Oleje silnikowe
xANDy napisał(a):w benzyniaku olej raczej nie robi się czarny
robi się i nie ma to nic wspólnego z kondycją silnika
xANDy napisał(a):Należy jak najdłużej jeździć na syntetyku i ew. w ostateczności przejść na półsyntetyk.
należy jeździć na tym, co zaleca producent auta i tyle!
- Od: 13 sty 2006, 12:36
- Posty: 204
- Auto: xedos 6 V6
Tyle, że pruducent nie określa, czy olej ma być syntetyczny, semisyntetyczny lub mineralny. Podaje jedynie klasy lepkości w zakresie których użytkownik może oscylować podczas doboru oleju silnikowego.należy jeździć na tym, co zaleca producent auta i tyle!
Wiele jednak zależy od technologii. Minerał dość szybko potrafi stać się czarny – syntetyk może nawet nie zmienić zabarwienia.robi się i nie ma to nic wspólnego z kondycją silnika
Pozdrawiam
..::GofNet::..
http://download.mx3.info/mazdaspeed.exe
(v4.10)
_______________
q-n.pl
q-v.pl
u-q.pl
oc.gd
zb.gd
zo.gd
zu.gd
agd.gd
fiat.cc
0sy.pl
vmix.pl
2sze.pl
feryt.pl
redface.pl
newjeans.pl
(v4.10)
_______________
q-n.pl
q-v.pl
u-q.pl
oc.gd
zb.gd
zo.gd
zu.gd
agd.gd
fiat.cc
0sy.pl
vmix.pl
2sze.pl
feryt.pl
redface.pl
newjeans.pl
GofNet napisał(a):Tyle, że pruducent nie określa, czy olej ma być syntetyczny, semisyntetyczny lub mineralny
w nowszych autach jest to określone dokładnie, w starszych faktycznie dostępny jest tylko zakres lepkości i klasa jakościowa oleju i te dwa parametry (przynajmniej) muszą być zachowane.
być może jest tak, że nie ma to znaczenia czy olej jest mineralny czy syntetyczny, jednak jak wiesz nie ma czegoś takiego jak mineral 5W40, nawet 10W40 jest b. trudny do uzyskania i mało firm to produkuje, zatem sama lepkość poniekąd implikuje rodzaj oleju
- Od: 13 sty 2006, 12:36
- Posty: 204
- Auto: xedos 6 V6
Niewątpliwie, choć z roku na rok te granice się zacierają. Kto by kiedyś pomyślał, że będzie olej 10W-60 albo 5W-50 i to na dodatek syntetyczny.
Starsi mechanicy opierali się właśnie na klasach lepkości określając, czy należy się wlać syntetyk, semi, czy minerał. Teraz mają nieco trudniej .
Pozdrawiam
..::GofNet::..
Starsi mechanicy opierali się właśnie na klasach lepkości określając, czy należy się wlać syntetyk, semi, czy minerał. Teraz mają nieco trudniej .
Pozdrawiam
..::GofNet::..
http://download.mx3.info/mazdaspeed.exe
(v4.10)
_______________
q-n.pl
q-v.pl
u-q.pl
oc.gd
zb.gd
zo.gd
zu.gd
agd.gd
fiat.cc
0sy.pl
vmix.pl
2sze.pl
feryt.pl
redface.pl
newjeans.pl
(v4.10)
_______________
q-n.pl
q-v.pl
u-q.pl
oc.gd
zb.gd
zo.gd
zu.gd
agd.gd
fiat.cc
0sy.pl
vmix.pl
2sze.pl
feryt.pl
redface.pl
newjeans.pl
Jaki olej najlepiej zalać do MX3 (przejechane ma ponad 248tys km)
Ostatnio jezdzila na TEXACO 10w/40
Ostatnio jezdzila na TEXACO 10w/40
Winkle Kotliny http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewt ... 93#p490493
Witam, a ja mam takie nietypowe pytanko zwiazane z tematem:) moja eFka jak wynika z nalepki na silniku zostala zalana olejem Veedol SAE 5W-40 Specjal R Plus !1 czy ktos zna ten olej lub wie jaki olej moze go dobrze zastapis?? bo nie wiem czym zalać moja madzie;/
Sprzedam części do mazdy 323F BA
www.mm-ais.pl – ZAPRASZAM
www.mm-ais.pl – ZAPRASZAM
- Od: 22 paź 2006, 21:34
- Posty: 129
- Skąd: LU
- Auto: Mazda 3 MPS & Honda S2000
Zapewne syntetykiem...
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
Olej, to nie zakup promocyjnej panoramy w Media-Markt. Tutaj możesz spokojnie i wygodnie usadowić się przed PeCetem i poszukać najrozsądniejszego oleju.
Zanim dojdziesz do marki oleju, którą notabene określisz raczej na końcu doboru, zapoznaj się z parametrami kilkudziesięciu smarowideł:
Temperatura płynięcia (np. -50ºC)
Lepkość dynamiczna w temp. ujemnej (np. 2.900 przy -25ºC)
Liczba zasadowa (np. TBN=10,0)
Lepkość kinematyczna (przy 100ºC i 40ºC, np. 18,3/110)
Klasa lepkości (np. 5W-50)
Klasa jakości (np. SM/CF)
Jak widzisz jest wiele czynników wpływających na dobór odpowiedniego oleju – a to nie wszystkie! Zacznijmy jednak od początku:
Temperatura płynięcia określa graniczną temperaturę przy której olej silnikowy zaczyna zamieniać się w "masło". Im ta wartość jest niżasz (na minus), tym olej jest mniej wrażliwy na niską temperaturę.
Lepkość dynamiczna w temperaturze ujemnej to parametr świadczący o lepkości oleju w wybranej temperaturze ujemnej. Najlepiej aby obie wartości były jak najniższe. Dlaczego. Ponieważ zimą przy rozruchu lodowatego silnika gęsty olej stawia tak duży opór, że niekiedy rozrusznik nie ma siły zakręcić wałem zwłaszcza, gdy akumulator nie jest pierwszej młodości.
Liczba zasadowa (TBN) to informajca o ilości detergentów w oleju. Im ta wartość większa, tym silnik jest lepiej płukany – zachowany w czystości. Jednak należy bardzo uważnie dobierać olej pod względem tego parametru, gdyż przy silniku z dużą ilością nagaru i wysokim współczynniku TBN taka koalicja może doprowadzić do problemów. Może cały ten syf poodpadać i przyblokować filtr oleju. Jeśli tak się stanie ów nagar powraca do układu smarowania, co może doprowadzić do przytkania kanałów smarujących. Jest to raczej mało prawdopodobne, ale nigdy nie wiadomo...
Lepkość kinematyczna podawana jest w różnych temperaturach, ale przyjęło się, że wyznacznikiem bazowym jest temperatura rozgrzanego silnika, czyli około 100ºC oraz temperatura chwilę po odpaleniu silnika, czyli 40ºC. Dobrze jest, aby przy 100ºC wartość była niezbyt mała, bo olej jest wtedy bardzo rzadki i może nie chronić silnika tak, jakbyśmy tego chcieli. Przy wysokiej temperaturze i małej lepkości może dojść do zerwania filmu olejowego, co może doprowadzić do uszkodzenia powierzchni trących a w konsekwencji zatarcia silnika. Przy niższej temperaturze (40ºC) można dobierać olej tak, aby lekość kinematyczna była niezbyt duża. wtedy olej jest rzadszy i przy starcie już od początku olej nie stawia dużego oporu co pozytywnie wpływa smarowanie jednosti napędowej.
Klasa lepkości jest pewną sumaryczną wartością niektórych powyższych parametrów. Definiuje ona dolną i górną granicę temperaturową, przy której olej powinien zachowywać w pełni swoje właściwości. Pierwsza wartość po odjęciu liczby 30 (np. 5W-.. = -25ºC) określa najniższą temperaturę zewnętrzną, zaś drugi parametr wyznacza maksymalną górną granicę temperaturową powietrza – nie silnika (np. ..W-50 = 50ºC). Jak więc dobrać olej? Ano tak, aby pierwsza wartość była najmniejsza a druga najwyższa. Tak jest przynajmniej w teorii i tak mogą robić amatorzy, którzy nie wiedzą, gdzie jest bagnet do sprawdzania poziomu oleju. W praktyce to jest tak, iż w zależności od kondycji silnka dobiera się obie wartości (np. dla auta 10-cio letniego z przebiegiem 10kkm i silnikiem w bardzo dobrej kondycji śmiało można "zapodać" olej 5W-50). Do nowych silników zazwyczaj zalewa się olej 0W-40 lub nawet 0W-30 (najniższy obecnie jest 0W-20). Do starych i "dziurawych" silników można lat 15W-50 lub nawet 20W-50. Skrajnie widziałem olej o parametrach 5W-60, ale z niską ceną akurat on nie ma nic wspólnego .
Klasa jakości to informacja uzupełniająca, informująca nabywcę, jakiej klasy jakościowej jest nabywany olej. Tutaj nie ma problemów z doborem. Im wyższa litera alfabetu, tym olej jest wyższej jakości (np. SM – najwyższa jakość dla benzyniaków; CF – najwyższa jakość dla silników DIESEL'a).
Tyle w teorii
W praktyce jest tak, iż sprawdza się co wymianę kolejny olej i jak się trafi na taki, przy którym silnik pracuje najlepiej (najciszej, miękko, stabilnie), jest najniższe spalanie (oleju i paliwa), nie ma problemów z odpalaiem w okresie zimowym, to już się przy nim zostaje.
_____________________________________________________
Ja najprawdopodobniej niebawem będę zmieniał olej silnikowy. Przebieg obecny, to 222kkm. Aktualnie "w żyłach" płynie syntetyczny olej Midland MicroOil 10W-50. Jestem z niego zadowolony, bo popychacze przestały stukać (wcześniej był semisyntetyczny Mobil 10W-40). Jednak wydaje mi się, że jest on trochę zbyt gęsty. Zimą odczuwalnie rozrusznik się męczy przy odpalaniu, choć podczas całej zeszłorocznej, jakże ciężkiej zimy nie doładowywałem akumulatora i jakość było OK. Obecnie zastanawiam się nad olejem 5W-50. Marki jeszcze nie obrałem, ale myślę o Shell'u, Mobil'u i Elf'ie (oczywiście syntetyczne). Niestety z Midland'a nie ma takiej pozycji (jeszcze), więc tej marki nie wyszczególniłem.
Jeśli chcesz porównać podstawowe parametry olejów, popatrz poniżej:
Oleje silnikowe
Pozdrawiam
..::GofNet::..
Zanim dojdziesz do marki oleju, którą notabene określisz raczej na końcu doboru, zapoznaj się z parametrami kilkudziesięciu smarowideł:
Temperatura płynięcia (np. -50ºC)
Lepkość dynamiczna w temp. ujemnej (np. 2.900 przy -25ºC)
Liczba zasadowa (np. TBN=10,0)
Lepkość kinematyczna (przy 100ºC i 40ºC, np. 18,3/110)
Klasa lepkości (np. 5W-50)
Klasa jakości (np. SM/CF)
Jak widzisz jest wiele czynników wpływających na dobór odpowiedniego oleju – a to nie wszystkie! Zacznijmy jednak od początku:
Temperatura płynięcia określa graniczną temperaturę przy której olej silnikowy zaczyna zamieniać się w "masło". Im ta wartość jest niżasz (na minus), tym olej jest mniej wrażliwy na niską temperaturę.
Lepkość dynamiczna w temperaturze ujemnej to parametr świadczący o lepkości oleju w wybranej temperaturze ujemnej. Najlepiej aby obie wartości były jak najniższe. Dlaczego. Ponieważ zimą przy rozruchu lodowatego silnika gęsty olej stawia tak duży opór, że niekiedy rozrusznik nie ma siły zakręcić wałem zwłaszcza, gdy akumulator nie jest pierwszej młodości.
Liczba zasadowa (TBN) to informajca o ilości detergentów w oleju. Im ta wartość większa, tym silnik jest lepiej płukany – zachowany w czystości. Jednak należy bardzo uważnie dobierać olej pod względem tego parametru, gdyż przy silniku z dużą ilością nagaru i wysokim współczynniku TBN taka koalicja może doprowadzić do problemów. Może cały ten syf poodpadać i przyblokować filtr oleju. Jeśli tak się stanie ów nagar powraca do układu smarowania, co może doprowadzić do przytkania kanałów smarujących. Jest to raczej mało prawdopodobne, ale nigdy nie wiadomo...
Lepkość kinematyczna podawana jest w różnych temperaturach, ale przyjęło się, że wyznacznikiem bazowym jest temperatura rozgrzanego silnika, czyli około 100ºC oraz temperatura chwilę po odpaleniu silnika, czyli 40ºC. Dobrze jest, aby przy 100ºC wartość była niezbyt mała, bo olej jest wtedy bardzo rzadki i może nie chronić silnika tak, jakbyśmy tego chcieli. Przy wysokiej temperaturze i małej lepkości może dojść do zerwania filmu olejowego, co może doprowadzić do uszkodzenia powierzchni trących a w konsekwencji zatarcia silnika. Przy niższej temperaturze (40ºC) można dobierać olej tak, aby lekość kinematyczna była niezbyt duża. wtedy olej jest rzadszy i przy starcie już od początku olej nie stawia dużego oporu co pozytywnie wpływa smarowanie jednosti napędowej.
Klasa lepkości jest pewną sumaryczną wartością niektórych powyższych parametrów. Definiuje ona dolną i górną granicę temperaturową, przy której olej powinien zachowywać w pełni swoje właściwości. Pierwsza wartość po odjęciu liczby 30 (np. 5W-.. = -25ºC) określa najniższą temperaturę zewnętrzną, zaś drugi parametr wyznacza maksymalną górną granicę temperaturową powietrza – nie silnika (np. ..W-50 = 50ºC). Jak więc dobrać olej? Ano tak, aby pierwsza wartość była najmniejsza a druga najwyższa. Tak jest przynajmniej w teorii i tak mogą robić amatorzy, którzy nie wiedzą, gdzie jest bagnet do sprawdzania poziomu oleju. W praktyce to jest tak, iż w zależności od kondycji silnka dobiera się obie wartości (np. dla auta 10-cio letniego z przebiegiem 10kkm i silnikiem w bardzo dobrej kondycji śmiało można "zapodać" olej 5W-50). Do nowych silników zazwyczaj zalewa się olej 0W-40 lub nawet 0W-30 (najniższy obecnie jest 0W-20). Do starych i "dziurawych" silników można lat 15W-50 lub nawet 20W-50. Skrajnie widziałem olej o parametrach 5W-60, ale z niską ceną akurat on nie ma nic wspólnego .
Klasa jakości to informacja uzupełniająca, informująca nabywcę, jakiej klasy jakościowej jest nabywany olej. Tutaj nie ma problemów z doborem. Im wyższa litera alfabetu, tym olej jest wyższej jakości (np. SM – najwyższa jakość dla benzyniaków; CF – najwyższa jakość dla silników DIESEL'a).
Tyle w teorii
W praktyce jest tak, iż sprawdza się co wymianę kolejny olej i jak się trafi na taki, przy którym silnik pracuje najlepiej (najciszej, miękko, stabilnie), jest najniższe spalanie (oleju i paliwa), nie ma problemów z odpalaiem w okresie zimowym, to już się przy nim zostaje.
_____________________________________________________
Ja najprawdopodobniej niebawem będę zmieniał olej silnikowy. Przebieg obecny, to 222kkm. Aktualnie "w żyłach" płynie syntetyczny olej Midland MicroOil 10W-50. Jestem z niego zadowolony, bo popychacze przestały stukać (wcześniej był semisyntetyczny Mobil 10W-40). Jednak wydaje mi się, że jest on trochę zbyt gęsty. Zimą odczuwalnie rozrusznik się męczy przy odpalaniu, choć podczas całej zeszłorocznej, jakże ciężkiej zimy nie doładowywałem akumulatora i jakość było OK. Obecnie zastanawiam się nad olejem 5W-50. Marki jeszcze nie obrałem, ale myślę o Shell'u, Mobil'u i Elf'ie (oczywiście syntetyczne). Niestety z Midland'a nie ma takiej pozycji (jeszcze), więc tej marki nie wyszczególniłem.
Jeśli chcesz porównać podstawowe parametry olejów, popatrz poniżej:
Oleje silnikowe
Pozdrawiam
..::GofNet::..
http://download.mx3.info/mazdaspeed.exe
(v4.10)
_______________
q-n.pl
q-v.pl
u-q.pl
oc.gd
zb.gd
zo.gd
zu.gd
agd.gd
fiat.cc
0sy.pl
vmix.pl
2sze.pl
feryt.pl
redface.pl
newjeans.pl
(v4.10)
_______________
q-n.pl
q-v.pl
u-q.pl
oc.gd
zb.gd
zo.gd
zu.gd
agd.gd
fiat.cc
0sy.pl
vmix.pl
2sze.pl
feryt.pl
redface.pl
newjeans.pl
Dzieki GofNet za pomoc napewno przy wyborze oleju do mojej efki bede sie kierowal tymi poradami:) bo jak pisalem mam eFke zalana Veendol i silnik chodzi cichutko i rowniutko, popychacze nawet sie nie odzywaja chociaz autko ma juz swoj przebieg 200 tys.chociaz wiem ze oryginalny a nie jak w niektorych autach sprzedawanych w polsce! ale o tym juz inny temat! pozdrawiam GofNeta i dzieki za pomoc
Sprzedam części do mazdy 323F BA
www.mm-ais.pl – ZAPRASZAM
www.mm-ais.pl – ZAPRASZAM
- Od: 22 paź 2006, 21:34
- Posty: 129
- Skąd: LU
- Auto: Mazda 3 MPS & Honda S2000
a jaki olej doradzacie do mx3 1,6 ?
chodzi o parametry i firme zwarzywszy ze niewiadomo jaki byl poprzedni
chodzi o parametry i firme zwarzywszy ze niewiadomo jaki byl poprzedni
-
jazzmen
Przeczytaj, co jest w temacie napisane i będziesz wiedział. Nia ma sensu pisać jeszcze raz tego samego...jazzmen napisał(a):a jaki olej doradzacie do mx3 1,6?
Pozdrawiam
..::GofNet::..
http://download.mx3.info/mazdaspeed.exe
(v4.10)
_______________
q-n.pl
q-v.pl
u-q.pl
oc.gd
zb.gd
zo.gd
zu.gd
agd.gd
fiat.cc
0sy.pl
vmix.pl
2sze.pl
feryt.pl
redface.pl
newjeans.pl
(v4.10)
_______________
q-n.pl
q-v.pl
u-q.pl
oc.gd
zb.gd
zo.gd
zu.gd
agd.gd
fiat.cc
0sy.pl
vmix.pl
2sze.pl
feryt.pl
redface.pl
newjeans.pl
moge ci polecić mobila lub castrola jak zamiezasz dłógo jezdzić autem i dbasz o silnik to elf drogi ale bardzo dobry olej jak widzisz ze juz zaczyna silnik brać olej to nie przepłacaj lotos kup to samo co mobil tylko w innym opakowaniu i duzo tańszy , jak na taki mały przebieg powinieneś mieć pół syntetyka 10W40 no ale jak jest minerał to niech będzie
Mazda 323f 1.8 16v GT rok 1991
----JAPAN POWER----
----JAPAN POWER----
- Od: 14 lis 2006, 12:08
- Posty: 9
- Skąd: Tarnobrzeg
- Auto: Mazda 323f 1.8 16v GT rok 1991
Minerał dla tego silnika to zabójstwo – syntetyki lub pólsyntetyki. Inaczej zapiekają się pierścienie tłokowe (olejowe).
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości
Moderator
Moderatorzy Opinie i Poradniki