Fotorelacja oraz wyniki pomiarów akustycznych systemu BOSE w Mazda3 BK

Wszystko o modyfikacjach i budowie nagłośnień naszych aut.

Postprzez BluDreamer » 13 sty 2014, 01:32

Witam,

zgodnie z moimi wcześniejszymi wpisami tutaj:

http://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=470&t=158728

i tutaj:

http://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=470&t=164364

odnośnie pomiarów akustyki systemu CA w aucie oraz jego strojenia na przykładzie systemu Bose w Mazda3 słowa dotrzymuję :)

Co tutaj znajdziecie:
– opis jak zmierzyć charakterystykę częstotliwościową w Waszych autach (bez znaczenia na rocznik, rodzaj nadwozia czy wbudowane Car-Audio),
– sposób postępowania w wypadku montażu oraz strojenie systemu Bose w Mazda3 non-Bose,
– zobaczycie realny wpływ (liczbowo, rysunkowo) wygłuszenia drzwi na dźwięk systemu CA.

Dobry system CA w aucie to dla niektórych jeden z podstawowych elementów wyposażania samochodu. Montaż dobrych głośników, wzmacniaczy i odpowiednich kabli to podstawa, ale czasem cały system po prostu "nie gra". Nieoceniona jest wtedy pomoc kogoś kto "zna temat" i/lub ma "złote ucho". Czasem jednak przydałaby się informacja odnośnie fizycznych parametrów danego systemu. Jego charakterystyk, poziomu dźwięku (decybeli) czy po prostu chęć poznania systemu jako całość. Dzięki odpowiedniej aparaturze i oprogramowaniu można się dowiedzieć który system CA gra głośniej lub który ma dobrą charakterystykę na wysokości ucha kierowcy (bo przecież dla niego system ma grać ;) ).

Pomiary, które wykonałem składają się z kilku etapów:
– pomiary dźwięku przed i po wygłuszeniu drzwi,
– pomiar hałasu na zewnątrz auta generowanego przez drgające poszycie zewnętrzne drzwi (przed ich wygłuszeniem oraz po ich wygłuszeniu),
– pomiar hałasu w kabinie pochodzącego od pracującego silnika,
– wyznaczenie poziomu dźwięku w opcji "ile fabryka dała" lub jak kto woli "daj na maxa" <faja>

Pomiary wykonywałem specjalistyczną aparaturą akustyczną spełniającą wymagania dla mierników hałasu klasy 1 (potwierdzone świadectwem wzorcowania, wydanym przez niezależne akredytowane laboratorium wzorcujące). Mikrofon był umiejscowiony na wysokości ucha słuchacza (niestety nie znalazłem śmiałka, który podczas pomiarów "udawałby" kierowcę ;) ). Takie pomiary można oczywiście wykonywać jakimiś zestawami do pomiarów. Jestem jednak zdania, że jeśli coś mierzyć, to sprawdzonym sprzętem klasy 1.

Pomiar charakterystyki systemu CA przed i po wygłuszeniu wyglądał tak:

IMAG2424 forum.jpg
Pomiar charakterystyk częstotliwościowych – Mazda 3.


IMAG2430 forum.jpg
System pomiarowy – PMS-01. Więcej na www.sonic-lab.pl.


Tutaj otrzymane wyniki. Radio podczas pomiarów miało nastawione: Volume na 30, Bass na 0 i Treble na 0. Sygnał testowy był generowany przez system pomiarowy i był podłączony poprzez wejście AUX (niestety tłumi ono częstotliwości powyżej 12 kHz, ale do pomiarów było wystarczające). Wykres pokazuje wyniki pomiarów akustyki w aucie przed i po wygłuszeniu drzwi odpowiednimi materiałami (maty bitumiczne oraz pianki zamkniętokomorowe):

Kierowca - przed i po wygłuszeniu.jpg
Dźwięk na miejscu kierowcy – porównanie przed i po wygłuszeniu drzwi. Widoczne podbicie basu (ok. 6 dB).


Widać, że po wygłuszeniu drzwi, wzrósł poziom dźwięku dla niskich częstotliwości. Jest więcej basu :). Przed wygłuszeniem drzwi, przy głośniejszej muzyce wszystko w drzwiach drgało, buczało, przeszkadzało. Bas gdzieś "uciekał". Po uszczelnieniu i wygłuszeniu drzwi głośniki odżyły :) Co daje się zauważyć na wykresie. Dla wyższych częstotliwości widać lekkie wygładzenie charakterystyki.

Aby sprawdzić co tak naprawdę daje wygłuszenie drzwi, ale na zewnątrz auta, zmierzyłem w jakim stopniu głośnik basowy jest w stanie wprawić w drgania poszycie zewnętrzne drzwi. Tak jak przeczuwałem, bez wygłuszenia drzwi nie ma co mówić o dobrym CA. Bez mat blacha będzie tak hałasować, że zakłóci dźwięk nawet w kabinie. Myślę, że każdy kto temat CA trochę zna zgodzi się ze mną :) <faja>

Wyglądało to tak:

IMAG2439 forum.jpg
Pomiar hałasu generowanego przez głośnik basowy w drzwiach. Osłona na mikrofon niwelowała zakłócenia generowane przez podmuchy wiatru.


Oto wyniki:

Hałas za głośnikiem.jpg
Hałas generowany przez głośnik basowy w drzwiach. Pomiar hałasu na zewnątrz.


Widać, że wytłumienie drzwi matami dało rezultat. Podczas pomiarów okazało się, że częstotliwość rezonansowa takiego układu (głośnik – niewygłuszone drzwi) wynosi ok. 100 Hz, czyli mieści się w paśmie słyszalnym! Wytłumienie tej częstotliwości jest w takiej sytuacji priorytetem. W przeciwnym razie taki "defekt" systemu CA będzie psuł przyjemność z odsłuchu sporym podkolorowaniem dźwięku. Bas w takiej sytuacji jest zamulowny, niewyraźny. Po wygłuszeniu widać, że podbicie w okolicy 100 Hz zmalało prawie o 10 dB! Po wygłuszeniu drzwi bas stał się żywy i donośny, czyli taki jak oczekiwałem :)

OK, Bose zamontowane, drzwi wygłuszone, teraz strojenie. Po zamontowaniu oryginalnych głośników z Bose stwierdziłem, że wymienię je na coś lepszego. Nie obyło się oczywiście bez doboru odpowiedniego filtru dla nowego głośnika (wystarczyło zwiększyć pojemność kondensatora), by całość grała prawidłowo.

Oto wyniki strojenia systemu (dobór głośników wysokotonowych oraz filtrów):

Strojenie systemu CA - Bose.jpg
Strojenie systemu CA – Bose w M3. Wymiana głośników wysokotonowych oraz filtru.


Widać, że po strojeniu charakterystyka jest bardziej płaska, jest więcej sopranów. System Bose w końcu zabrzmiał lepiej. Perkusję czy "cykanie" w utworach w końcu można było spokojnie usłyszeć :) <faja>

OK, kierowca jest uśmiechnięty, bo jemu gra dobrze, ale co z pasażerem? Tutaj odpowiedź:

Pasażer.jpg
Dźwięk na miejscu pasażera po i przed strojeniem.


Jak widać, pasażer również może rozkoszować się "sporym" basem, odsłuch na jego miejscu po strojeniu też spełnia założone wymagania. Uzyskana charakterystyka jest bardzo zadowalająca jak na ciężkie warunki odsłuchowe w kabinie samochodu :) Co więcej, jest nawet lepsza niż na miejscu kierowcy (brak charakterystycznego "dołka" dla ok. 200 Hz).

Jako ciekawostkę dodam jeszcze, że poziom hałasu w kabinie przy włączonym silniku (1.6 Pb) nie przekracza 40 dB A :)

To chyba tyle na dzisiaj ;) resztę wyników pomiarów akustyki CA umieszczę w terminie późniejszym. Możliwości są spore. Można wyznaczyć izolacyjność kabiny od hałasów z zewnątrz czy chociażby określić które CA jest po prostu głośniejsze :) a wynik będzie z dokładnością do 0,1 dB <faja>

Pozdrawiam.
Inżynier akustyki. Projektant akustyki wnętrz, kolumn, zestawow glosnikowych i systemów pomiarowych. http://www.sonic-lab.pl. Pomogę przy problemach z dźwiękiem (home hi-fi, pomiary dzwieku, home theatre i car-audio). Fan Mazdy. Bo Mazda to fajna jazda :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 8 maja 2013, 12:17
Posty: 45 (0/4)
Skąd: Wrocław :)
Auto: Mazda3 2013 1.6 105 KM Z6
Mazda3 2005 1.6 105 KM Z6

Postprzez Xionc » 16 sty 2014, 00:30

Bardzo fajny temat :)

Kiepska coś ta charakterystyka od 10k, proponuję wymienić tweeter.
Pozdrawiam,
Xionc Krzysztof :)

Moje byłe: 2 x 323BG | 2 x 323BA | 1 x Xedos6 CA | 1 x Mazda6 GG | 1 x Mazda6 GH
statusTest
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 2 cze 2004, 23:25
Posty: 2479 (5/23)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda CX-7 2.3T AT AWD '08

Postprzez BluDreamer » 16 sty 2014, 17:11

Dzieki :–)

Tweeter jest dobry, tylko nie jest zwrocony w kierunku zaglowka, wiec i ponizej 10 kHz charakterystyka opada. Z reszta, wejscie aux i tak swoje robi ;–) nastepnym razem bede robic takie pomiary za pomoca plyty CD i sygnal pomiarowy bedzie wzywalany software'owo :–)
Inżynier akustyki. Projektant akustyki wnętrz, kolumn, zestawow glosnikowych i systemów pomiarowych. http://www.sonic-lab.pl. Pomogę przy problemach z dźwiękiem (home hi-fi, pomiary dzwieku, home theatre i car-audio). Fan Mazdy. Bo Mazda to fajna jazda :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 8 maja 2013, 12:17
Posty: 45 (0/4)
Skąd: Wrocław :)
Auto: Mazda3 2013 1.6 105 KM Z6
Mazda3 2005 1.6 105 KM Z6

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 1 gość

Moderator

Moderatorzy Tuning i modyfikacje