jaka rola przepustnic na kolektorze ssacym w DiTD

Postprzez kuba » 8 sty 2007, 23:25

Witam
mam pytanie o sterowanie dziwnych ustrojstw (przepustnic??) na kolektorze ssacym w silniku DiTD – interesuje mnie do czego sluza i jak sa sterowane – kiedy otwierane a kiedy zamykane
– zaraz za wejsciem dolotu powietrza jest cos w stylu przepustnicy – zamyka cale swiatlo kolektora (podejzewam ze toto moze miec zwiazek z zaworem EGR) – jak na moj maly rozumek to dolot powietrza w silniku spalinowym powinien byc bardziej otwarty niz zamkniety,
– na samm koncu kolektora jest kolejna przepustnica ktora zamyka doplyw powietrza do 2 z 4 zaworow ssacych kazdego z cylindrow (tu nawet nie mam pomyslu po co to komu:)

obie przepustnice sa sterowane podcisnieniem przez zawory. mam wrazenie ze obie przepustnice mam zawsze zamkniete, :|
gdy samodzielnie otworze te pierwsza wyrazniej slysze turbine i mam wrazenie ze auto zwawiej reaguje w zakresie 2000- 3000 o/min
z 2 jeszcze nie kombinowalem – najpierw wole sie czegos dowiedziec :)
– nie wiem czy nie ma to zwiazku ze spadkiem V max ( ostatnio bylem w tarsie i o zgrozo autostradowe Vmax spadlo zokolic 200 do 160-170) przy zuzyciu ponad 7l/100km ON.

pozdr
kuba
Początkujący
 
Od: 9 paź 2006, 11:44
Posty: 16
Skąd: 3-miasto
Auto: 626 GW DiTD 81kW

Postprzez magicadm » 9 sty 2007, 00:00

kuba napisał(a):– zaraz za wejsciem dolotu powietrza jest cos w stylu przepustnicy – zamyka cale swiatlo kolektora (podejzewam ze toto moze miec zwiazek z zaworem EGR) – jak na moj maly rozumek to dolot powietrza w silniku spalinowym powinien byc bardziej otwarty niz zamkniety,

Swirl valve – powoduje zawirowanie powietrza, nie muszę chyba pisać w jakim celu
kuba napisał(a):– na samm koncu kolektora jest kolejna przepustnica ktora zamyka doplyw powietrza do 2 z 4 zaworow ssacych kazdego z cylindrow

Od kiedy to każdy cylinder ma 4 zawory ssące???:|

Tu masz wszystko:
http://www.mazda-auto.ru/docs/mazda_diesel.doc
Przeczytaj uważnie i sam napisz w Topicu, coby inni wiedzieli :D
Lepiej 5 minut później niż 50 lat za wcześnie...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 gru 2004, 02:28
Posty: 3117 (0/1)
Skąd: Warszawa
Auto: M6 L8 zbyt słabe by się zepsuć

Postprzez kuba » 9 sty 2007, 08:56

magicadm napisał(a):Od kiedy to każdy cylinder ma 4 zawory ssące?pytajnikysz


hehe no ladnie mi to wyszlo, pozno juz bylo i chyba bardziej szukalem lozka :)
oczywiscie ze mialem na mysli 1 z 2 zaworow hahaha

pozdr
Początkujący
 
Od: 9 paź 2006, 11:44
Posty: 16
Skąd: 3-miasto
Auto: 626 GW DiTD 81kW

Postprzez magicadm » 9 sty 2007, 09:31

kuba napisał(a):oczywiscie ze mialem na mysli 1 z 2 zaworow hahaha

Aż tak sie nie przyglądałem, ale gratuluję dociekliwośc :)
Moim zdaniem po prostu zamykając dopływ powietrza poprawia sie charakterystyka silnika w dolnym zakresie obrotów (jak wiemy: klasyczne 16V (benzyniaki ) maja "słabszy dół" niż 8V, a więc tu jest taka mała modyfikacja poprawiająca tą niedogodność )

PS
Jak się wyspisz: przetłumacz ten .doc skoro Ciebie tak bardzo to interesuje :)
Ja sie zamęczę ze słownikiem :|
Lepiej 5 minut później niż 50 lat za wcześnie...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 gru 2004, 02:28
Posty: 3117 (0/1)
Skąd: Warszawa
Auto: M6 L8 zbyt słabe by się zepsuć

Postprzez kuba » 9 sty 2007, 10:30

lektura bardzo ciekawa:) – jak masz wiecej to sie polecam – jestem glodny wiedzy:)

1. przeustnica zamykajaca cale swiatlo kolektora ssacego – ISV – Intake Shutter Valve czyli zawor zamykajacy zasysane powietrze ... – jak podejzewalem jest czescia systemu EGR (podejzewam ze przymyka dolot powietrza w chwili kiedy pracuje EGR co powoduje lepsze dopalenie)

2. grzebien zamykajacy gniazdo 1 zaworu ssacego na kazdym cylindrze to jak wczesniej wspomniales Variable Swirl Control Valve powoduje zawirowanie powietrza i zwieksza jednoczesnie cisnienie doladowania ponizej 2300 o/min, powyzej tych obrotow zawor jest otwierany i nastepuje pelna wentylacja cylindra. Z tego co zrozumialem do otwarcia tego zaworu jest podawany sygnal z czujnika skrzyni biegow Park / Neutral position switch (tylko automat???) i Clutch position sensor – co moze sugerowac ze na postoju zawor nie otwiera sie.

pozdr
Początkujący
 
Od: 9 paź 2006, 11:44
Posty: 16
Skąd: 3-miasto
Auto: 626 GW DiTD 81kW

Postprzez magicadm » 9 sty 2007, 11:05

kuba napisał(a):Neutral position switch (tylko automat???)


W manualu też jest ten czujnik :)
Lepiej 5 minut później niż 50 lat za wcześnie...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 gru 2004, 02:28
Posty: 3117 (0/1)
Skąd: Warszawa
Auto: M6 L8 zbyt słabe by się zepsuć

Postprzez kuba » 9 sty 2007, 11:42

magicadm napisał(a):W manualu też jest ten czujnik


no to znaczy ze nalezy sie udac na hamownie (ew podnosnik ) bo nie bede testowal 2300o/min w tarkcie jazdy pod maska
i przetestowac prace przepustnic :)

pozdr
Początkujący
 
Od: 9 paź 2006, 11:44
Posty: 16
Skąd: 3-miasto
Auto: 626 GW DiTD 81kW

Postprzez magicadm » 9 sty 2007, 12:10

kuba napisał(a):no to znaczy ze nalezy sie udac na hamownie (ew podnosnik ) bo nie bede testowal 2300o/min w tarkcie jazdy pod maska
i przetestowac prace przepustnic :)

A może wystarczy oszukać ten czujnik? Np zewnętrznie go wysterować?

PS
Bo na zime i lodowisko raczej bym nie liczył :D
A z tym podnośnikiem – nie zapomnij – oba koła w górę :)
Lepiej 5 minut później niż 50 lat za wcześnie...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 gru 2004, 02:28
Posty: 3117 (0/1)
Skąd: Warszawa
Auto: M6 L8 zbyt słabe by się zepsuć

Postprzez kuba » 9 sty 2007, 12:35

obawiam sie ze to nic nie da bo sygnal idzie jeszcze z czujnika predkosci – wieczorem zobacze co da sie zrobic :D i dam znac
Początkujący
 
Od: 9 paź 2006, 11:44
Posty: 16
Skąd: 3-miasto
Auto: 626 GW DiTD 81kW

Postprzez kuba » 9 sty 2007, 22:15

no i pudlo <dupa> – nie dzialal tylko ISV (mam odpiety EGR wiec i to oinalem <diabełek> )
reszta dziala jak nalezy :(
wiec problem mam w innym miejscu :/
jutro sprawdze szczelnosc polaczen od turbny do kolektora i kompresje.

moze ktos ma jakis pomysl gdzie jeszcze szukac mojej mocy?
Początkujący
 
Od: 9 paź 2006, 11:44
Posty: 16
Skąd: 3-miasto
Auto: 626 GW DiTD 81kW

Postprzez xANDy » 10 sty 2007, 11:27

Tak – jest kilka pomysłów.
Jaki masz teoretyczny przebieg?
Czy sprawdzałeś szczelność całego dolotu oraz przepustowość...?
Czy auto kopci jak przydusisz?
Jakiego paliwa lejesz?
Ile trwa przyspieszenie (kick-down) na piątym biegu z 80-120?
Jak odpiszesz, to będziem szukać dalej :D
(jak wracająć z kolędy będę miał jeszcze siły)
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2004, 21:42
Posty: 3112 (0/23)
Skąd: Gołanice k/Leszna
Auto: Mazda 6, MZR-CD, 136KM

Postprzez Riki » 10 sty 2007, 17:19

xANDy a Ty jak dasz ognia pow 3tys obr to w swietle reflektorow aut jadacych za Toba widzisz ze kopci?? :)
mazparts.pl
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 29 sty 2004, 21:48
Posty: 5585 (3/3)
Skąd: Warszawa
Auto: 626 GE KL '94

Postprzez kuba » 10 sty 2007, 19:07

xANDy napisał(a):Jaki masz teoretyczny przebieg?


w granicach 120kkm -teoretycznie powinien byc prwadziwy


xANDy napisał(a):Czy sprawdzałeś szczelność całego dolotu oraz przepustowość...?



dolot sprawia wrazenie szczelnego – ciezko to sprawdzic
przepustowosc chyba jeszcze trudniej sprawdzic ale jesli masz na mysli zapchany kolektor to mam wyczyszczony :D, filtr powietrza nowy,

kopcil tylko jak mialem zawsze zamkniety ISV – w normalnych warunkach nie widzialem zaslony dymnej

madzie karmie wlasciwie tylko na shellu ewentualnie na neste, wczoraj wymienilem tez filtr paliwa.

no i najciekawsze zmierzone przyspieszenie na 5biegu 80-120 wyszlo ok 19 sekund – w sumie nie wiem czy to zle :]
Początkujący
 
Od: 9 paź 2006, 11:44
Posty: 16
Skąd: 3-miasto
Auto: 626 GW DiTD 81kW

Postprzez xANDy » 10 sty 2007, 20:55

No to zacznę od tyłu – 19 sekund to fatalnie...
Mam 101 koni – troszkę mniej niż Ty, a zajmuje mi to 14 sekund z pasażerem :D
U mnie pomogło tak naprawdę w sposób dobitny – wyczyszczenie intercoolera. Przed tym miałem 20 sek. Masz trochę mały przebiega by był zapchany IC, ale niekoniecznie jest to prawdziwy dystans autka. IC należy wyczyścić koniecznie benzyną ekstrakcyjną (zostawić na dłuższy czas, kwestia godzin), żeby wypłukać drobinki (wygladają jak piasek) nagarów, które bardzo skutecznie zapychają.
Co do kopcenia – to (teraz trochę sam sobie zaprzeczę) występuje wtedy, gdy brakuje powietrza. Ale skoro (sam piszesz), że nie kopci to sam nie wiem.
Lepiej, żeby był zapchany – inaczej to problem wtrysków, pompy... :P
Riki napisał(a):jak dasz ognia pow 3tys obr to w swietle reflektorow aut jadacych za Toba widzisz ze kopci??
Nie widzę, bo jakoś nie pamiętam, żebym miał za często takie obroty na piątce hahaha . Ale gdy mam czwórkę (pod górkę) to nie miałem kopcenia i tego jestem pewien, bo pasażerowie to dokładnie oglądali (specjalnie im kazałem patrzeć).
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2004, 21:42
Posty: 3112 (0/23)
Skąd: Gołanice k/Leszna
Auto: Mazda 6, MZR-CD, 136KM

Postprzez Riki » 10 sty 2007, 22:31

xANDy napisał(a):Nie widzę, bo jakoś nie pamiętam, żebym miał za często takie obroty na piątce


Heh... ja mowie na 2,3 biegu.. :)


xANDy napisał(a):Ale gdy mam czwórkę (pod górkę) to nie miałem kopcenia


Ja mam, male ale jest.... musze sie za to zabrac ;)
mazparts.pl
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 29 sty 2004, 21:48
Posty: 5585 (3/3)
Skąd: Warszawa
Auto: 626 GE KL '94

Postprzez kuba » 11 sty 2007, 13:32

nie podejzewam kulera bo ostatni raz w trasie bylem w listopadzie i madzia jezdzila normalnie.

pozniej turlalem sie tylko w miescie wiec nie zauwazalem jakiejs specjalnej roznicy az do ostatniego wyjazdu.

w miedzy czasie mialem wymieniany rozrzad – zastanawiam sie czy przestawienie 1 zeba moglo by tak robic???

wczoraj bylem u "mistrza" od dieseli – nic nie zrobil tylko popatrzyl i powachal ;) spaliny i stwierdzil ze on nie pomoze ale nie sadzi by cos moglo byc nie tak z kompresja – wg niego silnik by dymil na bialo i slabo by odpalal a tego nie robi.

wg niego problemu nalezy szukac w pompie ???

w pompie mialem uszkodzony ( cieknacy) oslawiony czujniok z watku
http://forum.mazdaspeed.pl/viewtopic.ph ... c&start=45

ale czy jego niedomaganie moze az tak rozrabiac ?? (w pazdzierniku wymienialem wygluszenie kabiny przemoczone ropa) .

boje sie ze musze szykowac portwel <boje się>
Początkujący
 
Od: 9 paź 2006, 11:44
Posty: 16
Skąd: 3-miasto
Auto: 626 GW DiTD 81kW

Postprzez WoMa » 11 sty 2007, 14:46

Riki napisał(a):xANDy napisał:
Ale gdy mam czwórkę (pod górkę) to nie miałem kopcenia


Ja mam, male ale jest.... musze sie za to zabrac


A jaka jest tego przyczyna i co można z tym zrobić?

pozdr.
Początkujący
 
Od: 14 kwi 2005, 15:54
Posty: 24
Skąd: Gdańsk
Auto: 626 2.0 DiTD GF / V70 2.5 TDI

Postprzez Riki » 11 sty 2007, 14:58

Wojtek Maj przewaznie winny jest zapchany intercooler... trzeba go zdemontowac i wyczyscic.. mozliwe ze wezme sie za swoj.. wtedy zrobie jakies fotki i bedzie dla potomnych :)
Ostatnio edytowano 11 sty 2007, 23:45 przez Riki, łącznie edytowano 1 raz
mazparts.pl
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 29 sty 2004, 21:48
Posty: 5585 (3/3)
Skąd: Warszawa
Auto: 626 GE KL '94

Postprzez piotrek929 » 11 sty 2007, 21:10

ja w moim też mam takie ustroństwo co mi zamyka po jednym wentylu na cylindrze, czy macie może dojście do dokumentacji 3.0 V6 DOHC – JE ZE
moja mazda nie widziala od trzech lat mechanika, bo sam przy niej robie :D
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2005, 21:39
Posty: 426
Skąd: krakow
Auto: mazda 929 S 3.0 V6 24V DOHC

Postprzez zgrzes » 12 sty 2007, 23:23

Riki napisał(a):Wojtek Maj przewaznie winny jest zapchany intercooler... trzeba go zdemontowac i wyczyscic.. mozliwe ze wezme sie za swoj.. wtedy zrobie jakies fotki i bedzie dla potomnych usmiech

Własnie, właśnie – super pomysł.
Dla tych co nie wiedzą od czego zacząć to będzie złoty środek (nic przy okazji nie popsują :D ).
Sam wyjmowałem coolerka i wierzcie mi nie jest to takie proste.
Bez odkręcenia zdarzaka się nie obejdzie a potem jeszcze zabawa z przewodami powietrznymi.
zGrzes
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 maja 2005, 14:39
Posty: 119
Skąd: Rzeszów
Auto: CX-30

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6