Arash napisał(a):Trekuś napisał(a):<rotfl> pewnie nie mają.
Panowie, żeby rozwiać Wasze wątpliwości dotyczące silników i przełożeń skrzyń biegów zamieszczam poniżej informacje techniczne oficjalne zaczerpnięte ze strony Mazdy dla prasy, a więc wiarygodne bez łachy redaktorów: Maznasa, Jemielity, Mikiciuka i Kornackiego. I tak:
– skrzynia biegów silnika 120 KM ma następujące przełożenia: 3,7; 1,95; 1,3; 1,03; 0,84; 0,68, bieg wsteczny 3,72, przekładnia główna 3,62;
– skrzynia biegów dla silnika 165 KM ma następujące przełożenia: 3,36; 1,95; 1,3; 1,03; 0,84; 0,68; bieg wsteczny 3,39, przekładnia główna 4,39.
Jeśli ktoś się zna to bym prosił o komentarz do powyższych wartości.
Różnica dość spora jest w przełożeniu głównym. Np.:
– jedziemy na 4-tym biegu i 3000rpm. Mazda 120km – ok 100km/h a mazda 165km – ok 83km/h.
– jedziemy na 6-tym biegu i 3000rpm. Mazda 120km – ok 150km/h a mazda 165km – ok 125km/h.
Z tego wniosek:
– że mazda 165km na każdym biegu będzie lepiej przyspieszać, ale rozpędzi się do mniejszej prędkości.
– aby uzyskać takie same spalanie przy prędkościach obrotowych do 5000rpm w których krzywa momentu obrotowego jest teoretycznie taka sama, Mazdą 120km trzeba jechać na 4 biegu a mazdą 165km na 5 biegu. Wtedy prędkości obrotowe silnika i prędkość jazdy będą podobne w obu przypadkach.
Do obliczeń użyłem kół 205/60R16
Warto zauważyć, że 1 bieg ma inne przełożenie w skrzyni. Dlatego różnica na przełożeniu głównym niweluje się. I mazdy 120km i 165km pojadą na nich mniej więcej identycznie.
Dopisano 27 sty 2014, 21:49:Doncarlo napisał(a):filmik z TVN o nowej 3 bardzo fajny bo porównali oba silniki 120 i 165KM. Tylko z tymi różnie zestopniowanymi skrzyniami biegów nie do końca chwytam. Dlaczego niby auto które ma większą moc i niby ma to być odczuwalne powyżej 4000obr/min ciagnie na 2 tylko do 90 km/h a to ze 120 KM silnikiem az do 120km/ h, a na trójce az do 160km/h? Czy to ma byc tak że ten mocniejszy silnik żeby pokazać swoją przewage nad 120KM musi wejść na wysokie obroty czyli przy tej samej prędkości przy krótrzych zakresach biegów będzie właśnie więcej obrotów na obrotomierzu i wykorzystana moc i miment obrotowy 165KM????
Silnik 165km na obrotach powyżej 5000rpm ma większy moment obrotowy i dodatkowo lżejsze przełożenia, które powodują że większa siłą napędowa jest przekazywana na koła.
viewtopic.php?f=364&t=150101&start=160W linku są charakterystyki silników z mady 6. 165km i 145km. Mazda 3 120km będzie miała jeszcze większy spadek momentu obrotowego powyżej 5000rpm niż mazda 6 145km.