[NA/NB] LSD (szpera) – przewodnik.
Napisane: 10 lis 2007, 00:40
Moze sie komus przyda, w oparciu o miata.net .
LSD w mx-5 po 94 (1.8)
Do 94 LSD wystepowalo jako opcja. Generalnie bez zdejmowania półosi lub podnoszenia auta – nie do odroznienia, tylko vin.
Po 94 Torsen wystepowalo w parze z silnikiem 1.8 (w najuboższej wersji wyposazenia nie bylo lsd) poza modelami z automatyczna skrzynia biegow gdzie na bank nie ma lsd.
Dyferencjal od 1.8 jest wiekszy od 1.6, ośki sa grubsze i jest inny wał.
vlsd dyf po prawej (od 1.6 – opcja), i torsen 1.8 po lewej -porownanie wielkosci.
Tutaj mamy dwa dyferencjaly od 1.8, ten po lewej to w tym wypadku Torsen – ma odbojnik przy flanszy wału (choc nie oznacza to ze zawsze to bedzie Torsen), ten drugi pochodzi od 1.8 z automatyczna skrzynia i jest zawsze otwarty – nie ma odbojnika, po tym mozemy je rozroznic.
Noo dobra, to jak w takim razie stwierdzic czy mamy lsd?
Najlepiej wyjac półosie, i po rzucie okiem zauwazymy cos takiego:
Zaznaczona ośka oznacza, ze niestety mamy otwarty dyfer.
Taki widok, oznacza ze mamy lsd (na przykladzie vlsd w 1.6) – brak ośki, mozemy dyferencjal przejrzec na wylot.
Inny sposob, podnosimy auto, wrzucamy luz i próbujemy zakrecic obiema półosiami jednoczesnie w jednym kierunku, jesli nie damy rady to albo mamy torsen albo czas isc na siłownie
Torsen zapobiega oddaniu calego momentu obrotowego na jedno kolo ale cechuje sie bezwladnoscia w dzialaniu, jednym slowem potrzeba chwili by zadziałał, do tego czasu dziala jak zwykly dyf, tak wiec przy ostrym ruszeniu nie ma duzej roznicy czy mamy torsena czy otwarty, lsd daje znac o sobie w dlugich łukach gdzie blokuje uslizg o ok. 40%
Aby upchac dyferencjal od 1.8 do 1.6 potrzebujemy: dyfer (a to niespodzianka), obie półosie i wał od 1.8.
Wiecej i po "angielskiemu":
http://www.miata.net/garage/vlsd.html
http://www.miata.net/garage/diffguide/index.html
LSD w mx-5 po 94 (1.8)
Do 94 LSD wystepowalo jako opcja. Generalnie bez zdejmowania półosi lub podnoszenia auta – nie do odroznienia, tylko vin.
Po 94 Torsen wystepowalo w parze z silnikiem 1.8 (w najuboższej wersji wyposazenia nie bylo lsd) poza modelami z automatyczna skrzynia biegow gdzie na bank nie ma lsd.
Dyferencjal od 1.8 jest wiekszy od 1.6, ośki sa grubsze i jest inny wał.
vlsd dyf po prawej (od 1.6 – opcja), i torsen 1.8 po lewej -porownanie wielkosci.
Tutaj mamy dwa dyferencjaly od 1.8, ten po lewej to w tym wypadku Torsen – ma odbojnik przy flanszy wału (choc nie oznacza to ze zawsze to bedzie Torsen), ten drugi pochodzi od 1.8 z automatyczna skrzynia i jest zawsze otwarty – nie ma odbojnika, po tym mozemy je rozroznic.
Noo dobra, to jak w takim razie stwierdzic czy mamy lsd?
Najlepiej wyjac półosie, i po rzucie okiem zauwazymy cos takiego:
Zaznaczona ośka oznacza, ze niestety mamy otwarty dyfer.
Taki widok, oznacza ze mamy lsd (na przykladzie vlsd w 1.6) – brak ośki, mozemy dyferencjal przejrzec na wylot.
Inny sposob, podnosimy auto, wrzucamy luz i próbujemy zakrecic obiema półosiami jednoczesnie w jednym kierunku, jesli nie damy rady to albo mamy torsen albo czas isc na siłownie
Torsen zapobiega oddaniu calego momentu obrotowego na jedno kolo ale cechuje sie bezwladnoscia w dzialaniu, jednym slowem potrzeba chwili by zadziałał, do tego czasu dziala jak zwykly dyf, tak wiec przy ostrym ruszeniu nie ma duzej roznicy czy mamy torsena czy otwarty, lsd daje znac o sobie w dlugich łukach gdzie blokuje uslizg o ok. 40%
Aby upchac dyferencjal od 1.8 do 1.6 potrzebujemy: dyfer (a to niespodzianka), obie półosie i wał od 1.8.
Wiecej i po "angielskiemu":
http://www.miata.net/garage/vlsd.html
http://www.miata.net/garage/diffguide/index.html