Trakcja na śniegu – DSC

Skrzynia biegów, sprzęgło, osie, zawieszenie, koła, układ kierowniczy i hamulcowy.

Postprzez krzych » 4 sty 2010, 20:15

rafallg napisał(a):W takiej sytuacji wciskanie pedalu gazu nie zwieksza mocy silnika

Wypowiedz niedokladna. Zwieksza, ale: nie tak szybko jak zawsze oraz do pewnego momentu. Generalnie DSC wlacza jakby "poslizg sprzegla". Nie probowalem, ale spodziewam sie, ze wyjade z piachu zarowno z DSC jak i bez.
Zaufany warsztat: www.mazvagtech.pl
Z władzą nie polemizuję – i tak zawsze ma rację.
Mapy EU wschodnia i zachodnia 2010r do oryginalnej nawigacji Mazdy po liftingu
Najniższe notowane spalanie 5.2L, średnie 8L, maksymalne 12L.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 sty 2009, 16:16
Posty: 2874 (8/3)
Skąd: Warszawa
Auto: ex posiadacz M6 GY 2.0 CD 143 DPF – obecnie Mazdy brak

Postprzez kobyll » 4 sty 2010, 21:24

krzych napisał(a):
rafallg napisał(a):W takiej sytuacji wciskanie pedalu gazu nie zwieksza mocy silnika

Wypowiedz niedokladna. Zwieksza, ale: nie tak szybko jak zawsze oraz do pewnego momentu. Generalnie DSC wlacza jakby "poslizg sprzegla". Nie probowalem, ale spodziewam sie, ze wyjade z piachu zarowno z DSC jak i bez.

I tu masz racje i się mylisz, bo dokładnie to TCS nie DSC , ale TCS jest wyłączany razem z DSC...miałem takie sytuacje przed sniegiem (opony zimowe po jednym sezonie 20tys km GoodYear UltraGrip 7+):

1.Podłoże żółty piasek (nieubity) – wjechałem moja M6 i zacząłem się po prostu zakopywać przodem. Dodałem gazu to samochód gasł/tracił na mocy, później wyłączyłem DSC i wyjechałem, ale z trudem mazda niestety ciężko sobie radzi w takich sytuacjach.
2. Podłoże błotniste – ta sama sytuacja co z piachem.

Ogólnie z DSC czy TSC ciężko wyjechać mi było z żółtego piasku, błota, z zaspy nie próbowałem (nie miałem okazji i dobrze :| ). Inna sprawa na dużym placu polecam przy około 50km/h wejść na ręcznym, z DSC ciężko wyprowadzić samochód z równowagi, najlepiej to robić na lekkim śniegu lub mokrej powierzchni asfaltu (fajne odczucie blokowania kół).

rafallg napisał(a):,,Jesli uklad DSC jest wlaczony podczas proby uwolnienia samochodu z piachu czy sniegu uklad TCS wlaczy sie (jest on czescia ukladu DSC).W takiej sytuacji wciskanie pedalu gazu nie zwieksza mocy silnika i uwolnienie samochodu jest utrudnione . Nalezy wiec wylaczyc uklad DSC '' !!
I w takiej oto sytuacji DSC nie pomaga :P

Zgadzam się w 100%.

Gdzieś znalazłem:
TCS (Traction Control System) – kontrola trakcji – to uproszczona wersja układu ASR. Układ wykonuje część funkcji ASR tzn. działa na koło, które ślizga się, a nie na silnik.
Kiedy jedno lub obydwa koła napędzające ślizgają się na śliskiej nawierzchni (śnieg, lód, piasek, błoto, woda) TCS powoduje ich hamowanie. Działa przy poniżej 30-50 km/h(w zależności od samochodu) i jest użyteczny szczególnie podczas ruszania lub nagłego przyspieszania – jednak źle ustawiony system znacznie obniża osiągi samochodu. Układ włącza się automatycznie z chwilą włączenia kluczyka wyłącznika zapłonu. W niektórych pojazdach można go wyłączyć wyłącznikiem umieszczonym na desce rozdzielczej.

DSC ((Dynamic Stability Control) Układ dynamicznej kontroli stabilności – wysokoczułe czujniki mierzą prędkość obrotową kół, przyspieszenie boczne i prędkość kątową. Już najmniejsze odchylenie od normy jest natychmiast rozpoznawane i korygowane przez dyskretną ingerencję w działanie sterownika silnika i hamulców.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lut 2008, 22:01
Posty: 182
Skąd: okolice Radomia
Auto: Mazda6 2.0 ON 136KM [SPRZEDANA]
Skoda Octavia '03 2.0 PB+LPG 115KM

Postprzez krzych » 4 sty 2010, 21:37

kobyll napisał(a):I tu masz racje i się mylisz, bo dokładnie to TCS nie DSC

Alez ja to wiem doskonale, tylko ze w opcji posiadania obu, jest to jeden uklad sterujacy – tylko tyle ze ma wlaczone dodatkowe podprocedury oprogramowania :P Dlatego nie rozdzielam DSC od TCS, bo to dokladnie to samo.

kobyll napisał(a):Zgadzam się w 100%.

Az sprawdze, bo mi sie wierzyc nie chce :) Gleboki snieg nie robi na DSC wrazenia. Spodzieam sie tego samego po piachu (szczegolnie ze wspolczynnik tarcia ma wiekszy niz snieg zapewne). Zreszta w jednym komisie w Radomiu (Warszawska 175 chyba) ogladalem Mazde, a ze mam durny zwyczaj testowania kazdej elektroniki, wjechalismy wlasnie w piach. Zarowno z DSC jak i bez DSC wyjezdzala z piachu, ale to nie dowod, bo piach byl maly (a wlasciwie bloto/piach).

kobyll napisał(a):TCS powoduje ich hamowanie.

Bzdura. TCS nie ingeruje w uklad hamulcowy. Jesynie obniza predkosc obrotowa walu silnika. .
Zaufany warsztat: www.mazvagtech.pl
Z władzą nie polemizuję – i tak zawsze ma rację.
Mapy EU wschodnia i zachodnia 2010r do oryginalnej nawigacji Mazdy po liftingu
Najniższe notowane spalanie 5.2L, średnie 8L, maksymalne 12L.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 sty 2009, 16:16
Posty: 2874 (8/3)
Skąd: Warszawa
Auto: ex posiadacz M6 GY 2.0 CD 143 DPF – obecnie Mazdy brak

Postprzez kobyll » 4 sty 2010, 22:00

krzych napisał(a):
kobyll napisał(a):TCS powoduje ich hamowanie.

Bzdura. TCS nie ingeruje w uklad hamulcowy. Jedynie obniza predkosc obrotowa walu silnika. .

Hamowanie, poprzez uślizg sprzęgła.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lut 2008, 22:01
Posty: 182
Skąd: okolice Radomia
Auto: Mazda6 2.0 ON 136KM [SPRZEDANA]
Skoda Octavia '03 2.0 PB+LPG 115KM

Postprzez mądry » 4 sty 2010, 22:31

krzych napisał(a):Bzdura. TCS nie ingeruje w uklad hamulcowy. Jedynie obniza predkosc obrotowa walu silnika. .

z mojego doświadczenia wynika że system TCS działa na zasadzie że jeżeli przykładowo lewe koło się ślizga to zostaje przychamowane by mechanizm różnicowy przekazał moc silnika na prawe koło które ma lepszą przyczepność i odwrotnie. Jeśli nadal koła nie uzyskają przyczepności silnik zostanie zduszony do zera, czyli zgaśnie. Wnioskuję to z obserwacji i użytkowania tego systemu w innych pojazdach, czasami naprawdę w bardzo ciężkim terenie...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 2 sie 2009, 09:33
Posty: 637 (0/8)
Skąd: Kołbiel
Auto: Mazda 6 MZR-CD 2.0 TD 121 KM,
Yamaha DT 125 32 KM

Postprzez Riki » 4 sty 2010, 22:57

Ujeżdżaliśmy ostatnio po śniegu 6 CiTD 136KM.. auto naszego Kapelana Klubowego. DSC w 6 działa o tyle fajnie, że ma pewne rezerwy i raczej nie pracuje kiedy sytuacja tego nie wymaga. Nie będę pisał, że nie polecam bo wypada to polecać. Jednak przyznam, że są często momenty kiedy na prawdę wole to "ustrojstwo" wyłączyć.
W RX8 (231KM) układ działa nieco inaczej niż w GG (wiadomo dlaczego) i czasem ma się wrażenie że go nie ma. Jednakże zbyt mało jeździłem tym modelem abym mógł wyrażać obiektywne opinie.
Służbowo –> MB CDI. ASR.... złoooo. To na prawdę tylko przeszkadzało. Zawsze na offf..


daniel2505 napisał(a):Ogólnie rzecz biorąc to jestem bardzo zadowolony z prowadzenia Mazdy czy to na suchym asfalcie czy na śniegu jest na prawdę spoko

Jestem tego samego zdania. :)
mazparts.pl
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 29 sty 2004, 21:48
Posty: 5585 (3/3)
Skąd: Warszawa
Auto: 626 GE KL '94

Postprzez krzych » 4 sty 2010, 23:07

mądry napisał(a):Jeśli nadal koła nie uzyskają przyczepności silnik zostanie zduszony do zera, czyli zgaśnie.

Wniosek z tego ze na lodzie przy wlaczonym DSC zawsze mi zgasnie silnik? O co sie zakladamy? :P

mądry napisał(a):z mojego doświadczenia wynika że system TCS działa na zasadzie że jeżeli przykładowo lewe koło się ślizga to zostaje przychamowane by mechanizm różnicowy przekazał moc silnika na prawe koło które ma lepszą przyczepność i odwrotnie.

Z tego co ja wiem (a byc moze nie wiem dobrze), tak dziala ale tylko DSC, TCS juz nie. A DSC dlatego, ze dba o obroty samochodu, natomiast TCS ma tylko zapewnic trakcje – chocby jednym kolem. Poki samochod jedzie prosto, poty dziala wylacznie TCS w taki wlasnie sposob, a jesli wykryte zostanie zjawisko jazdy w bok mimo woli kierowcy (kierownicy) do akcji wkroczy DSC i byc moze zachowa sie tak jak mowisz.

Riki napisał(a):Jestem tego samego zdania. Szóstka daje się fajnie prowadzić, nie tylko w lato.

Potwierdze po raz drugi. Gdyby nie usterki, nie byloby na co narzekac :)
Zaufany warsztat: www.mazvagtech.pl
Z władzą nie polemizuję – i tak zawsze ma rację.
Mapy EU wschodnia i zachodnia 2010r do oryginalnej nawigacji Mazdy po liftingu
Najniższe notowane spalanie 5.2L, średnie 8L, maksymalne 12L.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 sty 2009, 16:16
Posty: 2874 (8/3)
Skąd: Warszawa
Auto: ex posiadacz M6 GY 2.0 CD 143 DPF – obecnie Mazdy brak

Postprzez mądry » 4 sty 2010, 23:22

krzych napisał(a):Wniosek z tego ze na lodzie przy wlaczonym DSC zawsze mi zgasnie silnik? O co sie zakladamy? język

Może nie sprecyzowałem dokładnie mojej wypowiedzi. Chodziło mi o to że jeżeli ruszymy na przykład pod górę na lodzie bez odpowiedniej ilości gazu to raczej jest bardzo duże prawdopodobieństwo że auto zgaśnie. A zakładać się nie będziemy bo bo nie zawsze zgaśnie :D
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 2 sie 2009, 09:33
Posty: 637 (0/8)
Skąd: Kołbiel
Auto: Mazda 6 MZR-CD 2.0 TD 121 KM,
Yamaha DT 125 32 KM

Postprzez krzych » 4 sty 2010, 23:27

Nie jestes hardkorem ;P
Zaufany warsztat: www.mazvagtech.pl
Z władzą nie polemizuję – i tak zawsze ma rację.
Mapy EU wschodnia i zachodnia 2010r do oryginalnej nawigacji Mazdy po liftingu
Najniższe notowane spalanie 5.2L, średnie 8L, maksymalne 12L.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 sty 2009, 16:16
Posty: 2874 (8/3)
Skąd: Warszawa
Auto: ex posiadacz M6 GY 2.0 CD 143 DPF – obecnie Mazdy brak

Postprzez brii » 5 sty 2010, 09:13

krzych napisał(a):Nie wiem jak dzialaja blizniacze systemy w VAGach czy Renaultach, ale mialem wrazenie ze w 308 byl szybszy (ulamek sekundy zajmowalo samo wykrycie poslizgu, a wrecz prawie ze wraz z reakcja – ale to moze tylko moje wrazenie, bo to dawno bylo ). Byc moze wraz z uwzglednieniem tego faktu (czyli faktu, ze musisz samo "noznie" opanowywac poslizg w glebokim sniegu, bo w sekunde to DSC pozwoli Ci sie juz zakopac) udaloby sie pokonac odcinek tak samo dobrze... Zalezy co wlasciwie powodowalo, ze grzezles

DSC działa wolniej i reaguje później bo niby Mazdy mają dawać efekt zoom-zoom, fun to drive i inne ;)
Nie wiem czy układ w Mazdach tylko operuje wirtualną przepustnicą czy robi coś jeszcze jeśli idzie o kontrolę trakcji przy ruszaniu, ale z Waszych relacji wynika, że nic ponad to... Może w następnej generacji dodadzą do sterownika opcję wspomagania hamulcami ślizgającego się koła – taka mini-szpera – to daje efekt i to mocno odczuwalny przy ruszaniu na śliskim.
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 23:46
Posty: 8962 (108/253)
Skąd: Częstochowa
Auto: Endek / Kupisiontes / Smark EV / iczy

Postprzez kobyll » 5 sty 2010, 10:17

brii napisał(a):
krzych napisał(a):Nie wiem jak dzialaja blizniacze systemy w VAGach czy Renaultach, ale mialem wrazenie ze w 308 byl szybszy (ulamek sekundy zajmowalo samo wykrycie poslizgu, a wrecz prawie ze wraz z reakcja – ale to moze tylko moje wrazenie, bo to dawno bylo ). Byc moze wraz z uwzglednieniem tego faktu (czyli faktu, ze musisz samo "noznie" opanowywac poslizg w glebokim sniegu, bo w sekunde to DSC pozwoli Ci sie juz zakopac) udaloby sie pokonac odcinek tak samo dobrze... Zalezy co wlasciwie powodowalo, ze grzezles

DSC działa wolniej i reaguje później bo niby Mazdy mają dawać efekt zoom-zoom, fun to drive i inne ;)
Nie wiem czy układ w Mazdach tylko operuje wirtualną przepustnicą czy robi coś jeszcze jeśli idzie o kontrolę trakcji przy ruszaniu, ale z Waszych relacji wynika, że nic ponad to... Może w następnej generacji dodadzą do sterownika opcję wspomagania hamulcami ślizgającego się koła – taka mini-szpera – to daje efekt i to mocno odczuwalny przy ruszaniu na śliskim.

W maździe TCS nie steruje przepustnica, jak w grupie VAG (nie wiem jak ejst w inncyh markach). Dziś rano na śniegu/małej zaspie sprawdzałem swój TCS, samochód troszkę lepiej sobie poradził niż bez TCS. Ale w błocie/piachu z TCS dla mnie jest o wiele gorzej.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lut 2008, 22:01
Posty: 182
Skąd: okolice Radomia
Auto: Mazda6 2.0 ON 136KM [SPRZEDANA]
Skoda Octavia '03 2.0 PB+LPG 115KM

Postprzez iso » 5 sty 2010, 13:05

Witam
włączę się w ten temat bo 3go próbowałem zawrócić na słynną Rospudą ,jestem z Augustowa, było ,,trochę" śniegu -porażka wszyscy znajomi 5 różnych aut zawrócili Madzia poległa.trochę w życiu jeżdziłem w śniegu te auto do tego nie jest stworzone, odłączenie systemów nie za wiele pomaga .Pozdrawiam z zasypanego śniegiem Augustowa
Początkujący
 
Od: 29 gru 2009, 21:05
Posty: 12
Auto: 02.2006 2.0D143 kM DPF
sport kombi

Postprzez alf28 » 5 sty 2010, 13:10

iso napisał(a):odłączenie systemów nie za wiele pomaga
więć pora na dobre opony, lub poprawienie umiejętności
i znowu piękny słoneczny dzień
Forumowicz
 
Od: 1 lip 2006, 10:20
Posty: 728
Skąd: Wieś
Auto: 6 2.0i . i 323f BA z5

Postprzez mcbeth » 5 sty 2010, 13:12

kobyll napisał(a):krzych napisał:

kobyll napisał:
TCS powoduje ich hamowanie.

Bzdura. TCS nie ingeruje w uklad hamulcowy. Jedynie obniza predkosc obrotowa walu silnika. .

Hamowanie, poprzez uślizg sprzęgła.

Mnie kiedyś za sugerowanie wykorzystania sprzęgła przez TCS wyzwano na tym forum od ignorantów technicznych :]
2B || !(2B) ? by mcbeth
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 lut 2007, 14:29
Posty: 817
Skąd: 3miasto
Auto: M6 GG1 MZR-CD 143KM '07 Active+ / Legacy 2.0R 165KM AT S-AWD '07

Postprzez iso » 5 sty 2010, 13:27

opony mam nówki uniroyal M 66 + , a co do umiejętności to trochę jej z racji pracy zawodowej nabyłem i niestety madzia ,którą posiadam od 3 misięcy królem bezdroży nie jest ,systemy ma wszystkie sprawdzone w serwisie,
Początkujący
 
Od: 29 gru 2009, 21:05
Posty: 12
Auto: 02.2006 2.0D143 kM DPF
sport kombi

Postprzez alf28 » 5 sty 2010, 13:40

iso napisał(a):opony mam nówki uniroyal M 66 +
"nowa" nie znaczy "dobra" czasem opony nowe potrafią mniej,niż te zużyte przeszło połowe.
i znowu piękny słoneczny dzień
Forumowicz
 
Od: 1 lip 2006, 10:20
Posty: 728
Skąd: Wieś
Auto: 6 2.0i . i 323f BA z5

Postprzez MasterB » 5 sty 2010, 14:27

alf28 napisał(a):
iso napisał(a):opony mam nówki uniroyal M 66 +
"nowa" nie znaczy "dobra" czasem opony nowe potrafią mniej,niż te zużyte przeszło połowe.


Wystarczyło się zorientować – wg ADAC te uniroyalki są dosyć wysoko oceniane jeśli chodzi o zachowanie na śniegu i lodzie. Może po prostu kolega miał pecha i trafił na mniej pewny grunt niż inni...
Mieszkałem parę lat w Augustowie, ale wtedy jeździłem Fiestą – to dopiero był demon offroadu i wiecznej wschodniej zimy :P Pozdrawiam!
Forumowicz
 
Od: 25 paź 2009, 18:03
Posty: 90
Skąd: Bydgoszcz
Auto: Mazda 6 2006 GY 2.0 143KM

Postprzez szatek » 5 sty 2010, 15:17

Witam,
udzielę się w dyskusji – moja Magda ma tylko TCS (wg VINu). Z tego co czytałem i obserwowałem TCS działa poprzez hamowanie uślizgującego się koła, co ma zwiększać moment obrotowy na kole bardziej przyczepnym. Jeśli obydwa koła się ślizgają silnik zostaje zdławiony. Nie wiem czy do zgaśnięcia – nie będę tego sprawdzał. Ja stanąłem przednią osią na śliskim, tylną na twardym, zaciągnąłem ręczny i próbowałem. Pozatym w czasie jazdy, najlepiej w zakręcie wystarczy dodać gazu, żeby odczuć pomóc TCS.

Mnie zastanawia jedno – mimo, że nie mam DSC to przy szaleństwach na ręcznym coś terkocze jak ABS/TCS. Ciekawe co to – czyżby na ręcznym działał ABS? Postaram się to sprawdzić przy najbliższej okazji.

Pozdr!
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 1 cze 2009, 12:16
Posty: 41
Skąd: Szubin
Auto: Mazda 6 '03 CiTD GG 136KM

Postprzez syberek1 » 5 sty 2010, 17:57

tak jak zaciągniesz ręczny to czujnik abs-u wykrywa że koło stoi w miejscu i uruchamia pompę przynajmniej takie odnoszę wrażenie... I na pewno nie jest to DSC ponieważ nawet przy braku ruchu kołem kierownicy i jazdy na wprost słychać z tyłu pracę hamulca i pompy abs ...
Wyrzucam smutek, zostawiam pamięć o nich
Twarze z przeszłości, duchy, których nie chcę wygonić
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 kwi 2007, 16:32
Posty: 130
Skąd: starachowice
Auto: Mazda 6 Mzr-cd 2.0 2003r 136KM

Postprzez iso » 5 sty 2010, 21:49

zaczęło się od śniegu dla tego nie polecam tym autem zawracać gdzie się da, po prostu po prostej idzie jak czołg ale dalej radze uważać my byliśmy na 5 aut , zawróciła nawet vectra combi bez możliwości wyłączenia kontroli trakcji, a co do jazdy po lodzie wypowiem się po tym jak lód na jeziorze będzie ok i trochę mniej na nim śniegu ps.latam na DN i Monotypie, Kto wie o co chodzi to ok
Początkujący
 
Od: 29 gru 2009, 21:05
Posty: 12
Auto: 02.2006 2.0D143 kM DPF
sport kombi

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 8 gości

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6