Maciej Loret napisał(a):verasco napisał(a):Koledzy, zdziwienie moje było ogromne ale w moim przypadku szarpanie sprzęgła zostało znacznie zredukowane przez wymianę opon i pompowanie kół azotem
Od strony fizycznej da się to wytłumaczyć. Azot jest bardziej sprężysty od powietrza co powoduje lepsze przyleganie opony i większą jej elastyczność, co zmniejsza tarcie, bardzo istotne w momencie ruszania, a to mniejszy opór do pokonania.
Nie dawaj tylko tego tekstu żadnemu nauczycielowi fizyki... Na pewno nie skończy się na zdziwieniu...
Ok, to spróbuję to jeszcze raz, dokładniej wytłumaczyć. Każde przemieszczanie dwóch powierzchni względem siebie wymaga przyłożenia odpowiedniej siły która będzie większa od siły tarcia, która ma kierunek przeciwny do kierunku ruchu, zmniejszenie siły tarcia przekłada się na zmniejszenie siły potrzebnej do wprawienia w ruch ciała. Takie są prawa fizyki, możemy je ignorować ale to nie znaczy że ich nie ma.
W ruchu obrotowym tarcie niestety też występuje, czego dowodem jest ścieranie opon, bardziej zauważalne na osi napędowej, co oznacza, że siły tarcia dla tej osi są większe, zmniejszenie tej siły = zmniejszenie siły potrzebnej do wprawienia koła w ruch, a wpływa na to ma także większa elastyczność opon, inaczej lepsze przyleganie do podłoża, czyli potocznie przyczepność. W moim konkretnym przypadku istotne są 3 czynniki, które wymieniłem w treści poprzedniego posta tj: 1. zmiana profilu opony na niższy, 2. model opony, 3. azot (też bym nie bagatelizował). Kolejność jest przypadkowa, trudno ocenić wpływ poszczególnych składowych na efekt końcowy, ale moim przypadku jest to ogromna poprawa płynności podczas ruszania