Wymiana klocków hamulcowych

Skrzynia biegów, sprzęgło, osie, zawieszenie, koła, układ kierowniczy i hamulcowy.

Postprzez swierczu » 7 kwi 2007, 20:55

Witam,

dzisiaj zabrałem się za wymianę klocków hamulcowych. Wszystko poszło gładko do momentu, kiedy miałem wyciągnąć dwa trzpienie mocujące klocki. Dla jasności załączam rysunek, na którym trzpienie oznaczone są numerem 3:

Obrazek

Wyjąłem wcześniej zawleczki (1 i 2 na rysunku), cofnąłem tłok i użyłem WD-40, aby przesmarować zapieczone trzpienie. Niestety WD-40 nie dał rady i nie mam pojęcia jak wyjąć te trzpienie nie uszkadzając ich. Macie jakiś patent na to? Na pewno macie i się pochwalcie :D

Korzystając z okazji wesołych Świąt i mokrego Śmingusa Dyngusa :)
Pozdrawiam,
swierczu
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 lut 2007, 13:05
Posty: 87
Skąd: Łódź
Auto: Mazda 3 2.3, MX-3 1.6

Postprzez TALREP » 7 kwi 2007, 22:07

hehe, ja tez dzisiaj klocki robilem :) sprobuj wybic je od drugiej strony (od wewnatrz auta) np jakims gwozdziem czy innym pretem. mozesz do tej operacji skrecic kola, moze bedzie wygodniej :)

inny sposob to zdjac caly zacisk, wtedy klocki beda luzno wisialy i wszystko powinno wyskoczyc bez klopotu. zacisk sciagasz odkrecajac te dwie srobki z tylu ktore przechodza przez prowadnice (klucz 14 jesli dobrze pamietam :) )

powodzenia, milej pracy i rowniez wesolych swiat :)
ObrazekObrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 lis 2005, 16:30
Posty: 581
Skąd: Łomianki
Auto: była mazda 323f BG 1.6 1991r
jest toyota avensis T25 2.0 2003r

Postprzez Mak » 8 kwi 2007, 01:05

Takie trzpienie można kupić w komplecie razem z zawleczkami i sprężynkami za 15zł, więc jak są już zapieczone/skorodowane, to wypadałoby je wymienić... A jak je wyjąć? Myślę że cienki przebijak + młotek powinny dać radę :]

I jeszcze bardzo ważna sprawa, skoro dłubiesz przy klockach – sprawdź czy zacisk "chodzi/pływa" bez problemu na prowadnicach. Jeśli nie, to zgodnie z namową przedmówcy, odkręć 2 śruby (14) trzymające zacisk, rozbierz prowadnice (uwaga na gumki – zdejmij delikatnie) i je dokładnie wyczyść/przesmaruj (najlepiej smarem miedziowym odpornym na wys.temp.).

Poza tym oczywiście sprawdź czy nie stoi tłoczek i skontroluj jego gumki.

W hamulce opłaca się włożyć trochę więcej serca/czasu/pieniędzy :)
Forumowicz
 
Od: 6 maja 2006, 02:05
Posty: 68 (0/1)
Skąd: Warszawa
Auto: Opel Corsa C

Postprzez TALREP » 8 kwi 2007, 10:30

jesli prowadnice sa zapieczone to gumki tez wypada wymienic. z reszta gumki z dolnej prowadnicy raczej nie uda sie "uratowac" jesli prowadnica sie nie rusza :) nie polecam urzywania smaru bo smar niszczy gume. lepiej kupic specjalna paste do tloczkow lub wazeline :)

to ze trzpienie nie chca wyjsc to raczej nie wina korozji tylko wlasnie zapieczonych prowadnic ;) nawet jak juz uda ci sie wybic trzpienie to pewnie nie bedziesz mogl wyciagnac klockow wiec i tak skonczy sie na sciaganiu zacisku :)
ObrazekObrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 lis 2005, 16:30
Posty: 581
Skąd: Łomianki
Auto: była mazda 323f BG 1.6 1991r
jest toyota avensis T25 2.0 2003r

Postprzez Mav » 8 kwi 2007, 19:08

Geenralnie tak jak mowili przedmowcy skrec kola tak zeby obrabiane kolo bylo skierowane na zewnatrz a pozniej wybij te trzepienie mlotkiem i jakas sruba/ gwozdziem. Jak juz robisz hamulce to wykrec najlepiej caly zacisk rozbierz go na elementy pierwsze i : przesmaruj prowadnice zacisku, wyczysc gumki na prowadnicach, wyczysc wnetrze tej dziury w ktorej przechodza prowadnice przez zacisk (wiertarka + spore wiertlo). Co do samych trzpieni to wystarczy je przetrzec papierem sciernym a otwory przez ktore przechodza przeszlifowac wiertarka. W koncu co sie moze zepsuc w kawalku metalu. Mozesz sie tez pokusic o calkowite rozbrojenie zacisku czyli wyjecie tloczka ale wiaze sie to ze spora iloscia roboty a pozniej musisz jeszcze odpowietrzyc uklad i zalac nowy plyn (ze o posiadaniu specjalnego smaru do tloczkow nie wspomne).Oczywiscie zgodnie z zaleceniami przedmowcow obowiazkowa jest kontrola stanu gumek na zaciskach.
Forumowicz
 
Od: 9 lis 2004, 22:14
Posty: 234
Skąd: Warszawa
Auto: Ford Escort USA 1.8 16V DOHC

Postprzez Xus » 10 kwi 2007, 14:37

Mak napisał(a):Takie trzpienie można kupić w komplecie razem z zawleczkami i sprężynkami za 15zł



jak byl tak mily i moze dal jakis namiar na sklep ktory to ma bym bardzo wdzieczny bo szukalem ostatnio do swojego mx-3 i nie znalazlem
na 1/4 mili scigaja sie szybkie samochody.....na zakretach szybcy kierowcy...
moje zabawki
Honda <---kilikac i glosowac
Mazda <---kilikac i glosowac

Obrazek
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 4 sty 2006, 10:43
Posty: 218
Skąd: Zielona Góra/Coventry
Auto: MX-3 1,6 16v DOHC

Postprzez qwasol » 10 kwi 2007, 17:58

nawet sie nie baw w wybijanie tych trzpieni (zachowaj siły na wybijanie prowadnic:) tylko odrazu demontuj cały zacisk i jak koledzy pisza zaopatrz sie w jakis specjalny smar do prowadnic i drobny papier scierny
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 mar 2006, 18:37
Posty: 53
Skąd: Wrocek
Auto: Mazda mx5 1.6 2000

Postprzez Xus » 11 kwi 2007, 12:28

z hamulcami mialem podobna sytuacje ze mi nie chodzily na prowadnicach i wyciagniecie ich nie bylo proste.
do wyciaganie uzylem prasy, ale sie udalo jak pisza koledzy dobry smar. uzywalem ATE miedziowy zestaw gumek i drobny papier i jak narazie chodz ok
na 1/4 mili scigaja sie szybkie samochody.....na zakretach szybcy kierowcy...
moje zabawki
Honda <---kilikac i glosowac
Mazda <---kilikac i glosowac

Obrazek
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 4 sty 2006, 10:43
Posty: 218
Skąd: Zielona Góra/Coventry
Auto: MX-3 1,6 16v DOHC

Postprzez Mak » 12 kwi 2007, 00:58

Xus napisał(a):jak byl tak mily i moze dal jakis namiar na sklep ktory to ma bym bardzo wdzieczny bo szukalem ostatnio do swojego mx-3 i nie znalazlem


Hmm... Myślałem że zaciski w mx-3 i BG są identyczne. (zasugerowałem się rysunkiem z tego wątku, poza tym wydaje mi się że wyczytałem taką informację na forum). Jeśli jest inaczej – przepraszam za zamieszanie.

Jeśli chodzi o Warszawę, to do swojej BG taki "zestaw" kupowałem w sklepie sieci InterTeam (wszelakie części do różnych marek aut), są dostępne również w sklepach Carix (mała sieć sklepów z klockami, tarczami i ogólnie duperelami do układów hamulcowych).
Forumowicz
 
Od: 6 maja 2006, 02:05
Posty: 68 (0/1)
Skąd: Warszawa
Auto: Opel Corsa C

Postprzez swierczu » 12 kwi 2007, 17:30

Witam,

wczoraj uporałem się z wymianą klocków. Opiszę krótko co i jak:

Trzpienie wyjąłem wybijając je przy skręconych kołach. Podczas wybijania psikałem na nie WD-40 i co jakiś czas wbijałem z powrotem dzięki czemu WD-40 wnikał do otworów w zacisku. Poszło gładko. Okazało się jednak (jak słusznie zauważyli przedmówcy), że prawdziwy problem rozpocznie się z prowadnicami zacisku, które okazały się zapieczone na amen. Co ciekawe w obydwóch przednich kołach zapieczone były jedynie dolne prowadnice zacisków. Górne chodziły pięknie. Zdrowo się namęczyłem z wybiciem tych prowadnic. W jednym zacisku pomogło dopiero pocięcie gumki i razem z nią wypchnięcie prowadnicy. Po rozłożeniu zacisków całość ładnie oczyściłem i przystąpiłem do montażu. Wcześniej zaopatrzyłem się w zamienniki gumek. Kupiłem gumki z JC, które niestety okazały się strasznym badziewiem. Ponieważ zależało mi na czasie (wczoraj zaraz po montażu czekała mnie trasa do Hamburga) to zmontowałem wszystko używając tych gumek. Całość działa ładnie i bezproblemowo dojechałem do Hamburga (800 km). Czeka mnie jeszcze wymiana klocków w tylnych kołach. Postanowiłem sobie, że podczas wymiany oczyszczę i zregeneruję ponownie wszystkie zaciski (przód i tył) włącznie z tłoczkami. Gdzie mogę kupić (jakie symbole jeśli znacie) komplet gumek na przód i tył ale dobrej jakości? Te z JC były grube, słabo dopasowane, sztywne i ogólnie ich nie polecam.
Pozdrawiam,
swierczu
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 lut 2007, 13:05
Posty: 87
Skąd: Łódź
Auto: Mazda 3 2.3, MX-3 1.6

Postprzez Mav » 15 kwi 2007, 16:52

Generalnie rzecz biorac w kwestii gumek do zaciskow to w Mazdzie zawsze byl problem. Jedyne ktore sie do czegokolwiek nadaja sa to oryginaly. W przeciwnym wypadku dosc czesto bedziesz przechodzil przez problem pekajacej gumy na prowadnicach a w efekcie zapieczenia ich, ze o dopasowaniu zamiennikow nie wspomne. Co do [jakich?] zaciskow to czeka Cie droga przez meke. Jak cos to uprzedzam od razu (pomimo iz tloczek jest taki niewygledny ) ze tylne hamulce sie wkreca i jednoczesnie wciska. Pamietaj o wydrylowaniu wiertarka dziur w ktore wchodza prowadnice w zacisku. W ten sposob usuniesz brud/rdze i inne syfy. Dzieki temu przeswit bedzie zblizony do zalozonego przez fabryke i prowadnice beda latwiej chodzily (dotyczy przednich i [jakich?] zaciskow).
Forumowicz
 
Od: 9 lis 2004, 22:14
Posty: 234
Skąd: Warszawa
Auto: Ford Escort USA 1.8 16V DOHC

Postprzez LUP » 15 kwi 2007, 17:10

Gumki (reparaturka zacisków hamulca) FRENKIT (JC CB 3005).
Pasuja do BA 1.5 i BG 1.3. (prowadnice) i są bardzo fajniutkie.
Prowadnice mozna zamówic u ślusarza za 20 zl komplet (2xdługa i 2x krótka, hehe) zamiast 200 zl ori (hehehe).
Trzpienie i druty np. od Lucasa (PFK 286) lub ATE. – ok.20 zł
Do tego jakas fajna pasta do prowadnic np.ATE PLASTILUBE 75 ml.(niebieska) – ok. 20 zł

LUP
323/BG/hb/1.3i/16V/91r oraz 323C/BA/1.5i/16V/94r /Samochody są jak ludzie – niezależnie od marki, dobre i złe a problem polega na tym żeby się w porę zorientować kto jaki jest...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 paź 2004, 11:50
Posty: 140
Skąd: Kraków
Auto: 323

Postprzez jaskier82 » 19 kwi 2007, 08:01

Czy mógł bym prosić o szczególowy opi smontażu klocków chamulcowych do MAZDY 323 1,6 16V bo jak byłem u mechanika to zgubił jakąś sprężeynkę i podczas jazdy pukają kupiłem sobie zestwa montażowy i niewiem gdzi ewsadzić jeden drucik. A może opis do tego schematu co jest ?? Z GÓRY DZIĘKUJĘ!!
I prosze o pomoc bo si echyba <killer> <killer>
Początkujący
 
Od: 19 kwi 2007, 07:57
Posty: 4

Postprzez Mav » 20 kwi 2007, 21:47

Tak sie akurat sklada ze Frenkit jest wlasnie taki sobie. i szkoda na niego szmal wydawac i babrac sie w hamulcach jak potem i tak trzeba jeszcze raz. A prowadnice to poki jej nie ukrecisz to co sie moze z nia stac? Jak masz wzery to wypoleruj ladnie i powinno byc ok. Trzpien to chyba mozna tylko zgubic albo przeciac bo ja sobie nie wyobrazam innego uszkodzenia ktore uniemozliwialoby jego ponowne uzycie.

jaskier82 jesli chodzi co o sprezynke rozpychajaca klocki to kazdy klocek ma na gorze takie oczko a sprezynka ma ksztalt litery M i wsadzasz dwie "nozki" M w te dziurki w klockach i po sprawie.
Forumowicz
 
Od: 9 lis 2004, 22:14
Posty: 234
Skąd: Warszawa
Auto: Ford Escort USA 1.8 16V DOHC

Postprzez Xus » 21 kwi 2007, 11:12

jaskier82 napisał(a):Czy mógł bym prosić o szczególowy opi smontażu klocków chamulcowych do MAZDY 323 1,6 16V bo jak byłem u mechanika to zgubił jakąś sprężeynkę i podczas jazdy pukają kupiłem sobie zestwa montażowy i niewiem gdzi ewsadzić jeden drucik. A może opis do tego schematu co jest ?? Z GÓRY DZIĘKUJĘ!!
I prosze o pomoc bo si echyba <killer> <killer>


a gdzie kupiles ten zestraw?? moze gdzie on line?? bo tez potrzebuje i nie moge go nigdzie dostac w siebie w miescie
na 1/4 mili scigaja sie szybkie samochody.....na zakretach szybcy kierowcy...
moje zabawki
Honda <---kilikac i glosowac
Mazda <---kilikac i glosowac

Obrazek
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 4 sty 2006, 10:43
Posty: 218
Skąd: Zielona Góra/Coventry
Auto: MX-3 1,6 16v DOHC

Postprzez qwasol » 22 kwi 2007, 10:23

jeżeli chodiz Ci o komplet sprężynek do klocków to można kupić bez problemu w intercars i jc chyba (4xsprężynak 4x trzpień) ja kupiłem w zeszłym tygodniu wszystko pasuje bez problemu. koszt
~20zl do BG
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 mar 2006, 18:37
Posty: 53
Skąd: Wrocek
Auto: Mazda mx5 1.6 2000

Postprzez jaskier82 » 24 kwi 2007, 09:55

Xus

Chyba dałem około 15 – 20 zł. Wuja mój ma sklep z częsciami i mi sprowadza. skontaktuj si ena e-mail jaskier@uiw.pl to si edogadamy i CI wyślę.
Początkujący
 
Od: 19 kwi 2007, 07:57
Posty: 4

Postprzez jaskier82 » 24 kwi 2007, 10:00

Skontaktuj sie zemną pod e-mail jaskier@uiw.pl Mój wuja ma sklep z czesciami i mi skołował. Jak chcesz to CI wyśle ..
Początkujący
 
Od: 19 kwi 2007, 07:57
Posty: 4

Postprzez Xus » 24 kwi 2007, 12:00

dzieki bardzo ale nie mialem neta i nie widzialem ze mi napisalas i zamowilem w inter carsie.

ale dziekuje bardzo za pomoc i sorry za zamieszanie
na 1/4 mili scigaja sie szybkie samochody.....na zakretach szybcy kierowcy...
moje zabawki
Honda <---kilikac i glosowac
Mazda <---kilikac i glosowac

Obrazek
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 4 sty 2006, 10:43
Posty: 218
Skąd: Zielona Góra/Coventry
Auto: MX-3 1,6 16v DOHC

Postprzez mlody1921 » 1 maja 2007, 15:44

mam pytanie bo w tylnym kole łapie mi tylko poł klocka zauważyłem ze jak złapie ręką za zacisk to sie rusza , wydaje mi sie sie jak są prowadnice to jest luz czy to to ma wpływ na to ze rusza sie i przy hamowaniu tył ma bicia ??

zacisk do wymiany ??

jesli tak to używka czy 323f ma takie same
Sprzedam Amory do Mx-3 przód tył mocowania amortyzatorów
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 mar 2005, 01:26
Posty: 2389 (0/2)
Skąd: Sandomierz
Auto: Mazda Mx-3 KL-DE ....Turbo :D

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

Moderator

Moderatorzy 3 / 323