Kontrola luzów zaworów w MZR-CD
Napisane: 16 paź 2007, 13:43
Korzystając z wolnego przedpołudnia i pięknej pogody postanowiłem trochę pogrzebać w mojej madzi. Na początek maska w górę i pokazuje się rewelacyjny motorek MZR-CD.
Bierzemy klucz nasadowy 10 i odkręcamy trzy nakrętki trzymające pokrywę silnika. Po zdjęciu pokrywy mamy taki oto ładny widok:
Zabieramy się za odłączenie:
1. przewodów paliwowych powrotnych i styków sterowania wtryskiwaczami
2. odkręcamy śrubki trzymające nam blaszkę do której jest przymocowana wiązka z kablami.
Po odpięciu wtyczek i odkręceniu śrubek można spokojnie całą wiązkę odchylić w stronę akumulatora. Podobnie robimy z przewodami paliwowymi.
Następnie zabieramy się za odłączenie odmy (1), wyjęcie z uchwytów zaworka (2), i wyjmujemy osłonę silnika od strony turbiny (3). Osłona ta przykrywa 2 śrubki mocujące pokrywę zaworów.
Teraz odkręcamy kolejno śruby trzymające pokrywę zaworów, warto odkładać je w kolejności odkręcania bo są różnej długości i jest też jedna nakrętka. Na koniec musimy odkręcić dwie śrubki osłony paska rozrządu bo są przykręcone do pokrywy zaworów
i poluzować jedną śrubkę trzymającą pokrywę paska z przodu. Trzeba to zrobić bo pokrywa paska uniemożliwia wyjęcie pokrywy zaworów i trzeba ją trochę odchylić a nie warto przy tym połamać osłony paska.
Po wszystkim mamy na widoku klawiaturke
Sposób pomiaru luzów jest opisany w instrukcji ale dla leniwych:
1. Ustawiamy tłok pierwszego cylindra w TDC
2. Sprawdzamy luzy w 1,2,4 i 5 parze zaworów. Luz kontrolujemy we wskazanym miejscu (1), dla zaworów ssących luz powinien być 0.12-0.18mm a dla wydechowych 0.32-0.38mm.
Zgodnie z instrukcją do regulacji powinno się odkręcić mocowanie wtryskiwaczy, ale można to zrobić bez odkręcania tych mocowań tylko trzeba się nagimnastykować. Odkręcenie mocowania powoduje konieczność wymiany uszczelek pod wtryskami. Numer katalogowy tej uszczelki to RF2A-13-H51A. Wymiana tych uszczelek to dodatkowo konieczność odkręcenia przewodów paliwowych łączących CR i każdy wtryskiwacz oraz wyjęcie każdego wtryskiwacza.
UWAGA – odpuszczenie sobie wymiany tych uszczelek najczęściej powoduje wyklepanie ich i nieszczelności w cylindrach, spadek mocy a na koniec bardzo głośne klepanie wtryskiwaczy i wyłączenie się silnika.
Zawory wydechowe mają krótszą dźwigienkę (oraz większą "szparę – 0,35)
zawory ssące są dłuższe (0,15mm)
Jeśli luz jest niewłaściwy to przechodzimy do kolejnego punktu:
3. luzujemy nakrętkę (2)
4. odkręcamy śrubę regulacyjną (3) tak aby nie dotykała zaworu poniżej niej i schowała się całkowicie w gnieździe w którym jest wkręcona.
5. luzujemy nakrętkę (4)
6. kręcimy śrubą regulacyjną (5) tak aby szczelinomierz został delikatnie przyciśnięty w miejscu pomiaru luzu
7. dokręcamy wstępnie nakrętkę (5)
8. dokręcamy śrubę regulacyjną (3) tak aby stykała się z zaworem
9. dokręcamy nakrętkę (2)
10. dociągamy nakrętkę (5)
Dla pewności sprawdzamy luz jeszcze raz.
Taką procedurę powtarzamy dla każdej pary zaworów. Jedna dźwignia steruje dwoma zaworami jednocześnie. Każdy cylinder ma dwie pary zaworów sterowanych dwiema dźwigniami.
No dobra ale żeby pokręcić sobie wałem i ustawić TDC na pierwszym cylindrze trzeba:
1. Zdjąć prawe przednie koło
2. odchylić osłonę
3. Zdjąć taką wymyślną pokrywkę na kole pasowym
4. Założyć na śrubę klucz 21
5. pokręcić wałem zgodnie z ruchem wskazówek zegara
Po skontrolowaniu i ustawieniu pierwszych 4 par zaworów ustawimy tłok cylindra nr 4 w TDC i powtarzamy całą zabawę tylko tym razem dla 3,6,7 i 8 pary zaworów.
Na koniec jeszcze jeden cykl pracy silnika i końcowa kontrola luzów i możemy zacząć wszystko składać.
Warto przy tym wymienić uszczelkę pod pokrywą zaworów, no chyba że obecna jest w dobrym stanie.
Zgodnie z uwagą xANDy'ego watro w narożnikach na głowicy gdzie uszczelka dochodzi wcisnąć trochę silikonu przed złożeniem wszystkiego. W tych miejscach najczęściej pojawiają się nieszczelności.
U siebie dokładnie tak zrobiłem, ale zapomniałem to wpisać.
montujmy wszystko na miejscu i mamy stan prawie początkowy:
A teraz na zakończenie bonus dla wszystkich chcących zaślepić EGR:
Z prawej oryginalna uszczelka pomiędzy EGR a kolektorem, z lewej ręczna robota zaślepiająca skutecznie EGR
Ja poprawiłem luzy na zaworach ssących na 3 i 4 cylindrze, reszta była ok.[/b]
Bierzemy klucz nasadowy 10 i odkręcamy trzy nakrętki trzymające pokrywę silnika. Po zdjęciu pokrywy mamy taki oto ładny widok:
Zabieramy się za odłączenie:
1. przewodów paliwowych powrotnych i styków sterowania wtryskiwaczami
2. odkręcamy śrubki trzymające nam blaszkę do której jest przymocowana wiązka z kablami.
Po odpięciu wtyczek i odkręceniu śrubek można spokojnie całą wiązkę odchylić w stronę akumulatora. Podobnie robimy z przewodami paliwowymi.
Następnie zabieramy się za odłączenie odmy (1), wyjęcie z uchwytów zaworka (2), i wyjmujemy osłonę silnika od strony turbiny (3). Osłona ta przykrywa 2 śrubki mocujące pokrywę zaworów.
Teraz odkręcamy kolejno śruby trzymające pokrywę zaworów, warto odkładać je w kolejności odkręcania bo są różnej długości i jest też jedna nakrętka. Na koniec musimy odkręcić dwie śrubki osłony paska rozrządu bo są przykręcone do pokrywy zaworów
i poluzować jedną śrubkę trzymającą pokrywę paska z przodu. Trzeba to zrobić bo pokrywa paska uniemożliwia wyjęcie pokrywy zaworów i trzeba ją trochę odchylić a nie warto przy tym połamać osłony paska.
Po wszystkim mamy na widoku klawiaturke
Sposób pomiaru luzów jest opisany w instrukcji ale dla leniwych:
1. Ustawiamy tłok pierwszego cylindra w TDC
2. Sprawdzamy luzy w 1,2,4 i 5 parze zaworów. Luz kontrolujemy we wskazanym miejscu (1), dla zaworów ssących luz powinien być 0.12-0.18mm a dla wydechowych 0.32-0.38mm.
Zgodnie z instrukcją do regulacji powinno się odkręcić mocowanie wtryskiwaczy, ale można to zrobić bez odkręcania tych mocowań tylko trzeba się nagimnastykować. Odkręcenie mocowania powoduje konieczność wymiany uszczelek pod wtryskami. Numer katalogowy tej uszczelki to RF2A-13-H51A. Wymiana tych uszczelek to dodatkowo konieczność odkręcenia przewodów paliwowych łączących CR i każdy wtryskiwacz oraz wyjęcie każdego wtryskiwacza.
UWAGA – odpuszczenie sobie wymiany tych uszczelek najczęściej powoduje wyklepanie ich i nieszczelności w cylindrach, spadek mocy a na koniec bardzo głośne klepanie wtryskiwaczy i wyłączenie się silnika.
Zawory wydechowe mają krótszą dźwigienkę (oraz większą "szparę – 0,35)
zawory ssące są dłuższe (0,15mm)
Jeśli luz jest niewłaściwy to przechodzimy do kolejnego punktu:
3. luzujemy nakrętkę (2)
4. odkręcamy śrubę regulacyjną (3) tak aby nie dotykała zaworu poniżej niej i schowała się całkowicie w gnieździe w którym jest wkręcona.
5. luzujemy nakrętkę (4)
6. kręcimy śrubą regulacyjną (5) tak aby szczelinomierz został delikatnie przyciśnięty w miejscu pomiaru luzu
7. dokręcamy wstępnie nakrętkę (5)
8. dokręcamy śrubę regulacyjną (3) tak aby stykała się z zaworem
9. dokręcamy nakrętkę (2)
10. dociągamy nakrętkę (5)
Dla pewności sprawdzamy luz jeszcze raz.
Taką procedurę powtarzamy dla każdej pary zaworów. Jedna dźwignia steruje dwoma zaworami jednocześnie. Każdy cylinder ma dwie pary zaworów sterowanych dwiema dźwigniami.
No dobra ale żeby pokręcić sobie wałem i ustawić TDC na pierwszym cylindrze trzeba:
1. Zdjąć prawe przednie koło
2. odchylić osłonę
3. Zdjąć taką wymyślną pokrywkę na kole pasowym
4. Założyć na śrubę klucz 21
5. pokręcić wałem zgodnie z ruchem wskazówek zegara
Po skontrolowaniu i ustawieniu pierwszych 4 par zaworów ustawimy tłok cylindra nr 4 w TDC i powtarzamy całą zabawę tylko tym razem dla 3,6,7 i 8 pary zaworów.
Na koniec jeszcze jeden cykl pracy silnika i końcowa kontrola luzów i możemy zacząć wszystko składać.
Warto przy tym wymienić uszczelkę pod pokrywą zaworów, no chyba że obecna jest w dobrym stanie.
Zgodnie z uwagą xANDy'ego watro w narożnikach na głowicy gdzie uszczelka dochodzi wcisnąć trochę silikonu przed złożeniem wszystkiego. W tych miejscach najczęściej pojawiają się nieszczelności.
U siebie dokładnie tak zrobiłem, ale zapomniałem to wpisać.
montujmy wszystko na miejscu i mamy stan prawie początkowy:
A teraz na zakończenie bonus dla wszystkich chcących zaślepić EGR:
Z prawej oryginalna uszczelka pomiędzy EGR a kolektorem, z lewej ręczna robota zaślepiająca skutecznie EGR
Ja poprawiłem luzy na zaworach ssących na 3 i 4 cylindrze, reszta była ok.[/b]