Wymiana szpilek w piastach GE (MX-6, 626, Xedos 6) – fotorelacja
Strona 1 z 1
Pisałem kiedyś że przy okazji zmiany szpilek związanej z założeniem dystansów w mojej MX-6 opiszę jak to zrobiłem po swojemu w garażu.
Zamieszczam tą fotorelację i od razy proszę moderatora o ewentualną poprawę tytułu i przeniesienie do właściwego działu.
Ja to robiłem w mojej Mazdeczce MX-6 ale chyba we wszystkich GE jest tak samo.
PRZÓD
Na początku zdejmujemy koło, odkręcamy i ściągamy zacisk i tarczę hamulcową. Mniej więcej w tym miejscu w którym na zdjęciu widzicie szpilkę wybijamy po kolei stare szpilki młotkiem i wyciągamy.
Następnie wkładamy nowe.
W sklepie wcześniej kupujemy podkładki metalowe ze średnicą otworu 13mm, nakładamy je na nową szpilkę tak aby zostało miejsce na załapanie nakrętki (w razie krótkich nakrętek możemy dołożyć więcej podkładek, ważne jest aby wew. nakrętki było sporo wolnego miejsca na wkręcającą się szpilkę)
Na zdjęciu przy pierwszej szpilce najpierw użyłem do zblokowania piasty śrubokręta ale lepiej jest wsadzić od razu wszystkie szpilki luźno i blokować dzięki nim jakimś drewnianym drągiem piastę.
następnie po kolei dociągamy wszystkie szpilki kluczem do kół z rurką używając oczywiście wcześniej wspomnianych podkładek i nakrętki do koła. UWAGA przy odkręcamy nakrętki po dociągnięciu szpilki trzeba przytrzymać drąg aby nie walnął w auto lub po prostu przełożyć go na drugą stronę aby zblokować piastę w pozycji do odkręcania.
Potem zakładamy tarczę, zacisk, koło i gotowe.
TYŁ
Z tylną piastą jest nieco inaczej bo nie ma miejsca aby wymienić szpilki bez zdjęcia piasty.
Jak w przednich, odkręcamy zacisk i zdejmujemy tarczę
zdejmujemy dekielek aby dostać się do nakrętki mocującej piastę
piastę wyciągniecie bez problemu
przy okazji czyścimy wszystko i można wymienić osłonę którą wcześniej warto dać do malowania proszkowego
do piasty przed założeniem wsuwamy szpilki
zakładamy piastę (ja posmarowałem odrobiną smaru trzpień na który wkladamy piastę) i wkręcamy nakrętkę (nie nakładamy na razie dekielka na piastę)
blokujemy jak wcześniej piastę i dociągamy po kolei szpilki przy użyciu oczywiście nakrętek
po zamontowaniu szpilek, zakładamy dekielek na piastę, tarczę, zacisk, koło i gotowe.
Pamiętajcie o nałożeniu na szpilki smaru przed dokręceniem nakrętek.
Zalety tej metody:
– bez problemu można to wykonać samemu
– nie ściągamy piasty ze zwrotnicy przedniej co wiązało by się z użyciem prasy i zniszczeniem łożysk
– oczywista oszczędność kilkuset złotych
– frajda i satysfakcja z samodzielnie wykonanej roboty
mam nadzieję że się przyda
Zamieszczam tą fotorelację i od razy proszę moderatora o ewentualną poprawę tytułu i przeniesienie do właściwego działu.
Ja to robiłem w mojej Mazdeczce MX-6 ale chyba we wszystkich GE jest tak samo.
PRZÓD
Na początku zdejmujemy koło, odkręcamy i ściągamy zacisk i tarczę hamulcową. Mniej więcej w tym miejscu w którym na zdjęciu widzicie szpilkę wybijamy po kolei stare szpilki młotkiem i wyciągamy.
Następnie wkładamy nowe.
W sklepie wcześniej kupujemy podkładki metalowe ze średnicą otworu 13mm, nakładamy je na nową szpilkę tak aby zostało miejsce na załapanie nakrętki (w razie krótkich nakrętek możemy dołożyć więcej podkładek, ważne jest aby wew. nakrętki było sporo wolnego miejsca na wkręcającą się szpilkę)
Na zdjęciu przy pierwszej szpilce najpierw użyłem do zblokowania piasty śrubokręta ale lepiej jest wsadzić od razu wszystkie szpilki luźno i blokować dzięki nim jakimś drewnianym drągiem piastę.
następnie po kolei dociągamy wszystkie szpilki kluczem do kół z rurką używając oczywiście wcześniej wspomnianych podkładek i nakrętki do koła. UWAGA przy odkręcamy nakrętki po dociągnięciu szpilki trzeba przytrzymać drąg aby nie walnął w auto lub po prostu przełożyć go na drugą stronę aby zblokować piastę w pozycji do odkręcania.
Potem zakładamy tarczę, zacisk, koło i gotowe.
TYŁ
Z tylną piastą jest nieco inaczej bo nie ma miejsca aby wymienić szpilki bez zdjęcia piasty.
Jak w przednich, odkręcamy zacisk i zdejmujemy tarczę
zdejmujemy dekielek aby dostać się do nakrętki mocującej piastę
piastę wyciągniecie bez problemu
przy okazji czyścimy wszystko i można wymienić osłonę którą wcześniej warto dać do malowania proszkowego
do piasty przed założeniem wsuwamy szpilki
zakładamy piastę (ja posmarowałem odrobiną smaru trzpień na który wkladamy piastę) i wkręcamy nakrętkę (nie nakładamy na razie dekielka na piastę)
blokujemy jak wcześniej piastę i dociągamy po kolei szpilki przy użyciu oczywiście nakrętek
po zamontowaniu szpilek, zakładamy dekielek na piastę, tarczę, zacisk, koło i gotowe.
Pamiętajcie o nałożeniu na szpilki smaru przed dokręceniem nakrętek.
Zalety tej metody:
– bez problemu można to wykonać samemu
– nie ściągamy piasty ze zwrotnicy przedniej co wiązało by się z użyciem prasy i zniszczeniem łożysk
– oczywista oszczędność kilkuset złotych
– frajda i satysfakcja z samodzielnie wykonanej roboty
mam nadzieję że się przyda
Ostatnio edytowano 30 sie 2010, 08:37 przez DamianMX6, łącznie edytowano 2 razy
DamianMx6, ale te podkładki, to nie powinny być takie ze średnicą otwory 12mm i więcej, skoro szpilka do Mazdy jest M12x1,5? A tak w ogóle świetna fotorelacja, myślę że rozwieje to wątpliwości wielu osób w tym i moje co do rozwalania drogich łożysk z przodu (mój mechanik gadaniem o nich narobił mi stracha )
Kierownica dla każdego:D
- Od: 2 mar 2009, 19:37
- Posty: 93
- Skąd: PoZnań
- Auto: Mazda
Masz rację, nie wiem czemu napisałem 10mm , miało być 13mm.
Już poprawiam. Dzięki
Już poprawiam. Dzięki
Ostatnio edytowano 30 sie 2010, 08:37 przez DamianMX6, łącznie edytowano 1 raz
Siw-y napisał(a):A czy czasem przez ten sposób "nabijania" szpilek nie są one jak i nakrętki zbytnio obciążone?
Nie ścina się gwint?
Nie zauważyłem absolutnie żadnych uszkodzeń na szpilkach po zamontowaniu ich w ten sposób. Jedyne co uszkodzisz to pierwszą od nakrętki podkladkę która będzie sie miażdżyć.
Wciskając szpilki w ten sposób wprowadzane są idealnie prostopadle do piasty.
Ale zaznaczam że jestem amatorem i mój pomysł nie musi być idealny może są lepsze nie wiem.
Wszędzie za to w warsztatach jak pytałem to chciali mi z przodu do wymiany szpilek demontować zwrotnicę z piasta itd.
DamianMX6 napisał(a):Wszędzie za to w warsztatach jak pytałem to chciali mi z przodu do wymiany szpilek demontować zwrotnicę z piasta itd.
Mi też, dlatego spękałem:) Chyba ten sposób jest najlepszy, bo młotkiem to raczej nie ma co walić. A powiedz psikałeś tam jakimś smarem żeby łatwiej wchodziły?
Kierownica dla każdego:D
- Od: 2 mar 2009, 19:37
- Posty: 93
- Skąd: PoZnań
- Auto: Mazda
milan2006 napisał(a):Chyba ten sposób jest najlepszy, bo młotkiem to raczej nie ma co walić. A powiedz psikałeś tam jakimś smarem żeby łatwiej wchodziły?
Szczerze to mogłem po zdjęciu tylnej piasty walić w szpilki młotkiem ale tak idealnie szpilka wtedy nie wejdzie i moim zdaniem jest ryzyko jej uszkodzenia.
Zero smaru, wchodzi pięknie na żywca, na spokojnie, tylko przed dokręcaniem szpilki delikatnie ja obracać aż wyczujecie że te ząbki w radełku zahaczyły o rowki w piaście i można wciskać. Tylko nie zapomnijcie zaobserwować moment kiedy główka szpilki dojdzie do piasty żeby nie przesadzić. Pamiętać też że trzeba aby po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów podokręcać śruby, bo z pewnością coś tam się jeszcze ułoży.
DamianMX6 napisał(a):Zero smaru, wchodzi pięknie na żywca, na spokojnie, tylko przed dokręcaniem szpilki delikatnie ja obracać aż wyczujecie że te ząbki w radełku zahaczyły o rowki w piaście i można wciskać.
Z tego zrozumiałem, że nie potrzeba dużej siły, jak tak to nie było pytania u uszkodzenia
A nie chodziło mi o uszkodzenia widoczne, a te których nie widać, jakieś nadwyrężenia szpilek, gwintów czy mikro pęknięć, bo myślałem, że siła do wciągnięcia ich musi być znaczna.
Tak czy inaczej fotorelacja pierwszorzędna
Siw-y napisał(a):Z tego zrozumiałem, że nie potrzeba dużej siły, jak tak to nie było pytania u uszkodzenia A nie chodziło mi o uszkodzenia widoczne, a te których nie widać, jakieś nadwyrężenia szpilek, gwintów czy mikro pęknięć, bo myślałem, że siła do wciągnięcia ich musi być znaczna.
Jak ktoś się bardzo boi to można użyć nakrętek przedłużanych, ewentualnie o mniejszej twardości (wtedy bardziej podatna na uszkodzenie będzie nakrętka, nie szpilka).
If you’re in control, you’re not going fast enough.
Przy BG sprawa wygląda tak samo tak dla potomnych dodam
- Od: 1 gru 2006, 13:03
- Posty: 793 (2/0)
- Skąd: Kamienna Góra
- Auto: Była 323 BG
Była Mazda 6 TS2 GG 2.0 LF 147 qni
była Mazda6 Tamura 2007 GG 2.0 LF
Moja Trójeczka BK LF
Od siebie dodam, że w xedosie6 nie trzeba odkręcać piasty z tyłu do wymiany szpilki.
Jak widać jest ok 8mm luzu, baa nawet dla bardziej leniwych wystarczy tylko wyjąć blaszki zabezpieczające/trzymające przewód hamulcowy i odkręcić 2 śruby (klucz 14) trzymające cały zacisk do zwrotnicy (mowa tu o tyle) i cały zacisk zsunąć z tarczy i położyć go na tych drążkach od zawieszenia. Nie trzeba nawet rozłączać linki od ręcznego Po włożeniu szpilki jw. wystarczy tylko nasunąć zacisk z powrotem na tarcze i poskręcać. Nie trzeba nawet regulować tej ukrytej śrubki na imbus. Wszystko ładnie ponownie pasi po złożeniu. Max 8minut na ten zabieg
Jest to dla wymiany szpilki z ori na ori długości, przy wymianie na dłuższe powyżej 8mm od standardowej szpilki trzeba już niestety zdjąć piastę tak jak to jest w tej fotorelacji.
Natomiast z przodu mam heble od Mazdy6 i przy wymianie szpilki wystarczy odkręcić 2 śruby trzymające zacisk do zwrotnicy (klucz17) wyjąć blaszkę zabezpieczającą/trzymającą przewód hamulcowy i ściągamy zacisk razem z tarczą. Żadnego rozkładania zacisku, wyciągania klocków itd. Zacisk pozostaje na tarczy. Przewód hamulcowy jest na tyle długi, że tarcze z zaciskiem spokojnie można postawić na ziemi. Max 5min. na kompletną wymianę
Do moderatora: jak da rade to poproszę o skopiowanie tej fotorelacji do działu CA. Wszystko jest tak samo a komuś na bank się przyda
Jak widać jest ok 8mm luzu, baa nawet dla bardziej leniwych wystarczy tylko wyjąć blaszki zabezpieczające/trzymające przewód hamulcowy i odkręcić 2 śruby (klucz 14) trzymające cały zacisk do zwrotnicy (mowa tu o tyle) i cały zacisk zsunąć z tarczy i położyć go na tych drążkach od zawieszenia. Nie trzeba nawet rozłączać linki od ręcznego Po włożeniu szpilki jw. wystarczy tylko nasunąć zacisk z powrotem na tarcze i poskręcać. Nie trzeba nawet regulować tej ukrytej śrubki na imbus. Wszystko ładnie ponownie pasi po złożeniu. Max 8minut na ten zabieg
Jest to dla wymiany szpilki z ori na ori długości, przy wymianie na dłuższe powyżej 8mm od standardowej szpilki trzeba już niestety zdjąć piastę tak jak to jest w tej fotorelacji.
Natomiast z przodu mam heble od Mazdy6 i przy wymianie szpilki wystarczy odkręcić 2 śruby trzymające zacisk do zwrotnicy (klucz17) wyjąć blaszkę zabezpieczającą/trzymającą przewód hamulcowy i ściągamy zacisk razem z tarczą. Żadnego rozkładania zacisku, wyciągania klocków itd. Zacisk pozostaje na tarczy. Przewód hamulcowy jest na tyle długi, że tarcze z zaciskiem spokojnie można postawić na ziemi. Max 5min. na kompletną wymianę
Do moderatora: jak da rade to poproszę o skopiowanie tej fotorelacji do działu CA. Wszystko jest tak samo a komuś na bank się przyda
323F ba 1.5 '95>xedos6 2.0 '97>5 2.0 Pb/Lpg '06>_____
Sprzedam przednie zaciski hamulcowe do Xedosa6.
Sprzedam stacyjkę z 2 kluczykami i kompletem zamków.
Sprzedam przednie zaciski hamulcowe do Xedosa6.
Sprzedam stacyjkę z 2 kluczykami i kompletem zamków.
fotorelacja bardzo mi sie przyda ale mam inny problem nie moge znalezc nigdzie dłuzszych szpilek moze ma ktos jakis namiary?
-
Dawid
- Od: 13 sty 2009, 00:13
- Posty: 2033 (9/10)
- Skąd: EPA ....
- Auto: 323F BA Z5-->KL 95r
626 GE KL 92r
323F BA BP 94r
Witam, Posiadam mazde 323f ba, z tyłu mam bębny. Ściągnęłem osłone bębna wybiłem stare szpilki, jestem totalnym laikem jeżeli chodzi o motoryzacje, czy jestem w stanie coś zepsuć wkładając w ten sposób nowe szpilki ?
Chciałbym wiedzieć bo jeżeli mam ponieść jakieś większe koszta to wolę oddać do mechanika, ale sam chętnie bym spróbował
Dodam że nie ściągałem piasty ponieważ jest dostatecznie tyle miejsca że spokojnie od tyłu mogę włożyć nową szpilke w tą dziurke, czy nie zepsuje tych rowków na szpilce albo w piaście w ten sposób ?
Pozdrawiam !
Chciałbym wiedzieć bo jeżeli mam ponieść jakieś większe koszta to wolę oddać do mechanika, ale sam chętnie bym spróbował
Dodam że nie ściągałem piasty ponieważ jest dostatecznie tyle miejsca że spokojnie od tyłu mogę włożyć nową szpilke w tą dziurke, czy nie zepsuje tych rowków na szpilce albo w piaście w ten sposób ?
Pozdrawiam !
-
kondicwalk
Witam, wymieniał ktoś szpilki w maździe 323f bj? Szpilki dostałem w sklepie, sprawdzane były po vinie i miały pasować w przednie piasty jak i w tylne lecz w tylnych piastach radełko powinno być delikatnie mniejsze. Ktoś zna rozmiar szpilek do BJ w tylne piasty? Pozdrawiam !
- Od: 12 paź 2013, 18:11
- Posty: 5
- Auto: Mazda 323F BJ
KacY napisał(a):Od siebie dodam, że w xedosie6 nie trzeba odkręcać piasty z tyłu do wymiany szpilki.
Jak widać jest ok 8mm luzu, baa nawet dla bardziej leniwych wystarczy tylko wyjąć blaszki zabezpieczające/trzymające przewód hamulcowy i odkręcić 2 śruby (klucz 14) trzymające cały zacisk do zwrotnicy (mowa tu o tyle) i cały zacisk zsunąć z tarczy i położyć go na tych drążkach od zawieszenia. Nie trzeba nawet rozłączać linki od ręcznego Po włożeniu szpilki jw. wystarczy tylko nasunąć zacisk z powrotem na tarcze i poskręcać. Nie trzeba nawet regulować tej ukrytej śrubki na imbus. Wszystko ładnie ponownie pasi po złożeniu. Max 8minut na ten zabieg
Jest to dla wymiany szpilki z ori na ori długości, przy wymianie na dłuższe powyżej 8mm od standardowej szpilki trzeba już niestety zdjąć piastę tak jak to jest w tej fotorelacji.
Natomiast z przodu mam heble od Mazdy6 i przy wymianie szpilki wystarczy odkręcić 2 śruby trzymające zacisk do zwrotnicy (klucz17) wyjąć blaszkę zabezpieczającą/trzymającą przewód hamulcowy i ściągamy zacisk razem z tarczą. Żadnego rozkładania zacisku, wyciągania klocków itd. Zacisk pozostaje na tarczy. Przewód hamulcowy jest na tyle długi, że tarcze z zaciskiem spokojnie można postawić na ziemi. Max 5min. na kompletną wymianę
Do moderatora: jak da rade to poproszę o skopiowanie tej fotorelacji do działu CA. Wszystko jest tak samo a komuś na bank się przyda
Jaki dokładny wymiar szpilek jest w xedosie 6? W sklepie powiedział że musi mieć starą .
Xedos B6 http://www.youtube.com/watch?v=LqXNk-psA3s
Xedos KF http://www.youtube.com/watch?v=o7klHd-1HWQ
Moje autko: viewtopic.php?f=137&t=95874
Xedos KF http://www.youtube.com/watch?v=o7klHd-1HWQ
Moje autko: viewtopic.php?f=137&t=95874
Strona 1 z 1
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości
Moderator
Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6