jeszcze z tego silniczka sie wykrzesze i naciesze sie nim jeszcze ten rok
Jestem mocno zainteresowany wykonaniem takiego "moda" w swojej Madzi
Autko to 626 Ditd 98' 90KM silnik Rf2
Wiem ze pojawia sie maly problem z szarpaniem
Czy wiadomo juz jak mozna temu zaradzic Jestem totalnie zielony jesli chodzi o auta
wiec wole nie kombinowac na własną reke.
Piszecie cos o zwyklych opornikach o.O Czy w rf2 tez to rozwiazanie przejdzie ?
Jak tak to jakie oporniki kupic i gdzie to wpinac bo jak juz wiadomo
przeplywki w tym silniku nie ma :–/
Dzieki za pomoc i mam nadzieje ze cos jeszcze z tego silniczka sie wykrzesze i naciesze sie nim jeszcze ten rok
"Ćwiara"
Kąkolewo 27.04.2013
Best ET-17,645
Best ET+RT -18,085
Śpisz nie wygrywasz
Kąkolewo 27.04.2013
Best ET-17,645
Best ET+RT -18,085
Śpisz nie wygrywasz
Wczoraj dzwonił do mnie właściciel mazdy6 121KM
podziękował – bo za pomocą modyfikacji przedstawionej przeze mnie w DITD dokonał tego samego w swojej 6-ce.
To sądzę dobra wiadomość dla posiadaczy tego modelu.
pozdrawiam.
podziękował – bo za pomocą modyfikacji przedstawionej przeze mnie w DITD dokonał tego samego w swojej 6-ce.
To sądzę dobra wiadomość dla posiadaczy tego modelu.
pozdrawiam.
- Od: 3 gru 2009, 11:25
- Posty: 58
- Skąd: Sieradz
- Auto: 323f DITD 101KM
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości
Moderator
Moderatorzy Tuning i modyfikacje