Strona 1 z 1

[NA/NB] LSD (szpera) – przewodnik.

PostNapisane: 10 lis 2007, 00:40
przez Fiveopac
Moze sie komus przyda, w oparciu o miata.net .

LSD w mx-5 po 94 (1.8)

Do 94 LSD wystepowalo jako opcja. Generalnie bez zdejmowania półosi lub podnoszenia auta – nie do odroznienia, tylko vin.
Po 94 Torsen wystepowalo w parze z silnikiem 1.8 (w najuboższej wersji wyposazenia nie bylo lsd) poza modelami z automatyczna skrzynia biegow gdzie na bank nie ma lsd.
Dyferencjal od 1.8 jest wiekszy od 1.6, ośki sa grubsze i jest inny wał.

vlsd dyf po prawej (od 1.6 – opcja), i torsen 1.8 po lewej -porownanie wielkosci.
Obrazek

Tutaj mamy dwa dyferencjaly od 1.8, ten po lewej to w tym wypadku Torsen – ma odbojnik przy flanszy wału (choc nie oznacza to ze zawsze to bedzie Torsen), ten drugi pochodzi od 1.8 z automatyczna skrzynia i jest zawsze otwarty – nie ma odbojnika, po tym mozemy je rozroznic.

Obrazek

Noo dobra, to jak w takim razie stwierdzic czy mamy lsd?
Najlepiej wyjac półosie, i po rzucie okiem zauwazymy cos takiego:
Obrazek
Zaznaczona ośka oznacza, ze niestety mamy otwarty dyfer.


Taki widok, oznacza ze mamy lsd (na przykladzie vlsd w 1.6) – brak ośki, mozemy dyferencjal przejrzec na wylot.
Obrazek

Inny sposob, podnosimy auto, wrzucamy luz i próbujemy zakrecic obiema półosiami jednoczesnie w jednym kierunku, jesli nie damy rady to albo mamy torsen albo czas isc na siłownie ;)

Torsen zapobiega oddaniu calego momentu obrotowego na jedno kolo ale cechuje sie bezwladnoscia w dzialaniu, jednym slowem potrzeba chwili by zadziałał, do tego czasu dziala jak zwykly dyf, tak wiec przy ostrym ruszeniu nie ma duzej roznicy czy mamy torsena czy otwarty, lsd daje znac o sobie w dlugich łukach gdzie blokuje uslizg o ok. 40% <serduszka>
Aby upchac dyferencjal od 1.8 do 1.6 potrzebujemy: dyfer (a to niespodzianka), obie półosie i wał od 1.8.

Wiecej i po "angielskiemu":

http://www.miata.net/garage/vlsd.html
http://www.miata.net/garage/diffguide/index.html

PostNapisane: 24 sty 2010, 22:34
przez Krystian01533
no akurat czytalem ten artykol po angielsku i jakos mi sie nei zgadza faktem jest to ze moja MX 5 to EUNOS czyli MX5 wyprodukowany na japonski rynek z silnikiem 1839 z uwaga 1993 roku wedle tego co kolega napisal to u mnie powinien byc niby torsen czy jak to tam zwia ale nie ma flansza jest zwykla po podniesieniu oba kola mozna krecic w ta sama strone wiec nie wiem co jest prawda wiem natomiast ze jazda tym samochodem daje frajde w odu przypadkach :)

PostNapisane: 24 sty 2010, 23:26
przez Fiveopac
Tak mozliwe, deske masz juz po feceliftingu czy stara?
Fiveopac napisał(a):w najuboższej wersji wyposazenia nie bylo lsd

moze nieprecyzyjne zdanie – szpera byla opcjonalna.
Jedynym tak naprawde pewnym sposobem poza testem na placu to spojrzenie w głab dyfru :)