Technologia i-stop w praktyce eksploatacyjnej
1, 2
Globy kumpel kiedys mial Matiza, kiedys powiedzial ze gasi go zaraz jak wjedzie na gorke... pozniej toczyl sie na zgaszonym ponad 1km i parkowal przed domem Dawno tak nie parsknalem smiechem
An_stb moze zalozysz sobie konto na http://www.motostat.pl lub http://www.spritmonitor.de/en ?
An_stb moze zalozysz sobie konto na http://www.motostat.pl lub http://www.spritmonitor.de/en ?
-
Moderator "3BK" -Paweł
- Od: 26 paź 2008, 10:23
- Posty: 3600 (81/142)
- Skąd: Radom
- Auto: Mazda3 BK
była: 1,6 Y6 109KM 12.2006
jest: 2.0 LF 150KM 06.2008
Jak samochód jedzie, i-stop nie funkcjonuje. W trasie zużycie jest takie jak w każdym innym samochodzie. Korzyść zaczyna się wszędzie tam, gdzie trzeba się zatrzymywać. Na trasie przy parkowaniu na parkingach przydroznych też. Silnik staje po zatrzymaniu sie kół – wykokosić z samochodu możemy się nieco później i wyłączyć stacyjkę.
AN
- Od: 18 wrz 2009, 07:46
- Posty: 19
- Skąd: Szczecin
- Auto: Mazda 6, (2015), 2.5 192 KM
Spadła temperatura powietrza. W rezultacie musi upłynąć znacznie więcej czasu, zanim zadana temperatura w kabinie osiągnie odpowiednią wartość. Odbija sie to na działąniu systemu i-stop. Silnik się nie zatrzymuje, zanim nie będzie ciepło w środku. Wynika z tego , że latem klimatyzacja znacznie szybciej "robi" odpowiedni chłodek, niż zimą włściwe "ciepełko". Na krótkich odcinkach jeździ się w kurtce, zatem nie warto ustawiać zbyt wysoko. Parametr osiągany jest szybciej i system może uruchomic zatrzymywanie silnika na postojach. Przekłada się to na wyniki spalania. Kilka dni temu obniżyłem temperaturę o 0,5 stopnia i juz można zaobserwować nieco mniejsza średnią na komputerze. Całościowo jednak średnia zużycia podskoczyła z 9.2 na 9.85 w jeździe po mieście. Ponadto samochód od tygodnia ma zimowe opony, na pierwszych kilometrach podgrzewane są siedzenia i często działa odszranianie szyb. Podsumowując: pora zimowa musi kosztować.
AN
- Od: 18 wrz 2009, 07:46
- Posty: 19
- Skąd: Szczecin
- Auto: Mazda 6, (2015), 2.5 192 KM
Witam,
Poniżej opiszę warunki, jakie muszą być spełnione by system i-stop działał poprawnie. Informacje zotsały zaczerpnięte z ulotki Mazdy dotyczącej systemu. Myślę, że będzie to ciekawostka dla forumowiczów i praktyczna wiedza dla użytkowników nowej Mazdy 3 z owym systemem.
A więc warunki użycia są następujące:
1. silnik osiągnął właściwą temperaturę,
2. akumulator jest w dobrym stanie,
3.odszranianie szyby przedniej i tylnej oraz podgrzewanie szyby przedniej jest wyłączone,
4. nie ma duzej różnicy między temperaturą w kabinie, a temperaturą ustawioną w systemie klimatyzacji pracującym w trybie automatycznym,
5.temperatura powietrza po stronie kierowcy nie jest ustawiona w skrajnie chłodnym lub gorącym położeniu,
6.wysokość nad poziomem morza, na której znajduje się samochód nie przekracza 1800 metrów,
7.temperatura otoczenia mieści się w granicach od -10 do +50 stopni C,
8.maska i drzwi są zamknięte,
9.pasy bezpieczeństwa kierowcy jest zapięty,
10.elektroniczny kluczyk znajduje się w samochodzie,
11.systemy zaawansowanego kluczyka elektronicznego oraz przycisku rozruchowego działąją poprawnie,
Uwaga!
Silnik uruchomi się automatycznie pomimo braku wciśniętego pedału sprzęgła, w przypadku nie spełnienia któregoś z powyższych warunków.
Pozdrawiam!
Poniżej opiszę warunki, jakie muszą być spełnione by system i-stop działał poprawnie. Informacje zotsały zaczerpnięte z ulotki Mazdy dotyczącej systemu. Myślę, że będzie to ciekawostka dla forumowiczów i praktyczna wiedza dla użytkowników nowej Mazdy 3 z owym systemem.
A więc warunki użycia są następujące:
1. silnik osiągnął właściwą temperaturę,
2. akumulator jest w dobrym stanie,
3.odszranianie szyby przedniej i tylnej oraz podgrzewanie szyby przedniej jest wyłączone,
4. nie ma duzej różnicy między temperaturą w kabinie, a temperaturą ustawioną w systemie klimatyzacji pracującym w trybie automatycznym,
5.temperatura powietrza po stronie kierowcy nie jest ustawiona w skrajnie chłodnym lub gorącym położeniu,
6.wysokość nad poziomem morza, na której znajduje się samochód nie przekracza 1800 metrów,
7.temperatura otoczenia mieści się w granicach od -10 do +50 stopni C,
8.maska i drzwi są zamknięte,
9.pasy bezpieczeństwa kierowcy jest zapięty,
10.elektroniczny kluczyk znajduje się w samochodzie,
11.systemy zaawansowanego kluczyka elektronicznego oraz przycisku rozruchowego działąją poprawnie,
Uwaga!
Silnik uruchomi się automatycznie pomimo braku wciśniętego pedału sprzęgła, w przypadku nie spełnienia któregoś z powyższych warunków.
Pozdrawiam!
- Od: 13 lis 2005, 15:06
- Posty: 32
- Auto: Protege LX 1,5 1995r automat,
konczek napisał(a):6.wysokość nad poziomem morza, na której znajduje się samochód nie przekracza 1800 metrów,
to ten system jest oferowany tylko i wylacznie z nawigacja? bo z kad madzia bedzie wiedziec na jakiej jest wysokosci? – jesli tak to system nie dziala w tunelach
bartezm napisał(a):RobertPi napisał:
Może mierzy ciśnienie atmosferyczne .
Też mi sie wydaje że chodzi tutaj o cisnienie. Sposób pomiaru? ciśnienie to też inaczej "gęstość" powietrza wiec jeśli jest gdzieś poza parametrami to poprostu system to rozpoznaje i nie działa...RobertPi napisał(a):Teoretycznie im niżej tym mniejsze
Tu się nie zgodzę. Im nizej tym cisnienie jest wyższe, w górach przecież powietrze jest bardziej rozrzedzone.
Michał
- Od: 14 sie 2009, 12:16
- Posty: 56
- Skąd: Podpoznański WieśMc
- Auto: No more Mazda's !!!!
Jasne czeski błąd . Oczywiście im niżej tym większe.
A pomiar w ruchu nie stanowi problemu.
Proponuje wziąć zwykły domowy barometr do samochodu i się przekonać.
A pomiar w ruchu nie stanowi problemu.
Proponuje wziąć zwykły domowy barometr do samochodu i się przekonać.
W instrukcji obsługi samochodu nie ma nic na temat jazdy w górach – wysokości nad poziomem morza. Pozostałe warunki się zgadzają. Proszę zwrócić uwagę, że za instrukcje obsługi producent ponosi odpowiedzialność, za ulotkę już nie.
AN
- Od: 18 wrz 2009, 07:46
- Posty: 19
- Skąd: Szczecin
- Auto: Mazda 6, (2015), 2.5 192 KM
Jeszcze jedna uwaga – jeśli samochód się zatrzyma np. przed bramą wjazdową, i-stop zadziała, Próba opuszczenia samochodu przez kierowcę celem otwarcia bramy, powoduje zablokowanie możliwości uruchomienia silnika. Nie pomoże wciskanie sprzęgła, włączają się kontrolki na tablicy i brzęczyk. Trzeba wyłączyć zapłon, zamknąć drzwi i ponownie uruchomić silnik ze stacyjki. Jeśli ktoś nie chce takiego efektu, musi na dojeździe do takiego postoju wyłączyć system specjalnym przyciskiem na tablicy – wtedy silnik się nie zatrzyma i będzie pracował mimo otwarcia drzwi.
AN
- Od: 18 wrz 2009, 07:46
- Posty: 19
- Skąd: Szczecin
- Auto: Mazda 6, (2015), 2.5 192 KM
i-stop w zimie.
Zimą prawie nie działa – jednym z warunków jest odpowiednia temperatura na zewnątrz pojazdu. Przy dużym "minusie" (tak poniżej -7 stopni) silnik się nie zatrzymuje. Ponadto dosyć długo trwa osiąganie zadanej temperatury wewnątrz samochodu. System zaczyna działać po około 20 minutach poruszania się po mieście, jesli temperatura na zewnątrz jest do jakichś 5 stopni minus. Oczywiscie przekłada się to na zużycie paliwa – skacze o około 0,6 do 0,8 litra na sto wiecej niż latem. Naturalnie nie jest to wyłącznie spowodowane i-stop'em, ale równiż pozostałymi czynnikami wynikajacymi z utrudniń eksploatacyjnych spotykanych zimą.
Zimą prawie nie działa – jednym z warunków jest odpowiednia temperatura na zewnątrz pojazdu. Przy dużym "minusie" (tak poniżej -7 stopni) silnik się nie zatrzymuje. Ponadto dosyć długo trwa osiąganie zadanej temperatury wewnątrz samochodu. System zaczyna działać po około 20 minutach poruszania się po mieście, jesli temperatura na zewnątrz jest do jakichś 5 stopni minus. Oczywiscie przekłada się to na zużycie paliwa – skacze o około 0,6 do 0,8 litra na sto wiecej niż latem. Naturalnie nie jest to wyłącznie spowodowane i-stop'em, ale równiż pozostałymi czynnikami wynikajacymi z utrudniń eksploatacyjnych spotykanych zimą.
AN
- Od: 18 wrz 2009, 07:46
- Posty: 19
- Skąd: Szczecin
- Auto: Mazda 6, (2015), 2.5 192 KM
Mam podobne doświadczenia z systemem i-stop. Zauważyłem, że przy różnicy między temperaturą zewnętrzną a ustawieniem temperatury wewnętrznej >= 25°C system przestaje działać. Minimalna temperatura przy której silnik się zatrzymuje to -6 stopni. Gdy jest mroźniej i-stop nie działa bez względu na żądaną temperaturę wewnętrzną. Zapewne ma to swoje uzasadnienie, bo jak czytałem w opisie systemu ponowny, szybki rozruch jest możliwy m.in. dzięki ciepłu własnemu silnika.
Odnośnie spalania to aktualnie pali równo 10l (wg. wskazań komputera). Nie mam porównania do innego sezonu, ponieważ auto mam zbyt krótko...
Przy okazji pozdrawiam An_stb. Śledzę Twój profil na innym portalu i bardzo doceniam Twoje dzienniki :–)
Odnośnie spalania to aktualnie pali równo 10l (wg. wskazań komputera). Nie mam porównania do innego sezonu, ponieważ auto mam zbyt krótko...
Przy okazji pozdrawiam An_stb. Śledzę Twój profil na innym portalu i bardzo doceniam Twoje dzienniki :–)
W instrukcji podano, że jesli temperatura powietrza na zewnątrz wynosi około -10 stopni, to i-stop nie zadziała nawet, jeśli wszystkie inne parametry zostały osiagniete – uzasadnienie: bezpieczeństwo.
Po dzisiejszym tankowaniu (jazda w obecnie trudnych warunkach drogowych w zimie) wyszło zużycie 9.96 l/100km. I-stop funkcjonował sporadycznie, paliwo "98" Ultimate (BP).
Po dzisiejszym tankowaniu (jazda w obecnie trudnych warunkach drogowych w zimie) wyszło zużycie 9.96 l/100km. I-stop funkcjonował sporadycznie, paliwo "98" Ultimate (BP).
AN
- Od: 18 wrz 2009, 07:46
- Posty: 19
- Skąd: Szczecin
- Auto: Mazda 6, (2015), 2.5 192 KM
Ciekawi mnie jak wypada w tym wszystkim silnik. Czy nie dostaje on po gdy stoicie na światłach, silnik wyłączony, zielone światło i energicznie ruszacie. Silnik się uruchamia i dostaje w palnik. jak wygląda jego żywotność? Na pewno każdy z was widział jak ktoś ma jakiś samochód z gazem starszej generacji gdzie trzeba dać gazu na np 3tyś obrotów i włącza się gaz, gdy silnik był wcześniej wyłączony. Czyli idzie Pan do swojego auta, uruchamia silnik, mocno w pedał gazu by się przełączył na gaz i chmurka dymu od zjechanego już silnika. Takie są oszczędności. Gdybym miał samochód z systemem istop to bym go wyłączył bo jak dla mnie to głupie. Skoro samochód pali około 0,5 l/h a nie zawsze stoimy na pełnym czerwonym tylko kilka sekund to stać mnie na tego grosza na paliwo. W sumie nie wiem czy ponowne uruchomienie silnika nie zużywa więcej paliwa, jak kilka sekund jego stania.
I wiecie co? Śmieje się z takich ludzi co kupują Mercedesa za 200tyś zł a na światłach używają tego systemu bo 10 gr zaoszczędzi na pełnym czerwonym i to o ile nie wyda na zużycie akumulatorów czy innych rzeczy... tak o tym myślę.
I wiecie co? Śmieje się z takich ludzi co kupują Mercedesa za 200tyś zł a na światłach używają tego systemu bo 10 gr zaoszczędzi na pełnym czerwonym i to o ile nie wyda na zużycie akumulatorów czy innych rzeczy... tak o tym myślę.
Marcis napisał(a):I wiecie co? Śmieje się z takich ludzi co kupują Mercedesa za 200tyś zł a na światłach używają tego systemu bo 10 gr zaoszczędzi na pełnym czerwonym
może bardziej chodzi o ekologię niż te parę groszy , można sobie wyobrazić duże skrzyżowanie kilkadziesiąt aut i wszystkie wyłączą silniki , piesi chodzą, matki z dziećmi i nikt nie musi wdychać spalin
http://www.auto-swiat.pl/testy/test-dlu ... ealu/2w6g5
"Na całym pokonanym przez naszą Mazdę dystansie system start-stop wyłączał silnik na 42 godziny (łącznie). Jeśli przyjąć, że na biegu jałowym motor zużywa ok. 0,7-0,8 l benzyny na godzinę, dało to oszczędność ok. 31 l, a więc pół baku."
"Na całym pokonanym przez naszą Mazdę dystansie system start-stop wyłączał silnik na 42 godziny (łącznie). Jeśli przyjąć, że na biegu jałowym motor zużywa ok. 0,7-0,8 l benzyny na godzinę, dało to oszczędność ok. 31 l, a więc pół baku."
marcin255 napisał(a):Marcis napisał(a):I wiecie co? Śmieje się z takich ludzi co kupują Mercedesa za 200tyś zł a na światłach używają tego systemu bo 10 gr zaoszczędzi na pełnym czerwonym
może bardziej chodzi o ekologię niż te parę groszy , można sobie wyobrazić duże skrzyżowanie kilkadziesiąt aut i wszystkie wyłączą silniki , piesi chodzą, matki z dziećmi i nikt nie musi wdychać spalin
Dokładnie...
http://www.autoexpert.pl/technika-i-ser ... uro,5935,1
a jak sie to ma do spalania jeżdze głównie po miescie i czy ten stoper to nie uszkodzi auta?
a no wykopki
No ale dobra, uszkodzi w perspektywie czasu ciągłe mielenie silnika w ten sposób skróci jego żywotność, wiedza pozyskana z yt.
No ale dobra, uszkodzi w perspektywie czasu ciągłe mielenie silnika w ten sposób skróci jego żywotność, wiedza pozyskana z yt.
1, 2
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości