Zywotnosc opon

Pogaduchy motoryzacyjne.

Postprzez Tomash » 8 mar 2006, 10:22

Takie niesmiale pytanie mam... Jakie sa zalozenia producentow, odnoscie tego, ile opona powinna przezyc. Oczywiscie chodzi mi o sytuacje bez szalenstw i palenia gumy, czyli powiedzmy uzytkownik spokojnie jezdzi i moglby pojezdzic na jednym komplecie wiele lat. Zawsze jest jakis termin przydatnosci po ktorym zaleca sie, pomimo tego, ze bieznika jest jeszcz sporo, zeby opone zmienic bo guma parcieje, kruszeje, rozlazi sie itp.
Oczywiscie rozni producenci chwala sie rozna dlugoscia uzytkowania dla swoich produktow, ale jak to sie w praktyce dla zimowek i letniakow? Bo zdaje sie, ze zimowki sa mniej odporne...
Na Wybrzezu -20 w cieniu, ale powoli zaczynam szykowac sie do wiosny!
Forumowicz
 
Od: 16 lis 2005, 05:51
Posty: 209
Skąd: Trojmiasto
Auto: Tribute 3.0 V6

Postprzez Waluś » 8 mar 2006, 10:59

o ile pamietam chyba ok.50 – 70 tys
Fotorelacje z napraw 626 GD
Gdzie zaczyna się pasja, tam kończy się ekonomia...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 21 lis 2003, 20:48
Posty: 5112 (0/4)
Skąd: Włodawa
Auto: GJ SH01, a rekreacyjnie niebieskie 1300 ccm na dwóch kołach

Postprzez Grzyby » 8 mar 2006, 11:07

Ja wywaliłem jesienią Dunlopy – bieżnik był jeszcze ale guma zaczynała pękać – miały chyba 6 lat.
No i teraz mam ból bo wiosna idzie a oponek brak :(
Obrazek
d.pa
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 paź 2004, 23:09
Posty: 17082 (109/177)
Skąd: KIELCE
Auto: Suzuki Aerio 2.3l LPG '06
Renault Trafic 1.6 TT '16
Fiat Doblo 1.6 16V '01
Dacia DV 1.6 LPG '14
Fiat Panda VAN 1,1 LPG '05
Fiat Ducato Pilote First 62A, 2.5TDI, '98
Burstner Amara 535TK

Postprzez Waluś » 8 mar 2006, 11:39

Grzyby napisał(a):Dunlopy

z tymi też miałem przykte doświadczenia. Po 3 latach rozleciała się struktóra opony i powyskakiwały bomble z boku i kosz :P
Fotorelacje z napraw 626 GD
Gdzie zaczyna się pasja, tam kończy się ekonomia...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 21 lis 2003, 20:48
Posty: 5112 (0/4)
Skąd: Włodawa
Auto: GJ SH01, a rekreacyjnie niebieskie 1300 ccm na dwóch kołach

Postprzez Tomash » 8 mar 2006, 11:58

Cholera, z tymi Dunlopami chyba cos jest nie tak. Jak raz w mojej pierwszej Mazdzie tez byly te kapcie. Podobno wielosezonowe, ale jak na sniegu ruszyc nie moglem, a jeszcze z boku zaczely parciec, to szybciutko zmienilem na Micheliny. Z tymi byl o tyle klopot, ze jakis przyjemniaczek kose mi ozenil i to na tyle konkretnie, ze dwa nowe kapcie poszly w szczaw. Poza tym to super laczki!
Panowie, ale jak producenci sie wyrazaja o swoich produktach. Czy opinia, ze po pieciu latach nalezy zmieniac opony bez wzgledu na stan bieznika to bajka czy prawda? A moze po trzech?
Forumowicz
 
Od: 16 lis 2005, 05:51
Posty: 209
Skąd: Trojmiasto
Auto: Tribute 3.0 V6

Postprzez mX-MEN » 8 mar 2006, 18:55

Gdy sprowadzałem swoja Madzię to miała założone kapcie zimowe Goodyear, bieżnik około 8mm.
Ostatnio z ciekawości sprawdzałem z którego są roku.Doznałem szoku jak zobaczyłem, że są z końca 98r.Powinny juz dawno leżec w koszu, a tymczasem jeżdżę już druga zimę i innych opon nie chce.Dają radę na lodzie i dobrze idą w śniegu, gdyby nie one to przez niskie zawieszenie i tegoroczne opady śniegu nigdzie bym nie wjechał i nie wyjechał.Nie są popekane ani sparciałe a przy największych mrozach opona jest miękka.
Niewiem od czego to zależy.Może miały mały przebieg i były dobrze przechowywane?
A jeśli chodzi o termin przydatności zimówek , to też słyszałem że ok 5lat. :)
Letnich nie wiem <glupek2>
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 1 lis 2005, 13:02
Posty: 1123
Skąd: Koneck
Auto: Xedos 6 KF '94 / B 1600 '83 / Vivaro 1,9DI '03 / Fazer1 '11 /

Postprzez Karwoś » 8 mar 2006, 21:51

5-6 lat i opona nawet jak stała jedynie w garażu powinna już nie byc jeżdzona – guma parcieje od samej wilgoci w powietrzu – po napompowaniu widać pajączki.

A jak się bardzo spokojnie jeździ to te 5 lat może wytrzymać – przynajmniej Good Year Eagle wytrzyma – są dość twarde nawet latem przy rozgrzanym asfalcie.

Ale jak się ma miękkie opony to 2 lata i może być po nich – Na lancerku mam założone Good Year Eagle M+S (US) – są tak miękkie że latem jadąc na rondzie potrafią piszczeć – za to zimą na suchym zimnym asfalcie (mokrym też – bez lodu) trzymają się bardzo dobrze.

Wszystko zależy od mieszanki ale generalnie 6 lat dyskwalifikuje oponę.

To opinie fachowców od opon.
Liczy się bezpieczeństwo – a im więcej KM tym bezpieczniej :) Teraz niestety troche mniej :–(
www.goldwinggl1800.blogspot.com
Forumowicz
 
Od: 24 lut 2006, 20:01
Posty: 725
Skąd: Białystok
Auto: Lancer 2.0 '04 AT

Postprzez mX-MEN » 8 mar 2006, 22:04

Karwoś napisał(a):5-6 lat i opona nawet jak stała jedynie w garażu powinna już nie byc jeżdzona – guma parcieje od samej wilgoci w powietrzu – po napompowaniu widać pajączki.


Pajączki nie ale pajęczyna była jak przez lato leżały w garażu hahaha
Moje są z 98 roku, i wiem jak wyglądają i jak się na nich jeździ :P
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 1 lis 2005, 13:02
Posty: 1123
Skąd: Koneck
Auto: Xedos 6 KF '94 / B 1600 '83 / Vivaro 1,9DI '03 / Fazer1 '11 /

Postprzez Tomash » 9 mar 2006, 00:33

Dzieki za cenne informacje. Teraz wiem na czym stoje. Czyli mam juz niewiele czasu na wymyslenie nowych oponek . Moze sie nawet szarpne na alusie... Ale oponki nowe to juz musze kupic!
Forumowicz
 
Od: 16 lis 2005, 05:51
Posty: 209
Skąd: Trojmiasto
Auto: Tribute 3.0 V6

Postprzez adam626 » 10 mar 2006, 23:05

opona chyba piszczy jak jest za twarda
jak jest za miekka to się dobrze trzyma i nie piszczy tylko się szybko zużywa.
Produktem finalnym jest kompromis.

Miałem takie opony na dużym fiacie produkcji ZSSR które miały kilkanascie lat i około 10mm bieżnika.
Nie zużywały się wcale, nie pękały nie dostawały żadnych odkształceń.
Tylko pływały po suchym asfalcie powyżej 30km/h.
Oddałem je koledze który na nich jeździł jeszcze kilka lat swoim samochodem. I chyba nadal jeżdża na przyczepie.

Mam zimówki Klebery z 98 roku i jeździ się na nich wyśmienicie, nie widac na nich śladów starzenia, ale te się zużywają.
Widziałem 3 letnie continentale 790 z wychodzącym kordem przez spękanie w rowkach przy ponad 8mm bieżnika.

Chyba bez obejzenia konkretnych opon nie da się nic powiedzieć.
Wystarczy że taka sama opona jeździłą na wózku 80 a nie 220 KM i będzie w zupełnie innym stanie.
Szukam kogoś kto zaopiekuje się GD GT 4WS
Samochód ogólnie sprawny z zadbaną tapicerką co jest unikalne w tym wieku auta.
Wymagający jednak poprawek blacharskich i lakierniczych na które ani ja ani Mazda nie mamy czasu.
Ewentualnych kandydatów zapraszam na PW
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 lis 2003, 15:56
Posty: 774
Skąd: wawa
Auto: 626GD89 GT 4WS

Postprzez jarkma » 11 mar 2006, 00:56

W pieknej Madzi Mx3 :D katalogowo powinny byc 14 calowe oponki moze ktos mi powieczy jesli beda 15 albo 16 to czy licznik jest wtedy oszukiwany co do predkosci...?? bo tak sie zastanawiam i jakos nie umiem sobie odpowiedziec na to pytanie <glupek> :P
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 4 mar 2006, 02:15
Posty: 19
Skąd: Gliwice
Auto: Mazda MX3 1,6 16V '95

Postprzez bajer0 » 11 mar 2006, 01:07

zalezy od profilu :]

w miejsce 14 mozesz wlozyc i 15 i 16 na odpowiednio innym profilu i mniej wiecej zachowac poprawnosc wskazan licznika (mozna dobrac tak, ze roznica nie powinna przekroczyc 1 %) :)
"W niebie Cię czeka nagroda, wielka nagroda tylko grzeszyć się nie waż, bądź nam posłuszny to pójdziesz do nieba
W niebie Cię czeka niewyobrażalne, totalne i spektakularne, męczeństwo Twoje nie poszło na marne
W niebie Cię czeka religii sens taki, że masz być jak te pokraki bez myśli, Bóg Ojciec o wszystkim i tak za Ciebie pomyśli
Do nieba pójdziesz za czyny prawe, a nie za zabawę, religia daje niewolę, ale daje i strawę"
Kult – Park23
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 sie 2004, 13:11
Posty: 1134 (0/3)
Skąd: Lodz
Auto: 626 GF FS `98

Postprzez Sigma » 11 mar 2006, 01:33

jarkma napisał(a):W pieknej Madzi Mx3 :D katalogowo powinny byc 14 calowe oponki moze ktos mi powieczy jesli beda 15 albo 16 to czy licznik jest wtedy oszukiwany co do predkosci...?? bo tak sie zastanawiam i jakos nie umiem sobie odpowiedziec na to pytanie <glupek> :P


Sprawdz w przeliczniku http://www.miata.net/garage/tirecalc.html :)
If you notice this notice, you may notice that this notice, was not worth noticing
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 13 cze 2004, 16:00
Posty: 180
Skąd: Gdynia/Toruń
Auto: była: 323 BF 1.3 LPG 1988r.
jest: MX-5 NBFL Unplugged 1.6 2004r.

Postprzez jarkma » 11 mar 2006, 18:26

na 16 napewno bedzie fajniutko wygladala:D ale to sie zobaczy jak bedzie z dolcami....;p hehe dzieki za info. a w przeliczniku tez sobie sprawdze ;)
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 4 mar 2006, 02:15
Posty: 19
Skąd: Gliwice
Auto: Mazda MX3 1,6 16V '95

Postprzez Kubutek » 12 mar 2006, 14:33

A ja mam pytanko troszkę na temat troszkę OT :)
Bo skoro zeszliście na temat felg....

Mam w tej chwili alusi 13" na oponach 175/65 a przymierzam się do 15" na oponach 195/50 (ew.55)
Pytam więc:
– jak to wpłynie na spalanie?
– jak to wpłynie na przyśpieszenie i prędkość max?

Wiem napewno że strace na komforcie... Na pewno będzie się ciężej kręciło (brak wspomagania :( )
Ale uwielbiam moją Mazdeczkę przede wszystkim za jej przyśpieszenie <diabełek>
Na 15" kaczuszka wyglądała by suuuuper, ale jeżeli miałbym stracić na przyśpieszeniu.....
Obrazek 323F BA KL :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 sie 2004, 11:51
Posty: 747
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda 323F BA 2,5 V6 '95
Smart ForTwo 0,8 CDI '03
Mazda 6 GY 2.0 CITD '07
Mazda CX7 2.2 CITD '10

Postprzez bajer0 » 12 mar 2006, 15:11

Kubutek w dziale 323 znajdziesz texty chlopakow, co wieksze fele do 323F wkladali – generalnie kilka osob narzeka na spadek dynamiki :)
"W niebie Cię czeka nagroda, wielka nagroda tylko grzeszyć się nie waż, bądź nam posłuszny to pójdziesz do nieba
W niebie Cię czeka niewyobrażalne, totalne i spektakularne, męczeństwo Twoje nie poszło na marne
W niebie Cię czeka religii sens taki, że masz być jak te pokraki bez myśli, Bóg Ojciec o wszystkim i tak za Ciebie pomyśli
Do nieba pójdziesz za czyny prawe, a nie za zabawę, religia daje niewolę, ale daje i strawę"
Kult – Park23
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 sie 2004, 13:11
Posty: 1134 (0/3)
Skąd: Lodz
Auto: 626 GF FS `98

Postprzez marek » 12 mar 2006, 15:26

Kubutek napisał(a):Mam w tej chwili alusi 13" na oponach 175/65 a przymierzam się do 15" na oponach 195/50 (ew.55)
Pytam więc:
– jak to wpłynie na spalanie?
– jak to wpłynie na przyśpieszenie i prędkość max?


Jeśli obecne opony są wymiarami seryjnymi to powinienes założyć 195/45/15. 195/50 będą 3,3% za duże, a o 195/55 nawet nie wspominam.

Szersza opona spowoduje spadek przyspieszenia, predkości maksymalnej i wzrost zużycia paliwa.
Natomiast większa spowoduje dodatkowo jeszcze większy spadek przyspieszenia.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 4 lis 2003, 02:08
Posty: 2402 (0/14)
Skąd: nad Bałtykiem
Auto: FR+Django+Rail

Postprzez Kubutek » 13 mar 2006, 16:21

Dzięki marek za szybką odpowiedź :)

Reasumując.... Poza lansem i wyglądem :] raczej wszystko jest na.... nie....
A co za tym idzie.... Oddaje swoje 13" do reanimacji :) i zostaje przy nich :)
Poczytałem sobie też ten wątek z Warsztatu 3-ki i doszedłem do wniosku, że nie ma sensu zakłądać 15-tek.
Obrazek 323F BA KL :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 sie 2004, 11:51
Posty: 747
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda 323F BA 2,5 V6 '95
Smart ForTwo 0,8 CDI '03
Mazda 6 GY 2.0 CITD '07
Mazda CX7 2.2 CITD '10

Postprzez Tomash » 19 mar 2006, 08:43

Panowie, a jak sie ma sprawa z glebokoscia bieznika? Ile w przyblizeniu ma glebokosci bieznik w nowej letniej oponie? Bo trafiaja sie ogloszenia, ze ktos radosnie chwali sie, ze ma do sprzedania opone z bieznikiem 4-5, i wlasciwie nie wiem czy ta opona jest ledwo zaczeta, zdarta w polowie czy nie zawraca sobie glowy rupieciem. Bo wiek opony do stopnia jej zuzycia raczej nie jest adekwatny, moj szwagier potrafi " zuzyc " opony w dwa miesiace, a 5 mm bieznika mozna znalezc na oponie 13-o letniej...
Forumowicz
 
Od: 16 lis 2005, 05:51
Posty: 209
Skąd: Trojmiasto
Auto: Tribute 3.0 V6

Postprzez brii » 19 mar 2006, 10:11

Kubutek napisał(a):Poczytałem sobie też ten wątek z Warsztatu 3-ki i doszedłem do wniosku, że nie ma sensu zakłądać 15-tek.

Ale 14" były bo OK – do dzisiejszych autek tego segmentu to standart :D
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 23:46
Posty: 8962 (108/253)
Skąd: Częstochowa
Auto: Endek / Kupisiontes / Smark EV / iczy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 13 gości

Moderator

Moderatorzy Moto