Strona 1 z 3

Zmiana podświetlania wnętrza – panel nawiewu i przełączniki

PostNapisane: 13 lut 2007, 00:12
przez MARRUD
Witam,

Jako, że znudziły mi się już moje niebieskie świecidełka w samochodzie postanowiłem coś z tym zrobić – i zrobiłem teraz czerwone :D . Krótka fotorelacja, co by potomnym było łatwiej. Na początek trzeba zaopatrzyć się w coś co daje światło, a więc kupujemy np. diody. Dobrze jest, gdy są to diody bezpośrednio dostosowane do napięcia 12V, ale te akurat są droższe i można kupić zwykłe 3,2V + opornik (większość sprzedawców z allegro dokłada taki opornik gratis). Diody powinny być o średnicy 5 mm (3 szt do panelu sterowania) i 3 mm lub 5 mm do przycisków w desce rozdzielczej, 1 przycisk = 1 dioda, poza temponatem, gdzie potrzeba 2 szt. Dodatkowo należy zaopatrzyć się w prostokątne diody, które użyjemy w suwakach, w panelu sterowania. Na początek musimy wymontować panel sterowania i przyciski (jak zrobi się cieplej, albo dorwę jakiś garaż, to pstryknę kilka fotek jak to się robi w mx-6).
Tak więc mamy panel sterowania
Obrazek
Obrazek
Te szare kółeczka to nasze "cudowne" zielone żaróweczki <zygi> , które musimy wykręcić
Obrazek
Teraz wykręcamy suwak włączający dmuchawę (wkręt na dole)
Obrazek
przymocowany jest na 2 wkręty, gdzie jeden jest troszkę ukryty
Obrazek
żeby zdemontować włącznik dmuchawy musimy jeszcze zdjąć uchwyt suwaka – podważamy śrubokrętem lub ściągamy sprytnymi paluszkami :)
Obrazek
i tym razem pojawia nam się "cudownie" zielona dioda
Obrazek
teraz odkręcamy obudowę włącznika dmuchawy (również 2 małe wkręty)
Obrazek
przy pomocy lutownicy należy odlutować zieloną diodę
Obrazek
dioda, którą kupiłem, była nieco większa niż oryginalna
Obrazek
ale z pomocą przyszło sprytne urządzenie typu dremel
Obrazek
i już jest prawie jak oryginał
Obrazek
który lutujemy w miejsce uprzednio odlutowanej zielonej diody (należy tu zapamiętać, gdzie był + i – w diodach rozpoznajemy to po długości nóżek)
Obrazek
po przylutowaniu nowej diody składamy wszystko w odwrotnej kolejności i robimy kolejny suwak, ten już dużo szybciej i łatwiej. Tak więc na początek zdejmujemy uchwyt
Obrazek
wyciągamy diodę
Obrazek
uprzednio przygotowaną nową diodę montujemy w miejsce starej (trzeba tu nieco skrócić nóżki – u mnie to było po około 3 mm)
Obrazek
o jak ładnie :)
Obrazek
nakładamy uchwyt
Obrazek
i po kłopocie.

Teraz przechodzimy do kolejnego etapu, który zajmuje nieco mniej czasu i daje dużo więcej efektów. Leniwi i Ci, którym nie przeszkadza zielone podświetlenie suwaków mogą pominąć to wszystko co do tej pory opisałem i zacząć zabawę od tego momentu ;)

Mamy tu fajną żarówkę z zielonym filtrem, którą na początku wymontowaliśmy z panelu sterowania
Obrazek
musimy usunąć żarówkę z oprawki – poprzez wyprostowanie drucików
Obrazek
tu widzimy diody i oporniki, które wmontujemy w miejsce żaróweczki
Obrazek
ponownie niezastąpiony dremel pomaga nam przerobić diody, aby rozpraszały światło, co da lepszy efekt podświetlenia
Obrazek
"ściętą" diodę wsuwamy w miejsce żaróweczki
Obrazek
następnie jedną nóżkę ucinamy, tak, żeby przylutować opornik (pomijamy ten etap jeżeli mamy diody na 12V)
Obrazek
po wszystkim zawijamy druciki w taki sam sposób, jak były zawinięte w oryginalnej żaróweczce. Nie przejmujemy się, że opornik troszkę wystaje, bo to nie będzie przeszkadzać.
Obrazek
Warto jeszcze skrócić za długie druciki, żeby nam się spięcie nie zrobiło i ładniej wszystko wyglądało. Powtarzamy tę czynność 3 razy :) i widzimy coś takiego
Obrazek
nie wiem dlaczego na zdjęciu nie wyszło podświetlenie jednego suwaka :| , ale zapewniam, że ładnie go widać w realu. Na powyższym zdjęciu widzimy brak podświetlenia niebieskiego koloru z podziałki temperatury, ale o tym ewentualnie w przyszłości o ile będziecie zainteresowani tematem :)

Panel sterowania mamy gotowy, więc bierzemy się za przyciski
Obrazek
demontujemy żaróweczkę
Obrazek
podobnie jak wcześniej musimy oddzielić ją od oprawki
Obrazek
i przymierzamy diodę, tylko uwaga tu robimy odwrotnie opornik idzie pod oprawkę, a nie nad jak to miało miejsce w panelu sterowania (później nie zamontowalibyśmy go na desce). Tu polecam diody na 12V – wygodniej się je później ustawia.
Obrazek
teraz bardzo bardzo delikatnie wyciągamy płytkę (tylko nie łamiemy plastikowych uchwytów, co może być trudne ;) ) Uwaga na małą metalową kuleczkę, która potrafi wypaść i ciężko się jej później szuka.
Obrazek
uff udało się :D
Obrazek
teraz samą oprawkę montujemy na wyjętej płytce i wciskamy tam diodę z opornikiem od dołu, a następnie wyginamy w kierunku w którym ma świecić. Ten etap robię zawsze w samochodzie, żeby sprawdzić, który jest + i który –, bo w przypadku diody nie pozostaje to bez znaczenia. Źle podłączone nie będzie świecić.
Obrazek
wystające druciki owijamy tak jak było w oryginale i Obrazek
bingo. Świeci aż miło, pomimo zielonego filtra na przycisku światło z diody dość dobrze sobie radzi.
Obrazek

Tę czynność powtarzamy tyle razy ile mamy przycisków w samochodzie :) .
Na obecną chwilę koszt materiałów to około 30 zł w przypadku diodek przystosowanych do zasilania 12V. Także koszty znikome, pracy wcale nie dużo i oko się cieszy :D
A teraz najważniejsze dla mnie, piszcie, czy mam ten wątek kontynuować, czy sobie odpuścić. Jest jeszcze do opisania:
– zmiana tych małych diodek w panelu sterowania, które święcą się w zależności od wciśniętego przycisku funkcyjnego np. nawiew na szyby, nogi, itp.
– doświetlenie niebieskiego paska przy suwaku od ustawiania temperatury
– szczegółowy opis wszystkich przycisków (te do ustawiania wysokości świateł i jasności oświetlenia oraz temponat są trochę skomplikowane w przeróbce)
– delikatne podświetlenie przycisków otwierania szyb w mx-6 (bliskie plany)
– montaż tarcz indiglo (dalsze plany)

PostNapisane: 13 lut 2007, 00:23
przez Jacol
proszę kontynuować :D pewne aspekty przydadzą się w przeróbce podswietlenia w mx3 :)

PostNapisane: 13 lut 2007, 00:25
przez Barthez
relacja super!!!
dzis tez zmienilem kolor podswietlenia budzika w ditd ale zrobilem to prosciej.... zalozylem czerwone kondony zamiast zielonych – efekt umiarkowany wieczorem nawet ujdzie w tloku (najpierw musze sie przyzwyczaic do czerwonego) a w planach podswietlenie reszty na czerwono

PostNapisane: 13 lut 2007, 00:26
przez gadula
Ładna fotorelacja <spoko> Oczywiście że kontynuuj. Mnie najbardziej interesuje opcja niebieskiego paska i podświetlenie przycisków od szyb. Ale sądzę że dla wielu osób się to przyda.

PostNapisane: 13 lut 2007, 00:27
przez cob_ra
powiem jedno doskonała fotorelacja i na pewno warto ją kontynuawać, jest wielu którzy chcą coś zrobićz podswietleniem a nie wiedzą co i jak. Świetny pomysł

PostNapisane: 13 lut 2007, 12:10
przez Jacol
Jak MARRUD zauważyłeś twoja fotorelacja przydaje sie wszystkim mazdziarzom :) Nie tylko mxszóstkowcom :D

PostNapisane: 13 lut 2007, 12:23
przez qpr
świetna robota <jupi> .. teraz nic tylko czekać na troche cieplejsze dni no i kapke wolnego czasu.. :)

PostNapisane: 13 lut 2007, 13:25
przez konef
Mam prosbe czy moglbys podac mi kod paskowy z tych rezystorow, poniewaz na zdjeciu nie widac czy jest to pamaranczowy kolor czy czerwony :)?? Bo mam kilka w domu i dokupil bym pare diod i zmienil bym oswietlenie u ojca w aucie :)

PostNapisane: 13 lut 2007, 13:31
przez xXx
Dobra robota Marrud, mam gdzieś skany oryginalnych przycisków do 323F BA, są bardzo podobne jak w MX-6. Wystarczy sobie je wydrukować na odpowiednim papierze i efekt świecenia takiej diody będzie moim zdaniem jeszcze lepszy, jako że tak jak już wspomniałeś oryginalne filtry są zielone.


Ja u siebie myślę o niebieskim lub fioletowym kolorze podświetlenia...


Czekam na dalszą foto-relację :)

PostNapisane: 13 lut 2007, 14:55
przez Bimbak
cool.... ale ja i tak wole to zielone podświetlanie :P

PostNapisane: 13 lut 2007, 15:24
przez Riki
MARRUD super relacja :) i b. ladnie Ci to wyszlo <spoko>

Bimbak napisał(a):cool.... ale ja i tak wole to zielone podświetlanie


Ja tesh... :P ;)

PostNapisane: 13 lut 2007, 16:27
przez xXx
Zielone jest zwyczajne, bo każdy takie ma, no prawie każdy <lol>

PostNapisane: 13 lut 2007, 16:30
przez Fiveopac
Super temat i wzorowa relacja! Oby wiecej takich postów :) Gratulacje MARRUD :)

PostNapisane: 13 lut 2007, 21:44
przez pawelc
konef napisał(a):Mam prosbe czy moglbys podac mi kod paskowy z tych rezystorow

z tego co zauważyłem na fotkach to 1,2 kohma czyli brązowy-czerwony-czerwony-złoty (ewentualnie srebrny ;) )ale w zupełności wystarczy 1 kohm,fajna sprawa z tym przerabianiem podświetlenia (sam robiłem już w kilku autach jak zaczeły być modne niebieskie ledy ;) ) ale z czasem i tak chce się zielone ale to chyba kwestia gustu

PostNapisane: 13 lut 2007, 23:10
przez MARRUD
Cieszę się, że Wam się podoba. Wątek będzie kontynuowany. Niestety nie wiem kiedy zabiorę się za kolejny etap, ale napewno to zrobię :D .

konef napisał(a):Mam prosbe czy moglbys podac mi kod paskowy z tych rezystorow,


kolory są takie jak pisał
pawelc napisał(a):z tego co zauważyłem na fotkach to 1,2 kohma czyli brązowy-czerwony-czerwony-złoty


jeżeli chodzi o elektornikę to nie znam się na tym zupełnie, pierwszy raz lutownicę miałem w ręku jak robiłem niebieskie podświetlanie i teraz jako tako mi wychodzi :D

xXx napisał(a):mam gdzieś skany oryginalnych przycisków do 323F BA, są bardzo podobne jak w MX-6. Wystarczy sobie je wydrukować na odpowiednim papierze i efekt świecenia takiej diody będzie moim zdaniem jeszcze lepszy, jako że tak jak już wspomniałeś oryginalne filtry są zielone.


też gdzieś miałem takie skany i trochę z tym kombinowałem, ale lepiej wyglądał oryginał, więc tak zostało

xXx napisał(a):Ja u siebie myślę o niebieskim lub fioletowym kolorze podświetlenia...


Niebieskie przyciski będą wyglądać mnie więcej tak:
Obrazek
Obrazek
przy maksymalnym zaciemnieniu. Nie zwracajcie uwagi na podświetlanie licznika, bo na tej fotce wyszło strasznie <zawstydzony>
Jeżeli chodzi o zielone światełka to
xXx napisał(a):Zielone jest zwyczajne, bo każdy takie ma, no prawie każdy <lol>

a mx-6 z innym kolorem podświetlenia jest jak na lekarstwo ;) , zresztą teraz mi się znudziło niebieskie i będzie czerwone, a za rok dwa zobaczymy :) . Tak jak pisałem wcześniej koszt przeróbki jest niewielki, czasu też dużo nie zajmuje, a zawsze to coś innego :)

PostNapisane: 14 lut 2007, 00:49
przez lucas_ka
Ciekawy ten twój watek, efekt pewnie był by taki sam gdyby zastosowac diody oryginalne w oprawce zarówki, czy te diody swieca inaczej (słabiej)?

PostNapisane: 14 lut 2007, 15:22
przez xXx
Ładnie wygląda to niebieskie, jakie diody zastosowałeś do niebieskiego podświetlenia ??

PostNapisane: 14 lut 2007, 20:31
przez MARRUD
lucas_ka napisał(a):efekt pewnie był by taki sam gdyby zastosowac diody oryginalne w oprawce zarówki, czy te diody swieca inaczej (słabiej)?

nie łapie o co Ci chodzi??
xXx napisał(a):Ładnie wygląda to niebieskie, jakie diody zastosowałeś do niebieskiego podświetlenia ??

niebieskie :D :D :D , w przyciskach 3 mm, a w panelu sterowania 5 mm

PostNapisane: 16 lut 2007, 19:41
przez Waluś
MARRUD zainspirowałeś mnie hehe. wczoraj zrobiłem u siebie :P muszę powiedzieć że efekt jest zadowalający, nawet bardzo :D panel świeci gites (mój jest taki jak w MX6 w zwykłej GD jest żerówka więc nie wiem jak wyjdzie), ale przyciski na seledynek, ale i tak ładnie. Jutro dokończe i wrzuce fotek :)

PostNapisane: 16 lut 2007, 21:53
przez lucas_ka
lucas_ka napisał(a):Ciekawy ten twój watek, efekt pewnie był by taki sam gdyby zastosowac diody oryginalne w oprawce zarówki, czy te diody swieca inaczej (słabiej)?


Chodzi mi o to czy efekt bedzie taki sam jak zasosuje diody z allegro ( takie w oprawce zarówki które stosuje sie w miejsce tradycyjnej zarówki) czy te diody z oporniczkami które ty stosujesz mają inna moc?