Spis Treści:
1. Wstęp
2. Lista potrzebnych części
3. Skąd wziąć silnik
4. Swap
4.1 Wiązka silnika, oraz alternatora
4.2 Aparat zapłonowy
4.3 Pokrywa puszki filtra powietrza
4.4 Wydech
4.5 Immobiliser, oraz komputer silnika
5 Lifting modelu
6 Zdjęcia
7 Zakończenie1. WstępJeśli to czytasz widocznie masz już dość swojego słabego/olejożernego Z5 (niepotrzebne skreślić), oraz myślisz o łatwym zwiększeniu mocy. Najłatwiejszym sposobem będzie wymiana silnika z Z5(1.5) na BP(1.8). Nie muszę wspominać oczywiście o dokładnym sprawdzeniu nowego serducha, by nie okazało się że ono również ma problem z olejem. Ponieważ wbrew opiniom i BP biorą olej (swoją drogą, każdy zajechany motor bierze olej).
2. Lista potrzebnych części 1.oczywiście silnik
2.skrzynia z półosiami
3.tarcze, zaciski i zwrotnice (w ostateczności mogą zostać od Z5, ale nie polecane)
4.górna pokrywa puszki filtra powietrza, przepływomierz i rura dolotu
5.kompletny wydech
6.komputer z wiązką silnika, oraz zależnie od trafu sterownik immobilisera i stacyjka z kluczykiem
7.Jeśli ktoś jeździ na 13" to dochodzą większe koła minimum 14"
Plus oczywiście zwykłe części eksploatacyjne typu filtry, płyny, świece, przewody WN, pasek rozrządu z rolkami i pompą wody. Jeśli ktoś chce uniknąć od zawalenia roboty później, to może po wyjęciu silnika wymienić wkład tylnej poduszki silnika (aby ją wyjąć normalnie, trzeba pół samochodu demontować by opuścić belkę, a tak można na miejscu spróbować wymienić wkład mając pustą komorę). Wkład poduszki dostępny jest w firmie TEDGUM w cenie 60zł.
3. Skąd wziąć silnikMożna szukać ofert na allegro, szrotach, forum, itp, itd. Najlepszym rozwiązaniem jest dostanie anglika, lub samochodu z kierownicą po lewej stronie bitego w tył i wyjęcie z niego wszystkich dostępnych części.
4. SWAP4.1 Wiązka silnika, oraz alternatoraW przypadku samochodów z Anglii inne jest prowadzenie wiązki silnika. Gdy normalnie wiązka przechodzi po prawej stronie komputera i wychodzi do komory, a tam po ścianie przechodzi na lewą stronę do silnika, to w samochodach z Anglii wiązka idzie po lewej stronie komputera, przechodzi do komory i od razu na silnik. Taka wiązka jest krótsza o jakieś 40-50cm od wersji z kierownicą po lewej stronie. Najlepiej posiadać tą dłuższą wiązkę, ale i krótsza też się przyda
Są dwie szkoły dopasowania krótszej wiązki, jedna to dolutować brakujące długości przewodów (ja tak zrobiłem), a druga to puścić wiązkę tak jak w samochodach z kierownicą po prawej stronie, przy naszym pedale gazu (tak zrobił
wvx, zdjęcia niżej). Te drugie rozwiązanie ma tą zaletę, iż nie zmniejsza się wytrzymałość wiązki, a wadą że musimy robić nową dziurę na wiązkę, oraz odpowiednio ją ułożyć by nie przeszkadzała przy operowaniu gazem. Jeśli decydujemy się lutować, należy pamiętać o dokładnym izolowaniu przewodów za pomocą rurek termokurczliwych, najlepiej z klejem.
Jeśli wiązkę dokupujemy oddzielnie, musimy sprawdzić czy będą pasować złącza od wiązki wtryskiwaczy(wychodzi od wtryskiwaczy, a kończy się obok aparatu zapłonowego), oraz od komputera silnika, ponieważ z tego co zauważyłem były 2 wersje.
Gdy będziemy już wyciągać silnik, najwygodniej będzie nie odpinać przewodów od alternatora, tylko wyciągnąć je razem z silnikiem, oraz z przyczepionymi do nich: puszką bezpieczników i klemami akumulatora, i przełożyć je razem z silnikiem do naszego auta.
4.2 Aparat zapłonowySilnik BP, tak jak i Z5 wychodził z dwoma różnymi aparatami zapłonowymi P5(P9) i M3. Jeśli przy SWAPie zmieniamy z P5 na P5, lub z P5 na M3 to wszystko jest bezproblemowe. W przypadku gdy zachodzi zmiana z M3 na P5, musimy przeciągnąć dodatkowy przewód zasilający aparat. Gdy spojrzymy na wiązkę silnika, to będzie to gruby niebieski przewód znajdujący się w dużej wtyczce łączącej wiązkę silnika z instalacją w aucie. Wtyczka ta znajduje się za komputerem silnika, razem z dwoma innymi. Tego właśnie przewodu będzie brakować w instalacji auta. Powinien on zostać poprowadzony do skrzynki bezpieczników przy nogach kierowcy, tak jak to w oryginale jest (niżej zdjęcia
wvx, pokazujące gdzie podpiąć dodatkowy przewód), lub podpięty do wydajnego źródła, gdzie napięcie pojawia się po przekręceniu kluczyka w pozycję ON(włączone wszystkie odbiorniki prądu).
4.3 Pokrywa puszki filtra powietrzaSilnik Z5 posiadał czujnik temperatury powietrza wlotowego wkładany w pokrywę puszki filtra powietrza. BP natomiast posiada ten czujnik wbudowany już w przepływomierz, więc w jego pokrywie filtra, otworu już nie ma. Co za tym idzie, pokrywa do wymiany razem z przepływomierzem i elastyczną rurą do przepustnicy.
4.4 WydechSilnik BP produkuje więcej spalin, które muszą zostać odprowadzone i jego układ wydechowy ma większą średnicę niż przy silniku Z5.
4.5 Immobiliser, oraz komputerTemat rzeka
Krótko, jeśli aktualnie nie posiadamy immobilisera w kluczyku, to mamy problem. Dorwanie komputera silnika bez immo to prawie jak wygrana w totka, ale znaleźć się da (patrz
skorpek). Drugim sposobem jest dołożenie immobilisera, najlepiej wycinając kawałek potrzebnej instalacji z auta dawcy i wlutowanie jej w swoją. Jest tego niecałe 10 przewodów i da się to zrobić( ja mam tak u siebie). Cały immobiliser składa się z puszeczki z pętlą indukcyjną przy stacyjce, modułu sterownika znajdującego się pod deską (posiada białą naklejkę z napisem Temic i długim kodek kreskowym i liczbami pod nim), oraz komputera silnika. Jest to nie rozłączalny zestaw i musi być przekładany razem, ponieważ każdy komputer ma swój jedyny sterownik, z którym tylko zadziała. Jako plus, zyskujemy fabryczny immobiliser w kluczyku
Fabrycznie lampka od sterownika zapala kontrolkę auta z kluczykiem, ja u siebie wsadziłem ją w kontrolkę od niezapiętych pasów.
Ale jeśli posiadamy już fabryczny immobiliser to jesteśmy w domu, bo wypinamy stary komputer i sterownik, a wpinamy nowy – plug&play
W przypadku dobierania komputera silnika oddzielnie, musimy tak jak przy wiązce, uważnie sprawdzać model. Były różne modele różniące się złączami.
Tak jak już wyżej napisałem, najlepszym rozwiązaniem jest przełożenie wszystkiego co potrzebne z jednego auta. Wtedy mamy pewność, że wszystko będzie pasować.
Układu wspomagania nie musimy rozłączać, wystarczy odkręcić pompę wspomagania od silnika i odłożyć ją na bok, w BP pompa jest ta sama.
5 Lifting modeluPo liftingu została zmieniona instalacja elektryczna pod deską, ale raczej nie powinno być problemów ze SWAPem. Niestety, nie jestem w stanie na 100% dać słowa, ponieważ nie zdarzył się jeszcze przypadek takiego SWAPu.
6 ZdjęciaProwadzenie wiązki przy nogach kierowcy:
Podłączenie brakującego przewodu dla aparatu zapłonowego:
Wtyczka za skrzynką bezpieczników:
Wtyczki za komputerem silnika:
No i najważniejsze – nie zapominajmy o posiłkach regeneracyjnych, by SWAP przebiegał szybko i bezproblemowo (na zdjęciu
skorpek zajada się bigosem)
7 ZakończenieNa fotorelacji z części mechanicznej się nie skupiałem, ponieważ jest to standardowa operacja. Najpierw wszystko rozpinamy, oznaczamy i wyciągamy, a potem wkładamy drugie w odwrotnej kolejności i podpinamy. Niestety nie posiadam wielu zdjęć z tej operacji, ale postaram się coś wrzucić, jak tylko dostanę jeszcze zdjęcia od wvx i skorpka
Całość będzie na bieżąco aktualizowana i modyfikowana.
PS. Wybaczcie błędy, to mój pierwszy artykuł tego typu
Lista SWAPowców:–
gadula–
wvx–
skorpek– i kiedyś
kwadrix