Strona 2 z 3

PostNapisane: 31 gru 2009, 11:56
przez mcbeth
krzych napisał(a):praca wtryskow steruje bezposrednio PCM


Czy wśród kodów rozkazów zidentyfikowałeś jakieś związane z DPF-em ?

PostNapisane: 31 gru 2009, 15:14
przez Charlie 6
mcbeth napisał(a):Pompa pracuje zawsze 'standardowo'. To wtryski są inaczej sterowane.

Dzięki za cenną uwagę. rozumiem, że przedmiotem naszego zainteresowania zamiast pompy, powinny stać się wtryskiwacze i sygnał je sterujący.
krzych napisał(a): praca wtryskow steruje bezposrednio PCM, a nie zaden dodatkowy modul. A jak to robi, wspomnial juz maxkls ktorego uwage zbagatelizowal Charlie

Niczego nie bagatelizowałem, jednak nie mam możliwości stałego przesiadywania na forum i odpowiedzi nie zawsze będą natychmiastowe. Poza tym cenniejsza będzie burza mózgów ludzi, którzy się na tym lepiej znają ode mnie.
Proponuję również więcej luzu i dystansu do tej dyskusji. Nie jesteśmy w pracy.

PostNapisane: 31 gru 2009, 21:00
przez krzych
mcbeth napisał(a):Czy wśród kodów rozkazów zidentyfikowałeś jakieś związane z DPF-em ?

Zgadnij ;) Oczywiscie. I zamierzam to wykorzystac w 100%, lacznie z badaniem stanu zdrowia DPFa na podstawie statystyk generowanych przy kazdym wypalaniu (i nie tylko DPFa, ale o tym w innych dzialach i po tym jak juz powstanie beta, na razie jest pre-alpha ;P)

Charlie 6 napisał(a):Poza tym cenniejsza będzie burza mózgów ludzi, którzy się na tym lepiej znają ode mnie

Maxkls zna sie na tym wrecz doskonale ;P Wiele w tym temacie w taki sposob nie wskorasz.

Charlie 6 napisał(a):Proponuję również więcej luzu i dystansu do tej dyskusji. Nie jesteśmy w pracy.

Jestem luzny jak stolec ;P Przestawiam jedynie tor dyskusji na bardziej wlasciwy kierunek.

PostNapisane: 31 gru 2009, 23:41
przez rjan
Tam gdzie jest DPF powinien być czujnik ciśnienia różnicowego (przed i za filtrem), oraz czujnik temperatury.
Napięcie na czujniku ciśnienia powie nam jaki jest stopień zapchania filtra, napięcie na czujniku temperatury będzie sygnalizować proces wypalania. Jeżeli przed filtrm jest też sonda lambda, może byc użyta do sygnalizacji wzbogaconej mieszanki uzytej do wypalania sadzy. Reszta to proste układy z diodami LED.
Pozdrawiam forumowiczów.

PostNapisane: 2 sty 2010, 04:14
przez krzych
rjan napisał(a):czujnik ciśnienia różnicowego (przed i za filtrem)

O ile sie nie myle, sa dwa, a nie roznicowy, wiec roznice sam musisz stworzyc – ale tej informacji nie jestem pewien w 100% – poki co nie sprawdzam, bo mam inna robote ;P (ale bede sie tym tez zajmowal)

rjan napisał(a):napięcie na czujniku temperatury

PCM ma trzy takie czujniki dostepne...

rjan napisał(a):Reszta to proste układy z diodami LED.

To ja poprosze o chociazby schemat ideowy tej "prostej" reszty, bo mnie sie dosc skomplikowana wydaje ;)

PostNapisane: 2 sty 2010, 12:00
przez mcbeth
rjan napisał(a):Reszta to proste układy z diodami LED.

Chodziło o wykrywanie wykonywania przez PCM procedury wypalania a nie wskazywanie, że wg naszych kryteriów takie wypalanie jest potrzebne. Różnica ciśnień poza tym, to nie wszystko. Istotne jest np. przy jakiej prędkości obrotowej czy ilości spalanego paliwa występuje. To wszystko trzeba odnieść do jakiegoś 'baseline' . A co w przypadku, gdy proces wypalania przerwano w trakcie? Jak dla mnie ślepa uliczka.

PostNapisane: 2 sty 2010, 14:30
przez rjan
A czy w wydechu przed katalizatorem jest sonda lamda?
Jeżeli jest, to mierząc napięcie na sondzie można stwierdzić kiedy wtryski dają wzbogacone paliwo, czyli stan "wypalanie DPF".

PostNapisane: 2 sty 2010, 18:49
przez krzych
rjan napisał(a):mierząc napięcie na sondzie można stwierdzić kiedy wtryski dają wzbogacone paliwo, czyli stan "wypalanie DPF"

Lub awarii wtrysku, lub kiepskiego paliwa, lub ... (? – nie jestem az tak dobry zeby podac wiecej przyczyn, ale pewnie jest ich o wiele wiecej ;) ) . Taka mala zgaduj zgadula jak mcbeth zauwazyl. Byc moze udaloby sie w 80% trafic takim "wykrywaczem" i to juz byloby cos (a jakze) ale uklad ktory mialby te wszystkie parametry badac wart jest zachodu skoro i tak nie da pewnosci?

Carputer jako taki jest o tyle lepszy, ze sam juz istnieje, a drobna podprocedurka programu diagnostycznego nawet jesli nie bedzie miala dostepu do takiego parametru jak "DPF sie wypala" to w takich samych 80% wykryje to co piszesz kosztem... chwili pisania tekstu programu :). Niestrety do tego trzeba miec zrodla programu diagnostycznego oraz opis komunikacji z PCM – pierwsze usilnie tworze (bo bedzie mialo setki zastosowan a nie tylko to jedno), drugiego mam tez dosc sporo, choc nie umiem powiedziec ile procent tego co Mazda oferuje.

PostNapisane: 2 sty 2010, 23:24
przez krzych
Ok, to Ty sobie polutuj termostat do akwarium, a ja sie zajme powazniejszymi sprawami...

PS. Tak, uzywam wlasnie OBDII. OBDII => Wikipedia. To co interesuje nas odnosnie DPF to nformacje producenta na sprzedaz.

PostNapisane: 3 sty 2010, 11:33
przez mcbeth
Istnieje czujnik temperatury filtra DPF i wiemy dokąd i jakie doprowadza sygnały, można spróbować ustalić próg, powyżej którego z dużym prawdopodobieństwem trwa cykl wypalania – wiąże się z tym w końcu duży wzrost temperatury. Odpowiednie dobranie progu zadziałania wskaźnika dawałoby informację, że aktualnie trwa SKUTECZNE wypalanie a nie tylko, że PCM jest w trakcie procesu. Być może byłby to dodatkowy wskaźnik mówiący, kiedy ułatwiamy a kiedy utrudniamy oczyszczenie filtra.

Ciekawa stronka o DPF
http://my-mazda.org.ua/2008/08/mazda-6-dizelnye-dvigateli-sistema-dizelnogo-sazhevogo-filtra-chast-ix/

Np jest tam taka tabelka:


Obrazek

W innym miejscu w portalu jest tabelka, gdzie wskazane są PIDy(?) EXHTEMPx i EXHPRESSx, które podają ciśnienia i temperatury w filtrze. Tylko skąd wziąć wartości tych mnemoników ?

Obrazek

PostNapisane: 3 sty 2010, 14:10
przez rjan
Wykorzystując sygnał ze środkowego czujnika temperatury można spróbować PODOBNEGO rozwiązania.

PostNapisane: 3 sty 2010, 18:00
przez mcbeth
Właśnie to miałem na myśli pisząc:
mcbeth napisał(a):Istnieje czujnik temperatury filtra DPF i wiemy dokąd i jakie doprowadza sygnały, można spróbować ustalić próg, powyżej którego z dużym prawdopodobieństwem trwa cykl wypalania – wiąże się z tym w końcu duży wzrost temperatury.


Czy mamy opis wyprowadzeń PCM w poliftowym dieslu ? Jedyne rozsądne miejsce to złącze PCM-a. Można wtedy dać uP z przetwornikiem A/D i wskazywać progi, ba, wyświetlać temperaturę na LCD :) .

Pytanie do krzych. Czy jesteś skłonny wskazać źródło wiedzy odnośnie komunikacji po ELMie ? Czy to jest zwykły protokół szeregowy, asynchroniczny ? Jak złożone są ramki danych ? Jakieś CRC ? A może protokół CAN to standard obejmujący również Mazdę ?

PostNapisane: 3 sty 2010, 19:05
przez krzych
http://www.kvaser.com/can/

Tu chyba sa jakies lepsze opisy – a jesli nie tu to gdzies tez z kvaser'em wymienionym na stronie. Generalnie da sie znalezc, ale ze ja sie tym konkretnie nie interesuje (ELM327 to za mnie zalatwia) to i nie czytalem.

Co do protokolu – jest chyba synchroniczny, bo ELM327 nie przyjmuje danych dopoki sam nie zakonczy odsluchania ze strony PCM. Albo moze ja tylko tak go ustawilem (?) – aczkolwiek mi to wlasnie tak odpowiada, bo i tak PC jest o wiele szybszy niz PCM wiec nie chcialbym zbytnio obciazac PCM swoimi query. Sam ELM z PC gada po szeregowej transmisji, nawet sa wersje z RS232, ja mam USB co wiele sie nie rozni. Natomiast ELM z PCM gada po CAN. Ramki sa standardowe CAN z kontrola bledow (tu tez nie wnikalem w konkrety – znow tajemniczy ELM zalatwia wszystko, bardzo wygodny chip).

Coz wiecej... Nie wiem :) W kazdym razie jesli Ty bedziesz realizowal cokolwiek, zglos sie do mnie na PW :)

PostNapisane: 3 sty 2010, 19:33
przez mcbeth
krzych napisał(a):Co do protokolu – jest chyba synchroniczny, bo ELM327 nie przyjmuje danych dopoki sam nie zakonczy odsluchania ze strony PCM.

I tu się nie zrozumielśmy – sprawdziłem, że transmisja po CAN jest asynchroniczna – nie ma osobnego sygnału zegara. Być może w wyższych warstwach protokołu komunikacyjnego jest synchroniczna (w innym znaczeniu tego słowa).
Inna sprawa, to to, że chyba nie ma sensu wstawiać carPC dla wskazywania wypalania DPF-u. Przebijanie się przez komunikację jednoukładówki z ELM to też większe grzebanie – zwłaszcza bez dobrego środowiska do testowania. Monitorowanie sygnału z czujnika za pomocą jednoukładówki ma chyba większe perspektywy.

A w ogóle to i tak wszytko widać po spalaniu chwilowym :) .

PostNapisane: 3 sty 2010, 19:43
przez krzych
Zrozumialem tak jak napisales – "transmisja po ELMie" dla mnie to jest ELM<=>PC ;) Bo transmisja miedzy ELM<=>PCM to zwykly CAN ;)

Wprost przeciwnie, jednoukladowke oprogramowac tak zeby gadala z ELMem to banal. ELM naprawde jest bardzo przystepny. Ale na pewno bede ochoczo przygladal sie Twoim poczynaniom nawet jesli wybierzesz inny sposob (i o ile w ogole bedziesz to robil :) ).

PostNapisane: 4 sty 2010, 10:06
przez mcbeth
krzych napisał(a):jednoukladowke oprogramowac tak zeby gadala z ELMem to banal.

Ba, są nawet jednoukładówki RISC (np. AT90CAN32) z wbudowanym kontrolerem CAN....

PostNapisane: 4 sty 2010, 11:46
przez Marcin5
mcbeth, krzycho proszeni są o przetłumaczenie swojej dyskusji na język polski <lol>

PostNapisane: 4 sty 2010, 11:59
przez Myjk
Rozumiem, że dyskutujecie konkretnie o PCM w odniesieniu do DPFu, ale proponowałbym zabrać się z tą dyskusją do wątku o komunikacji PCM z PC – jest takowy wątek w dziale Mazda 6 i zdaje się także w dziale Elektronika. Zresztą zaraz powycinam i przekieruję. :P

PostNapisane: 4 sty 2010, 13:05
przez mcbeth
Myjk napisał(a):dyskutujecie konkretnie o PCM w odniesieniu do DPFu

Ależ skąd . My dyskutujemy o DPF-ie w odniesieniu do PCM-a/CAN-a <lol>

PostNapisane: 4 sty 2010, 21:47
przez krzych
A nawet dokladniej o wyswietlaniu stanu DPF bez tworzenia cepeliady ;D