Interpretacja błędów OBD1 2cyfrowe ( lata prod 1993-1995)
Napisane: 11 mar 2008, 20:37
Edit post by radar88:
Witam, jako iż często ktoś zakłada wątek odnośnie jednego błędu, może on go sam odczytać i sprawdzić czego on dotyczy. Poniżej opis jak sprawdzić błędy OBD I w naszych samochodach.
Przyrządy do testowania
Elementy potrzebne do czujnika
Dioda LED
Rezystor 1000 Ohm (czyli 1kOhm)
Schemat testera:
FEN ----|<|----|1000Ohm|---- +B
Lub dioda LED 12V np W5W, nie potrzeba rezystora:
Znajdź (zwykle pod maską), złącze diagnostyczne opisane DIAGNOSTIC:
KOEO i KOER…
Są 2 etapy odczytu kodów:
KOEO – Key On Engine Off – kluczyk w pozycji ON, silnik wyłączony,
KOER – Ke y On Engine Running – silnik włączony.
Przeprowadzenie obu jest konieczne, gdyż niektóre błędy nie są zapamiętywane w pamięci ECU i zostaną dopiero w momencie ich faktycznego wystąpienia.
Odczyt kodów OBD-I…
Metoda:
Zwieramy piny TEN i GND zaznaczone na foto za pomocą cienkiego drucika.
Wkładamy odpowiednio nóżkami diodę LED w gniazda FEN (–) B+ (+)
KOEO – Przekręcamy kluczyk w pozycję ON, ale NIE ZAPALAMY SILNIKA.
Następnie obserwujemy diodę LED, która powinna zgasnąć i po chwili zapalać sie pulsacyjnie. Długie zapalenie oznacza dziesiątki, a krótkie jednostki, a dokładnie: 0.8s – dziesiątki, 0.2s – jednostki, 1s – przerwa między kodami.
KEOR – Włączamy silnik i ponownie odczytujemy kody wg zasad jak wyżej.
Kod i opis:
02 – Crankshaft Position Sensor #2 (CKP2)
Czujnik położenia wału korbowego #2
03 – Cylinder Identification (CID) Sensor
Czujnik identyfikacji 1. cylindra
04 -Crankshaft Position Sensor #1 (CKP1)
Czujnik położenia wału korbowego #1
05 -Knock Sensor (KS)
Czujnik stuku
08 -Measuring Core Volume Air Flow (MC-VAF) Sensor
Przepływomierz powietrza
09 -Engine Coolant Temperature (ECT) Sensor
Czujnik temperatury cieczy chłodzącej
10 -Intake Air Temperature (IAT) Sensor
Czujnik temperatury powietrza
12 -Throttle Position (TP) Sensor
Czujnik położenia przepustnicy
14 -Barometric Pressure (BARO) Sensor
Czujnik ciśnienia (analiza w ECU)
15 -Left Heated Oxygen Sensor (LHO2S) – voltage always below 0.55V
Lewa (przednia) sonda lambda – napięcie poniżej 0.55V
16 -EGR Valve Position (EVP) Sensor
Zawór układu recyrkulacji spalin
17 – Left Heated Oxygen Sensor (LHO2S) – voltage does not change
Lewa (przednia) sonda lambda – napięcie nie zmienia się
23 -Right Heated Oxygen Sensor (RHO2S) – voltage always below 0.55V
Prawa (tylna) sonda lambda – napięcie poniżej 0.55V
24 -Right Heated Oxygen Sensor (RHO2S) – voltage does not change
Prawa (tylna) sonda lambda – napięcie nie zmienia się
25 -Fuel Pressure Regulator Control (FPRC) Solenoid
Regulator ciśnienia paliwa
26 -Canister Purge (CANP) Solenoid
Zawór zbiornika oparów paliwa
28 -EGR Control (EGRC) Solenoid
Zawór sterujący układem recyrkulacji spalin
29 -EGR Vent (EGRV) Solenoid
Zawór sterujący układem recyrkulacji spalin
34 -Idle Air Control (IAC) Solenoid
Zawór kontroli biegu jałowego
41 -Variable Resonance Induction System (VRIS) Solenoid #1
Zawór sterujący przepływem powietrza #1
46 -Variable Resonance Induction System (VRIS) Solenoid #2
Zawór sterujący przepływem powietrza #2
67 -Low Cooling Fan (LFAN) Relay
Przekaźnik niskich obrotów wentylatora chłodnicy
– Cooling Fan Engine Coolant Temperature (ECTF) Sensor
Czujnik temperatury cieczy chłodzącej – sterowanie wentylatorem chłodnicy
GND i TBS połączyć kawałkiem przewodu (zmostkować).Przekręcić stacyjkę do pozycji ON, nie uruchamiać silnika.Po około 30 sekundach tester (lub kontrolka ABS) powinny zacząć mrugać, przekazu-jąc kody zapamiętanych błędów – jest to test KOEO (Key On, Engine Off).Po zakończeniu testu KOEO należy uruchomić silnik i przejść do testu KOER (Key On, Engine Running) – komputer aktywnie przetestuje system ABS i być może wyświetli dodatkowe komunikaty.
Kody błędów DTC dla układu ABS:
Aby odczytać kody błędów zarejestrowane przez system ABS, należy:
1. Wyłączyć zapłon.
2. W gnieździe diagnostycznym, opisanym słowem „DIAGNOSTIC” odnaleźć styki GND i TBS i połączyć je kawałkiem przewodu (zmostkować).
3. Przekręcić stacyjkę do pozycji ON, nie uruchamiać silnika.
4. Po około 30 sekundach tester (lub kontrolka ABS) powinny zacząć mrugać, przekazu-jąc kody zapamiętanych błędów – jest to test KOEO (Key On, Engine Off).
5. Po zakończeniu testu KOEO należy uruchomić silnik i przejść do testu KOER (Key On, Engine Running) – komputer aktywnie przetestuje system ABS i być może wy-świetli dodatkowe komunikaty.
11 – czujnik obrotów koła PP
12 – czujnik obrotów koła LP
13 – czujnik obrotów koła PT
14 – czujnik obrotów koła LT
15 – czujnik obrotów koła
22 – elektryka rozdzielacza / elektrozawór PP
24 – elektrozawór LP
26 – elektrozawór PT
27 – elektrozawór LT
29 – obwód PP-LT
30 – obwód LP-PT
51 – przekaźnik trybu awaryjnego (fail-safe)
53 – przekaźnik silnika pompy / silnik
61 – jednostka sterująca
63 – zasilanie
Dodatkowe Informacje:
Nazwa : Funkcja:
FEN wyjściowy kod błędu (komputer sterujący silnikiem)
MEN załączenie wyjścia monitora (komputer sterujący silnikiem)
TEN diagnostyczno-tryb wejścia (komputer sterujący silnikiem)
+ B napięcie baterii włączony
GND grunt
FAT wyjściowy kod błędu (automatycznej kontroli transmisji)
FBS wyjściowy kod błędu (zapobiegający blokowaniu hamulców (ABS) komputer sterujący)
FAC wyjściowy kod błędu (?)
FWS wyjściowy kod błędu (?)
FSC wyjściowy kod błędu (rejs (prędkość) komputer sterujący)
TAT diagnostyczno-tryb wejścia (automatycznej kontroli transmisji)
TBS diagnostyczno-tryb wejścia (zapobiegający blokowaniu hamulców(ABS)
TAC diagnostyczno-tryb wprowadzania (?)
TWS diagnostyczno-tryb wprowadzania (?)
TSC diagnostyczno-tryb wejścia (rejs (prędkość) komputer sterujący)
FAB wyjściowy kod błędu (poduszka powietrzna monitora diagnostycznego)
IG- wyjście cewki zapalnikiem (do podłączeni zewnętrznych obrotomierz)
TFA diagnostyczno-tryb wprowadzania (?)
F / P Pompa paliwa cewki przekaźnika
Jeśli po przekręceniu kluczyka w pozycję ON, LED zgaśnie i nie wyświetli żadnych kodów, oznacza to, że wszystko jest w porządku.
Należy pamiętać, że samo wykazanie błędu niekoniecznie oznacza uszkodzenie danego elementu.
Aby zresetować ECU należy odpiąć klemę masy (–) i przytrzymać pedał hamulca minimum 30 sekund, po czym podpinamy klemę i odpalamy samochód. Skasowanie błędu nie oznacza usunięcia usterki, błąd może się pokazać ponownie.
W razie pytań,problemów proszę śmiało pytać, nikt nie pogryzie
Pozdrawiam
radar88
Oryginalny post użytkownika jerkow
Wyskoczył mi błąd 25 25- Fuel Pressure Regulator Control Solenoid or circuit . Albo Elektrozawór regulacji ciśnienia.Nie wiem dokładnie co to za zawór i od czego i gdzie go szukać.
Witam, jako iż często ktoś zakłada wątek odnośnie jednego błędu, może on go sam odczytać i sprawdzić czego on dotyczy. Poniżej opis jak sprawdzić błędy OBD I w naszych samochodach.
Przyrządy do testowania
Elementy potrzebne do czujnika
Dioda LED
Rezystor 1000 Ohm (czyli 1kOhm)
Schemat testera:
FEN ----|<|----|1000Ohm|---- +B
Lub dioda LED 12V np W5W, nie potrzeba rezystora:
Znajdź (zwykle pod maską), złącze diagnostyczne opisane DIAGNOSTIC:
KOEO i KOER…
Są 2 etapy odczytu kodów:
KOEO – Key On Engine Off – kluczyk w pozycji ON, silnik wyłączony,
KOER – Ke y On Engine Running – silnik włączony.
Przeprowadzenie obu jest konieczne, gdyż niektóre błędy nie są zapamiętywane w pamięci ECU i zostaną dopiero w momencie ich faktycznego wystąpienia.
Odczyt kodów OBD-I…
Metoda:
Zwieramy piny TEN i GND zaznaczone na foto za pomocą cienkiego drucika.
Wkładamy odpowiednio nóżkami diodę LED w gniazda FEN (–) B+ (+)
KOEO – Przekręcamy kluczyk w pozycję ON, ale NIE ZAPALAMY SILNIKA.
Następnie obserwujemy diodę LED, która powinna zgasnąć i po chwili zapalać sie pulsacyjnie. Długie zapalenie oznacza dziesiątki, a krótkie jednostki, a dokładnie: 0.8s – dziesiątki, 0.2s – jednostki, 1s – przerwa między kodami.
KEOR – Włączamy silnik i ponownie odczytujemy kody wg zasad jak wyżej.
Kod i opis:
02 – Crankshaft Position Sensor #2 (CKP2)
Czujnik położenia wału korbowego #2
03 – Cylinder Identification (CID) Sensor
Czujnik identyfikacji 1. cylindra
04 -Crankshaft Position Sensor #1 (CKP1)
Czujnik położenia wału korbowego #1
05 -Knock Sensor (KS)
Czujnik stuku
08 -Measuring Core Volume Air Flow (MC-VAF) Sensor
Przepływomierz powietrza
09 -Engine Coolant Temperature (ECT) Sensor
Czujnik temperatury cieczy chłodzącej
10 -Intake Air Temperature (IAT) Sensor
Czujnik temperatury powietrza
12 -Throttle Position (TP) Sensor
Czujnik położenia przepustnicy
14 -Barometric Pressure (BARO) Sensor
Czujnik ciśnienia (analiza w ECU)
15 -Left Heated Oxygen Sensor (LHO2S) – voltage always below 0.55V
Lewa (przednia) sonda lambda – napięcie poniżej 0.55V
16 -EGR Valve Position (EVP) Sensor
Zawór układu recyrkulacji spalin
17 – Left Heated Oxygen Sensor (LHO2S) – voltage does not change
Lewa (przednia) sonda lambda – napięcie nie zmienia się
23 -Right Heated Oxygen Sensor (RHO2S) – voltage always below 0.55V
Prawa (tylna) sonda lambda – napięcie poniżej 0.55V
24 -Right Heated Oxygen Sensor (RHO2S) – voltage does not change
Prawa (tylna) sonda lambda – napięcie nie zmienia się
25 -Fuel Pressure Regulator Control (FPRC) Solenoid
Regulator ciśnienia paliwa
26 -Canister Purge (CANP) Solenoid
Zawór zbiornika oparów paliwa
28 -EGR Control (EGRC) Solenoid
Zawór sterujący układem recyrkulacji spalin
29 -EGR Vent (EGRV) Solenoid
Zawór sterujący układem recyrkulacji spalin
34 -Idle Air Control (IAC) Solenoid
Zawór kontroli biegu jałowego
41 -Variable Resonance Induction System (VRIS) Solenoid #1
Zawór sterujący przepływem powietrza #1
46 -Variable Resonance Induction System (VRIS) Solenoid #2
Zawór sterujący przepływem powietrza #2
67 -Low Cooling Fan (LFAN) Relay
Przekaźnik niskich obrotów wentylatora chłodnicy
– Cooling Fan Engine Coolant Temperature (ECTF) Sensor
Czujnik temperatury cieczy chłodzącej – sterowanie wentylatorem chłodnicy
GND i TBS połączyć kawałkiem przewodu (zmostkować).Przekręcić stacyjkę do pozycji ON, nie uruchamiać silnika.Po około 30 sekundach tester (lub kontrolka ABS) powinny zacząć mrugać, przekazu-jąc kody zapamiętanych błędów – jest to test KOEO (Key On, Engine Off).Po zakończeniu testu KOEO należy uruchomić silnik i przejść do testu KOER (Key On, Engine Running) – komputer aktywnie przetestuje system ABS i być może wyświetli dodatkowe komunikaty.
Kody błędów DTC dla układu ABS:
Aby odczytać kody błędów zarejestrowane przez system ABS, należy:
1. Wyłączyć zapłon.
2. W gnieździe diagnostycznym, opisanym słowem „DIAGNOSTIC” odnaleźć styki GND i TBS i połączyć je kawałkiem przewodu (zmostkować).
3. Przekręcić stacyjkę do pozycji ON, nie uruchamiać silnika.
4. Po około 30 sekundach tester (lub kontrolka ABS) powinny zacząć mrugać, przekazu-jąc kody zapamiętanych błędów – jest to test KOEO (Key On, Engine Off).
5. Po zakończeniu testu KOEO należy uruchomić silnik i przejść do testu KOER (Key On, Engine Running) – komputer aktywnie przetestuje system ABS i być może wy-świetli dodatkowe komunikaty.
11 – czujnik obrotów koła PP
12 – czujnik obrotów koła LP
13 – czujnik obrotów koła PT
14 – czujnik obrotów koła LT
15 – czujnik obrotów koła
22 – elektryka rozdzielacza / elektrozawór PP
24 – elektrozawór LP
26 – elektrozawór PT
27 – elektrozawór LT
29 – obwód PP-LT
30 – obwód LP-PT
51 – przekaźnik trybu awaryjnego (fail-safe)
53 – przekaźnik silnika pompy / silnik
61 – jednostka sterująca
63 – zasilanie
Dodatkowe Informacje:
Nazwa : Funkcja:
FEN wyjściowy kod błędu (komputer sterujący silnikiem)
MEN załączenie wyjścia monitora (komputer sterujący silnikiem)
TEN diagnostyczno-tryb wejścia (komputer sterujący silnikiem)
+ B napięcie baterii włączony
GND grunt
FAT wyjściowy kod błędu (automatycznej kontroli transmisji)
FBS wyjściowy kod błędu (zapobiegający blokowaniu hamulców (ABS) komputer sterujący)
FAC wyjściowy kod błędu (?)
FWS wyjściowy kod błędu (?)
FSC wyjściowy kod błędu (rejs (prędkość) komputer sterujący)
TAT diagnostyczno-tryb wejścia (automatycznej kontroli transmisji)
TBS diagnostyczno-tryb wejścia (zapobiegający blokowaniu hamulców(ABS)
TAC diagnostyczno-tryb wprowadzania (?)
TWS diagnostyczno-tryb wprowadzania (?)
TSC diagnostyczno-tryb wejścia (rejs (prędkość) komputer sterujący)
FAB wyjściowy kod błędu (poduszka powietrzna monitora diagnostycznego)
IG- wyjście cewki zapalnikiem (do podłączeni zewnętrznych obrotomierz)
TFA diagnostyczno-tryb wprowadzania (?)
F / P Pompa paliwa cewki przekaźnika
Jeśli po przekręceniu kluczyka w pozycję ON, LED zgaśnie i nie wyświetli żadnych kodów, oznacza to, że wszystko jest w porządku.
Należy pamiętać, że samo wykazanie błędu niekoniecznie oznacza uszkodzenie danego elementu.
Aby zresetować ECU należy odpiąć klemę masy (–) i przytrzymać pedał hamulca minimum 30 sekund, po czym podpinamy klemę i odpalamy samochód. Skasowanie błędu nie oznacza usunięcia usterki, błąd może się pokazać ponownie.
W razie pytań,problemów proszę śmiało pytać, nikt nie pogryzie
Pozdrawiam
radar88
Oryginalny post użytkownika jerkow
Wyskoczył mi błąd 25 25- Fuel Pressure Regulator Control Solenoid or circuit . Albo Elektrozawór regulacji ciśnienia.Nie wiem dokładnie co to za zawór i od czego i gdzie go szukać.