Strona 1 z 4

Kontrola luzów zaworów w MZR-CD

PostNapisane: 16 paź 2007, 13:43
przez otiks
Korzystając z wolnego przedpołudnia i pięknej pogody postanowiłem trochę pogrzebać w mojej madzi. Na początek maska w górę i pokazuje się rewelacyjny motorek MZR-CD.

1.jpg


Bierzemy klucz nasadowy 10 i odkręcamy trzy nakrętki trzymające pokrywę silnika. Po zdjęciu pokrywy mamy taki oto ładny widok:

2.jpg


Zabieramy się za odłączenie:
1. przewodów paliwowych powrotnych i styków sterowania wtryskiwaczami
2. odkręcamy śrubki trzymające nam blaszkę do której jest przymocowana wiązka z kablami.
Po odpięciu wtyczek i odkręceniu śrubek można spokojnie całą wiązkę odchylić w stronę akumulatora. Podobnie robimy z przewodami paliwowymi.

3.jpg


Następnie zabieramy się za odłączenie odmy (1), wyjęcie z uchwytów zaworka (2), i wyjmujemy osłonę silnika od strony turbiny (3). Osłona ta przykrywa 2 śrubki mocujące pokrywę zaworów.

4.jpg


Teraz odkręcamy kolejno śruby trzymające pokrywę zaworów, warto odkładać je w kolejności odkręcania bo są różnej długości i jest też jedna nakrętka. Na koniec musimy odkręcić dwie śrubki osłony paska rozrządu bo są przykręcone do pokrywy zaworów

5.jpg


i poluzować jedną śrubkę trzymającą pokrywę paska z przodu. Trzeba to zrobić bo pokrywa paska uniemożliwia wyjęcie pokrywy zaworów i trzeba ją trochę odchylić a nie warto przy tym połamać osłony paska.

Po wszystkim mamy na widoku klawiaturke

6.jpg


Sposób pomiaru luzów jest opisany w instrukcji ale dla leniwych:
1. Ustawiamy tłok pierwszego cylindra w TDC
2. Sprawdzamy luzy w 1,2,4 i 5 parze zaworów. Luz kontrolujemy we wskazanym miejscu (1), dla zaworów ssących luz powinien być 0.12-0.18mm a dla wydechowych 0.32-0.38mm.

Zgodnie z instrukcją do regulacji powinno się odkręcić mocowanie wtryskiwaczy, ale można to zrobić bez odkręcania tych mocowań tylko trzeba się nagimnastykować. Odkręcenie mocowania powoduje konieczność wymiany uszczelek pod wtryskami. Numer katalogowy tej uszczelki to RF2A-13-H51A. Wymiana tych uszczelek to dodatkowo konieczność odkręcenia przewodów paliwowych łączących CR i każdy wtryskiwacz oraz wyjęcie każdego wtryskiwacza.
UWAGA – odpuszczenie sobie wymiany tych uszczelek najczęściej powoduje wyklepanie ich i nieszczelności w cylindrach, spadek mocy a na koniec bardzo głośne klepanie wtryskiwaczy i wyłączenie się silnika.



7.jpg


Zawory wydechowe mają krótszą dźwigienkę (oraz większą "szparę – 0,35)
zawory ssące są dłuższe (0,15mm)

Jeśli luz jest niewłaściwy to przechodzimy do kolejnego punktu:
3. luzujemy nakrętkę (2)
4. odkręcamy śrubę regulacyjną (3) tak aby nie dotykała zaworu poniżej niej i schowała się całkowicie w gnieździe w którym jest wkręcona.

pomiar.jpg


5. luzujemy nakrętkę (4)
6. kręcimy śrubą regulacyjną (5) tak aby szczelinomierz został delikatnie przyciśnięty w miejscu pomiaru luzu
7. dokręcamy wstępnie nakrętkę (5)
8. dokręcamy śrubę regulacyjną (3) tak aby stykała się z zaworem
9. dokręcamy nakrętkę (2)
10. dociągamy nakrętkę (5)

Dla pewności sprawdzamy luz jeszcze raz.

Taką procedurę powtarzamy dla każdej pary zaworów. Jedna dźwignia steruje dwoma zaworami jednocześnie. Każdy cylinder ma dwie pary zaworów sterowanych dwiema dźwigniami.

No dobra ale żeby pokręcić sobie wałem i ustawić TDC na pierwszym cylindrze trzeba:
1. Zdjąć prawe przednie koło
2. odchylić osłonę

8.jpg


3. Zdjąć taką wymyślną pokrywkę na kole pasowym

9.jpg


4. Założyć na śrubę klucz 21

10.jpg


5. pokręcić wałem zgodnie z ruchem wskazówek zegara

Po skontrolowaniu i ustawieniu pierwszych 4 par zaworów ustawimy tłok cylindra nr 4 w TDC i powtarzamy całą zabawę tylko tym razem dla 3,6,7 i 8 pary zaworów.

Na koniec jeszcze jeden cykl pracy silnika i końcowa kontrola luzów i możemy zacząć wszystko składać.

Warto przy tym wymienić uszczelkę pod pokrywą zaworów, no chyba że obecna jest w dobrym stanie.

11.jpg


Zgodnie z uwagą xANDy'ego watro w narożnikach na głowicy gdzie uszczelka dochodzi wcisnąć trochę silikonu przed złożeniem wszystkiego. W tych miejscach najczęściej pojawiają się nieszczelności.
U siebie dokładnie tak zrobiłem, ale zapomniałem to wpisać.

montujmy wszystko na miejscu i mamy stan prawie początkowy:

12.jpg


A teraz na zakończenie bonus dla wszystkich chcących zaślepić EGR:

13.jpg


Z prawej oryginalna uszczelka pomiędzy EGR a kolektorem, z lewej ręczna robota zaślepiająca skutecznie EGR

Ja poprawiłem luzy na zaworach ssących na 3 i 4 cylindrze, reszta była ok.[/b]

PostNapisane: 16 paź 2007, 21:15
przez magicadm
Fajna relacja :)
Czyżby uszczelka była identyczna jak w DITD? Widzę niebezpiecznie podobną budowę głowicy i pokrywy :D

PS
Mniej roboty niż w DITD :)
Z tym ustawianiem w TDC to zawsze mam problem :((
Kombinuję inaczej: jeżeli zawory ssące są otwarte, to znaczy, że wydechowe powinny być w "punkcie pomiarowym" i odwrtnie. Więcej się nakręcę wałem ale zawsze jest OK :)

PostNapisane: 16 paź 2007, 21:35
przez Riki
otiks świetna relacja :)

Gratuluje <spoko>

PostNapisane: 17 paź 2007, 09:27
przez otiks
magicadm napisał(a):Kombinuję inaczej: jeżeli zawory ssące są otwarte, to znaczy, że wydechowe powinny być w "punkcie pomiarowym" i odwrtnie. Więcej się nakręcę wałem ale zawsze jest OK

Ja tam wolałem trzymać się instrukcji, pokręcenie czegoś przy tym silniku może sie skończyć tragicznie więc lepiej trzymać sie tego co napisały małe skośnookie ludziki hahaha

PostNapisane: 17 paź 2007, 09:30
przez otiks
magicadm napisał(a):Czyżby uszczelka była identyczna jak w DITD? Widzę niebezpiecznie podobną budowę głowicy i pokrywy zeby

co do samej głowicy to wyraźnie były na niej literki RF5C więc na 100% to inna konstrukcja ale na kilku elementach widziałem napisy RF2A, dokładnie to na elementach dociskających wałek rozrządu do głowicy. Sprawdzę w EPC czy przypadkiem DITD nie ma tych samych elementów co MZR-CD.

PostNapisane: 17 paź 2007, 13:29
przez magicadm
otiks napisał(a):Ja tam wolałem trzymać się instrukcji

To napisz proszę wg jakich znaków na kole pasowym ustalsz punkty TDC?
Do tej pory nie posiadłem tej magicznej umiejetności :)

PostNapisane: 17 paź 2007, 14:49
przez otiks
na kole jest nacięcie, pokręciłem kołem i jak znak był w szczytowym górnym położeniu to złapałem TDC na pierwszym cylindrze, potem pełny obrót wału i miałem TDC dla 4 cylindra, dokładnie tak samo mam w poczciwej 626GV

PostNapisane: 17 paź 2007, 16:36
przez magicadm
A czy możesz zanzaczyć ten znak na fotce? I jak ustalasz po pełnym obrocie wału, że to 1, a nie 4 tłok jest w TDC ? Po klawiaturze?

PostNapisane: 17 paź 2007, 17:39
przez otiks
Niestety ale na tych fotkach nie widać nacięcia na kole pasowym, to jest taki wycięty ząbek na zewnętrznej części koła pasowego. Jak to wycięcie jest u góry to pierwszy albo 4 tłok masz w TDC wtedy sprawdzasz gdzie masz luzy i po sprawie, tylko jeden z nich może mieć pozamykane zawory, drugi w tym czasie będzie pootwierany.

PostNapisane: 18 paź 2007, 08:19
przez Cichyq
Stara zasada, jak na 1szym cylindrze "mijaja sie" zawory, to regulujesz 4-ty i odwrotnie, to samo z 2-im i 3-im.
"Mijają się" – zamykaja sie wydechowe i zaczynaja otwierac ssące.

Pozdrawiam,
Cichy

PostNapisane: 18 paź 2007, 09:09
przez xANDy
WAŻNA UWAGA !

Zawory wydechowe mają krótszą dźwigienkę (oraz większą "szparę – 0,35)
zaworry ssące są dłuższe (0,15mm)

Zakładając uszczelkę pokrywy zaworów najprawdopodobniej należy nałożyć silikon na "narożnikach" uszczelki (tak było w przypadku DiTD czyli RF2A/RF4F – opisane również w manualu!). Wszędzie tam, gdzie są "ostre" punkty uszczelki.

Otiks – dopisz to do swojej fotorelacji we właściwym miejscu!

PostNapisane: 18 paź 2007, 09:46
przez otiks
Dopisane jak nakazał mod :D

PostNapisane: 29 paź 2007, 16:37
przez adas74
Próbowałemw czoraj sprawdzić i ewentualnie wyregulować zawory w Maździe 6 2.0 136KM. Niestety nieudało mi się odkręcić nakrętek nr2 (ze zdjęcia). Były mocno dokręcone a ja bałem się że coś urwe po wszystko jest takie delikatne – zrezygnowałem.
Luzy mam bardzo duże:
na ssących wartości dochodziły do 0,25-0,30
na wydechowych 0,40
Z tego co jest wyżej napisane to te wartości dosyć dużo odbiegają od normy.
Czy jest jakiś sposób na to, czy poprostu trzeba cisnąć mocno i nic niepowinno się urwać?

PostNapisane: 29 paź 2007, 21:01
przez otiks
raczej nie widzę szansy na to żebyś mógł tam coś urwać, szczególnie przy odkręcaniu. U mnie też nie było lekko, ale o to właśnie chodzi, te nakrętki muszą być dobrze skontrowane bo inaczej przy tej ilości uderzeń jakie przyjmują te śruby natychmiast by się poodkręcały. Wartości które podałeś sugerują że strasznie musi ci klepać ten rozrząd, jak to wygląda dźwiękowo u Ciebie, słychać że masz za duże luzy?

PostNapisane: 29 paź 2007, 21:10
przez Riki
U mnie (w DiTD) luzy zaworowe były odwrotnie ustawione (ssące pomylone z wydechowymi) ....czy silnik po reg. ciszej pracuje? może trochę :) ale jakiejś dużej różnicy nie ma.... (tak było u mnie)

adas74 tak jak pisze kolega otiks :) ..............z wyczuciem ale mocniej ;) musi pójść......

Pozdrawiam

PostNapisane: 30 paź 2007, 00:01
przez Jaksa
Dziwna ta procedura regulacji ale...... ;)

PostNapisane: 30 paź 2007, 10:32
przez otiks
Dlaczego dziwna? Stosujesz inną?

PostNapisane: 30 paź 2007, 16:03
przez adas74
w momęcie odkręcania nakrętki wszystko się tak wygina że się bałem mocniej. Cała te część ze sprężyną się gieła w bok a to przecież jest delikatne.


Jeśli chodzi o te zdjęcia z regulacji to zauwazyłem że jest kilka elementów inaczej rozmieszczonych jak u mnie np. filtr powietrza jest bliżej leflektora a na zdjęciu jest tam akumulator. Oraz dwie rurki idą ce od strony chłodnicy u mnie są nisko a na zdjęciu są na widoku. Czy mimo tych różnic wszystko jest tak samo (głównie mi chodzi o te wartości do ustawienia zaworów)
Dzięki i pozdrawiam

PostNapisane: 30 paź 2007, 16:29
przez xANDy
Warości ustawienia luzów nie zmieniły sie od 1998 r., gdy pojawił się DiTD.
Ssący – dłuższy 0,15
wydechowy – krótszy 0,35
oczywiście mowa o mm.

PostNapisane: 30 paź 2007, 17:34
przez otiks
adas74 napisał(a):Jeśli chodzi o te zdjęcia z regulacji to zauwazyłem że jest kilka elementów inaczej rozmieszczonych jak u mnie np. filtr powietrza jest bliżej leflektora a na zdjęciu jest tam akumulator. Oraz dwie rurki idą ce od strony chłodnicy u mnie są nisko a na zdjęciu są na widoku. Czy mimo tych różnic wszystko jest tak samo (głównie mi chodzi o te wartości do ustawienia zaworów)
Dzięki i pozdrawiam


Różnice wynikają z tego że moje autko to MPV a nie M6 <jupi> silnik jest ten sam ale układ wszystkiego pod maską już zupełnie inny, w M6 maska idzie nisko nad ziemią i jest długa w MPV wszystko jest wysoko i maska krótka szybko opadająca.