Trzy magiczne litery JDM są skrótem od Japanese Domestic Market. Termin ten jest używany przez firmy w Japonii w odniesieniu do lokalnego rynku krajowych towarów (japoński rynek wewnętrzny). W motoryzacji określa japońskie samochody i części, zaprojektowane i wykonane w celu dostosowania do rodzimych referencji rynkowych.
W latach 70' i 80' w Japonii produkowano wiele popularnych wyczynowych samochodów jak i sportowe wersje istniejących już modeli, lecz żadne z nich nigdy nie było eksportowane poza Azję.
Pod koniec lat '80 i na początku lat '90 coraz bardziej popularny stawał się prywatny import samochodów z Japonii do Australii, Europy i Stanów Zjednoczonych. Największym powodzeniem cieszała się Toyota Supra i Nissan Skyline. Duży wpływ na rozwój tego "procederu" miała kompatybilność części, bardzo tani koszt importu, rozwój e-handlu, możliwość dość taniego modyfikowania samochodów lub po prostu kupienie "gotowego" auta wyczynowego. To wszystko odbiło się na profesjonalnych rajdach i wyścigach gdzie samochody z importu zaczęły wieść prym, ale także były używane rekreacyjnie.
Kilka przykładów klasycznego JDMu z lat '80 i '90:
Nissan R31 Skyline Passage GT :
Nissan Skyline R34:
Toyota Supra:
Toyota Corolla AE86:
Honda Prelude:
Honda Integra:
Honda NSX:
Mazda RX-7 FC:
Samochody JDM były objęte tzw. jishu-kisei, coś w stylu umowy dżentelmeńskiej wśród większości producentów samochodów. Pierwsze ograniczenie powstało w 1970r. , a była to maksymalna prędkość – 180km/h.
Dlatego JDMowe zegary wyskalowane są do 180km/h:
Kolejne ograniczenie z 1988r. dotyczyło maksymalnej mocy, która wynosiła 280KM (zniesiono w 2004r.) . Zasady te powstały ze względów bezpieczeństwa, ale także na obawy dotyczące Bosozoku – gangu motocyklowego w Japonii.
Samochody JDM często różnią się pod względem właściwości i wyposażenia od tych samych modeli aut sprzedawanych poza Japonią. Na pewno wyposażenie było bogatsze, o czym świadczy fakt, że już pod koniec lat '80 i początku '90 w autach oferowano nawigację satelitarną, automatyczną klimatyzację, składane elektrycznie lusterka, ciekawsze zegary, dodatkowe schowki we wnętrzu auta, itp. Także silniki były mocniejsze( w porównaniu z odpowiednikami z innych rynków), ze względu na mniej restrykcyjne normy ekologiczne jak i występowanie tylko benzyny wysokooktanowej. JDM to właśnie takie techniczne i wizualne niuanse, nadające całkowicie nowe, specjalne znaczenie samochodów z Kraju Kwitnących Wiśni.
JDMowe części nabierają wartości dopiero poza granicami swojego kraju, ponieważ dla Japończyków są to gadżety łatwo dostępne, a inni muszą się o nie mocno starać, ponieważ są "mega rare", a ich import jest bardzo kosztowny. Do tego dochodzi ich wartość kolekcjonerska i wynikiem tej sytuacji są astronomiczne ceny akcesoriów JDM, które na rodzimym rynku nie mają dużej wartości.
Do popularyzacji JDM przyczynili się także kultowi japońscy tunerzy : Nismo, Mugen, Spoon, Toda, TRD, HKS, Jun, Greddy, A'pexi, Skunk2, Takata, Bride, Spoon, RSR, Tein itp.
Styl tuningu JDM ma parę nurtów. Jednym z nich jest stylizowanie auta na wersję z rynku japońskiego. Auto JDM musi spełniać jedno podstawowe założenie – najważniejsza jest funkcjonalność auta, a potem jego wygląd. Moc także nie musi być imponująca, ważne by była płynnie rozwijana i pozwalała na pełne i efektywne jej wykorzystanie podczas ostrej jazdy w zakrętach.
Co się składa na tą funkcjonalność?
1. Lekkie felgi o małej średnicy z odsadzeniem dobranym pod kątem jak najlepszego prowadzenia np.:
Rays TE37:
Riverside R101:
Weds Farmas:
Work XSA:
Impul Hoshino:
Mazdaspeed MS-03:
2. Dobrze skonfigurowne zawieszenie np. :
Tein RA:
HKS Hipermax RS:
Apexi N1:
Rozpórki, stabilizatory, klatki i inne elementy zawieszenia Cusco:
Zawieszenia Mazdaspeed:
3. Kubełkowe fotele i pasy szelkowe:
Bride i pasy Takata:
Fotele Mazdaspeed Type F:
4. Elementy z carbonu w celu obniżenia masy auta:
Jeśli chodzi o wygląd – charakterystyczne są:
1. Ambery – pomarańczowe klosze kierunkowskazów:
2. Żółte klosze halogenów:
3. Side visors- deflektory deszczu i wiatru ma szyby i szyberdachy:
4. Front lip – dokładka przednia:
5. Rear spoiler – tylny spojler:
6. Side skirts – dokładki boczne:
7. Tow hook:
Oczywiście nie oznacza to, że w stylu JDM nie doszukamy się dużych i szerokich felg, jaki i turbodoładowanych potworów. Na pewno znajdziemy je w innym nurcie czyli driftingu. Drifting, to dyscyplina wywodząca się z Japonii, która polega na widowiskowej jeździe poślizgami. Driftowozy są bardzo atrakcyjne i agresywne. Oprócz niskiego, twardego zawieszenia, wielkich felg i dużej mocy silnika posiadają również wysokie, karbonowe spoilery na tylnych klapach, dużą ilość naklejek, często w lustrzanym odbiciu oraz jaskrawe malowania.
Kolejnym nurtem jest tzw. "Wangan" style, który ukierunkowany jest przede wszystkim na dużą moc.
Nazwa pochodzi od odcinka autostrady w Tokio, gdzie odbywają się uliczne wyścigi z "rolki" od 100km/h do ponad 300km/h. Auta budowane do Wangan Run są bardzo mocne, często przekraczają 1000KM. Wangan style to po prostu bardzo szybka jazda, dlatego auta z tej grupy z powodzeniem biorą udział w startach w drag racingu. Najsłynniejsza grupa wyścigowa Wangan nosi nazwę "Midnight Club".
Czyli JDM to nie tylko "ambery" i stickery. Każdy z nas może objąć odpowiednią drogę i postawić na odwzorowanie, użyteczność, świetne prowadzenie, agresywny wygląd czy też duże moce. JDM jest stylem bardzo ciekawym, zróżnicowanym i wysmakowanym. Śmiało można stwierdzić, że jest kultem, religią i sposobem na życie dla wielu pasjonatów motoryzacji.
Źródła:
1. http://www.passwordjdm.com
2. http://www.jdmstyletuning.com
3. http://honda-tech.com
4. http://www.therealjdm.com
Tuning Optyczy – JDM Style
Strona 1 z 1
Kaizen Sushi Racing Team Polub nasz FP :)
-
jarek.ZE
- Od: 25 lis 2008, 01:19
- Posty: 3760 (180/234)
- Skąd: Konstancin-Jeziorna
- Auto: Mazda MX-5 NA B6 '93
Była:
Mazda3 BM PE 120KM '14
Rajdowe Clio F7P '91
Mazda mx-3 EC KLZE '91
Subaru Impreza WRX MY05
Mazda6 GG AJ '04
Strona 1 z 1
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości
Moderator
Moderatorzy Tuning i modyfikacje