Szarpanie przy ruszaniu – wadliwe działanie sprzęgła

Skrzynia biegów, sprzęgło, osie, zawieszenie, koła, układ kierowniczy i hamulcowy.

Postprzez Maciej Loret » 19 kwi 2010, 21:50

verasco napisał(a):Koledzy, zdziwienie moje było ogromne ale w moim przypadku szarpanie sprzęgła zostało znacznie zredukowane przez wymianę opon i pompowanie kół azotem :|
Od strony fizycznej da się to wytłumaczyć. Azot jest bardziej sprężysty od powietrza co powoduje lepsze przyleganie opony i większą jej elastyczność, co zmniejsza tarcie, bardzo istotne w momencie ruszania, a to mniejszy opór do pokonania.


Nie dawaj tylko tego tekstu żadnemu nauczycielowi fizyki... Na pewno nie skończy się na zdziwieniu...
Pozdrawiam, Maciej Loret
było: Ford Escort '95, Alfa 156 2.0 Selespeed '99, jest: Mazda 6 2,3 SportKombi Top '02, będzie: HGW...
Biuro Rachunkowe Małgorzata Loret:
http://www.loret.bydgoszcz.pl
http://www.allegro.pl/show_user_auction ... d=10007338
http://forum.mazdaspeed.pl/viewtopic.php?t=40213
Nie dyskutuję z: domin1979, dortann, Pkoli, Pawnik, L(i)orento
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 sie 2007, 22:56
Posty: 3397 (0/1)
Skąd: Bydgoszcz, Zgorzelec
Auto: Mazda 6 2,3 SportKombi Top '02
224kkm w tym 117kkm moje

Postprzez krzych » 19 kwi 2010, 22:23

A co, postawi mu pale? :D

Zadziwiajace jacy ludzie potrafia byc naiwni, ze wsrod nas sa naiwni :D
Zaufany warsztat: www.mazvagtech.pl
Z władzą nie polemizuję – i tak zawsze ma rację.
Mapy EU wschodnia i zachodnia 2010r do oryginalnej nawigacji Mazdy po liftingu
Najniższe notowane spalanie 5.2L, średnie 8L, maksymalne 12L.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 sty 2009, 16:16
Posty: 2874 (8/3)
Skąd: Warszawa
Auto: ex posiadacz M6 GY 2.0 CD 143 DPF – obecnie Mazdy brak

Postprzez verasco » 20 kwi 2010, 09:34

Maciej Loret napisał(a):
verasco napisał(a):Koledzy, zdziwienie moje było ogromne ale w moim przypadku szarpanie sprzęgła zostało znacznie zredukowane przez wymianę opon i pompowanie kół azotem :|
Od strony fizycznej da się to wytłumaczyć. Azot jest bardziej sprężysty od powietrza co powoduje lepsze przyleganie opony i większą jej elastyczność, co zmniejsza tarcie, bardzo istotne w momencie ruszania, a to mniejszy opór do pokonania.


Nie dawaj tylko tego tekstu żadnemu nauczycielowi fizyki... Na pewno nie skończy się na zdziwieniu...


Ok, to spróbuję to jeszcze raz, dokładniej wytłumaczyć. Każde przemieszczanie dwóch powierzchni względem siebie wymaga przyłożenia odpowiedniej siły która będzie większa od siły tarcia, która ma kierunek przeciwny do kierunku ruchu, zmniejszenie siły tarcia przekłada się na zmniejszenie siły potrzebnej do wprawienia w ruch ciała. Takie są prawa fizyki, możemy je ignorować ale to nie znaczy że ich nie ma. <nauka>
W ruchu obrotowym tarcie niestety też występuje, czego dowodem jest ścieranie opon, bardziej zauważalne na osi napędowej, co oznacza, że siły tarcia dla tej osi są większe, zmniejszenie tej siły = zmniejszenie siły potrzebnej do wprawienia koła w ruch, a wpływa na to ma także większa elastyczność opon, inaczej lepsze przyleganie do podłoża, czyli potocznie przyczepność. W moim konkretnym przypadku istotne są 3 czynniki, które wymieniłem w treści poprzedniego posta tj: 1. zmiana profilu opony na niższy, 2. model opony, 3. azot (też bym nie bagatelizował). Kolejność jest przypadkowa, trudno ocenić wpływ poszczególnych składowych na efekt końcowy, ale moim przypadku jest to ogromna poprawa płynności podczas ruszania <spoko>
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 sty 2010, 12:19
Posty: 64
Skąd: Białystok
Auto: HYUNDAI Santa Fe II 2.7 189KM AWD
M6 Sport Kombi Exclusive 2.0 CiTD 121KM (była)
M3 BK 1.6 104KM (była)
323 BG 1.6 (była)
Służbowo: Ford Focus 1.8 TDCI 115KM 2010 był :) Kia Ceed 1.6 CRDi 110kM 2015 jest :)))

Postprzez Grzyby » 20 kwi 2010, 09:38

im większe tarcie, tym większa przyczepność (mocno uogólniając).
Jeśli zmniejszając tarcie zwiększasz przyczepność to zazdroszczę tych godzin snu na fizyce :P
Obrazek
d.pa
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 paź 2004, 23:09
Posty: 17082 (109/177)
Skąd: KIELCE
Auto: Suzuki Aerio 2.3l LPG '06
Renault Trafic 1.6 TT '16
Fiat Doblo 1.6 16V '01
Dacia DV 1.6 LPG '14
Fiat Panda VAN 1,1 LPG '05
Fiat Ducato Pilote First 62A, 2.5TDI, '98
Burstner Amara 535TK

Postprzez krzych » 20 kwi 2010, 09:45

Grzyby napisał(a):im większe tarcie, tym większa przyczepność (mocno uogólniając).
Jeśli zmniejszając tarcie zwiększasz przyczepność to zazdroszczę tych godzin snu na fizyce :P

Tez na poczatku zastanawialem sie co autor ma na mysli i zupelnie nie to – chodzi mu o tarcie na osiach chyba, ale to ze wiaze to z oponami to kompletna bzdura.

Tez mu zazdroszcze snu, sen to zdrowie :)
Zaufany warsztat: www.mazvagtech.pl
Z władzą nie polemizuję – i tak zawsze ma rację.
Mapy EU wschodnia i zachodnia 2010r do oryginalnej nawigacji Mazdy po liftingu
Najniższe notowane spalanie 5.2L, średnie 8L, maksymalne 12L.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 sty 2009, 16:16
Posty: 2874 (8/3)
Skąd: Warszawa
Auto: ex posiadacz M6 GY 2.0 CD 143 DPF – obecnie Mazdy brak

Postprzez verasco » 20 kwi 2010, 09:50

Grzyby napisał(a):im większe tarcie, tym większa przyczepność (mocno uogólniając).
Jeśli zmniejszając tarcie zwiększasz przyczepność to zazdroszczę tych godzin snu na fizyce :P


Rzeczywiście bardzo duże uogólnienie, przyczepność to inaczej siła nacisku na powierzchnię, działa także w stanie spoczynku, tarcie to siła powstająca na styku powierzchni tylko w czasie ruchu/przemieszczania. ;)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 sty 2010, 12:19
Posty: 64
Skąd: Białystok
Auto: HYUNDAI Santa Fe II 2.7 189KM AWD
M6 Sport Kombi Exclusive 2.0 CiTD 121KM (była)
M3 BK 1.6 104KM (była)
323 BG 1.6 (była)
Służbowo: Ford Focus 1.8 TDCI 115KM 2010 był :) Kia Ceed 1.6 CRDi 110kM 2015 jest :)))

Postprzez krzych » 20 kwi 2010, 09:51

Uhm, dzwonia, tylko nie wiadomo w ktorym kosciele :D
Zaufany warsztat: www.mazvagtech.pl
Z władzą nie polemizuję – i tak zawsze ma rację.
Mapy EU wschodnia i zachodnia 2010r do oryginalnej nawigacji Mazdy po liftingu
Najniższe notowane spalanie 5.2L, średnie 8L, maksymalne 12L.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 sty 2009, 16:16
Posty: 2874 (8/3)
Skąd: Warszawa
Auto: ex posiadacz M6 GY 2.0 CD 143 DPF – obecnie Mazdy brak

Postprzez verasco » 20 kwi 2010, 09:52

krzych napisał(a):chodzi mu o tarcie na osiach chyba


Rozwiń temat bo to ciekawe :D
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 sty 2010, 12:19
Posty: 64
Skąd: Białystok
Auto: HYUNDAI Santa Fe II 2.7 189KM AWD
M6 Sport Kombi Exclusive 2.0 CiTD 121KM (była)
M3 BK 1.6 104KM (była)
323 BG 1.6 (była)
Służbowo: Ford Focus 1.8 TDCI 115KM 2010 był :) Kia Ceed 1.6 CRDi 110kM 2015 jest :)))

Postprzez krzych » 20 kwi 2010, 10:02

verasco napisał(a):
krzych napisał(a):chodzi mu o tarcie na osiach chyba


Rozwiń temat bo to ciekawe :D

Moze jednak poczekam az Ty rozwiniesz temat do standardow fizyki, bo jak na razie zrobiles wstep i wszystko wskazuje na to, ze z bledami :)
Zaufany warsztat: www.mazvagtech.pl
Z władzą nie polemizuję – i tak zawsze ma rację.
Mapy EU wschodnia i zachodnia 2010r do oryginalnej nawigacji Mazdy po liftingu
Najniższe notowane spalanie 5.2L, średnie 8L, maksymalne 12L.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 sty 2009, 16:16
Posty: 2874 (8/3)
Skąd: Warszawa
Auto: ex posiadacz M6 GY 2.0 CD 143 DPF – obecnie Mazdy brak

Postprzez verasco » 20 kwi 2010, 10:13

krzych napisał(a):
verasco napisał(a):
krzych napisał(a):chodzi mu o tarcie na osiach chyba


Rozwiń temat bo to ciekawe :D

Moze jednak poczekam az Ty rozwiniesz temat do standardow fizyki, bo jak na razie zrobiles wstep i wszystko wskazuje na to, ze z bledami :)


Nie jestem fizykiem, żeby temat rozwijać, ten mój wstęp, jak go nazwałeś zawiera wszystko co miałem do powiedzenia w temacie, jeśli nie masz kontrargumentów to proponuję zakończyć dyskusję, chyba, że wskażesz mi te błędy...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 sty 2010, 12:19
Posty: 64
Skąd: Białystok
Auto: HYUNDAI Santa Fe II 2.7 189KM AWD
M6 Sport Kombi Exclusive 2.0 CiTD 121KM (była)
M3 BK 1.6 104KM (była)
323 BG 1.6 (była)
Służbowo: Ford Focus 1.8 TDCI 115KM 2010 był :) Kia Ceed 1.6 CRDi 110kM 2015 jest :)))

Postprzez s4v4g3 » 20 kwi 2010, 10:36

omg... kolejna dyskusja, która nie przynosi korzyści <cisza>
Forumowicz
 
Od: 17 sie 2009, 00:11
Posty: 392 (1/0)
Skąd: Wrocław
Auto: CX-9 Signature 2018r.

Postprzez Maciej Loret » 20 kwi 2010, 10:41

verasco napisał(a):[...]3. azot (też bym nie bagatelizował).


Daj już sobie spokój z tym azotem... W hurcie robisz?
Jego wpływ w Twoim przypadku podobny stan skrzydeł na życie krokodyla w górnym biegu Nilu...
Pozdrawiam, Maciej Loret
było: Ford Escort '95, Alfa 156 2.0 Selespeed '99, jest: Mazda 6 2,3 SportKombi Top '02, będzie: HGW...
Biuro Rachunkowe Małgorzata Loret:
http://www.loret.bydgoszcz.pl
http://www.allegro.pl/show_user_auction ... d=10007338
http://forum.mazdaspeed.pl/viewtopic.php?t=40213
Nie dyskutuję z: domin1979, dortann, Pkoli, Pawnik, L(i)orento
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 sie 2007, 22:56
Posty: 3397 (0/1)
Skąd: Bydgoszcz, Zgorzelec
Auto: Mazda 6 2,3 SportKombi Top '02
224kkm w tym 117kkm moje

Postprzez verasco » 20 kwi 2010, 11:10

Dajmy sobie już spokój z rozwijaniem dyskusji w tym temacie, celem moim było zwrócenie uwagi na wpływ ogumienia na płynność ruszania. Jest to półśrodek, który w moim przypadku w znacznym stopniu wyeliminował szarpanie sprzęgła i tą opinią chciałem się podzielić z nieukrywana radością, gdyż uniknąłem planowanej wymiany sprzęgła na nowe <jupi>
Taki jest chyba główny cel istnienia forum <co?>
Z mojej strony temat uważam za zamknięty <nie powiem>
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 sty 2010, 12:19
Posty: 64
Skąd: Białystok
Auto: HYUNDAI Santa Fe II 2.7 189KM AWD
M6 Sport Kombi Exclusive 2.0 CiTD 121KM (była)
M3 BK 1.6 104KM (była)
323 BG 1.6 (była)
Służbowo: Ford Focus 1.8 TDCI 115KM 2010 był :) Kia Ceed 1.6 CRDi 110kM 2015 jest :)))

Postprzez Enduro » 20 kwi 2010, 13:22

ale jaja!
on ma poczucie sukcesu a to sama (prawie) krytyka go spotkala!
zmiejszyl ramie kola, dopompowal wiecej cisnienia i to z azotem w spolce
no i lepiej mu sie jezdzi..
no to okay!
i ja tu mu szerokosci zycze...
E.
oferuje silnik i części do Mazdy 6 + MPV CiTD Diesel z gwarancją sprawności, nie tylko tą obligatoryjną tzw. rozruchową
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 sie 2008, 22:37
Posty: 4881 (1/19)
Skąd: Niemcy / okazjonalnie Poznań
Auto: M6 GL´18, + modyfikowane Prosie 996,Triumph-Speedmaster custom czarna, głośna, dwukołowa, angielska hulajnoga

Postprzez verasco » 20 kwi 2010, 14:05

Dzięki Enduro za dobre słowo.
To już chyba taka nasza mentalność, żeby dokopać blizniemu <płacze>
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 sty 2010, 12:19
Posty: 64
Skąd: Białystok
Auto: HYUNDAI Santa Fe II 2.7 189KM AWD
M6 Sport Kombi Exclusive 2.0 CiTD 121KM (była)
M3 BK 1.6 104KM (była)
323 BG 1.6 (była)
Służbowo: Ford Focus 1.8 TDCI 115KM 2010 był :) Kia Ceed 1.6 CRDi 110kM 2015 jest :)))

Postprzez s4v4g3 » 20 kwi 2010, 14:10

ajajajjj.. Enduro i co zrobiłeś?
Zobacz chłop się popłakał :(
Trzeba pomagać, a nie dowalać :D
Forumowicz
 
Od: 17 sie 2009, 00:11
Posty: 392 (1/0)
Skąd: Wrocław
Auto: CX-9 Signature 2018r.

Postprzez Maciej Loret » 20 kwi 2010, 14:12

verasco napisał(a):To już chyba taka nasza mentalność, żeby dokopać blizniemu <płacze>


Czego beczysz?
Pierdół nie pisz o azocie i będzie dobrze...
Pozdrawiam, Maciej Loret
było: Ford Escort '95, Alfa 156 2.0 Selespeed '99, jest: Mazda 6 2,3 SportKombi Top '02, będzie: HGW...
Biuro Rachunkowe Małgorzata Loret:
http://www.loret.bydgoszcz.pl
http://www.allegro.pl/show_user_auction ... d=10007338
http://forum.mazdaspeed.pl/viewtopic.php?t=40213
Nie dyskutuję z: domin1979, dortann, Pkoli, Pawnik, L(i)orento
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 sie 2007, 22:56
Posty: 3397 (0/1)
Skąd: Bydgoszcz, Zgorzelec
Auto: Mazda 6 2,3 SportKombi Top '02
224kkm w tym 117kkm moje

Postprzez Lorento » 20 kwi 2010, 14:21

Kolejna porada Loreta z kartki z "kalendarzyka Babuni". Nie każden jest sknerusem... Mnie na azot staćI
POGROMCA ZENONÓW!
Nie przeginajcie! Gdzie? ....... W Aucie!!!
Forumowicz
 
Od: 2 lip 2008, 21:21
Posty: 512 (0/1)
Auto: mazda 6 MZR 2,3

Postprzez Myjk » 20 kwi 2010, 14:47

Lorento napisał(a):Mnie na azot staćI

A, to tego wdychasz w nadmiernych ilościach... no to już wszystko jasne.
Pozdor Myjk
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 paź 2007, 08:01
Posty: 5843 (2/8)
Skąd: Warszawa
Auto: Mitsubishi Outlander
PHEV '20

Postprzez Lorento » 20 kwi 2010, 14:57

Myjk napisał(a):
Lorento napisał(a):Mnie na azot staćI

A, to tego wdychasz w nadmiernych ilościach... no to już wszystko jasne.

Ano wdycham taką mieszankę 80 proc. azotu, reszta tlenu, czy to za dużo, nie wiem, nie ode mnie to zależy, tylko matki natury. U Ciebie z tego wynika niedobory. Wyjdź więc do ludzi na swieże powietrze.. polecam...
POGROMCA ZENONÓW!
Nie przeginajcie! Gdzie? ....... W Aucie!!!
Forumowicz
 
Od: 2 lip 2008, 21:21
Posty: 512 (0/1)
Auto: mazda 6 MZR 2,3

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 9 gości

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6