Diagnostyka silnika Mazda użyciu programu FORScan i ELM327
Ftdi to sterownik do konwertera. Inaczej to ujme. Elm nie potrzebuje sterownika tylko konwerter na ktorym jest zbudowany a ze wystepuja na 2 wersjach konwerterow albo FT232 (FTDI) albo PL2303 Prolific. Moj przyjmuje tylko stery od Prolific a cascade obsluguje tylko FTDI, a przynajmniej ja mam taka wersje cascady ale zy tego co doczytalem sie u naszych wschodznich sasiadow to dziala tylko na konwerterze FTDi.
A dla wyjaśnienia FT232 to konwerter USB <–>UART bardzo popularny uklad choc osobiscie jeszcze nie mialem okazji z niego korzystac a FTDI to sterownik tego konwertera jako wirtualnego portu com dla usb
A dla wyjaśnienia FT232 to konwerter USB <–>UART bardzo popularny uklad choc osobiscie jeszcze nie mialem okazji z niego korzystac a FTDI to sterownik tego konwertera jako wirtualnego portu com dla usb
- Od: 15 kwi 2012, 20:30
- Posty: 102
- Skąd: Ziemia Wieluńska
- Auto: mazda 323f ba 2.0 V6
mazda premacy cp 1.8
Maslo maslane. Ft232 to uklad firmy Ftdi ktory robi rs232 w standardzie ttl lub lvttl z USB. Ani tam ani w elmie nie ma zadnej transmisji rownoleglej. Elm potrzebuje sterowania komend z portu szeregowego i tylko dlatego siedzi tam ftdi lub inny uklad tego typu. W takim sam sposob z reszta dzialaja elmy pod bluetooth (zamiast ftdi jest hc05 lub klon). Cascade nie interesuje jaki jest konwerter tylko numer portu com i parametry transmisji. Sterownik jak to sterownik jest potrzebny do komunikacji z urzedzeniem przez usb w trybie vcp lub d2xx direct niskopoziomowo.
Polecam chociazby pdf producenta http://elmelectronics.com/DSheets/ELM327DS.pdf
Dopisano 23 kwi 2014, 11:56:
To emulator realnego urzadzenia diagnostycznego.
To jest racja, tym bardziej nie rozumiem co ma producent konwertera do cascade bo uruchamialem go i na ftdi i na prolificu.
Polecam chociazby pdf producenta http://elmelectronics.com/DSheets/ELM327DS.pdf
Dopisano 23 kwi 2014, 11:56:
sr50ce napisał(a):Może coś z moja wersja cascady bo to jest jakiś emulator programu..czy coś w tym stylu
To emulator realnego urzadzenia diagnostycznego.
Garbage1989 napisał(a):wiec jakie to ma przełożenie na program do diagnostyki skoro interface wykrywany jest bez względu na sterowniki jako urządzenie na porcie COM a jest to już urządzenie w systemie wiec programy mają taki sam dostęp do tych urządzeń
To jest racja, tym bardziej nie rozumiem co ma producent konwertera do cascade bo uruchamialem go i na ftdi i na prolificu.
-
Przemek323c
Gdzie masło maślane? Oprócz tego ze jest tam transmisja rownolega to innego masła nie widze, a tymbardziej że ja tego nie napisalem.
W folderze cascade jest biblioteka do ftdi. Nie wiem czemu i po co bo ja nie pisalem tego programu ale u mnie nie dziala. Sprawdzane na 2 komputerach. Sam elm dziala z innymi programami i komunikuje sie z autami. W programie nie widze zebym mogl wskazac na port com. Pobiore inna wersje i jeszcze potestuje.
W folderze cascade jest biblioteka do ftdi. Nie wiem czemu i po co bo ja nie pisalem tego programu ale u mnie nie dziala. Sprawdzane na 2 komputerach. Sam elm dziala z innymi programami i komunikuje sie z autami. W programie nie widze zebym mogl wskazac na port com. Pobiore inna wersje i jeszcze potestuje.
- Od: 15 kwi 2012, 20:30
- Posty: 102
- Skąd: Ziemia Wieluńska
- Auto: mazda 323f ba 2.0 V6
mazda premacy cp 1.8
Mój błąd faktycznie FTDI to konwerter z transmisji RS do standardu USB bo ELM jako ze wysyła dane po RSie pracuje na 12v z samochodu a konwerter do USB jest potrzebny do zmiany standardu i napięcia na 5v dla USB. Sterowniki odpowiadają tylko za wirtualizacje urządzenia z USB na port COM żeby można było ustawić właściwe dla tego urządzenia parametry transmisji.
Biblioteka FTDI powinna być kompatybilna nie tylko z urządzeniami tej firmy bo akurat takie konwertery niewiele się różnią od siebie gdyż nie są specjalnie skomplikowanym układami scalonymi
Biblioteka FTDI powinna być kompatybilna nie tylko z urządzeniami tej firmy bo akurat takie konwertery niewiele się różnią od siebie gdyż nie są specjalnie skomplikowanym układami scalonymi
- Od: 22 maja 2010, 12:43
- Posty: 1021 (0/14)
- Skąd: Bochnia / Kraków
- Auto: 323F BA / Z5 '97 + BRC SeQuent MY10 & Triumph Speed Triple 955i SE
Do wczoraj myślałem, że firma konwertera który siedzi w środku nie ma znaczenia i dobrze wiem, że wirtualny port to wirtualny port i nie ma znaczenia jakiej firmy, ale cascade u mnie nie działa nie nawiązuje połączenia z elm, a do tego w folderze cascade mam dynamiczne biblioteki dla FTD2xx i ktoś je tam po coś umieścił, ale nie wiem nie znam się nie jestem programistą komputerowym. Ale jeżeli jest potwierdzenie kolegi Przemek323c że działa też na Prolificu to musi działać.
- Od: 15 kwi 2012, 20:30
- Posty: 102
- Skąd: Ziemia Wieluńska
- Auto: mazda 323f ba 2.0 V6
mazda premacy cp 1.8
Garbage1989 napisał(a): ELM jako ze wysyła dane po RSie pracuje na 12v z samochodu a konwerter do USB jest potrzebny do zmiany standardu i napięcia na 5v dla USB.
Wiem ze wyglada to jakbym sie czepial, ale zajrzales chociaz w datasheeta kosci elm327 ? Jak byk stoi tam Supply voltage typ. 5V max. 5,5V. W zadnym polu nie ma tez 12v. Elm wysyla dane po RSie 5v i tyle, w starych elmach na port com byl uklad max232 i tez wszystko smigalo.
sr50ce napisał(a):Ale jeżeli jest potwierdzenie kolegi Przemek323c że działa też na Prolificu to musi działać.
Wymagalo to troche kombinacji ale dorwalem kompatybilna biblioteke dla prolifica autorstwa mojego znajomego i ruszylo. Mimo tego duzo latwiej ogarnac to "od kopa" na ftdi.
-
Przemek323c
Kolego Przemek323c pobrałem kolejna cascade od naszych sąsiadów i nadal to samo i przekonuję się coraz bardziej że się nie mylę... Mówisz że działa na prolific, ale nie wspomniałeś że nie tak od razu zadziałało i wymagało pewnych zmian... Jeśli masz sposób na to żeby zadziałało innym to czemu tym się nie pochwalisz? Jeśli ktoś włożył w to ciężka prace i nie wypada żeby tak rozdawać to ja jestem w stanie zapłacić jeśli to faktycznie działa.
- Od: 15 kwi 2012, 20:30
- Posty: 102
- Skąd: Ziemia Wieluńska
- Auto: mazda 323f ba 2.0 V6
mazda premacy cp 1.8
sr50ce napisał(a):Jeśli masz sposób na to żeby zadziałało innym to czemu tym się nie pochwalisz?
Bo 99% uzytkownikow jest takich wlasnie w trybie "daj, pokaz, wytlumacz i doradz", najlepiej za friko i jeszcze flaszke postaw.
Ja sie nie bede chwalil bo nie ja to napisalem i nie ja czerpie z tego zysk. Nie ma co wszystkiego wrzucac kazdemu na gotowo, niestety trzeba sie z tym pogodzic. Co do ceny to uwierz ze taniej wyniesie cie wykombinowac uklad na ft232.
-
Przemek323c
Dobrze że jestem w tym 1% i ja cię rozumiem bo też tak uważam i domyślam się taniej będzie jak poszukam bądź zrobię to na ft232. Nie spodobał mi się jedynie Twoja reakcja na moje stwierdzenie że ELM na konwerterze prolific nie zadziała bo prawda taka, że bez przeróbek nie zadziała o których wspomniałeś dopiero teraz i dopiero też teraz zauważyłem czym się zajmujesz i to też sprawę wyjaśnia.
- Od: 15 kwi 2012, 20:30
- Posty: 102
- Skąd: Ziemia Wieluńska
- Auto: mazda 323f ba 2.0 V6
mazda premacy cp 1.8
No offence, Mozliwe ze da sie jakos inaczej zmusic do wspolpracy. Prolific jest zamienny pin w pin z ftdi wiec mozna nawet swojego elma szybko przerobic kupujac i lutujac sama kosc. Wiem ze czasem moje wypowiedzi moga wydawac sie upierdliwe ale staram sie prostowac bledy (tak jak np z transmisja rownolegla czy zasilaniem 12v) i niedopowiedzenia bo potem przyjdzie kto inny, przeczyta i bedzie glosil herezje.
-
Przemek323c
też nie chce mieszać ale tak mi sie coś kręciło po głowie że dioda do odczytu u mnie w mażdzie miała rezystor pod 12v i wychodzi że stan wysoki dla ISO9141-2 i ISO14230 KWP2000 to 12V przynajmniej tak pisza na tej stronie http://www.onboarddiagnostics.com/page03.htm zasilanie samego układu to 5V po stabilizatorze LM7805. A mój pierwszy zonk był przez to ze FT232 to konwerter USB – UART a to co pisza w wikipedii WIKI UART ma wewnętrzny transmiter równoległo-szeregowy. Największy błąd to ogarnianie tego wszystkiego na telefonie w przerwie śniadaniowej
- Od: 22 maja 2010, 12:43
- Posty: 1021 (0/14)
- Skąd: Bochnia / Kraków
- Auto: 323F BA / Z5 '97 + BRC SeQuent MY10 & Triumph Speed Triple 955i SE
A więc tak..
CASCADE potrzebuję konwertera opartego o układ FT232, ale jak kolega Przemek323c napisał istnieje sposób na połączenie się z konwerterem opartym na PL2303. Tak czy inaczej po dorwaniu kabelka kkl USB właśnie na FT232 bez problemu CASCADE go wykryło i ma to ścisły związek ze sterownikiem FTDI.
Zła wiadomość natomiast taka, że brak komunikacji z autem, a przynajmniej moim czyli 323f ba 95r KF.
CASCADE potrzebuję konwertera opartego o układ FT232, ale jak kolega Przemek323c napisał istnieje sposób na połączenie się z konwerterem opartym na PL2303. Tak czy inaczej po dorwaniu kabelka kkl USB właśnie na FT232 bez problemu CASCADE go wykryło i ma to ścisły związek ze sterownikiem FTDI.
Zła wiadomość natomiast taka, że brak komunikacji z autem, a przynajmniej moim czyli 323f ba 95r KF.
- Od: 15 kwi 2012, 20:30
- Posty: 102
- Skąd: Ziemia Wieluńska
- Auto: mazda 323f ba 2.0 V6
mazda premacy cp 1.8
Witam. Mam mazde 1.5 Ba z 98r, i kostkę do komputera taką jak w 1 poście:
I tutaj pytanie, jaki kupić interfejs, OBDI I czy OBDI II?? Nigdzie nic nie widzę, kostkę mam pod maską.
A w dodatku, czy dobrze zrozumiałem, podpinam 4 kabelki z interfejsu do 4pinów w kostce, łącze z PC, otwieram program i sprawdzam to co chcę i gotowe?? Nie spale nic, gdy podepnę coś gdzieś indziej??
Pozdrawiam i dziękuje za odp.
I tutaj pytanie, jaki kupić interfejs, OBDI I czy OBDI II?? Nigdzie nic nie widzę, kostkę mam pod maską.
A w dodatku, czy dobrze zrozumiałem, podpinam 4 kabelki z interfejsu do 4pinów w kostce, łącze z PC, otwieram program i sprawdzam to co chcę i gotowe?? Nie spale nic, gdy podepnę coś gdzieś indziej??
Pozdrawiam i dziękuje za odp.
Kup ELM 327 OBD2 – taki jak np do Mazdy 6.
Moja dziewczyna ma taką samą Mazdę, z dokładnie tego samego roku, i właśnie dzisiaj podłaczałem się do niej swoim ELMem na BT, którego kupiłem do diagnostyki Mazdy 6. Działa bez problemów, z tą różnicą, że do Mazdy 6 używałem programu ScanMaster, a do 323 musiałem użyć FORscan, bo ScanMaster nie chciał współpracować.
Co do kabelków, z tego co wiem wystarczą 3, bo te 2 dłuższe piny w ELM'ie są połączone w środku interfejsu, więc wystarczy kabelek podpiąć do jednego z nich.
Co do łączenia, najpierw jeszcze trzeba kluczyk w stacyjce przekręcić, bo inaczej nie połaczysz się z interfejsem.
Moja dziewczyna ma taką samą Mazdę, z dokładnie tego samego roku, i właśnie dzisiaj podłaczałem się do niej swoim ELMem na BT, którego kupiłem do diagnostyki Mazdy 6. Działa bez problemów, z tą różnicą, że do Mazdy 6 używałem programu ScanMaster, a do 323 musiałem użyć FORscan, bo ScanMaster nie chciał współpracować.
Co do kabelków, z tego co wiem wystarczą 3, bo te 2 dłuższe piny w ELM'ie są połączone w środku interfejsu, więc wystarczy kabelek podpiąć do jednego z nich.
Co do łączenia, najpierw jeszcze trzeba kluczyk w stacyjce przekręcić, bo inaczej nie połaczysz się z interfejsem.
- Od: 8 lut 2013, 13:26
- Posty: 21
- Skąd: Wrocław
- Auto: Mazda6 GG LF 2006 2.0 147KM LPG
Od dłuższego czasy używam programu CASCADE w swojej BJ-ce i moje spostrzeżenia są następujące.Program w oryginalnej wersji współpracuje tylko z interfejsami opartymi o układ FTDI , natomiast nie wsopółpracuje z przejściówkami USB firmy Prolific, interfejsami ELM oraz interfejsami USB opartymi o układ CH340 ( chinski klon układu FT23x). Wynika to z faktu iż program odnosi się bezposrednio do biblioteki układu FT.Poza tym jeżeli występują problemy z brakiem komunikacji lub komunikacja jest przerywana, to proponuję we właściwościach portu COM zmienić "Czas opóźnienia" z wartości domyślnej 16 na 1.
323 BJ 1.6 ZM
- Od: 27 wrz 2010, 17:58
- Posty: 180 (17/2)
- Auto: Mazda 3 BK
Wpisz nazwe auta. Potem program nie bedzie musial szukac protokolow.
Sent from my HTC One using Tapatalk
Sent from my HTC One using Tapatalk
- Od: 7 kwi 2014, 13:44
- Posty: 3181 (148/189)
- Auto: Jest: Grey Fūjin '03
Było: Mazda6 Tamura '07
ale tu ma tylko możliwośc wpisania profilu dla przyszłych odczytów a protokół sam rozpoznał bo przecież pisze "Unknow ISO vehicle". Odczytywałem kilka samochodów i zdarzało się że ponowne podłączenie wtyczki do gniazda diagnostycznego lub poprawienie przejściówki naprawiały ten błąd bo skoro się łączy to ma tylko problem z odczytem danych identyfikacyjnych pojazdu zapisanych w ECU poza tym Chińczycy bezczelnie podrabiają całe klucze nazwane "ELM327" ale szczytem jest wypuszczanie produktów które są niezgodne numeracyjnie z oryginałem Wersje ELMa wiadomo że wszystkie ELMy które do nas trafiają to klony bo sam procek kosztuje u producenta ~21$ a w przeliczeniu całe urządzenie kosztuje mniej
- Od: 22 maja 2010, 12:43
- Posty: 1021 (0/14)
- Skąd: Bochnia / Kraków
- Auto: 323F BA / Z5 '97 + BRC SeQuent MY10 & Triumph Speed Triple 955i SE
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości