Jak uciszyć popychacze?

Postprzez newbie » 8 gru 2003, 13:17

XsiX napisał(a):hmm, a już chcieliśmy robić zrzutkę na paczki dla Zombiego <lol>


A to co?? Zombek wciągnął tę stronę całą, czy co ??!!
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 31 paź 2003, 07:53
Posty: 475 (0/2)
Skąd: MAZDA Lublin
Auto: F20 M135i x
BP X AWD
F2 EQ

Postprzez XsiX » 8 gru 2003, 13:41

Zombiak ? ? ? zapytaj raczej kto jej nie wciągnął – hehehe <jem>
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 paź 2003, 09:33
Posty: 2022 (0/3)
Skąd: Konin / wlkp.
Auto: CA KF '92 MTX

Postprzez Daro » 8 gru 2003, 15:34

Mario napisał(a):... a wiecie może co to za siuwax:

http://onet.allegro.pl/show_item.php?item=18323016


Mario, a przeczytałeś uważnie co tam napisali:
"...przegrzać silnik na jałowym biegu..."
Kurna , przegrzać silnik!!??

Pogięło ich czy co...?? <co?>
Pozdrawki
Daro W.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 paź 2003, 15:38
Posty: 115
Skąd: Wawa
Auto: MX3 V6 '93; APRILIA RSV MILLE

Postprzez Długi » 10 gru 2003, 15:34

Wracając do tematu service tips w poszukiwaniu klekotania

Model: Probe 2.5l 24V

Markets: Germany, Great Britain, Switzerland, Sweden, Netherlands, Spain, France and Austria

Subject: Knocking, clattering, ticking or tapping noise from top of engine – service tips

Summary

Should a customer express concern over knocking, clattering, ticking or tapping noises from the top of the engine, it is important to consider when the noise occurs as well as the type of noise during diagnosis. A knocking noise heard when starting from cold and disappearing as the engine warms up could result from carbon build up in the combustion chamber and on the piston crowns. Alternatively, a tapping noise from the rear of the right-hand cyclinder bank exhaust camshaft area, which starts during the warm up phase and increases as the engine reaches normal operating temperature, may be the result of a loss of tension in the camshaft gear friction spring. Hydraulic lash adjuster noise can be caused by either internal failure of the hydraulic lash adjusters, air trapped in the lubrication system or low oil pressure. Verify the concern using the procedure detailed in this bulletin before undertaking further remedial work.

This bulletin supersedes pages 1 2 of TSB 136/1997 dated 03.07.1997 and features the inclusion of '97 MY vehicles under `Model'. Please destroy the corresponding pages of the previous edition of this bulletin.


Parts Required
ÚÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄż
ł Description ł Finis Code ł
ĂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄĹÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´
ł Carburettor Tune-up Cleaner ł 3 612 427 ł
ŔÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÁÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄŮ

Diagnosis tips


Carbon Knock

Carbon knock is caused by carbon accumulating in the combustion chamber and on the piston crowns. This reduces the clearance between the piston and the cylinder head resulting in contact.
To distinguish carbon knock from hydraulic tappet noise, slowly increase the engine speed. Carbon knock should disappear by the time the engine speed reaches approximately 2500 rev/min.


NOTE:
The engine number is stamped on the right-hand side of the cylinder block, adjacent to the timing belt cover.

µ Cylinder heads fitted since 08.03.93 (engine number KL326295 onwards) have a revised combustion chamber with increased clearance.
If carbon knock is diagnosed, carry out `Procedure A'.


Camshaft gear friction spring

Typically a heavy tapping noise which may be heard from the right-hand (rear) cylinder head in the area of the exhaust camshaft directly behind the timing gear cover.
The tapping starts during engine warm-up and the noise level may increase as the engine reaches normal working temperature. In some cases the noise may begin to oscillate in three to five second cycles.

µ Using a suitable stethoscope listen to the engine just behind the timing belt area on the valve cover.
Engines built since 28.08.94 (engine number KL520946 onwards) have a revised camshaft friction gear spring.
If camshaft gear friction spring noise is diagnosed, carry out `Procedure B'.


Hydraulic tappet noise

When a cold engine is first started, some hydraulic tappet noise is normal. The duration of the noise will depend on the time lapse since the engine was last run.
Hydraulic tappet noise is a ticking or clattering noise from the top of the engine at various engine temperatures. The noise level will also vary depending on the number of noisy hydraulic tappets.
Hydraulic tappet noise is most usually caused by:–
l Low or poor oil pressure.
l Internal failure of the hydraulic tappet.
If hydraulic tappet noise is diagnosed, carry out `Procedure C'.

ÚÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄż
ł Type of noise ł When the noise ł Repair ł
ł ł occurs ł ł
ĂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄĹÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄĹÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´
ł Knocking or clattering in ł Immediately after ł Refer to ł
ł upper engine lasting 3 – ł cold soak start ł Procedure ł
ł 5 minutes ł ł A ł
ĂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄĹÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄĹÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´
ł Heavy tapping noise from ł During engine warm ł Refer to ł
ł rear cylinder head ł up ł Procedure ł
ł ł ł B ł
ĂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄĹÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄĹÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´
ł Ticking or light ł Immediately after ł Refer to ł
ł clattering in upper part ł cold soak start ł Procedure ł
ł of engine lasting ten ł ł C ł
ł minutes or more ł ł ł
ĂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄĹÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄĹÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´
ł Ticking or light ł During engine warm ł Refer to ł
ł clattering in upper part ł up ł Procedure ł
ł of engine ł ł C ł
ŔÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÁÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÁÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄŮ




Procedure A

1. Bring the engine to normal operating temperature then switch the engine off.


CAUTION:
A separate 610 mm (24 in) length of 3 mm (0.125 in) inside diameter vacuum hose must be used for feeding the cleaner into the engine. Do not use any of the vacuum hoses fitted to the engine as this may result in the deterioration of these hoses.


CAUTION:
The Carburettor Tune-up Cleaner must only be fed into the engine at the point specified.

µ 2. Disconnect the purge control vacuum port vacuum hose and connect one end of the feed hose in its place. Place the other end of the feed tube into the can of Carburettor Tune-up Cleaner (see Parts Required).

3. Clamp the feed hose to prevent suction during start-up.


WARNING:
A large amount of exhaust smoke will be generated in the following procedure. An exhaust extractor must be used to vent the smoke.

4. Restart the engine.


CAUTION:
Do not allow the cleaner feed rate to exceed half a can in 10 seconds. A faster feed rate may result in liquid accumulating in the cylinders resulting in hydraulic lock-up and severe engine damage.

5. Allow the engine idle speed to stabilize then:–
While maintaining an engine speed of 1500 to 3000 rev/min, release the pipe clamp allowing the cleaner to be drawn into the engine. Regulate the flow as necessary until half the contents of the can has been used. Clamp off the hose again.
Allow the engine speed to drop to idle. The engine should stall. If not, switch the engine off.


NOTE:
If it is not possible to leave the vehicle in the workshop overnight, the vehicle must stand for not less than 6 hours.

6. Allow the vehicle to stand overnight, or for up to 24 hours, to allow the cleaner to saturate the carbon in the combustion chambers.

7. Repeat Steps 1 5. using the remaining Carburettor Tune-up Cleaner. DO NOT let the engine stall this time.

8. Remove the feed hose and reconnect the purge control vacuum hose.


NOTE:
After carrying out a carbon cleaning procedure the engine oil and filter must be renewed in order to remove any contaminates in the oil.

9. Road test the vehicle for a minimum of 5 to 6 Km (3 to 4 miles) using the full range of engine speeds to remove any remaining carbon.

10. Allow the vehicle to stand for a minimum of 12 hours. Start the engine and check for carbon knock. Absence of the noise on start up would confirm that the carbon has been dispersed.




Procedure B

µ 1. If a heavy tapping noise is heard, the friction washer which controls the backlash between the friction gear and the camshaft gear may have become weak and should be renewed using the latest level part (Refer to TSB 132/1997).
1 Friction washer.
2 Friction gear.
3 Camshaft driven gear.




Procedure C

1. Check the oil level.
If the oil level is correct and the oil clean and in good condition proceed to step 2.
Otherwise, top up to the correct level or renew the engine oil and filter as required.

2. Install the engine oil pressure gauge (T73L-660A) and Transmission Test Adaptor (D87C-77000-A) or equivalent.

3. Start engine and idle for 10 minutes.
Increase engine speed to 4000 rev/min for 10 minutes or until oil temperature reaches 100şC. Return engine to idle.
If hydraulic tappet noise is still present, proceed to step 4. Otherwise, proceed to step 6.


NOTE:
The additional oil must be drained from the engine before returning the vehicle to the customer.

4. Stop engine and add 2,25 L (4 pints) of engine oil.

5. Restart engine and run at 3000 rev/min for 5 minutes. Reappraise the noise level.
If the noise is still present proceed to step 9.
If not, suspect air in the lubrication system and proceed to step 8.

6. Allow engine to idle for a further 20 minutes and reappraise the noise level.
If the noise is still present proceed to step 7.
If not, no further action is required.

7. Increase engine speed to 3000 rev/min for 5 minutes and return to idle speed.
If the noise is still present proceed to step 9.
If not, air is trapped in the lubrication system – renew the oil pump. No further action is then required.

µ 8. Inspect the oil pump strainer, pick up tube, tube flange gasket and condition of mounting faces for possible sources where air could be drawn in. If no faults are found, renew the oil pump.
Reappraise the noise level.
If the noise is still present proceed to step 9.
If not, no further action is required.

9. Check engine oil pressure at normal operating temperatures.
Oil pressure should be:
l 2.0 Bar (28 lb psi) at 1000 rev/min.
l 3.4 to 4.9 Bar (50 to 70 lb psi) at 3000 rev/min.
If the oil pressure is within specification, check hydraulic tappets for wear, damage and tappet to bore clearances. Renew as necessary as directed in the procedure (refer to Probe Service Manual, Section 03-00).
If not, diagnose cause of low oil pressure (refer to Probe Service Manual, Section 03-01B).
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 lis 2003, 09:35
Posty: 452
Skąd: gorzów

Postprzez GrzegorzSz » 10 gru 2003, 20:36

jakby kogos interesowalo moge wrzucic gdzies na ftp serwisowki proba (silniki KL, F2, FS) z rocznikow 92, 93-94, 97

tam jest opisana procedura
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 7 gru 2003, 23:39
Posty: 308

Postprzez Zombi » 10 gru 2003, 20:40

to wrzu zassamy sobie i na nasze www sie wrzuci.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 paź 2003, 09:44
Posty: 504
Skąd: Wawka
Auto: Szybkie

Postprzez GrzegorzSz » 10 gru 2003, 20:45

spoko, tylko podeslij jakis adres i login na ftp
ciut za duze na www

92r. – 295MB
93-94r. – 368MB
97r. – 200MB

wszystkie to pliki ISO do nagrania na CD (spakowane dodatkowo)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 7 gru 2003, 23:39
Posty: 308

Postprzez tomekrvf » 25 gru 2003, 12:14

polnik@studio napisał(a):Witam. Mam takie pytanie a mianowicie jest jakiś sposób na wyciszenie tego klekotu w silniku ale niewymieniając popychaczy :). Była już propozycja 100 zł za jeden , ale że jest ich 24 więc wolałbym jakieś inne rozwiązanie :). Macie jakiś pomysł? Samochód to oczywiście mazda 626 V6 2,5l :)

U mnie silnik walil jak diesel ale tylko do 2000obr/min. Nic nie pomogly wymiany oleju ani popychacze w tylnej glowicy(niby stamtad walilo). Możecie wierzyć lub nie ale lomot zniknąl po wymianie napinacza paska rozrządu(stary dalo się ścisnąc ręcznie, ciężko ale jednak bylo to możliwe). Nowy trzeba sciskac w imadle... No i silnik po tym zabiegu jest idealnie cichy...
Jeszcze o tym stukaniu. Na początku bylo tak że stukalo trochę i nie zawsze ale po 20kkm zrobila się tragedia i trzeba bylo zacząc dzialac. Moze i w Waszych madziach jest taka sytuacja
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 gru 2003, 19:51
Posty: 1965 (0/1)
Skąd: Warszawa
Auto: Galant 2.5V6
VTR1000F
Alfa 147

Postprzez Gość » 22 sie 2004, 11:35

.
U mnie silnik walil jak diesel ale tylko do 2000obr/min. Nic nie pomogly wymiany oleju ani popychacze w tylnej glowicy(niby stamtad walilo). Możecie wierzyć lub nie ale lomot zniknąl po wymianie napinacza paska rozrządu(stary dalo się ścisnąc ręcznie, ciężko ale jednak bylo to możliwe). Nowy trzeba sciskac w imadle... No i silnik po tym zabiegu jest idealnie cichy...


Witam,
mam MX6 2.5 V6 i problem dokładnie taki sam, stuka ale tylko do 2000obr, sprobuje zmienic olej i zobaczymy, jak nie pomoze to sprobuje z napinaczem
Gość
 

Postprzez KamRom » 22 sie 2004, 14:34

Witam
Ja ostatnio wymieniłem cały rozrząd (pasek, rolka napinacza, rolka prowadząca), ale stukanie nie ustąpiło.
:( :( :(
Pozdr
KamRom
Forumowicz
 
Od: 20 paź 2003, 14:12
Posty: 32
Skąd: Rzeszów
Auto: była Mazda 626 2.0

Postprzez Jaksa » 22 sie 2004, 16:18

ale stukanie nie ustąpiło
Jaki masz motor?
Serwis Mazdy Warszawa ( specjalizacja mazda nie mylić z autoryzacją :) ) http://www.autojaksa.com.pl
Nowy adres : Piaseczno ul. Sękocinska 19 ZAPRASZAMY
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 mar 2004, 23:46
Posty: 7848 (2/7)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda 6 2017 GL 2.2 SKY-D/6 2.5 BP 2019 / Mazda 3 BP 2019 .2.0 122KM

Postprzez KamRom » 22 sie 2004, 20:37

Mazda 626 93r 2.0i
Pozdr
KamRom
Forumowicz
 
Od: 20 paź 2003, 14:12
Posty: 32
Skąd: Rzeszów
Auto: była Mazda 626 2.0

Postprzez Jaksa » 22 sie 2004, 20:53

To FS. Trzeba było przy wymianie rozrzadu wymontować wałki i wszystkie szklanki rozebrać ( popychacze...one są rozbieralne )oczyścić z nagaru i po bólu,zalać nowym olejem i ma być ok. Silnik ma pracować jak pszczola.
Serwis Mazdy Warszawa ( specjalizacja mazda nie mylić z autoryzacją :) ) http://www.autojaksa.com.pl
Nowy adres : Piaseczno ul. Sękocinska 19 ZAPRASZAMY
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 mar 2004, 23:46
Posty: 7848 (2/7)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda 6 2017 GL 2.2 SKY-D/6 2.5 BP 2019 / Mazda 3 BP 2019 .2.0 122KM

Postprzez Paweł » 22 sie 2004, 21:15

A ja caly czas namawiam do zastanowienia sie nad zaworkiem upustowym pompy oleju...
the right man in the wrong place...
gasoline
Avatar użytkownika
Zarząd – Prezes
 
Od: 20 paź 2003, 15:13
Posty: 11059 (565/890)
Skąd: Warszawa
Auto: 4FH0VL CAJA '09
256 B4204T35 '17

Postprzez Jaksa » 22 sie 2004, 21:25

A ja caly czas namawiam do zastanowienia sie nad zaworkiem upustowym pompy oleju
To kiedy robimy w Twoim Cronosie?
Serwis Mazdy Warszawa ( specjalizacja mazda nie mylić z autoryzacją :) ) http://www.autojaksa.com.pl
Nowy adres : Piaseczno ul. Sękocinska 19 ZAPRASZAMY
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 mar 2004, 23:46
Posty: 7848 (2/7)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda 6 2017 GL 2.2 SKY-D/6 2.5 BP 2019 / Mazda 3 BP 2019 .2.0 122KM

Postprzez Paweł » 22 sie 2004, 22:16

No wlasnie mam nadzieje, ze bedzie to proba potwierdzajaca slusznosc TSB o tym zaworku. Poczekaj, az sie z tej rozbitej toyoty wygrzebie. Poza tym mam jeszcze (oprocz skrzyni) kilka oczywistych rzeczy do zrobienia.
the right man in the wrong place...
gasoline
Avatar użytkownika
Zarząd – Prezes
 
Od: 20 paź 2003, 15:13
Posty: 11059 (565/890)
Skąd: Warszawa
Auto: 4FH0VL CAJA '09
256 B4204T35 '17

Postprzez GrzegorzSz » 22 sie 2004, 22:22

Hehe, tco – ja po sporej ilosci tekstow, ktore przeczytalem na temat CD4E juz chyba wiem gdzie dokladnie sa problemy. Nie (stety) :D nie mam okazji sprawdzic.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 7 gru 2003, 23:39
Posty: 308

Postprzez Jaksa » 22 sie 2004, 22:22

No wlasnie mam nadzieje, ze bedzie to proba potwierdzajaca slusznosc
Jak opowiadałem Tobie że już mialem taki przypadek właśnie w Cronosie i cały dzien pracy za friko jak stukało tak stukało( Cronosy mają jakąś wadę w magistrali olejowej ...tylko jaką? ) Może trzeba wymienić całą pompę olejową bo sam zaworek przeciez pracuje w pompie w takim kanale ( cylinder ) i tam pewnie tkwi błąd.
Serwis Mazdy Warszawa ( specjalizacja mazda nie mylić z autoryzacją :) ) http://www.autojaksa.com.pl
Nowy adres : Piaseczno ul. Sękocinska 19 ZAPRASZAMY
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 mar 2004, 23:46
Posty: 7848 (2/7)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda 6 2017 GL 2.2 SKY-D/6 2.5 BP 2019 / Mazda 3 BP 2019 .2.0 122KM

Postprzez Paweł » 22 sie 2004, 23:13

Jak opowiadałem Tobie że już mialem taki przypadek właśnie w Cronosie i cały dzien pracy za friko jak stukało tak stukało( Cronosy mają jakąś wadę w magistrali olejowej ...tylko jaką? ) Może trzeba wymienić całą pompę olejową bo sam zaworek przeciez pracuje w pompie w takim kanale ( cylinder ) i tam pewnie tkwi błąd.

To bedzie trzeba zaczac od zmierzenia cisnienia. A do wymiany ogolnie jest sam tloczek zaworka, ktory niestety czasem potrafi sobie zniszczyc obudowe pompy.

Hehe, tco – ja po sporej ilosci tekstow, ktore przeczytalem na temat CD4E juz chyba wiem gdzie dokladnie sa problemy.

Heh. Mow, albo zamilknij.

Nie (stety) nie mam okazji sprawdzic.

Nie ma problemu, podesle Ci kurierem przy okazji.
the right man in the wrong place...
gasoline
Avatar użytkownika
Zarząd – Prezes
 
Od: 20 paź 2003, 15:13
Posty: 11059 (565/890)
Skąd: Warszawa
Auto: 4FH0VL CAJA '09
256 B4204T35 '17

Postprzez GrzegorzSz » 22 sie 2004, 23:32

Nie musisz podsylac – kupilem sobie uszkodzona CD4E do nauki. :D

Ta skrzynia przeszla sporo zmian w kolejnych latach prdukcji i dopiero ich dluzsze przesledzenie naprowadzilo mnie na te niuanse, w ktorych tkwi problem. Mam nadzieje, ze dojde dokladnie co i dlaczego, ale jak to w ASB – gwarancji nigdy nie ma. :D Duzym plusem jest na 100% zwiekszenie wydajnosci chlodzenia oleju. Fabryczny uklad nie daje sobie z tym rady, mimo slusznych zalozen wytrzymalosciowych.

Sorki... odbieglem od zadanego tematu
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 7 gru 2003, 23:39
Posty: 308

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6