Światła postojowe-żarówki i montaż diod LED
Topaz, o ile teorii nie ma co podważać, o tyle praktyka instalacji LED-ów w 6-ce wymaga przekazania czytającym, pewnych uwag uwzględniających jej specyfikę.
Pozwól wiec zwrócić uwagę, że proponowane przez Ciebie rozwiązanie, przy rezystorze 100R i napięciu maksymalnym 14.4V powoduje przepływ prądu powyżej 30mA(popraw jeżeli się mylę), więc prąd graniczny został przekroczony. Dodając do tego wysoką temperaturę żarówki drogowych, trzeba kolejne LED-y mieć w zapasie. W oświetleniu tablicy problemów z trwałością być nie powinno, ale będą widoczne różnice przy wahaniach napięcia. Jestem na to bardzo uczulony, bo nie po to wstawiam białe, nowoczesne oświetlenie, żeby mi migało jak w "maluchu" z prądnicą. W oświetleniu wewnętrznym jest jeszcze gorzej, tam napięcie waha się od 10,5V(przy zgaszonym silniku i zamkniętych drzwiach) do 14.4V(pracujący silnik i otwarte drzwi). Stabilizacja napięcia w tym obwodzie byłaby przesadą, wiec po pewnych doświadczeniach, dioda mocy + 2W rezystor i prąd około 20% niższy od granicznego, to jak dotąd najlepsze rozwiązanie. Oszczędności w tych obwodach nie ma co szukać, po zmianie na LED-a schodzimy na każdej W5W poniżej 1W. Po przeróbce przeciwmgłowych-zintegrowanych na LED-y zszedłem do 2.5W na każdej, to jest oszczędność!
Takie tam spostrzeżenia, może pomogą przy wyborze. Gotowiec dla mniej zaawansowanych:
http://allegro.pl/item916258883_dioda_l ... egary.html
Pozwól wiec zwrócić uwagę, że proponowane przez Ciebie rozwiązanie, przy rezystorze 100R i napięciu maksymalnym 14.4V powoduje przepływ prądu powyżej 30mA(popraw jeżeli się mylę), więc prąd graniczny został przekroczony. Dodając do tego wysoką temperaturę żarówki drogowych, trzeba kolejne LED-y mieć w zapasie. W oświetleniu tablicy problemów z trwałością być nie powinno, ale będą widoczne różnice przy wahaniach napięcia. Jestem na to bardzo uczulony, bo nie po to wstawiam białe, nowoczesne oświetlenie, żeby mi migało jak w "maluchu" z prądnicą. W oświetleniu wewnętrznym jest jeszcze gorzej, tam napięcie waha się od 10,5V(przy zgaszonym silniku i zamkniętych drzwiach) do 14.4V(pracujący silnik i otwarte drzwi). Stabilizacja napięcia w tym obwodzie byłaby przesadą, wiec po pewnych doświadczeniach, dioda mocy + 2W rezystor i prąd około 20% niższy od granicznego, to jak dotąd najlepsze rozwiązanie. Oszczędności w tych obwodach nie ma co szukać, po zmianie na LED-a schodzimy na każdej W5W poniżej 1W. Po przeróbce przeciwmgłowych-zintegrowanych na LED-y zszedłem do 2.5W na każdej, to jest oszczędność!
Takie tam spostrzeżenia, może pomogą przy wyborze. Gotowiec dla mniej zaawansowanych:
http://allegro.pl/item916258883_dioda_l ... egary.html
- Od: 5 gru 2003, 15:25
- Posty: 1083 (3/4)
- Skąd: Białystok
- Auto: Mazda6 GJ SkyActiv-G 2.5 '15 SkyPassion
CX-7 Sport EU powered by DISI-tune
Poprzednie auto:
Mazda6 GG L3 '02
Nie 100oR tylko 200R i prad nie jest przekroczony tylko jest mniejszy niz maksymalny
Pawel, nie ma zadnego przygasania. Wiecej, tak podlaczone LEDY mam przeciez od trzech lat w drugiej mazdzie i jakos nie spalila sie zadna do tej pory. Zadna sie tez nie przegrzala, a temperatura pod maska MXa jest wyzsza niz w szostce.
Ogolnie dawanie jednej diody i spadek na rezystorze nie ma sensu i tracisz na tym duzo mocy. O ile przy diodzie 0.25W ma to male znaczenie o tyle przy wiekszych mocach jest juz niedopuszczalne i moc tracona jest wieksza niz przy analogicznej zarowce w tym samym ukladzie.
Teoria w tym przypadku pokrywa sie z praktyka w 100%.
I drobne porownanie zeby nie bylo ze pisze ogolnikowo:
Dioda 0.25W (do zamiany zarowki 5W)
– pobor mocy przez uklad z pojedyncza dioda = 0.25W LED + 0.81W rezystor = 1W
– trzy diody szeregowo = 0.25 LEDy + 0.1W rezystor = 0.34W
Dioda 0.5W (do zamiany zarowki 5W):
– pobor mocy przez uklad z pojedyncza dioda = 0.5W LED + 1.5W rezystor = 2W
– trzy diody szeregowo = 0.5 LEDy + 0.17W rezystor = 0.68W
Dioda 1W (do zamiany zarowki 5W):
– pobor mocy przez uklad z pojedyncza dioda = 1W LED + 3W rezystor = 4W
– trzy diody szeregowo = 1W LEDy + 0.36W rezystor = 1.36W
Jak widac bilans mocy jest tragiczny przy jednej diodzie. Natomiast przy trzech do mocy 1W mozna dalej stosowac male rezystory 0.6W i beda one tylko mocno cieple. Przy analogicznym ukladzie z dioda 1W pojedyncza mamy juz niezly grzejnik. Rezystor 5W (typoszereg mocy) bedzie mial temperature okolo 200 stopni, to juz topi plastiki i trzeba montowac na radiatorze lub odsuniete od przewodow i palstikow.
Natomiast rezystory, jak juz komus wspominalem sa najgorszym z mozliwych sposobow redukcji prady diody LED. Zawsze jest na nich strata mocy i zawsze beda sie grzaly, mniej lub bardziej. Dlatego nalezy stosowac przetwornice napiecia, ktorych sprawnosc siega 95%. Co prawda podraza to bardzo koszt oswietlenia LEDowego ale daje praktycznie brak strat mocy i jednoczesna stabilizacje napiecia wyjsciowego, dzieki czemu nie ma mowy o zadnej zmianie jasnosci w dowolnych warunkach zasilania.
Projekt przetwornicy, najtanszej, niedlugo pojawi sie na MS. Bedzie opublikowany i kazdy bedzie mogl to zrobic samodzielnie, a dla osob leniwych bedzie opcja zakupu gotowca. Z gwarancja, f-ra i instrukcja montazu (ale bez homologacji na stosowanie w samochodzie – na to mnie nie stac).
A napiecie w zasilaniu LEDow podsufitki zmierze dzis jeszcze. bo nie wiem jakie tam jest.
Pawel, nie ma zadnego przygasania. Wiecej, tak podlaczone LEDY mam przeciez od trzech lat w drugiej mazdzie i jakos nie spalila sie zadna do tej pory. Zadna sie tez nie przegrzala, a temperatura pod maska MXa jest wyzsza niz w szostce.
Ogolnie dawanie jednej diody i spadek na rezystorze nie ma sensu i tracisz na tym duzo mocy. O ile przy diodzie 0.25W ma to male znaczenie o tyle przy wiekszych mocach jest juz niedopuszczalne i moc tracona jest wieksza niz przy analogicznej zarowce w tym samym ukladzie.
Teoria w tym przypadku pokrywa sie z praktyka w 100%.
I drobne porownanie zeby nie bylo ze pisze ogolnikowo:
Dioda 0.25W (do zamiany zarowki 5W)
– pobor mocy przez uklad z pojedyncza dioda = 0.25W LED + 0.81W rezystor = 1W
– trzy diody szeregowo = 0.25 LEDy + 0.1W rezystor = 0.34W
Dioda 0.5W (do zamiany zarowki 5W):
– pobor mocy przez uklad z pojedyncza dioda = 0.5W LED + 1.5W rezystor = 2W
– trzy diody szeregowo = 0.5 LEDy + 0.17W rezystor = 0.68W
Dioda 1W (do zamiany zarowki 5W):
– pobor mocy przez uklad z pojedyncza dioda = 1W LED + 3W rezystor = 4W
– trzy diody szeregowo = 1W LEDy + 0.36W rezystor = 1.36W
Jak widac bilans mocy jest tragiczny przy jednej diodzie. Natomiast przy trzech do mocy 1W mozna dalej stosowac male rezystory 0.6W i beda one tylko mocno cieple. Przy analogicznym ukladzie z dioda 1W pojedyncza mamy juz niezly grzejnik. Rezystor 5W (typoszereg mocy) bedzie mial temperature okolo 200 stopni, to juz topi plastiki i trzeba montowac na radiatorze lub odsuniete od przewodow i palstikow.
Natomiast rezystory, jak juz komus wspominalem sa najgorszym z mozliwych sposobow redukcji prady diody LED. Zawsze jest na nich strata mocy i zawsze beda sie grzaly, mniej lub bardziej. Dlatego nalezy stosowac przetwornice napiecia, ktorych sprawnosc siega 95%. Co prawda podraza to bardzo koszt oswietlenia LEDowego ale daje praktycznie brak strat mocy i jednoczesna stabilizacje napiecia wyjsciowego, dzieki czemu nie ma mowy o zadnej zmianie jasnosci w dowolnych warunkach zasilania.
Projekt przetwornicy, najtanszej, niedlugo pojawi sie na MS. Bedzie opublikowany i kazdy bedzie mogl to zrobic samodzielnie, a dla osob leniwych bedzie opcja zakupu gotowca. Z gwarancja, f-ra i instrukcja montazu (ale bez homologacji na stosowanie w samochodzie – na to mnie nie stac).
A napiecie w zasilaniu LEDow podsufitki zmierze dzis jeszcze. bo nie wiem jakie tam jest.
Zgadnij kotku, co mam w środku....
- Od: 22 kwi 2006, 20:18
- Posty: 477
- Skąd: Białystok
- Auto: M6 2.3 Sport
Pawko_6 napisał(a):Gotowiec dla mniej zaawansowanych:
http://allegro.pl/item916258883_dioda_l ... egary.html
W takiej cenie zastanawiam się, czy warto zabierać się za to samemu... chyba lepiej będzie kupić gotowce.
- Od: 16 wrz 2009, 09:30
- Posty: 171
- Skąd: Sosnowiec
- Auto: M6'06 GY MZR-CD 121KM
Tylko to z allegro ma jedno ale...
Tam nie ma podanego typu diody ani jej barwy swiecenia. Patrzac na kolor osrodka dyfuzyjnego na zdjeciu, jest to LED o barwie 5000K i typu innego niz podalem w swoim poscie. Takie tez stosowalem. Ich prad maksymalny wynosi 20mA i byly dostepne w dwoch odmianach: 3000K i 5000K. Ta z allegro jest ta druga.
Te co podalem sa juz inne, maja prad 30mA i trzy barwy: 3000K, 4000K i 6000K.
Poza tym cena jest dobra, jak ktos nie ma checi sam tego robic to czemu nie
Tam nie ma podanego typu diody ani jej barwy swiecenia. Patrzac na kolor osrodka dyfuzyjnego na zdjeciu, jest to LED o barwie 5000K i typu innego niz podalem w swoim poscie. Takie tez stosowalem. Ich prad maksymalny wynosi 20mA i byly dostepne w dwoch odmianach: 3000K i 5000K. Ta z allegro jest ta druga.
Te co podalem sa juz inne, maja prad 30mA i trzy barwy: 3000K, 4000K i 6000K.
Poza tym cena jest dobra, jak ktos nie ma checi sam tego robic to czemu nie
Zgadnij kotku, co mam w środku....
- Od: 22 kwi 2006, 20:18
- Posty: 477
- Skąd: Białystok
- Auto: M6 2.3 Sport
Wszystko się zgadza, uprościłem z tą mocą. Nigdy bym nie podłączył takiej mocy przez rezystor. Mam podłączone 100mA z rezystorem 150R 2W. Tylko zamiast W5W. W pozostałych obwodach diody łączyłem tak jak u Ciebie, szeregowo po 2,3 z napięciem stabilizowanym.
Na zdjęciu są setki, nie pomyślałem, że pakujesz obie.
Na zdjęciu są setki, nie pomyślałem, że pakujesz obie.
- Od: 5 gru 2003, 15:25
- Posty: 1083 (3/4)
- Skąd: Białystok
- Auto: Mazda6 GJ SkyActiv-G 2.5 '15 SkyPassion
CX-7 Sport EU powered by DISI-tune
Poprzednie auto:
Mazda6 GG L3 '02
a co powiecie o tym : http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... K:MEWNX:IT
Miałem zamiar to zakupić do swojej M6 ?
Miałem zamiar to zakupić do swojej M6 ?
- Od: 16 cze 2009, 11:11
- Posty: 23
- Skąd: Piaski / Boston UK
- Auto: aktualnie: Mazda 6
2.3i 16V 156/166 KM 2005r.
Pawko_6 napisał(a): z rezystorem 150R 2W. .
moc mi znana, ale rezystancja..,
czyzby 150 Ohm?
pozdr
E.
oferuje silnik i części do Mazdy 6 + MPV CiTD Diesel z gwarancją sprawności, nie tylko tą obligatoryjną tzw. rozruchową
fliperobandito napisał(a):a co powiecie o tym : http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... K:MEWNX:IT
Miałem zamiar to zakupić do swojej M6 ?
Do wnętrza i tablic dobre, ale w reflektorach będą absorbować dużo ciepła.
Enduro napisał(a):moc mi znana, ale rezystancja..,
czyzby 150 Ohm?
pozdr
E.
Nie inaczej, takie uproszczenie.
- Od: 5 gru 2003, 15:25
- Posty: 1083 (3/4)
- Skąd: Białystok
- Auto: Mazda6 GJ SkyActiv-G 2.5 '15 SkyPassion
CX-7 Sport EU powered by DISI-tune
Poprzednie auto:
Mazda6 GG L3 '02
Elo. Pozwolę sobie na odświeżenie tego tematu. Czy mógłby ktoś podać jakieś przykłady diód + rezystorów aby zastosować je w postojówkach? Chodzi mi o białe światło i żeby chociażby rok wytrzymały. Jakieś sprawdzone zestawy Pozdro...
--Nigdy nie polemizuj z idiotą, bo najpierw sprowadzi Cię do swojego poziomu a potem zniszczy doświadczeniem--
- Od: 31 lip 2009, 13:47
- Posty: 126
- Skąd: Kraj kwitnącej wiśni
- Auto: Była...Mazda 6 GG 1,8 benzin...
Jest Ford Focus Mk3 Titanium EcoNetic
JA też poproszę o wskazówki które ledy można kupić bez żadnych "ale".
http://www.grandpixel.pl My WebSite :)
Są samochody. I... jest MAZDA 6.
Mój 1szy post więc przywitam się serdecznie:)
Skoro o ledach temat traktuje to moze wrzucę tutaj taki oto moj patent na podswietlenie podsufitki... trochę pracy to kosztowalo ale efekt... hmm... w sam raz na swieta... prawie jak choinka:)
Skoro o ledach temat traktuje to moze wrzucę tutaj taki oto moj patent na podswietlenie podsufitki... trochę pracy to kosztowalo ale efekt... hmm... w sam raz na swieta... prawie jak choinka:)
- Od: 7 wrz 2010, 18:28
- Posty: 18
- Skąd: Stalowa Wola
- Auto: M6 2.0i 16V 141KM `04
Tak tak.. smiejcie sie śmiejcie:P... wiem wiem nie mialo to wyjsc tak jak wyszlo i mocno przesadzilem ale teraz juz nie mam sil zeby to odkrecic:P...
Ale genralnie polecam taki sposob podswietlania autka... W poprzednim autku (Toyota corolla) zrobilem cos podobnego tylko rownomiernie rozlozylem diody na calosci i w ilosci znacznie mniejszej... do tego diody o slabszej mocy... wyglądało to bosko... jak gwiazdziste niego... dziewczyny byly zachwycone wiodkiem;)... tu przesadziłem ale coż... jak pomysle, ze znowu mialbym demontowac i lutowac wszytsko od nowa to mnie... [cenzura] się nie chce:)
Ale genralnie polecam taki sposob podswietlania autka... W poprzednim autku (Toyota corolla) zrobilem cos podobnego tylko rownomiernie rozlozylem diody na calosci i w ilosci znacznie mniejszej... do tego diody o slabszej mocy... wyglądało to bosko... jak gwiazdziste niego... dziewczyny byly zachwycone wiodkiem;)... tu przesadziłem ale coż... jak pomysle, ze znowu mialbym demontowac i lutowac wszytsko od nowa to mnie... [cenzura] się nie chce:)
- Od: 7 wrz 2010, 18:28
- Posty: 18
- Skąd: Stalowa Wola
- Auto: M6 2.0i 16V 141KM `04
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości
Moderator
Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6