Technika jazdy dieslem

Postprzez xANDy » 3 kwi 2007, 13:01

Riki napisał(a):xANDy czy TDI w Golfie IV ma kolo dwumasowe?
magicadm napisał(a):Ponieważ xANDy teraz "obskakuje" poranne msze odpowiem za niego. Ma koło dwumasowe – zmora "szczęśliwych posiadaczy" VW.
Nie Msze – tylko spowiedzi, spowiedzi... niektórzy już dawno tam nie byli... ;)
To koło dwumasowe nazywa się kinetycznym kołem zamachowym. W silnikach 1,4 (benzyna) działa "jako-tako" (po japońsku??), w 1,6 skraca się żywotność, w wersji SDI ścina mocowania (nitów) w TDi działa, ale są z tym spore problemy.
magicadm napisał(a):Gdzieś gadali, że ekonomia w dieslu kończy się po załączeniu turbinki...
Ja by uzyskać minimalne spalanie zmieniam biegi przy ok 2.500 tys obr/min.Ale chyba najlepiej to widać na wskazanich "komputerków"
Ekonomia dotyczy prężności par i spalania się paliwa jako takiego, oraz najlepszych obrotów przy najlepszym momencie obrotowym. Z przyczyn działania praf fizyki obroty 1500-1800 to najskuteczniejsze wykorzystanie energii paliwa – ale niekoniecznie najwłaściwsze dla silnika. Przy wersjach w naszych bolidach można powiedzieć, że obroty 1800-2200 do 2500 są najbardziej przydatne. Oczywiście można kręcić wyżej jak ktoś chce. Niższe obroty są też ekonomiczne ale tylko w paliwie – bo nieekonomiczne są naprawy wynikające z przeciążeń.
magicadm napisał(a):Zabójstwem dla silnika jest metoda "podjeżdżania". Ale niestety, niektórzy kierowcy zmuszają nas do takiego stylu
próbuj podjeżdżać tak mondeo – od razu polubisz nasze DiTD albo MZR-CD.
magicadm napisał(a):Czy potencjalne zwiększenie obciążenia panewek na pierwszym/drugim biegu – moim zdaniem z racji przekładni w skrzyni i wysokiego momentu obrotowego diesla praktycznie nieodczuwalne.
I tutaj zgadzam się z przedmówcami...
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2004, 21:42
Posty: 3112 (0/23)
Skąd: Gołanice k/Leszna
Auto: Mazda 6, MZR-CD, 136KM

Postprzez Gość » 16 kwi 2007, 13:07

Witam, również jestem szczęśliwym użytkownikiem Mazdy 6 2.0D i jak przedmówca który założył temat nie mam doświadczenia z Dieslami ponadto wcześniej jeździłem wyłącznie automatem :/ Jeśli pozwolicie dorzucę kilka własnych pytań co do techniki jazdy :P
1. czym skutkuje ostre ruszenie z nie rozgrzanym silnikiem?
2. ile diesel powinien palić przy prędkościach ok. 120~130 na trasie (bardzo zdziwiło mnie duże spalanie) i jaka jest optymalna prędkość dla tego silnika? mam na myśli trasę.
3. ile potrzebuje przejechać żeby nowy silnik się "ułożył" i czego należy unikać w tym czasie?
Jestem niezbyt doświadczonym kierowcą, więc będę wdzięczny za wszelkie uwagi.
Gość
 

Postprzez mcbeth » 16 kwi 2007, 14:26

Matt2501
1. Głównie problemem jest chyba zrywanie filmu olejowego pomiędzy trącymi elementami i co za tym idzie szybsze ich zużycie
2. U mnie jadąc bez ceregieli (w takim tempie) "chleje" przynajmniej 7l a jak pod górkę to i 9. Zależy jak się ciśnie. Generalnie dynamiczna jazda kosztuje. Jak chcesz oszczędnie, to jedź 80 na '4' <lol> . Przy 50km/h pali < 5l :]
3. W instrukcji piszą o 1000-1500km jako okresie oszczędzania mechaniki (nie przekraczać 3krpm, nie ciągnąć przyczepy, nie przesilać zbyt wysokim biegiem do prędkości, unikać ostrego przyspieszania i hamowania)

Z drugiej strony jak tu nie jechać szybciej, jak madzia sama się rwie !

Aha! I pamiętaj, że co kilkaset (u mnie 250) km ECU serwuje wypalanie DPF co oznacza wzrost spalania o 50-100% przez kilkanaście minut i ekstra smrodek.
2B || !(2B) ? by mcbeth
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 lut 2007, 14:29
Posty: 817
Skąd: 3miasto
Auto: M6 GG1 MZR-CD 143KM '07 Active+ / Legacy 2.0R 165KM AT S-AWD '07

Postprzez xANDy » 16 kwi 2007, 15:19

Matt2501 napisał(a):1. czym skutkuje ostre ruszenie z nie rozgrzanym silnikiem?
Dużym zużyciem elementów w silniku, nie tylko panewek. To tak jakbyś miał samochód na ssaniu – inaczej podawane paliwo, inne parametry pracy, zimna turbina, która przy dodawaniu ostrzej gazu wyciera się na ośce, zamula się bardziej katalizator oraz DPF (filtr cząstek stałych), wycierają się gładzie cylindrów, no i inne jeszcze elementy też szybciej się "kończą"...
Matt2501 napisał(a):2. ile diesel powinien palić przy prędkościach ok. 120~130 na trasie
Trudno powiedzieć- pali tyle ile mu nalejesz. A poza tym – nie wiadomo jak ciężkie masz buty, jakim trybem jeździsz, czy to wersja sedan czy załadowane kombi. W zależności od umiejętności kierowcy może być od 5,5-10. Przy normalnej jeździe bez szaleństw powinien zmieścić się z klimą w granicach 6-6,5. Ale sposób jazdy ma duże znaczenie.
Najlepsze obroty dla takiego silnika to ok 2500. Generalnie nie należy przekraczać 3-3,5krpm, bo nie ma to praktycznie sensu.
Matt2501 napisał(a):ile potrzebuje przejechać żeby nowy silnik się "ułożył"
Tak ze dwa pełne baki.
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2004, 21:42
Posty: 3112 (0/23)
Skąd: Gołanice k/Leszna
Auto: Mazda 6, MZR-CD, 136KM

Postprzez Gość » 16 kwi 2007, 20:36

Moja wersja to hatchback rocznik 2006.
ad 2 zdziwiło mnie palenie do 10L przy równej jeździe na 6-tym biegu w granicach 150 na trasie, obroty były o ile pamiętam 3tys. Zwykle tyle nie jeżdżę ale lubię wiedzieć jak się auto zachowuje w różnych warunkach. Po mieście natomiast przy mojej raczej dynamicznej jeździe, w lecie, pali tak do 8,5 litra wg tego co pokazuje komputer. Jeszcze nie liczyłem po ilości paliwa. Poza tym dopiero wyczuwam ten samochód no i jazdę ze sprzęgłem :P

Czy ewentualnie jeszcze możecie podzielić się jakimiś radami dla nowicjusza? :P
Gość
 

Postprzez xANDy » 16 kwi 2007, 22:47

Matt2501 napisał(a):palenie do 10L przy równej jeździe na 6-tym biegu w granicach 150 na trasie
To coś ZA dużo...
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2004, 21:42
Posty: 3112 (0/23)
Skąd: Gołanice k/Leszna
Auto: Mazda 6, MZR-CD, 136KM

Postprzez mcbeth » 17 kwi 2007, 08:17

Matt2501 napisał:
palenie do 10L przy równej jeździe na 6-tym biegu w granicach 150 na trasie

To coś ZA dużo...


Niekoniecznie. Jeśli akurat wypalał DPF-a to może tak być.
Poza tym pierwsze baki są niemiarodajne. Widze u siebie, że dopiero uczę się jeździć tym samochodem a mam już niejaki staż za kierownicą (benzyniaka).
2B || !(2B) ? by mcbeth
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 lut 2007, 14:29
Posty: 817
Skąd: 3miasto
Auto: M6 GG1 MZR-CD 143KM '07 Active+ / Legacy 2.0R 165KM AT S-AWD '07

Postprzez Jaksa » 17 kwi 2007, 21:56

magicadm napisał(a):Dopóki silnik nie jest przeciążany – nie widzę zagrożenia
Dokładnie tak jak piszesz , w ogole ciezko jest wytłumaczyc jak jezdzic dieslem – chyba nie pomogę w tym temacie bo nie umiem dokładnie wytłumaczyc – to sie chyba czuję , duzo zalezy tez od sytuacji na drodze ( zycie ludzkie jest drozsze niz kupa zelaza )
Serwis Mazdy Warszawa ( specjalizacja mazda nie mylić z autoryzacją :) ) http://www.autojaksa.com.pl
Nowy adres : Piaseczno ul. Sękocinska 19 ZAPRASZAMY
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 mar 2004, 23:46
Posty: 7848 (2/7)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda 6 2017 GL 2.2 SKY-D/6 2.5 BP 2019 / Mazda 3 BP 2019 .2.0 122KM

Postprzez xANDy » 17 kwi 2007, 22:47

Jaksa napisał(a):duzo zalezy tez od sytuacji na drodze ( zycie ludzkie jest drozsze niz kupa zelaza )
Jest to jedna z najpiękniejszych definicji jakie w życiu słyszałem...
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2004, 21:42
Posty: 3112 (0/23)
Skąd: Gołanice k/Leszna
Auto: Mazda 6, MZR-CD, 136KM

Postprzez mcbeth » 18 kwi 2007, 13:31

mcbeth napisał(a):
Matt2501 napisał:
palenie do 10L przy równej jeździe na 6-tym biegu w granicach 150 na trasie

To coś ZA dużo...


Niekoniecznie. Jeśli akurat wypalał DPF-a to może tak być.


Rzeczywiście przy 160-170km/h wg wskazań chwilowych pali ok. 10l nawet bez dopalania DPF. Ale nie cały czas tyle samo. W końcu raz gaz wciskamy mocniej – raz słabiej. Zależy od warunków na drodze a zatem i spalanie nieco mniejsze :) .
2B || !(2B) ? by mcbeth
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 lut 2007, 14:29
Posty: 817
Skąd: 3miasto
Auto: M6 GG1 MZR-CD 143KM '07 Active+ / Legacy 2.0R 165KM AT S-AWD '07

Postprzez Myjk » 25 sty 2008, 14:03

Przeczytałem co tutaj napisaliście, ale chciałem jeszcze poprosić o parę szczegółów.

Tak jak mcbeth sporo czasu spędzam w warszawskich korkach (codziennie firma-dom). Często jeżdżę na jedynce (Fabia-benzyna), tj. wykręcam się płynnie do 3-4 k obrotów i równie płynnie odpuszczam gaz by wyhamować silnikiem praktycznie do zera. Czy taka technika ma rację bytu w przypadku Diesla (oczywiście w niższym zakresie obrotów)? Nic nie popsuję? ;)

Jednocześnie w tym samym momencie pojawia się kwestia filtra cząstek stałych DPF. Ten podobno najbardziej zamula się przy jeździe w korkach – "zapycha" się i trzeba go okresowo przepalać. Szukałem info na ten temat na forum, ale nic nie znalazłem – możecie przybliżyć ten temat? Jak się z tym obchodzić? Są jakieś kontrolki informujące że trzeba go przepalać? Jeśli nie, to napiszcie jak to robić skutecznie i w jakich warunkach.

Edit, znalazłem już inny post mcbeth na temat przepalania filtra DPF. ;)
Pozdor Myjk
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 paź 2007, 08:01
Posty: 5843 (2/8)
Skąd: Warszawa
Auto: Mitsubishi Outlander
PHEV '20

Postprzez mcbeth » 26 sty 2008, 17:07

Myjk napisał(a):pojawia się kwestia filtra cząstek stałych DPF. Ten podobno najbardziej zamula się przy jeździe w korkach


Pewnie Ci dealer nawciskał, jak to trzeba wysoko kręcić diesla z DPF, bo się zamula. To nieprawda.
DPF zatyka się wtedy, gdy ostro przyspieszasz z niskich obrotów- silnik nie dopala paliwa i kopci bo mu powietrza brakuje. ECU zaserwuje Ci wtedy szybko wypalanko DPF-a. Jak będziesz dostosowywał wciśnięcie gazu do prędkości obrotowej, oczyszczanie filtra jest rzadsze.

A co do techniki po przesiadce z benzyny, to moją uwagę zwróciło, że:
-diesel nie wybacza zbyt silnego przyduszenia obrotów – gaśnie (stąd ruszam zawsze z jedynki)
-wyprzedzanie zwykle nie wymaga redukcji biegu :D ,
-jazda spokojna to 1500-2000 obrotów (pod górkę raczej powyżej 1800)
-sekundę-dwie przed manewrem wyprzedzania dobrze jest lekko dodać gazu – rozkręcić turbinę
-diesel śmierdzi NOx :P .
2B || !(2B) ? by mcbeth
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 lut 2007, 14:29
Posty: 817
Skąd: 3miasto
Auto: M6 GG1 MZR-CD 143KM '07 Active+ / Legacy 2.0R 165KM AT S-AWD '07

Postprzez Myjk » 26 sty 2008, 19:03

mcbeth napisał(a):Pewnie Ci dealer nawciskał, jak to trzeba wysoko kręcić diesla z DPF, bo się zamula.

Nie, nie. Tutaj moją czujność wzbudził dobry kolega z MMC. ;)
Na szczęście nieco się rozminął z prawdą. :]

Czyli bez gwałtownego dociskania gazu na wolnych obrotach (<1500) i będzie git...

Co z kołem dwumasowym i sprzęgłem? Mam mocno stresować żonę?
Niestety, ale od czasu do czasu będzie zasiadać za kierownicą... ;P
Stopę ma dużo lżejszą, ale płynność sprzęgło-gaz pozostawia wiele do życzenia.
Pozdor Myjk
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 paź 2007, 08:01
Posty: 5843 (2/8)
Skąd: Warszawa
Auto: Mitsubishi Outlander
PHEV '20

Postprzez momores » 26 sty 2008, 19:59

Myjk napisał(a): DPF. Ten podobno najbardziej zamula się przy jeździe w korkach – "zapycha" się i trzeba go okresowo przepalać.

Zrobiłem swoją Mazdą 10 000 km z czego jakieś 3 000 w warszawskich korkach i nigdy nie zauważyłem działania DPF, może japońce zapomnieli zamontować :D
_________________
Najlepszym dowodem na istnienie inteligencji pozaziemskiej jest to, że się z nami nie kontaktują
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 gru 2006, 20:36
Posty: 83
Skąd: Piaseczno
Auto: M6 GY MZR-CD 143kM ACTIVE `07

Postprzez mcbeth » 27 sty 2008, 12:01

momores napisał(a):nigdy nie zauważyłem działania DPF

Poobserwuj spalanie chwilowe, odgłos pracy silnika, jałowe obroty – uruchamia się co 300-400km. Zwłaszcza często w ciągu pierwszych 50km od tankowania.

Myjk napisał(a):Czyli bez gwałtownego dociskania gazu na wolnych obrotach (<1500) i będzie git...

Tak, czy inaczej bedzie 'git' :) . A gaz i tak będziesz gwałtownie wciskał :D .

Myjk napisał(a):Co z kołem dwumasowym i sprzęgłem? Mam mocno stresować żonę?
Niestety, ale od czasu do czasu będzie zasiadać za kierownicą...
Stopę ma dużo lżejszą, ale płynność sprzęgło-gaz pozostawia wiele do życzenia.

Dobra, dobra. Pogadamy o płynności puszczania sprzęgła jak zaczniesz jeździć tym dieselkiem. :P Ja do tej pory mam czasem problem po przesiadce z benzyny...
2B || !(2B) ? by mcbeth
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 lut 2007, 14:29
Posty: 817
Skąd: 3miasto
Auto: M6 GG1 MZR-CD 143KM '07 Active+ / Legacy 2.0R 165KM AT S-AWD '07

Postprzez Jaksa » 27 sty 2008, 18:24

Myjk napisał(a):Czyli bez gwałtownego dociskania gazu na wolnych obrotach
Jak chcesz ( mieszkamy blisko siebie ) mozemy razem się przejechać – bedziesz pytał a ja odpowiadał ok ? :) Dieslami jezdzę od 92 roku ( jedyna przerwa to 2 lata jazdy 626 GE/GF ) jak dla mnie bajkowo się smiga dieslem.
Serwis Mazdy Warszawa ( specjalizacja mazda nie mylić z autoryzacją :) ) http://www.autojaksa.com.pl
Nowy adres : Piaseczno ul. Sękocinska 19 ZAPRASZAMY
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 mar 2004, 23:46
Posty: 7848 (2/7)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda 6 2017 GL 2.2 SKY-D/6 2.5 BP 2019 / Mazda 3 BP 2019 .2.0 122KM

Postprzez kyrnech » 27 sty 2008, 19:05

Jak na jeździe testowej wsiadłem do M6 143Km to 3x (!!!) mi zgasła. Wcześniej jeździłem benzyna 110KM. To sprzęgło strasznie jest <sprężynujące>.
Natomiast spróbuję podsumować jak zrozumiałem zalecenia jazdy "dobrej" dla kieszeni, auta i silnika.
1. spokojne dodawanie gazu ;)
2. Obroty 1800-2200 :)
3. Korki – jednak dwójka bez gazu.
4. Zmiana biegów przy 2500 do góry i przy 1500 na dół

I z innej paczki Czy ktoś ma polską instrukcje do M6 diesel 143Km po liftingu w wersji Active? Bo możliwe, że dostanę wersję niemiecką (przy zakupie, który już niedługo nadejdziei) :(
Mazda 6 Active 2,0 MZR-CD 143KM 2007 Haiti Blau
Początkujący
 
Od: 16 sty 2008, 21:37
Posty: 10
Auto: M6 Active 2,0 MZR-CD 143M 07'

Postprzez Myjk » 27 sty 2008, 20:03

Jaksa napisał(a):Jak chcesz ( mieszkamy blisko siebie ) mozemy razem się przejechać – bedziesz pytał a ja odpowiadał ok ?

Nam jest tak dane się spotkać jak głuchemu ze ślepym. :)
Jak tylko przyprowadzę Madzię do Wawy, postaram się do Ciebie podjechać na warsztat,
żeby zbadać czy wszystko jest OK – bo że jestem przewrażliwiony, to już wiesz... :]

kyrnech napisał(a):Jak na jeździe testowej wsiadłem do M6 143Km to 3x (!!) mi zgasła. Wcześniej jeździłem benzyna 110KM. To sprzęgło strasznie jest <sprężynujące>.

Ja też jeździłem testowo takim samym modelem, i nic mi nie zgasło.
Może dlatego, że wcześniej rozgrzana była. Gdyby nie to,
że sprzęgło było "twardsze" i ze trzy razy krótsze od obecnego,
to nie zauważyłbym chyba że jadę traktorkiem.

kyrnech napisał(a):I z innej paczki Czy ktoś ma polską instrukcje do M6 diesel 143Km po liftingu w wersji Active? Bo możliwe, że dostanę wersję niemiecką (przy zakupie, który już niedługo nadejdziei) smutny

Pytałem dilera o to. Wersję PL mają tylko sprzed liftu.
Dołączają ją wraz z aktualną niemiecką (sic!) wersją.
Pozdor Myjk
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 paź 2007, 08:01
Posty: 5843 (2/8)
Skąd: Warszawa
Auto: Mitsubishi Outlander
PHEV '20

Postprzez momores » 27 sty 2008, 20:17

kyrnech napisał(a):Jak na jeździe testowej wsiadłem do M6 143Km to 3x (!) mi zgasła. Wcześniej jeździłem benzyna 110KM. To sprzęgło strasznie jest <sprężynujące>.

Proponuję przejechać się mondeo TDCI, tam dopiero trzeba umieć ruszać , a z włączoną klimą to już zupełnie wyższa szkoła jazdy <killer> . Jak przesiadłem się do Mazdy to ruszanie nie sprawia żadnych kłopotów.
_________________
Najlepszym dowodem na istnienie inteligencji pozaziemskiej jest to, że się z nami nie kontaktują
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 gru 2006, 20:36
Posty: 83
Skąd: Piaseczno
Auto: M6 GY MZR-CD 143kM ACTIVE `07

Postprzez Riki » 27 sty 2008, 20:22

momores napisał(a):Proponuję przejechać się mondeo TDCI, tam dopiero trzeba umieć ruszać


TDCi 115KM jeszcze jest OK :) ale w 130 to od nowa.. nauka jazdy <lol>

Co nie zmienia faktu że ten motor daje frajdę z jazdy... <ganja> (jak na swoją moc)
mazparts.pl
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 29 sty 2004, 21:48
Posty: 5585 (3/3)
Skąd: Warszawa
Auto: 626 GE KL '94

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6