tuning-23 napisał(a):ok . rozumiem tylko ja chcę zalożyć 17 i zastanawiam się jakie opony żeby było git.
195/50/15 oznacza, że:
1. opona ma 195 mm szerokości
2. felga ma rozmiar 15" czyli 381 mm
3. całe koło ma 576 mm wysokości
4. bok opony ma 97,5 mm
To ostatnie jest dość ważne. Uważam, że opony o wysokości mniejszej niż 8cm w Polsce są kompletnie niepraktyczne. 17" felga zostawia 72,1 mm na oponę. Jeśli uważasz, że to wystarczy (nie rozwalisz na dziurach) to możesz zaryzykować następujące rozmiary:
195/40/17 – 587,8mm
195/35/17 – 568,3mm
205/35/17 – 575,3mm
215/35/17 – 582,3mm
ja mam 205/50/15 – 576mm, czyli koło 10mm większe od standardu.
Musisz pamiętać jeszcze o tym, że:
1. im szersza opona, tym wyższe opory, spalanie itp.
2. powyżej 205 felga powinna być szersza, a więc walka z ET itp.
3. im niższy profil opony tym bardziej felga musi być dopasowana szerokością – łatwiej zdjąć niedopasowaną gumę
4. im niższy profil tym większa cena. profil 45 to już zaczyna być górna półka. Zwłaszcza przy 17"
5. Im niższy profil tym większa radość z jazdy – auto szbciej reaguje na ruchhy kierownicą. Jest też mniej czasu na reakcję – opona trzyma długo i jak ma zerwać, zrywa natychmiast, bez ostrzeżenia. Wyższe gumy zwykle wcześniej piszczą;)
Weź pod uwagę także to, że większa felga to większa masa nieresorowana, większa masa auta. To samo dotyczy szerokości koła. Miata nie ma nadmiaru mocy i drobne korekty mogą mieć sens natomiast zmiany drastyczne pogorszą osiągi.
Pozdrawiam,
Konrad.