Ząbkowanie opon, problem z geometrią

Skrzynia biegów, sprzęgło, osie, zawieszenie, koła, układ kierowniczy i hamulcowy.

Postprzez Pawlo75 » 30 wrz 2009, 21:18

Dołączę się do tematu...

W ubiegłym roku kupiłem na zimę nowe oponki – letnie. Nie pytajcie dlaczego letnie, po prostu takie kupiłem. Może to dlatego, że żadnego samochodu nie miałem dłużej niż 2 lata i z tym miało być podobnie. Tylko 626 tak bardzo przypadła mi do gustu, że nie chciałbym jej teraz za szybko zmieniać :D

Niedawno, po roku i ok 20 tys.przebiegu, pojechałem na wyważenie kół. Denerwował mnie hałas dobiegający z tyłu i przygotowywałem się już do wymiany łożysk. Jednak gumiarz stwierdził na osi tylnej wyząbkowanie opon i te z tylnej osi powędrowały przeciwlegle na przód, a LP=>LT, PP => PT. Teraz przód hałasuje jak cho...a, i nie wiem, czy nie zniszczę przez to amorków z przodu :|

Czy ktoś z Was docierał kiedyś w taki sposób wyząbkowane opony z pozytywnym skutkiem,czy lepiej dać sobie z tym spokój i kupić nowe. Jeżeli nowe to jakie, bo z tego, co czytałem, mazdy mają lekkie tyłki i niektóre oponki mają tendencję do ząbkowania :|

Warto na koniec nadmienić, że zawieszenie po przeglądzie i nie pali mi się za bardzo wydawać znowu kasy na nowe opony.
Było 171500km, jest 282000km(lipiec 2013 ;–) )
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 lip 2007, 19:44
Posty: 69
Auto: 626 97' 90KM 1,8 GE + LPG

Postprzez Enduro » 1 paź 2009, 11:46

Pawlo75 napisał(a):Czy ktoś z Was docierał kiedyś w taki sposób wyząbkowane opony z pozytywnym skutkiem,

tak...
i jesli opona nie "bije"
to nie ma to negatywnego wplywu na amor-y..
a jak zetrzesz te zabki to powinno byc znacznie ciszej
obserwuj tylne,
jesli jest potrzeba, to obruc je..

E.
oferuje silnik i części do Mazdy 6 + MPV CiTD Diesel z gwarancją sprawności, nie tylko tą obligatoryjną tzw. rozruchową
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 sie 2008, 22:37
Posty: 4881 (1/19)
Skąd: Niemcy / okazjonalnie Poznań
Auto: M6 GL´18, + modyfikowane Prosie 996,Triumph-Speedmaster custom czarna, głośna, dwukołowa, angielska hulajnoga

Postprzez Pawlo75 » 1 paź 2009, 22:55

Dzięki,

będę próbował znosić jakoś ten hałas :| Narazie nie jest aż tak źle <lol>
Było 171500km, jest 282000km(lipiec 2013 ;–) )
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 lip 2007, 19:44
Posty: 69
Auto: 626 97' 90KM 1,8 GE + LPG

Postprzez dziara » 1 lis 2009, 22:22

Witam.

Ja mam inną zagadkę,która mnie trochę nurtuje...Ostatnio byłem na ustawieniu geometrii zawieszenia w M6 kombi z 2003r. (przebieg ok. 140tyś.).Koleś po ustawieniu geometrii dał mi wydruk i powiedział, że prawe przednie koło jest nieco cofnięte względem lewego (niedużo jakiś procent, ale nie mam przy sobie wydruku, żeby zamieścić pomiary).Dodał, że musiała być uderzona na prawe koło?Ja o tym nie wiem bo auto było jakiś czas temu kupione w komisie..
Wypowie się ktoś o co może hodzić?Czy ma to wpływ na dalszą jazdę (na marginesie- opony ścierają się równo).
Może szanowny Enduro? <prosze>
dziara
 

Postprzez Globy » 1 lis 2009, 22:43

Ktoś mógł przywalić np. w krawężnik i został ślad na wahaczach/drążkach.
Klubowicz
 
Od: 24 paź 2003, 22:02
Posty: 9888 (0/3)
Skąd: Warszawa
Auto: C140 M120

Postprzez dziara » 2 lis 2009, 20:26

Być może został ślad na wahaczach (tak też powiedział jeden blacharz, drążki ostatnio wymieniłem bo na prawym był luz- z resztą szanowny Jaksa wymieniał)...ale czy zawracać sobie tym głowę dalej?
Sprawdzać czy wahacz?Wymieniać? Koszty pewnie kolosalne...czy jeździć dalej i obserwować?

Pozdr
dziara
 

Postprzez Enduro » 2 lis 2009, 22:24

dziara napisał(a):po ustawieniu geometrii dał mi wydruk i powiedział, że prawe przednie koło jest nieco cofnięte względem lewego (niedużo jakiś procent, ale nie mam przy sobie wydruku, żeby zamieścić pomiary).Dodał, że musiała być uderzona na prawe koło?Ja o tym nie wiem bo auto było jakiś czas temu kupione w komisie..
Wypowie się ktoś o co może hodzić?Czy ma to wpływ na dalszą jazdę (na marginesie- opony ścierają się równo).
Może szanowny Enduro? <prosze>

jesli kolo jest w pionie to nie powinno byc problemu i ty tez mozesz sie generalnie tym nie przejmowac
ale uwazej na sliskiej nawierzchni, bo w takich warunkach
auto z lekko przestawionym zawieszeniem ma tendencje do poslizgu!
wprawdzie nie wiem jak mocno jest to kolo cofniete
ale mozesz to sam sobie zmierzyc tasma miernicza!
to cofniecie kola wynika albo ze skrzywionego wahacza, tego wygietego,
albo z krzywej zwrotnicy ( wymina ich jest dosc prosta a i koszt okay, ale uzywek!)
istnieje tez wersja, ze karoseria jest przestawiona, ale to byloby raczej widac poprzez szczeliny drzwi, blotnika, zderzaka, itp.
obserwuj scieranie opon!
i jesli jest rownomierne i auto nie sciagnie na jedna strone-
to jest okay!
–>szerokosci!
Enduro
oferuje silnik i części do Mazdy 6 + MPV CiTD Diesel z gwarancją sprawności, nie tylko tą obligatoryjną tzw. rozruchową
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 sie 2008, 22:37
Posty: 4881 (1/19)
Skąd: Niemcy / okazjonalnie Poznań
Auto: M6 GL´18, + modyfikowane Prosie 996,Triumph-Speedmaster custom czarna, głośna, dwukołowa, angielska hulajnoga

Postprzez dziara » 2 lis 2009, 22:36

Ok. Dzięki Endura za odp.
Z karoserią w porządku.Szczeliny takie jak powinny być (czyli, że Madzia z kostki żelaza nie była ponownie robiona).Będę obserwował i sprawdzał co jakiś czas.Na razie ściąga mi trochę na lewo ale na zbieżność mam pojechać już po zmianie opon na zimówki...powinno być ok.
Pozdr.
dziara
 

Postprzez Enduro » 2 lis 2009, 22:39

no to okay!
pozdr
E.
oferuje silnik i części do Mazdy 6 + MPV CiTD Diesel z gwarancją sprawności, nie tylko tą obligatoryjną tzw. rozruchową
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 sie 2008, 22:37
Posty: 4881 (1/19)
Skąd: Niemcy / okazjonalnie Poznań
Auto: M6 GL´18, + modyfikowane Prosie 996,Triumph-Speedmaster custom czarna, głośna, dwukołowa, angielska hulajnoga

Postprzez zbylug » 9 lis 2009, 15:05

W temecie zamiany kół/opon pomiedzy osiami nurtuje mnie jedna sprawa, a mianowicie co z kierunkiem obrotów opony (strzałka na oponie "ROTATION") jeżeli zamienie PL z TL to ok ale jeżeli zamienie PL z TP to opona będzie się obracać w złym kierunku. Czy to nie ma znaczenia ??
PS też mam bridgestony poząbkowane ale to był chyba ich ostatni sezon, tylko jakie opony kupić żeby znów nie mieć tego problemu?
Pozdro
zbylug
Miasto: Środek Polski
Auto: MAZDA 6 GG, 136PS
Początkujący
 
Od: 8 wrz 2008, 21:36
Posty: 9
Skąd: Centrum
Auto: Mazda 6 – 2002r
Diesel 2.0-136KM

Postprzez Enduro » 9 lis 2009, 16:05

zbylug napisał(a):W temecie zamiany kół/opon pomiedzy osiami nurtuje mnie jedna sprawa, a mianowicie co z kierunkiem obrotów opony (strzałka na oponie "ROTATION") jeżeli zamienie PL z TL to ok ale jeżeli zamienie PL z TP to opona będzie się obracać w złym kierunku. Czy to nie ma znaczenia ??

Tak!
kierunek(Rotation) jest istotny!
jesli opony sa kierunkowe,
to trzeba je zdjac na maszynie i obrucic na felgach,
ale jesli maja oznaczenia: strony zewnatrzenej i wewnetrzenej
no to lipa no i takiego manewru juz nie da rady...

E.
oferuje silnik i części do Mazdy 6 + MPV CiTD Diesel z gwarancją sprawności, nie tylko tą obligatoryjną tzw. rozruchową
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 sie 2008, 22:37
Posty: 4881 (1/19)
Skąd: Niemcy / okazjonalnie Poznań
Auto: M6 GL´18, + modyfikowane Prosie 996,Triumph-Speedmaster custom czarna, głośna, dwukołowa, angielska hulajnoga

Postprzez darrecki » 9 lis 2009, 16:45

Enduro napisał(a):prosze podaj wartosci z twojego pomiaru zbieznosci
to je porownam z moimi
i podam tobie czy masz odchylenie od tzw.idealnego wymiaru
powod:
ja robilem w moich autach ( M6 rok: 2002-2004)
kilka razy zbieznosci i to w wielu firmach, tez serwisachaut...
i stwierdzilem, ze wszyscy maja inne lub nieprecyzyjne informacje..
i z reguly jest to: od ..do...
a jedna ztych w/w firm wydrukowala mi dodatkowo wymiar: top-idealny!
ale przyznaje tez kolega wyzej moze miec racje,
ze to opony moga byc problemem
ja proponuje je poobracac i do tego pozamieniac...

powodz.
E.


To ja sie podczepie pod temat

Otoz moj problem to nierowne scieranie opon z przodu. Bylem w wielu serwisach, wg nich zbierznosc jest poprawna. Byc moze problemem jest to, ze mam obnizone zawieszenie i szersze opony.
Ostatnie "przestawianie" dalo nastepujacy wynik:
Lewy przod: Prawy przod:
Kat PK -0,37 -0,59
Kat WSZ 4,02 4,23
Zbierznosc 0,07 0,06

Zbierznosc sumaryczna 0,13
Odchylenie toru jazdy 0,01


Ciezko powiedziec czy to cos dalo, bo stare opony byly juz mocno zjechane, a na nowych przejechalem dopiero kilka tys. Zmienilem tez rozmiar z 225 na 215 z nadzieja, ze to cos pomoze.
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 14 cze 2006, 01:01
Posty: 3017 (41/152)
Skąd: UK - Worcs, PL - Rzeszow
Auto: 1. Mazda 3 BM Skyactiv-D
2. Mazda 2 DJ Skyactiv-G

Postprzez Marcin.J » 28 kwi 2010, 21:09

Witam.
Panowie jest mi ktos w stanie napisac jaka firma i model opon aktualnie ulega najmniej zjawisku zabkowania w Mazdzie 6 combi?? Zalezy mi na szybkiej odpowiedzi poniewaz musze zamowic opony na gwalt,bo tego halasu nie da sie wytrzymac.
Pozdrawiam.
Początkujący
 
Od: 15 sty 2010, 19:40
Posty: 23
Skąd: Zbąszynek
Auto: Mazda 6 Exclusiv combi 2.0 benzyna automat.

Postprzez burritos » 29 kwi 2010, 09:10

Poradnik jak rotowac opony z NetCar.pl

Okresowa rotacja opon jest ważnym elementem ich
konserwacji. Głównym celem regularnej rotacji jest
zapewnienie równomiernego zużycia bieżnika
wszystkich opon i uzyskanie dłuższych przebiegów.
Jeśli brak informacji dotyczących rotacji opon
w instrukcji obsługi twojego pojazdu, rotowanie
opon zaleca się średnio po przejechaniu ok.8000
– 12.000 km lub raz na sezon.

Rotacja w samochodach z przednim napędem dla opon
symetrycznych i asymetrycznych:
Lewy przód->lewy tył
Prawy przód->prawy tył
Lewy tył->prawy przód
Prawy tył->lewy przód

W przypadku aut z napędem na tylną oś dla
symetrycznych i asymetrycznych opon zaleca się:
Lewy przód->prawy tył
Prawy przód->lewy tył
Lewy tył->lewy przód
Prawy tył->prawy przód

Dla aut wyposażonych w opony kierunkowe
niezależnie od osi napędowej zalecany jest
następujący schemat rotacji kół niewymagający
demontażu opon:
Lewy przód->lewy tył
Prawy przód->prawy tył
Lewy tył->lewy przód
Prawy tył->prawy przód

Dla aut z ciągłym napędem na cztery koła należy
zastosować następujący schemat rotacji kół/opon:
Lewy przód->prawy tył
Prawy przód->lewy tył
Lewy tył->prawy przód
Prawy tył->lewy przód

Powyższa rotacja przy napędzie 4x4 zapewnia
odwrócenie kierunku toczenia opon symetrycznych
i asymetrycznych. W przypadku opon
kierunkowych wymagane jest zdjęcia z obręczy
w celu zapewnienia właściwego kierunku toczenia.
GooD Music – gOOd DriVe ;) hybridized.org & Proton Radio
ObrazekObrazekObrazek



Obrazek Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 13 lut 2005, 17:43
Posty: 90 (1/0)
Skąd: Warszawa
Auto: M6 GH 2008 r. MZR LF17 147KM

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6