guinness77 napisał(a):skorpion napisał(a):Jeśli już lać olej to pod żadnym pozorem Lotos.
Święta prawda
i warto stosować zasadę
catbert napisał(a):Bezpiecznie oleje można zmieniać tylko w dół tzn. syntetyk, półsyntetyk, mineralny. nigdy w drugą stronę.
Chyba, że masz kilka samochodów...
ale szkoda Madzi... może poeksperymentować z olejami na 126p?
No czytam i nie wierzę w to co widzę
Można zmienić olej z Mineralnego na półsyntetyczny, wszystko zależy od kondycji silnika, jeśli go nie przepala a są tylko wycieki to najpierw polecam uszczelnić silnik a potem zmianę oleju, nie wiem czy zdajecie sobie sprawę ale klasa lepkości ( np. 10W40 ) nie oznacza że jest to olej półsyntetyczny a właśnie wcześniej wspomnianą klasę lepkości, są mineralne 10W40 i w pełni syntetyczne estrowe oleje 10W40 są nawet syntetyki 15W40, te cyferki oznaczają tylko klasę lepkości oleju, są jeszcze oznaczenia A1/A2/A3/A4/A5/B1/B2/B3/B4/C1/C2/C3/C4 które oznaczają ilość popiołów ( nagaru ) i zmniejszone zużycie paliwa, np. A5 jest dopuszczony dla silników z DPF czyli zawiera najmniej popiołów i powoduje najmniejsze zużycie paliwa i oleje o oznaczeniach A5 są lepkości 0W, a od nowego roku w stanach wchodzi nowa klasa olei A5 o lepkości 0W20, kolejne oznaczenia na oleju to ilość dodatków myjących standardem na dzień dzisiejszy jest SL/CG dla olei na bazie mineralnej i SM/CG dla olei syntetycznych, zapewne niewielu z was wie że nawet oleje 5W40 w większości są oparte o Hydrocracowaną bazę mineralną, po prostu taniej i szybciej jest zrobić coś z ropy niż wyprodukować w labolatoriach, a już na pewno oleje na bazie mineralnej są tańsze w produkcji i jest to 90% olei na rynku od 15W40 do 5W40. Ja wszystkie swoje auta zalewam olejami Liqui Moly Race Tech. 10W60 i są to pełne syntetyki na bazie estrowej. nie namawiam nikogo na oleje tej właśnie marki ale polecam dobrze poczytać o technologi produkcji olei silnikowych. Dobór oleju zawsze budził najbardziej burzliwe dyskusje, pamiętajcie że olej dobiera się wg klasy lepkości do danego silnika czyli np. jak w moim przypadku silnik FP zalecany producenta to 5W40 a dopuszczalny 10W40, w silnikach z hydraulicznymi popychaczami niedopuszczalne jest stosowanie oleju o klasie lepkości 15W40 i 15W50 o 20W50 nie wspomnę. O olejach Lotos w ogóle się nie wypowiadam. i nie jest tak że nasze oleje to zło bo np. firma Organica robi genialne oleje do silników wysokoprężnych w samochodach użytkowych. W ogóle to oleje dzielimy na oleje z dużą zawartością detergentów ( myjące ) i zawierające ich sporo mniej ( nie myjące ) Elf, Castrol, Shell, Vavoline, i wybrane oleje Liqui Moly i Qaker State ( Jest to zaznaczone w specyfikacji ) to oleje silnie myjące, Mobil, Liqui Moly, Motul, Midland, Selenia. To oleje które są neutralne, i bajki o rozciekaniu silnika po zmienia np. z 15W40 na 10W40 biorą się stąd że ktoś zalał np po Midlandzie 15W40 Elfa 10W40, ja tak zabiłem silnik w Renault, wymyło nagary na tyle skutecznie że zapchało kanały olejowe, jak ktoś długo jeździł na oleju mineralnym 15W40 i chce przejść na rzadszy 10W40, to po pierwsze po takiej zmianie filtr oleju ze 3 razy między wymianami, i nie myć silnika żadnymi płukankami bo to tylko szkodzi silnikowi który ma dużą ilość nagaru. Nie będę tutaj pisał poematów ale polecam lekturę.