Regulacja czujnika położenia przepustnicy TPS – dyskusja wspólna

Postprzez Marek 161BD081 » 13 lis 2012, 18:50

Mierzyłeś względem masy czy plusa zasilania?
161 BD 081 26.425 & 27.555 MHz USB
Xedos 9 KL '01 & AR 156 1.8TS & Honda Shadow VT1100 C3 Aero ’99
Były: 323F BA Z5
Honda Shadow VT1100C2 Sabre ’03
Honda Shadow VT500C '84
Dział BA/BH
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 28 lut 2009, 23:05
Posty: 5018 (34/87)
Skąd: Chełm
Auto: 323F '95 & Xedos 9 '01

Postprzez Burchi » 14 lis 2012, 00:18

Pomiary skorygowane. Wyszło w normie. Napięcie na pinie C = 5V, na pinie B zamknięta przepsutnica = 0,5V i otwarta = 4,4V.
Na jałowym nadal lipa. W trybie testowym nie mogę wyregulować obrotów tak, by były w miarę stabilne ani na benzynie, ani na gazie. Regulowałem śrubą na przepustnicy i nieco tą od krokowego. Normalnie ręce opadają. Próbowałem przy różnych ustawieniach, falują jak chcą. Przytrzymując przycisk do zamknięcia okna (gdy są zamknięte) to po 2-3 sek dochodzi nawet do gaśnięcia silnika.
Zawór krowkowy wyczyszczony, nasmarowany po kąpieli w nafcie w nocy, przy podaniu napięcia 12V reagował. Kończą mi się powoli pomysły, bo po kolei przerabiałem każdy wątek związany z tego typu problemem.
Aha... pierwotnie błędnie regulowałem TPSa – za pomocą szczelinomierza i kręciłem tą śrubą z przełącznikiem, na który opiera się ślimak, gdy jest przepustnica zamknięta. Ustawiłem ją teraz w taki sposób, że przy zamkniętej przepustnicy nie włącza się wentylator (w trybie testu) – jest wciśnięty ten przełącznik, ale jednocześnie nie powoduje odchylenia (minimalnego otwarcia) przepustnicy. Natomiast minimalne otwarcie przepustnicy powoduje załączenie się wentylatora. Chyba tak powinno być?
Forumowicz
 
Od: 13 paź 2007, 10:50
Posty: 55
Skąd: Gdynia
Auto: Mazda 323F BA 1,5 16V(Z5) '96
Elpigaz – 4 generacja

Postprzez Marek 161BD081 » 14 lis 2012, 08:39

Burchi napisał(a):Ustawiłem ją teraz w taki sposób, że przy zamkniętej przepustnicy nie włącza się wentylator (w trybie testu) – jest wciśnięty ten przełącznik, ale jednocześnie nie powoduje odchylenia (minimalnego otwarcia) przepustnicy. Natomiast minimalne otwarcie przepustnicy powoduje załączenie się wentylatora. Chyba tak powinno być?

Tak być powinno.

W trybie diagnostycznym silnik krokowy nie pracuje i nie koryguje obrotów silnika. Każde włączenie jakiegoś odbiornika (klima, światła, ogrzewanie szyby itd) nie wpływa na korektę obrotów silnika więc istnieje taka możliwość, że może zgasnąć.
Regulacje biegu jałowego rób w trybie diagnostycznym kręcąc śrubą na przepustnicy i przy wyłaczonych wszystkich odbiornikach prądu. Jak obroty wyregulujesz to dopiero zdejmujesz zworkę (wychodzisz z trybu diagnostycznego) i patrzysz jak wówczas obroty się zachowują.
Nie zaszkodzi wcześniej odpiąć accu aby skasować ew. błędy i po regulacji warto byłoby przejechać się trochę. :)

Burchi napisał(a):W trybie testowym nie mogę wyregulować obrotów tak, by były w miarę stabilne ani na benzynie, ani na gazie.

Na razie gaz zostaw w spokoju – ustaw tak aby silnik pracował poprawnie na benzynie a gaz będziesz regulował później ale dokonując regulacji w instalacji gazowej a nie kręcąc znów przy przepustnicy.
161 BD 081 26.425 & 27.555 MHz USB
Xedos 9 KL '01 & AR 156 1.8TS & Honda Shadow VT1100 C3 Aero ’99
Były: 323F BA Z5
Honda Shadow VT1100C2 Sabre ’03
Honda Shadow VT500C '84
Dział BA/BH
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 28 lut 2009, 23:05
Posty: 5018 (34/87)
Skąd: Chełm
Auto: 323F '95 & Xedos 9 '01

Postprzez Burchi » 14 lis 2012, 11:31

O ja... no to namieszałem kręcąc śrubą od krokowego w trybie testowym. Wychodzi w takim razie, że gdy nią kręciłem i podnosiły się obroty, to mechanicznie go otwierałem (czyli zawsze zostawał niedomknięty). Teraz bym musiał go wykręcać do tego momentu, aż przestaną spadać obroty (czyli się domknie).
Niezła maniana...
A po wyczyszczeniu, włożeniu przepsustnicy (i nie kręceniu śrubą od krokowego) i wyregulowaniu obrotów w trybie testu zaczął w miarę równo pracować. Tknęło mnie z tą śrubą od krokowego, ponieważ przy włączneiu obciążeń elektrycznych, czy też skrętem kierownicy obroty zaczynały falować. Poza tym po przygazowaniu nie zawsze spadały do ustawionych i zostawały na ponad 1000 obrotów.
Ale fakt, regulowałem je na gazie... Natomiast falowania przy obciążeniach na benzynie też występowały, więc coś nie tak musi nadal być.

Dzięki wielkie Marku za poradę! Spróbuję jeszcze raz przeprowadzić regulację.

Jeszcze dodam, że zaślepiłem kanał powietrzny zaworu bimetalicznego silikonem wysokotemperaturowym. Nie ma on więc wpływu. Zresztą przy odpaleniu obroty mam teraz max 1500.
Zastanawia mnie jeszcze rzecz, czy na to może mieć wpływ ustawienie kąta zapłonu. Miałem robiony aparat zapłonowy (wymieniona kopułka, palec, cewka i podstawiony moduł). Wstawiłem go mniej więcej jak był, przekręcając w prawo o ok. 2mm, tak jak organo w fotorelacji naprawy podawał.
Ostatnio edytowano 14 lis 2012, 11:46 przez Burchi, łącznie edytowano 1 raz
Forumowicz
 
Od: 13 paź 2007, 10:50
Posty: 55
Skąd: Gdynia
Auto: Mazda 323F BA 1,5 16V(Z5) '96
Elpigaz – 4 generacja

Postprzez Marek 161BD081 » 14 lis 2012, 11:41

Burchi – regulacje przeprowadzaj TYLKO na benzynie.
Warunkiem poprawnego działania silnika na gazie jest ... jego poprawna praca na benzynie!
161 BD 081 26.425 & 27.555 MHz USB
Xedos 9 KL '01 & AR 156 1.8TS & Honda Shadow VT1100 C3 Aero ’99
Były: 323F BA Z5
Honda Shadow VT1100C2 Sabre ’03
Honda Shadow VT500C '84
Dział BA/BH
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 28 lut 2009, 23:05
Posty: 5018 (34/87)
Skąd: Chełm
Auto: 323F '95 & Xedos 9 '01

Postprzez Burchi » 14 lis 2012, 13:35

Marek 161BD081 napisał(a):Burchi – regulacje przeprowadzaj TYLKO na benzynie.
Warunkiem poprawnego działania silnika na gazie jest ... jego poprawna praca na benzynie!


OK, po kolejnej regulacji sprawa wygląda tak:

Tryb testowy, nagrzany silnik, benzyna, wyłączone światła, itp. Śruba od krokowca wykręcona na tyle, że nie wpływa na podniesienie obrotów (dalsze wykręcanie ich nie obniża).
Reguluję śrubą na przepustnicy, ustawiam ok. 750 obr., silnik pracując w miarę stabilnie przez jakiś czas ma tendencję do chwilowego obniżenia obrotów. Po przygazowaniu obroty SPADAJĄ do poniżej 500, następuje przydławienie i znowu wracają do ustawionych, a nawet nieco wyżej.
Wychodzę z trybu serwisowego, włączam światła (obroty się nieco podwyższają), przygazowuję i znowu ten spadek poniżej 750, choć nie aż tak mocny jak podczas trybu serwisowego. Oczywiście przy kręceniu kierownicą obroty falują 500-powyżej 1000. Kierunek, stop, sprzęgło na krzyżówce – też notują spadek.
Normalnie masakra z tym autem. POMOCY! <płacze>
Forumowicz
 
Od: 13 paź 2007, 10:50
Posty: 55
Skąd: Gdynia
Auto: Mazda 323F BA 1,5 16V(Z5) '96
Elpigaz – 4 generacja

Postprzez flywin » 14 lis 2012, 13:55

wyczyść przepustnice i krokowca i ustaw od nowa i ma grać
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 7 cze 2009, 20:50
Posty: 1087 (0/2)
Skąd: Lublin
Auto: 323F 1.5 Z5 BA 98r
Mazda 6 GH 2.5l Sport 2008.

Postprzez Burchi » 14 lis 2012, 16:23

flywin napisał(a):wyczyść przepustnice i krokowca i ustaw od nowa i ma grać


Przedwczoraj czyściłem przepustnice i krokowca. Zawór elektromagnetyczny krokowego wymontowałem, oczyściłem w benzynie (w środku też), zostawiłem na noc w nafcie, skręciłem spowrotem, podałem napięcie 12V, by sprawdzić czy pracuje. Nie rozciągałem jego sprężynek. Zaślepiłem kanał zaworu bimetalicznego, żeby nie podawał dodatkowego powietrza (wcześniej przy odpaleniu miałem powyżej 2000 obr.).
Nie wiem czy to coś da, jak znowu rozkręcę to wszystko. Czy to w ogóle jest tego wina.... tak bym poszukał jakiejś używki, żeby sprawdzić... Może jakieś lewe powietrze bierze... Przejrzałem przewody powietrzne, zaizolowałem dodatkowo taśmą elastyczny przewód między przepływką a przepustnicą, żeby mieć pewność.
Komputer zresetowany, błędów brak.
Czy to normane, że w trybie testu po przygazowaniu obroty spadajają poniżej ustawionych (przydławia się) i po chwili wraca do ustawionych?
Forumowicz
 
Od: 13 paź 2007, 10:50
Posty: 55
Skąd: Gdynia
Auto: Mazda 323F BA 1,5 16V(Z5) '96
Elpigaz – 4 generacja

Postprzez rafał88 » 29 gru 2012, 21:10

Kurfa mac normalnie ladu skladu nie dojsc o co kaman z tym tpsem. Zapytam krotko i na temat. Tps ma byc tak ustawiony ze na po minimalnym ruszeniu przepustnica wlacza sie wentylator? czy w druga strone ze trzeba dosc sporo przekrecic zeby sie wlaczyl wnetylator? I niech sie wypowie ktos kto ogarnia temat:)
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 8 mar 2010, 19:20
Posty: 7406 (216/46)
Skąd: RLE 0...0 RLE 4..91
Auto: Mazda BA 323f 97' Z5 PB+LPG
Ford Focus 11' 1.6 tdci Titanium

Postprzez Marek 161BD081 » 30 gru 2012, 00:04

arafal21 napisał(a):..... Zapytam krotko i na temat. Tps ma byc tak ustawiony ze na po minimalnym ruszeniu przepustnica wlacza sie wentylator? czy w druga strone ze trzeba dosc sporo przekrecic zeby sie wlaczyl wnetylator? ...


W trybie diagnostycznym wentylatory załączają się po lekkim uchyleniu przepustnicy.
Wychylenie od 0.5mm wzwyż liczone na śrubie odbojnika przepustnicy powinno spowodować załączenie wentylatora na chłodnicy.
161 BD 081 26.425 & 27.555 MHz USB
Xedos 9 KL '01 & AR 156 1.8TS & Honda Shadow VT1100 C3 Aero ’99
Były: 323F BA Z5
Honda Shadow VT1100C2 Sabre ’03
Honda Shadow VT500C '84
Dział BA/BH
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 28 lut 2009, 23:05
Posty: 5018 (34/87)
Skąd: Chełm
Auto: 323F '95 & Xedos 9 '01

Postprzez rafał88 » 30 gru 2012, 00:40

Aha. a jesli czujnik ustawie ze wentylator sie wlacza zaraz po zlaczeniu pinow w gniezdzie bd zle?
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 8 mar 2010, 19:20
Posty: 7406 (216/46)
Skąd: RLE 0...0 RLE 4..91
Auto: Mazda BA 323f 97' Z5 PB+LPG
Ford Focus 11' 1.6 tdci Titanium

Postprzez Marek 161BD081 » 30 gru 2012, 00:49

arafal21 napisał(a):Aha. a jesli czujnik ustawie ze wentylator sie wlacza zaraz po zlaczeniu pinow w gniezdzie bd zle?

Jest źle – silnik nagrzany i pracuje na biegu jałowym to założenie zworki nie powinno powodować załączenia sie wentylatora. Dopiero lekkie uchylenie przepustnicy powinno wentylatory załączyć.
161 BD 081 26.425 & 27.555 MHz USB
Xedos 9 KL '01 & AR 156 1.8TS & Honda Shadow VT1100 C3 Aero ’99
Były: 323F BA Z5
Honda Shadow VT1100C2 Sabre ’03
Honda Shadow VT500C '84
Dział BA/BH
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 28 lut 2009, 23:05
Posty: 5018 (34/87)
Skąd: Chełm
Auto: 323F '95 & Xedos 9 '01

Postprzez rafał88 » 30 gru 2012, 00:53

yhym:) Spoko:) czyli mozna powiedziec ze mam teraz dobrze:) A i trzeba bylo mi napisac na pw:) dzieki wielkie:)
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 8 mar 2010, 19:20
Posty: 7406 (216/46)
Skąd: RLE 0...0 RLE 4..91
Auto: Mazda BA 323f 97' Z5 PB+LPG
Ford Focus 11' 1.6 tdci Titanium

Postprzez bakulinek » 9 sty 2013, 22:47

Witam kolegów
Przeczytałem dziesiąt postów nie mam odpowiedzi?
Moje objawy:silnik ciepły na wolnych obroty 800 co pewien czas spadają do 500-550.Podczas spadku obrotów słychać z rejonu bezpieczników cykanie,cykanie ustaje obroty w normie i tak cyklicznie co 10-15 sekund.Ponowne odpalenie jest ok.Ponowne odpalenie i falują.Raz tak i raz tak.Proszę o poradę w wyżej opisanej sprawie.
bakulinek
 

Postprzez rafał88 » 10 sty 2013, 06:33

Musisz przpeustince wyczyscic to podstawa. A wez reka rusz pod maska przepustnica delikatnie i tez slychac jakby zalaczanie przekaznika albo cos :) wyjmij przepustnice wyczysc ustaw tps, jesli nie pomoze szukac czegos innego. Bledy sprawdzales??
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 8 mar 2010, 19:20
Posty: 7406 (216/46)
Skąd: RLE 0...0 RLE 4..91
Auto: Mazda BA 323f 97' Z5 PB+LPG
Ford Focus 11' 1.6 tdci Titanium

Postprzez damianmatrix1986 » 15 sty 2013, 14:30

Może być taki http://allegro.pl/miernik-uniwersalny-m ... ?source=oo spr wartości w mazdzie 323 f ba 1,5 16v
Forumowicz
 
Od: 14 maja 2010, 20:12
Posty: 95 (2/0)
Skąd: Markowice ok Środy Wlkp
Auto: Była Mazda 6 2.0 136 km 2004 r Jest BMW e39 523i 170 km

Postprzez jarek1711 » 15 sty 2013, 20:11

Ten miernik wystarczy w zupełności.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 11 maja 2011, 16:46
Posty: 48
Auto: mazda 323f 1.5 BA

Postprzez lukasssss1 » 16 sty 2013, 13:24

Dziś postanowiłem poszukać przyczyny tego, że mi obroty nie z tego ni owego zaczęły falować, po wrzuceniu na luz spadały do 500 i się podnosiły do 750 i tak sobie albo falowały albo stały w miejscu.
Mazda jest tak kapryśna, że jak idę już coś naprawiać to sama się naprawia i wszystko jest wtedy dobrze tak jak dziś obroty przestały falować <rotfl>

Sprawdziłem błędy (tylko EGR bo mam zaślepiony), wyczyściłem przepustnicę choć i tak była czysta, sprawdziłem ustawienie TPS i chyba muszę go na pewno ustawić. Niestety znalazłem jedynie blaszkę 0,6 i przy jej włożeniu wentylator się nie uruchamia, na "oko" uruchamia się dopiero około 0,8 – 1,0 czyli za dużo ?? Muszę dorwać szczelinomierz i ustawie na 0,5. Może stąd są czasami te falowani, a bardziej że potrafi poszarpać na 2 biegu przy hamowaniu silnikiem ?
Wyregulowałem natomiast obroty na bypass oczywiście w trybie testu, jak włożyłem zworkę to obroty schodziły na 500 lub nawet poniżej silnik prawie gasł a jak wyjmowałem to wracały na 750 to znaczy że ecu sam nadrabiał obroty dlaczego była taka duża różnica ??? Śrubę musiałem odkręcić około całego obrotu i teraz mam 780-800 w trybie testu i tyle samo jak wyjmę zworkę nie czuć nawet takiego przejścia że wychodzę z trybu testu.

Profilaktycznie wymienię jeszcze świece na denso TT podobno dobre i lepsze do LPG, obecnie mam zwykłe denso ale po około 10k już chyba przestają domagać ;)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 lis 2008, 20:55
Posty: 419 (0/1)
Skąd: Białystok/Mońki
Auto: Mazda 6 2.0d 2007r. GG Hatchback

PostTen post został usunięty przez Grzechu_rwk 16 sty 2013, 13:53.

Postprzez leonbubu » 16 sty 2013, 18:13

spokojnie wystarczy nawet taki z castoramy za 15 zł po za tym i tak Ci się przyda choćby po to żeby sprawdzić ładowanie aku...
Forumowicz
 
Od: 7 mar 2012, 21:04
Posty: 46
Skąd: Ostrowiec Świętokrzyski
Auto: obecnie brak

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323