Obliczenie maxymalnego czasu wtrysku

Postprzez Karwoś » 7 cze 2007, 13:03

Witam
Nie wiem czy w dobrym miejscu umieściłem temat – proszę mnie poprawić.

Chodzi i o jakiś wzór albo konkretną odpowiedź – jaki maxymalny czas wtrysku benzyny w tym silniku będzie efektywny. Nie znam skoku tłoka, średnicy itp – nawet nie wiem czy to jest potrzebne :). interesuje mnie powyżej jakiego czasu wtrysk już nie podaje paliwa do cylindra – potrzebne jest mi to do dokładnego ustawienia parametrów LPG – umieściłem to w eksploatacji bo taki czas wtrysku odnosiłby się do benzyny.

Czy np czas wtrysku 28ms to już dużo za dużo??

Dzięki za jakiekolwiek informacje na ten temat. Nie znam zasad – kiedy wtrysk zaczyna lać i kiedy powienien skończyć – oczywiśćie w zakresie 750-6500obr.
Liczy się bezpieczeństwo – a im więcej KM tym bezpieczniej :) Teraz niestety troche mniej :–(
www.goldwinggl1800.blogspot.com
Forumowicz
 
Od: 24 lut 2006, 20:01
Posty: 725
Skąd: Białystok
Auto: Lancer 2.0 '04 AT

Postprzez Hazu » 8 cze 2007, 22:40

czas wtrysku to tylko jeden parametr potrzebny do określenia optymalnej dawki paliwa
Dochodzi jescze ciśnienie paliwa, i oczewiście parametry samego wtryskiwacza (szybkość średnica dyszy)

W moim xedosie max czas wtrysku benzyny dochodzi do 10 ms – no ale to jest silnik wolnossący.

Karwoś napisał(a):Czy np czas wtrysku 28ms to już dużo za dużo??


Przeciez to komputer benzynowy ustala optymalną dawkę paliwaw każdych warunkach pracy silnika.


Karwoś napisał(a): interesuje mnie powyżej jakiego czasu wtrysk już nie podaje paliwa do cylindra


Później wtryski mogą się zapętlać i będzie następował wtrysk ciągły (w xedosie jest taka opcja na benzynie w pewnych warunkach pracy – dużeobciążenia)
Dla tego należało by obliczyc ile trwają dwa obroty silnika przy max. napełnieniu cylidra powietrzem.

w/g moich obliczeń czas dwóch obrotów silnika (jeden cykl) to 16 ms przy obr 7500obr/min

Ale przy takich obrotach cylindry nie są maxymalnie napełniane powietrzem i czasy wrysków nie musząbyć długie.

Według mnie najdłuższe czasy wtrysków będą przy max . momencie obrotowym

i dla obrotów max momentu obrotowego trzeba policzyć czas trwania cyklu.

Dla 4000obr/min czas cyklu wynosi ~ 30ms

A wzór:

1000/ obroty silnika x 1/120 = czas potrebny na wykonanie cyklu pracy silnika.

Czas wtrysku powinien być niższy żeby nie dochodziło do zapętlania.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 17 paź 2005, 21:11
Posty: 3779 (0/6)
Skąd: Lublin
Auto: Były: CA/KF, CA/KL, BA/BP, BA/KF
Jest:
MPV ll FS 2000r.
RX8 2004r.

Postprzez Karwoś » 9 cze 2007, 00:24

Ja jak jeżdzę na benzynie to maxymalny czas wtrysku benzyny wg wskazań to 16 – 18ms – ostatnio o tym poczytałem i ważny jest też czas potrzebny wasnie na zamknięcie i ponowne otwarcie wtrysku.

Mi bardziej chodziło o to jaki czas wtrysku będzie efektywny w tym silniky – bierze się tu pod uwagę czas obrotu wału (albo coś takiego) – w tymteż czas otwarcia zaworów – z tym że wtrysk zaczyna się otwierać na pusto (cylinder jeszcze nie wpuszcza paliwa – ale wtrysk musi się zamknąć przed zamknęciem tej drogi) – inaczej właśnie dochodzi do zapętlenia – wtrysk zamyka się za późno – ale zaraz musi siię znowu otworzyć – to prowadzi to ciągłego otwarcia wtrysku.

Interesuje się tym bo nie wiem jak powinna wyglądać mapa wtrysku gdzie na osi Y umieszczamu czas otwarcia wtrysku od 1 do 18 a na osi X obroty – jeżeli ( w jednostkach bez wymiarowych) przy 2000obr i 10ms mamy powiedzmy liczbę 50 to czy przy 5000obr i czasie 10ms powinna być wartość mniejsza czy większa od 50 – wiem że to nieumiejętnie wyjaśniam , ale jeżeli ktoś miał doczynienia z ustawieniem wzbogaceniem dawki LPG na takiej mapie będzie wiedział o co chodzi.

Jeżleli podczas pracy na LPG mam stałe ciśnienie gazu=1.8 a średnica dysz się nie zmienia to jedynym parametrem w tym momencie określającym dawkę gazu jest czas otwarcia wtryskiwaczy to manipulując własnie nim mogę dokładnie ustalić ile gazu jest potrzebne.

Najławiejsze (a zarazem najtrudniejsze) byłoby ustaelnie takiego obciążenia silnika np przy 5000obr i 15ms – w tym czasie przerzucam na Pb i obserwuję czas wtrysku PB – jeżeli jest taki sam jak na LPG tzn że jest wszystko ok – ale bez hamowni nie da się tego zrobić – a i z nią jest dość trudno.

Niestety pisząc nie wiem jak to wszystko opisać – laik ze mnie w tym momencie – co prawda w Lancerze wszystko ustawiłem dość dobrze ale w Maździe mam bardzeij zaawansowaną instalką i autoadaptacja nic nie dajei wszystko trzeba ustawiać ręcznie.

Dzięki za jakieś podpowiedzi,
Liczy się bezpieczeństwo – a im więcej KM tym bezpieczniej :) Teraz niestety troche mniej :–(
www.goldwinggl1800.blogspot.com
Forumowicz
 
Od: 24 lut 2006, 20:01
Posty: 725
Skąd: Białystok
Auto: Lancer 2.0 '04 AT

Postprzez Hazu » 9 cze 2007, 08:20

Karwoś napisał(a):Interesuje się tym bo nie wiem jak powinna wyglądać mapa wtrysku gdzie na osi Y umieszczamu czas otwarcia wtrysku od 1 do 18 a na osi X obroty – jeżeli ( w jednostkach bez wymiarowych) przy 2000obr i 10ms mamy powiedzmy liczbę 50 to czy przy 5000obr i czasie 10ms powinna być wartość mniejsza czy większa od 50


ten wykres będzie ściśle zależny od stopnia napełnienia cylindra powietrzem i napewno nie będzie przebiegał liniowo w zależnosci od obrotów silnika.

Obroty silnika maja tu drugorzędne znaczenie,
Przecież obroty 5000 osiąga silnik przy wcisnięcu 1/3 skoku pedału gazu.
A przy dużym obciążenu nawet wciśniecie do oporu gazu nie daje tych obrotów natychmiast.


Karwoś napisał(a):Najławiejsze (a zarazem najtrudniejsze) byłoby ustaelnie takiego obciążenia silnika np przy 5000obr i 15ms – w tym czasie przerzucam na Pb i obserwuję czas wtrysku PB – jeżeli jest taki sam jak na LPG tzn że jest wszystko ok – ale bez hamowni nie da się tego zrobić – a i z nią jest dość trudno.


Mozna to zrobić bez hamowni.
Zeby było bezpiecznie jedna osoba jedzie na 5 biegu(o ile to realne na drodze) wciskając gaz do dechy a obroty reguluje wciskając hamulec lub zaciągając ręczny a druga osoba sprawdza jak zmienia się czas wtrysku benzyny przy pracy na gazie i na lpg.
W ten sposób można uzyskać max czasy wtrysków dla poszczególnych obrotów silnika.

Ja też z mazdą mam problem z ustawieniem instalacji.

Zrobienie wszystkiego w/g instrukcji producenta instalacji powoduje że samochodem nie daje się jeździć.
W/g instrukcji mnożnik powinien byc w zakresie od 1 do 1,4
U mnie najlepiej chodzi gdy mnożnik jest w zakresie od 1,5 do 2
tylko też pojawia się komunikat o zapętlaniu wtrysków.

Może jest to też związane ze zbyt wolnymi wtryskiwaczami gazu na ale do tego sterownika 1 omowych nie mogę podpiąć.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 17 paź 2005, 21:11
Posty: 3779 (0/6)
Skąd: Lublin
Auto: Były: CA/KF, CA/KL, BA/BP, BA/KF
Jest:
MPV ll FS 2000r.
RX8 2004r.

Postprzez Karwoś » 9 cze 2007, 08:31

A może średnica dysz masz za małą??gdyby była większa mnożnik możnaby było zmniejszyć.
Liczy się bezpieczeństwo – a im więcej KM tym bezpieczniej :) Teraz niestety troche mniej :–(
www.goldwinggl1800.blogspot.com
Forumowicz
 
Od: 24 lut 2006, 20:01
Posty: 725
Skąd: Białystok
Auto: Lancer 2.0 '04 AT

Postprzez Hazu » 9 cze 2007, 09:13

tylko wtedy podwyższa czas wtrysku benzyny, wypadaja wtryski na wolnych obrotach (zbyt wolne wtryskiwacze),szarpie przy wdepnięciu gazu przy obciażenu i to wszystko pomimo dokładnego zgrania map.

Dobrze chodzi przy tym wyższym mnożniku.

czas cyklu przy max czasie wtrysku benzyny wynosi 30ms
to skoro czas wtrysku benzyny osiągał by 10ms to czas wtrysku gazu w tym momencie wynosi 16 ms czyli zaledwie połowe czasu cyklu.(im dłuższy czas wtrysku benzyny tym mniznik niższy w/g mapy wtrysków)

Więc w tych warunkach raczej nie powinien się zapętlać.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 17 paź 2005, 21:11
Posty: 3779 (0/6)
Skąd: Lublin
Auto: Były: CA/KF, CA/KL, BA/BP, BA/KF
Jest:
MPV ll FS 2000r.
RX8 2004r.

Postprzez Karwoś » 9 cze 2007, 23:35

Dzisiaj się bawiłem w czasie jazdy – osiągałem oreślony punkt i przełączałem na Pb – w większośći przypadków trzeba było podnosić parametry – wtedy czas wtrysku Pb na benzynie i LPG był identyczny – ale po takiej operacji pogorszyły się osiągi i samochód stał się mułowaty – oczywiście odczuć można było znany mi już objaw – po kic downie samochód redukuje powiedzmy do 2 albo 3 biegu – i zaczyna niby przyśpieszać – delikatnie popuszczam gaz- powiedzmy do połowy a samochód zaczyna dużo lepiej przyśpieszać – ale co z tego – elektroniczna skrzynia – gazu nie ma do dechy więc wrzuca wyższy bieg – przy niższych parametrach na mapie ten objaw wręcz zniknął – gaz do dechy i samochód po prostu ciągnął i szybciej reagował na gaz – delikane dodanie gazu – i samochód przyśpieszał – jak trzeba było to szybko redukował i ognia – teraz po dodaniu gazu samochód czasami wogóle nie redukuje a prubuje ciągnąć np na 2 biegu od 2200 – przy pomniejszonej mapie od razu redukował. Jak dla mnie to dziwny objaw – niby czasy się zgadzają z Pb a wygląda jakby go zalewało – ale tak naprawde to nie wiem co myśleć .

Podjadę do gośćia na reglację i zobacze co mi powie na ten temat.
Liczy się bezpieczeństwo – a im więcej KM tym bezpieczniej :) Teraz niestety troche mniej :–(
www.goldwinggl1800.blogspot.com
Forumowicz
 
Od: 24 lut 2006, 20:01
Posty: 725
Skąd: Białystok
Auto: Lancer 2.0 '04 AT

Postprzez Hazu » 9 cze 2007, 23:45

Ja już chyba swojej instalacji odpuszczę bo musiałbym ja prawie wymienić. przy obecnych ustawieniach chodzi raczej porównywalnie z benzyną więc szkoda pieniędzy wywalać.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 17 paź 2005, 21:11
Posty: 3779 (0/6)
Skąd: Lublin
Auto: Były: CA/KF, CA/KL, BA/BP, BA/KF
Jest:
MPV ll FS 2000r.
RX8 2004r.

Postprzez tomekrvf » 11 cze 2007, 20:53

Karwoś, zamiast pierwszej sondy lambda wkręć czujnik AFR czyli sondę szerokopasmową i tak ustaw LPG żeby przy WOT lambda była w okolicach 0.9-0.95
Full Time 4WD
VTR 1000F
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 gru 2003, 19:51
Posty: 1965 (0/1)
Skąd: Warszawa
Auto: Galant 2.5V6
VTR1000F
Alfa 147

Postprzez Karwoś » 11 cze 2007, 21:05

ooo a ci to jest wot:)
Ja mam podczas ustawien 2 mapy do wyboru:
1.Standardowa – wyskalowana od 3 do 18ms – przy każdym z czasów ustawia sie wzbogacenie – ale co z tego jak przy 2000 obr i 10ms mam to samo wzbogacenie co przy 10ms i 6000obr – to na pewno nie tak powinno być.
2. Zaawansowana – na osi X{obr od 1000 do 6000+] a na osi Y czas (od 3ms do 18+ms) -w każdym puncie przecięcia można zmieniać parametry np biorąc pod uwagę czas 10ms:

przy 2000 mam 48 (jakaś tam jednostka – algorytm czegoś tam – może ktoś wyjaśni czego :))
przy 3000 mam 46
przy 4000 mam 44
przy 5000 mam 42
przy 6000 mam 40
przy 6000+mam 38

chodzi mi o to czy biorąc te 10ms to czy ten algorytm ma się zwiększać przy wzroście obr czy zmniejszac – czy jest tu całkowita dowolność.(znaczy raz powinno maleć a raz roznąć??)


Może jest jakiś wzór – np jak dobrze ustawie przy 2000 obr i 10ms to czy przy obr 3000 można obliczyć jaki tam powininna być wartość – czy można to zaobserwować jedynie doświadczalnie.

moje rozumowanie podpowiada że przy wyższych prędkośćiach obrotowych a tym samym czasie wzbogacenie powinno maleć – ale to tylko moje kombinacje – pewnie się mylę :D.

Może ktoś zrobiłby zrzu swojej mapy jeżeli takową posiada.

Chodzi o to że samochód dobrze chodzi ale czasami lepiej czasami troche słabiej – a nie da się odczuć tego czy jest tak jak na PB czy nie jest.

Ale ja mam wymagania :D Sorry :|
Liczy się bezpieczeństwo – a im więcej KM tym bezpieczniej :) Teraz niestety troche mniej :–(
www.goldwinggl1800.blogspot.com
Forumowicz
 
Od: 24 lut 2006, 20:01
Posty: 725
Skąd: Białystok
Auto: Lancer 2.0 '04 AT

Postprzez Hazu » 11 cze 2007, 21:53

Na tym wykresie są dwie mapy niebieska benzynowa zielona gazowa
cała rzecz polega na tym aby ta mapy się pokrywały w całym zakresie

Korygować mapę można poprzez zmianę mnożnika (pomarańczowa linia) za pomocą punktów które moąna dodawać odejmować przesuwać w płaszczyźnie
Po przestawienu mnożnika oczewiście trzeba się przejechac aby zebrać właściwe punkty mapy

Obrazek

do kontroli ustawienia mapy służy odchyłka (czerwona linia)

Obrazek

A tu parametry pracy mojej instalacji

Obrazek

Przy takich ustawieniach silnik pracuje bardzo dobrze bez zauwazalnych zmian czy to benzyna czy gaz.

Jedynie gdy jest zimny dochodzi do zapętlania wtrysków przy dużym obciążenu

Ale według instrukcji mnożnik powinien się zawierac pomiędzy 1,4 a 1

Nie wiem czy to w czymś pomoże ale chciałeś jakaś mapę to jest.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 17 paź 2005, 21:11
Posty: 3779 (0/6)
Skąd: Lublin
Auto: Były: CA/KF, CA/KL, BA/BP, BA/KF
Jest:
MPV ll FS 2000r.
RX8 2004r.

Postprzez Karwoś » 11 cze 2007, 23:34

No niestety u mnie to wygląda inaczej – u mnie w poszczególnych przecięciach obrotów i długości czasu wtrysku wstawia się %wzbogacenia mieszanki – nie mam pojęcia na jakiej zasadzie to działa – bede musiał gdzieś podjechać żeby mi to zrobili tak jak powinno być – za każdym razem jak zmieniam to samochód jeździ bez problemów ale mi chodzi o prawidłowe zestrojenie a nie sztubackie :)

Nie mam pojęcia od czego ten %wzbogacenia się liczy – a wyjaśnic nikt tego nie umie i lipa.


A komputer u mnie to SEC jeżeli znacie coś takiego .
Liczy się bezpieczeństwo – a im więcej KM tym bezpieczniej :) Teraz niestety troche mniej :–(
www.goldwinggl1800.blogspot.com
Forumowicz
 
Od: 24 lut 2006, 20:01
Posty: 725
Skąd: Białystok
Auto: Lancer 2.0 '04 AT

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6