Zmiana podświetlania wnętrza – panel nawiewu i przełączniki
Witam,
Jako, że znudziły mi się już moje niebieskie świecidełka w samochodzie postanowiłem coś z tym zrobić – i zrobiłem teraz czerwone . Krótka fotorelacja, co by potomnym było łatwiej. Na początek trzeba zaopatrzyć się w coś co daje światło, a więc kupujemy np. diody. Dobrze jest, gdy są to diody bezpośrednio dostosowane do napięcia 12V, ale te akurat są droższe i można kupić zwykłe 3,2V + opornik (większość sprzedawców z allegro dokłada taki opornik gratis). Diody powinny być o średnicy 5 mm (3 szt do panelu sterowania) i 3 mm lub 5 mm do przycisków w desce rozdzielczej, 1 przycisk = 1 dioda, poza temponatem, gdzie potrzeba 2 szt. Dodatkowo należy zaopatrzyć się w prostokątne diody, które użyjemy w suwakach, w panelu sterowania. Na początek musimy wymontować panel sterowania i przyciski (jak zrobi się cieplej, albo dorwę jakiś garaż, to pstryknę kilka fotek jak to się robi w mx-6).
Tak więc mamy panel sterowania
Te szare kółeczka to nasze "cudowne" zielone żaróweczki , które musimy wykręcić
Teraz wykręcamy suwak włączający dmuchawę (wkręt na dole)
przymocowany jest na 2 wkręty, gdzie jeden jest troszkę ukryty
żeby zdemontować włącznik dmuchawy musimy jeszcze zdjąć uchwyt suwaka – podważamy śrubokrętem lub ściągamy sprytnymi paluszkami
i tym razem pojawia nam się "cudownie" zielona dioda
teraz odkręcamy obudowę włącznika dmuchawy (również 2 małe wkręty)
przy pomocy lutownicy należy odlutować zieloną diodę
dioda, którą kupiłem, była nieco większa niż oryginalna
ale z pomocą przyszło sprytne urządzenie typu dremel
i już jest prawie jak oryginał
który lutujemy w miejsce uprzednio odlutowanej zielonej diody (należy tu zapamiętać, gdzie był + i – w diodach rozpoznajemy to po długości nóżek)
po przylutowaniu nowej diody składamy wszystko w odwrotnej kolejności i robimy kolejny suwak, ten już dużo szybciej i łatwiej. Tak więc na początek zdejmujemy uchwyt
wyciągamy diodę
uprzednio przygotowaną nową diodę montujemy w miejsce starej (trzeba tu nieco skrócić nóżki – u mnie to było po około 3 mm)
o jak ładnie
nakładamy uchwyt
i po kłopocie.
Teraz przechodzimy do kolejnego etapu, który zajmuje nieco mniej czasu i daje dużo więcej efektów. Leniwi i Ci, którym nie przeszkadza zielone podświetlenie suwaków mogą pominąć to wszystko co do tej pory opisałem i zacząć zabawę od tego momentu
Mamy tu fajną żarówkę z zielonym filtrem, którą na początku wymontowaliśmy z panelu sterowania
musimy usunąć żarówkę z oprawki – poprzez wyprostowanie drucików
tu widzimy diody i oporniki, które wmontujemy w miejsce żaróweczki
ponownie niezastąpiony dremel pomaga nam przerobić diody, aby rozpraszały światło, co da lepszy efekt podświetlenia
"ściętą" diodę wsuwamy w miejsce żaróweczki
następnie jedną nóżkę ucinamy, tak, żeby przylutować opornik (pomijamy ten etap jeżeli mamy diody na 12V)
po wszystkim zawijamy druciki w taki sam sposób, jak były zawinięte w oryginalnej żaróweczce. Nie przejmujemy się, że opornik troszkę wystaje, bo to nie będzie przeszkadzać.
Warto jeszcze skrócić za długie druciki, żeby nam się spięcie nie zrobiło i ładniej wszystko wyglądało. Powtarzamy tę czynność 3 razy i widzimy coś takiego
nie wiem dlaczego na zdjęciu nie wyszło podświetlenie jednego suwaka , ale zapewniam, że ładnie go widać w realu. Na powyższym zdjęciu widzimy brak podświetlenia niebieskiego koloru z podziałki temperatury, ale o tym ewentualnie w przyszłości o ile będziecie zainteresowani tematem
Panel sterowania mamy gotowy, więc bierzemy się za przyciski
demontujemy żaróweczkę
podobnie jak wcześniej musimy oddzielić ją od oprawki
i przymierzamy diodę, tylko uwaga tu robimy odwrotnie opornik idzie pod oprawkę, a nie nad jak to miało miejsce w panelu sterowania (później nie zamontowalibyśmy go na desce). Tu polecam diody na 12V – wygodniej się je później ustawia.
teraz bardzo bardzo delikatnie wyciągamy płytkę (tylko nie łamiemy plastikowych uchwytów, co może być trudne ) Uwaga na małą metalową kuleczkę, która potrafi wypaść i ciężko się jej później szuka.
uff udało się
teraz samą oprawkę montujemy na wyjętej płytce i wciskamy tam diodę z opornikiem od dołu, a następnie wyginamy w kierunku w którym ma świecić. Ten etap robię zawsze w samochodzie, żeby sprawdzić, który jest + i który –, bo w przypadku diody nie pozostaje to bez znaczenia. Źle podłączone nie będzie świecić.
wystające druciki owijamy tak jak było w oryginale i
bingo. Świeci aż miło, pomimo zielonego filtra na przycisku światło z diody dość dobrze sobie radzi.
Tę czynność powtarzamy tyle razy ile mamy przycisków w samochodzie .
Na obecną chwilę koszt materiałów to około 30 zł w przypadku diodek przystosowanych do zasilania 12V. Także koszty znikome, pracy wcale nie dużo i oko się cieszy
A teraz najważniejsze dla mnie, piszcie, czy mam ten wątek kontynuować, czy sobie odpuścić. Jest jeszcze do opisania:
– zmiana tych małych diodek w panelu sterowania, które święcą się w zależności od wciśniętego przycisku funkcyjnego np. nawiew na szyby, nogi, itp.
– doświetlenie niebieskiego paska przy suwaku od ustawiania temperatury
– szczegółowy opis wszystkich przycisków (te do ustawiania wysokości świateł i jasności oświetlenia oraz temponat są trochę skomplikowane w przeróbce)
– delikatne podświetlenie przycisków otwierania szyb w mx-6 (bliskie plany)
– montaż tarcz indiglo (dalsze plany)
Jako, że znudziły mi się już moje niebieskie świecidełka w samochodzie postanowiłem coś z tym zrobić – i zrobiłem teraz czerwone . Krótka fotorelacja, co by potomnym było łatwiej. Na początek trzeba zaopatrzyć się w coś co daje światło, a więc kupujemy np. diody. Dobrze jest, gdy są to diody bezpośrednio dostosowane do napięcia 12V, ale te akurat są droższe i można kupić zwykłe 3,2V + opornik (większość sprzedawców z allegro dokłada taki opornik gratis). Diody powinny być o średnicy 5 mm (3 szt do panelu sterowania) i 3 mm lub 5 mm do przycisków w desce rozdzielczej, 1 przycisk = 1 dioda, poza temponatem, gdzie potrzeba 2 szt. Dodatkowo należy zaopatrzyć się w prostokątne diody, które użyjemy w suwakach, w panelu sterowania. Na początek musimy wymontować panel sterowania i przyciski (jak zrobi się cieplej, albo dorwę jakiś garaż, to pstryknę kilka fotek jak to się robi w mx-6).
Tak więc mamy panel sterowania
Te szare kółeczka to nasze "cudowne" zielone żaróweczki , które musimy wykręcić
Teraz wykręcamy suwak włączający dmuchawę (wkręt na dole)
przymocowany jest na 2 wkręty, gdzie jeden jest troszkę ukryty
żeby zdemontować włącznik dmuchawy musimy jeszcze zdjąć uchwyt suwaka – podważamy śrubokrętem lub ściągamy sprytnymi paluszkami
i tym razem pojawia nam się "cudownie" zielona dioda
teraz odkręcamy obudowę włącznika dmuchawy (również 2 małe wkręty)
przy pomocy lutownicy należy odlutować zieloną diodę
dioda, którą kupiłem, była nieco większa niż oryginalna
ale z pomocą przyszło sprytne urządzenie typu dremel
i już jest prawie jak oryginał
który lutujemy w miejsce uprzednio odlutowanej zielonej diody (należy tu zapamiętać, gdzie był + i – w diodach rozpoznajemy to po długości nóżek)
po przylutowaniu nowej diody składamy wszystko w odwrotnej kolejności i robimy kolejny suwak, ten już dużo szybciej i łatwiej. Tak więc na początek zdejmujemy uchwyt
wyciągamy diodę
uprzednio przygotowaną nową diodę montujemy w miejsce starej (trzeba tu nieco skrócić nóżki – u mnie to było po około 3 mm)
o jak ładnie
nakładamy uchwyt
i po kłopocie.
Teraz przechodzimy do kolejnego etapu, który zajmuje nieco mniej czasu i daje dużo więcej efektów. Leniwi i Ci, którym nie przeszkadza zielone podświetlenie suwaków mogą pominąć to wszystko co do tej pory opisałem i zacząć zabawę od tego momentu
Mamy tu fajną żarówkę z zielonym filtrem, którą na początku wymontowaliśmy z panelu sterowania
musimy usunąć żarówkę z oprawki – poprzez wyprostowanie drucików
tu widzimy diody i oporniki, które wmontujemy w miejsce żaróweczki
ponownie niezastąpiony dremel pomaga nam przerobić diody, aby rozpraszały światło, co da lepszy efekt podświetlenia
"ściętą" diodę wsuwamy w miejsce żaróweczki
następnie jedną nóżkę ucinamy, tak, żeby przylutować opornik (pomijamy ten etap jeżeli mamy diody na 12V)
po wszystkim zawijamy druciki w taki sam sposób, jak były zawinięte w oryginalnej żaróweczce. Nie przejmujemy się, że opornik troszkę wystaje, bo to nie będzie przeszkadzać.
Warto jeszcze skrócić za długie druciki, żeby nam się spięcie nie zrobiło i ładniej wszystko wyglądało. Powtarzamy tę czynność 3 razy i widzimy coś takiego
nie wiem dlaczego na zdjęciu nie wyszło podświetlenie jednego suwaka , ale zapewniam, że ładnie go widać w realu. Na powyższym zdjęciu widzimy brak podświetlenia niebieskiego koloru z podziałki temperatury, ale o tym ewentualnie w przyszłości o ile będziecie zainteresowani tematem
Panel sterowania mamy gotowy, więc bierzemy się za przyciski
demontujemy żaróweczkę
podobnie jak wcześniej musimy oddzielić ją od oprawki
i przymierzamy diodę, tylko uwaga tu robimy odwrotnie opornik idzie pod oprawkę, a nie nad jak to miało miejsce w panelu sterowania (później nie zamontowalibyśmy go na desce). Tu polecam diody na 12V – wygodniej się je później ustawia.
teraz bardzo bardzo delikatnie wyciągamy płytkę (tylko nie łamiemy plastikowych uchwytów, co może być trudne ) Uwaga na małą metalową kuleczkę, która potrafi wypaść i ciężko się jej później szuka.
uff udało się
teraz samą oprawkę montujemy na wyjętej płytce i wciskamy tam diodę z opornikiem od dołu, a następnie wyginamy w kierunku w którym ma świecić. Ten etap robię zawsze w samochodzie, żeby sprawdzić, który jest + i który –, bo w przypadku diody nie pozostaje to bez znaczenia. Źle podłączone nie będzie świecić.
wystające druciki owijamy tak jak było w oryginale i
bingo. Świeci aż miło, pomimo zielonego filtra na przycisku światło z diody dość dobrze sobie radzi.
Tę czynność powtarzamy tyle razy ile mamy przycisków w samochodzie .
Na obecną chwilę koszt materiałów to około 30 zł w przypadku diodek przystosowanych do zasilania 12V. Także koszty znikome, pracy wcale nie dużo i oko się cieszy
A teraz najważniejsze dla mnie, piszcie, czy mam ten wątek kontynuować, czy sobie odpuścić. Jest jeszcze do opisania:
– zmiana tych małych diodek w panelu sterowania, które święcą się w zależności od wciśniętego przycisku funkcyjnego np. nawiew na szyby, nogi, itp.
– doświetlenie niebieskiego paska przy suwaku od ustawiania temperatury
– szczegółowy opis wszystkich przycisków (te do ustawiania wysokości świateł i jasności oświetlenia oraz temponat są trochę skomplikowane w przeróbce)
– delikatne podświetlenie przycisków otwierania szyb w mx-6 (bliskie plany)
– montaż tarcz indiglo (dalsze plany)
Sprzedam różne części do mx-6
- Od: 23 sie 2005, 08:49
- Posty: 301
- Skąd: Warszawa
- Auto: Q50 3,0 TT, było 3 BL 2,3 MPS, mx6,626, 6 GH 2,5
proszę kontynuować pewne aspekty przydadzą się w przeróbce podswietlenia w mx3
Mmm... Przy 3 tysiączkach brzmi jak 50Cent, wygląda jak Pussy Cat Dolls, a jeździ jak The Game na osiemnastu calach... with evil gas from the bottom of hell... buahahaha... n2o
Best ET 1/4: 14.8s (Czaplinek '12) Best RT: 0,123s (Czaplinek '12)
Moja Madzia ;)
Best ET 1/4: 14.8s (Czaplinek '12) Best RT: 0,123s (Czaplinek '12)
Moja Madzia ;)
relacja super!!!
dzis tez zmienilem kolor podswietlenia budzika w ditd ale zrobilem to prosciej.... zalozylem czerwone kondony zamiast zielonych – efekt umiarkowany wieczorem nawet ujdzie w tloku (najpierw musze sie przyzwyczaic do czerwonego) a w planach podswietlenie reszty na czerwono
dzis tez zmienilem kolor podswietlenia budzika w ditd ale zrobilem to prosciej.... zalozylem czerwone kondony zamiast zielonych – efekt umiarkowany wieczorem nawet ujdzie w tloku (najpierw musze sie przyzwyczaic do czerwonego) a w planach podswietlenie reszty na czerwono
Ładna fotorelacja Oczywiście że kontynuuj. Mnie najbardziej interesuje opcja niebieskiego paska i podświetlenie przycisków od szyb. Ale sądzę że dla wielu osób się to przyda.
Jak MARRUD zauważyłeś twoja fotorelacja przydaje sie wszystkim mazdziarzom Nie tylko mxszóstkowcom
Mmm... Przy 3 tysiączkach brzmi jak 50Cent, wygląda jak Pussy Cat Dolls, a jeździ jak The Game na osiemnastu calach... with evil gas from the bottom of hell... buahahaha... n2o
Best ET 1/4: 14.8s (Czaplinek '12) Best RT: 0,123s (Czaplinek '12)
Moja Madzia ;)
Best ET 1/4: 14.8s (Czaplinek '12) Best RT: 0,123s (Czaplinek '12)
Moja Madzia ;)
Mam prosbe czy moglbys podac mi kod paskowy z tych rezystorow, poniewaz na zdjeciu nie widac czy jest to pamaranczowy kolor czy czerwony ?? Bo mam kilka w domu i dokupil bym pare diod i zmienil bym oswietlenie u ojca w aucie
- Od: 19 gru 2006, 14:40
- Posty: 20
- Skąd: Boguchwala\Rzeszow
- Auto: Vectra-w planach mazda 323f
Dobra robota Marrud, mam gdzieś skany oryginalnych przycisków do 323F BA, są bardzo podobne jak w MX-6. Wystarczy sobie je wydrukować na odpowiednim papierze i efekt świecenia takiej diody będzie moim zdaniem jeszcze lepszy, jako że tak jak już wspomniałeś oryginalne filtry są zielone.
Ja u siebie myślę o niebieskim lub fioletowym kolorze podświetlenia...
Czekam na dalszą foto-relację
Ja u siebie myślę o niebieskim lub fioletowym kolorze podświetlenia...
Czekam na dalszą foto-relację
konef napisał(a):Mam prosbe czy moglbys podac mi kod paskowy z tych rezystorow
z tego co zauważyłem na fotkach to 1,2 kohma czyli brązowy-czerwony-czerwony-złoty (ewentualnie srebrny )ale w zupełności wystarczy 1 kohm,fajna sprawa z tym przerabianiem podświetlenia (sam robiłem już w kilku autach jak zaczeły być modne niebieskie ledy ) ale z czasem i tak chce się zielone ale to chyba kwestia gustu
- Od: 26 sie 2005, 07:39
- Posty: 1101 (2/0)
- Skąd: Drawno
- Auto: RX8 z z32se
Cieszę się, że Wam się podoba. Wątek będzie kontynuowany. Niestety nie wiem kiedy zabiorę się za kolejny etap, ale napewno to zrobię .
kolory są takie jak pisał
jeżeli chodzi o elektornikę to nie znam się na tym zupełnie, pierwszy raz lutownicę miałem w ręku jak robiłem niebieskie podświetlanie i teraz jako tako mi wychodzi
też gdzieś miałem takie skany i trochę z tym kombinowałem, ale lepiej wyglądał oryginał, więc tak zostało
Niebieskie przyciski będą wyglądać mnie więcej tak:
przy maksymalnym zaciemnieniu. Nie zwracajcie uwagi na podświetlanie licznika, bo na tej fotce wyszło strasznie
Jeżeli chodzi o zielone światełka to
a mx-6 z innym kolorem podświetlenia jest jak na lekarstwo , zresztą teraz mi się znudziło niebieskie i będzie czerwone, a za rok dwa zobaczymy . Tak jak pisałem wcześniej koszt przeróbki jest niewielki, czasu też dużo nie zajmuje, a zawsze to coś innego
konef napisał(a):Mam prosbe czy moglbys podac mi kod paskowy z tych rezystorow,
kolory są takie jak pisał
pawelc napisał(a):z tego co zauważyłem na fotkach to 1,2 kohma czyli brązowy-czerwony-czerwony-złoty
jeżeli chodzi o elektornikę to nie znam się na tym zupełnie, pierwszy raz lutownicę miałem w ręku jak robiłem niebieskie podświetlanie i teraz jako tako mi wychodzi
xXx napisał(a):mam gdzieś skany oryginalnych przycisków do 323F BA, są bardzo podobne jak w MX-6. Wystarczy sobie je wydrukować na odpowiednim papierze i efekt świecenia takiej diody będzie moim zdaniem jeszcze lepszy, jako że tak jak już wspomniałeś oryginalne filtry są zielone.
też gdzieś miałem takie skany i trochę z tym kombinowałem, ale lepiej wyglądał oryginał, więc tak zostało
xXx napisał(a):Ja u siebie myślę o niebieskim lub fioletowym kolorze podświetlenia...
Niebieskie przyciski będą wyglądać mnie więcej tak:
przy maksymalnym zaciemnieniu. Nie zwracajcie uwagi na podświetlanie licznika, bo na tej fotce wyszło strasznie
Jeżeli chodzi o zielone światełka to
xXx napisał(a):Zielone jest zwyczajne, bo każdy takie ma, no prawie każdy
a mx-6 z innym kolorem podświetlenia jest jak na lekarstwo , zresztą teraz mi się znudziło niebieskie i będzie czerwone, a za rok dwa zobaczymy . Tak jak pisałem wcześniej koszt przeróbki jest niewielki, czasu też dużo nie zajmuje, a zawsze to coś innego
Sprzedam różne części do mx-6
- Od: 23 sie 2005, 08:49
- Posty: 301
- Skąd: Warszawa
- Auto: Q50 3,0 TT, było 3 BL 2,3 MPS, mx6,626, 6 GH 2,5
lucas_ka napisał(a):efekt pewnie był by taki sam gdyby zastosowac diody oryginalne w oprawce zarówki, czy te diody swieca inaczej (słabiej)?
nie łapie o co Ci chodzi??
xXx napisał(a):Ładnie wygląda to niebieskie, jakie diody zastosowałeś do niebieskiego podświetlenia
niebieskie , w przyciskach 3 mm, a w panelu sterowania 5 mm
Sprzedam różne części do mx-6
- Od: 23 sie 2005, 08:49
- Posty: 301
- Skąd: Warszawa
- Auto: Q50 3,0 TT, było 3 BL 2,3 MPS, mx6,626, 6 GH 2,5
MARRUD zainspirowałeś mnie hehe. wczoraj zrobiłem u siebie muszę powiedzieć że efekt jest zadowalający, nawet bardzo panel świeci gites (mój jest taki jak w MX6 w zwykłej GD jest żerówka więc nie wiem jak wyjdzie), ale przyciski na seledynek, ale i tak ładnie. Jutro dokończe i wrzuce fotek
lucas_ka napisał(a):Ciekawy ten twój watek, efekt pewnie był by taki sam gdyby zastosowac diody oryginalne w oprawce zarówki, czy te diody swieca inaczej (słabiej)?
Chodzi mi o to czy efekt bedzie taki sam jak zasosuje diody z allegro ( takie w oprawce zarówki które stosuje sie w miejsce tradycyjnej zarówki) czy te diody z oporniczkami które ty stosujesz mają inna moc?
- Od: 17 lis 2006, 00:38
- Posty: 233
- Skąd: Poznań
- Auto: Mazda 6 2,0 citd
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości
Moderator
Moderatorzy Tuning i modyfikacje