Wymiana poduszek silnika w 323F DiTD
Napisane: 16 mar 2008, 00:25
FOTORELACJA WYMIANY PODUSZEK SILNIKA MAZDY 323F DITD MODEL BJ
Tak więc po długich rozmyślaniach, kalkulacjach, przesunięciach w budżecie przyszedł czas na wymianę poduszek silnika w 323f BJ 2.0 DiTD z roku 1999.
Najważniejsze rzeczy potrzebne to wymiany:
1) Mazda 323 z silnikiem diesla DiTD i kiepskimi poduszkami;
2) co najmniej jeden zapaleniec – w tym wypadku było dwóch (Marek Cygan – jedyny słuszny fachowiec w tej kwestii & Smagur – koleś zmęczony drżeniem Mazdy jakby było jej wiecznie zimno);
3) poduszki silnika, polecamy nowe, w naszym wypadku te z firmy TedGum;
4) klucze 14 i 17 (najlepiej fajkowe) i inne, różne przedłużki i rezerwowe rozmiary, oraz obowiązkowo klucz uniwersalny ok. 1,5 kg (czyt. Młotek) i coś w rodzaju WD40, lewarek najlepiej dwa, siła .
na poniższym zdjęciu widzimy poduszki do autka:
Od lewej: poduszka skrzyni biegów: nr kat.– 00395841
poduszka przy rozrządzie: nr kat.– 00396940
poduszka ściany grodziowej: nr kat.– 00395840
Tu ważne jest aby zwrócić uwagę na położenie. Tak jak na zdjęciu powinny być poduszki montowane. Wyraźnie widać, że osie otworów montażowych są wyżej od osi całej poduszki
ZACZYNAMY WIĘC OD PODUSZKI PRZY ROZRZĄDZIE:
Należy odkręcić trzy śruby mocujące gniazdo poduszki do ramy a następnie unieść silnik lewarkiem lub czymś innym tak aby był delikatny prześwit między ramą a gniazdem. Następnym krokiem jest odkręcenie śrub mocujących uchwyt poduszki do silnika. Po wyciągnięciu poduszki należy przeciąć ją brzeszczotem uważając aby nie uszkodzić gniazda, a następnie wybić wkład. Ze środka usunąć środek który zamontujemy w nowej poduszce. Nie ma się co przerażać, że pojawi się olej bo stare poduszki są olejowe a nowe nie (stety lub niestety tego nie wiemy ). Nowy wkład przed nabiciem dobrze jest przesmarować żeby łatwiej go osadzić w gnieździe i ewentualnie. Uwaga pamiętać trzeba by oś otworu w poduszcze była po zamontowaniu wyżej od osi gniazda. Teraz pozostaje tyko umieścić nowy wkład w gnieździe używając klucza uniwersalnego 1,5 kg no chyba że ktoś ma dostęp do prasy to byłoby idealnie.
NASTĘPNY KROK TO WYMIANA PODUSZKI SKRZYNI BIEGÓW
Przed wymianą poduszki należy wyjąć akumulator odkręcić podstawkę pod akumulator zdjąć zabezpieczenie
przewodu od pompy sprzęgła oraz zdjąć odbudowe filtra powietrza. Odkręcić i wyjąć śrubę przechodzącą przez środek poduszki. Następnym krokiem jest odkręcenie czterech śrub mocujących gniazdo poduszki do ramy. Nie powinno być z tym problemu bo jest nawet trochę swobody w tym względzie. Wymiana wkładu przebiega tak samo jak przy poduszce poprzedniej i także należy zwrócić uwagę aby oś otworu wewnątrz poduszki znajdowała się u góry gniazda. W naszym poduszka nie była uszkodzona ale i tak należało ją wymienić ze względu na to że wymiana poduszki przy rozrządzie spowodowała to iż silnik po stronnie rozrządu automatycznie trochę wyżej się „zawiesił” zresztą jak już wymieniać to wymieniać wszystkie. a co
NO I ZABIERAMY SIĘ ZA PODUSZKĘ PRZY ŚCIANIE GRODZIOWEJ
Oczywiście była zerwana więc dokładamy sobie cierpliwości i do boju. Psika się wcześniej śruby mocujące wspornik z poduszką wd40, odkręca się dwie nakrętki (10) mocujące osłonę plastikową z wiązką elektryczną i generalnie konia z rzędem dla tego kto zrobi to bez choć jednego przekleństwa Trzeba odchylić maksymalnie do przodu tę wiązkę zaczepiając ją np. za przód poduszki.
Później nasadką 17-tka, którą dokładnie nasadzamy na nakrętki ( inaczej zetnie się kanty w śrubach i kłopot – nie oszczędzajcie na tej nasadce niech będzie z tych najlepszych, można dostać pojedynczą gdzieś w sklepie np. jakiś taki prakticer i podobne markety) później dobry przegub, kilka przedłużek , rurka metrowa i inne kombinacje oraz dużo siły. Uwaga: osłonka plastykowa w której idzie wcześniej wspomniana wiązka przykręcona jest do dwóch szpilek. Z dolną musimy się przeprosić i ją uciąć (złamać) bo inaczej nie odkręcimy prawej nakrętki gniazda poduszki. Swoją drogą cały czas zachodziliśmy w głowę jak przyjaciele Japończycy przykręcili gniazdo poduchy!! Nie ma się co martwić bo nasza osłonka będzie się trzymała tylko na górnej w 100%, a wiązka przewodów i bez przykręcania do grodzi leży nieruchomo.
Uwaga aby nie uszkodzić szyby i innych elementów ale tego to już się domyślacie .
Później charakterystyczne skrzypniecie i śruba "puściła".
NA KONIEC WYREGULUJEMY PODUSZKĘ PRZY CHŁODNICY
Nie była ona wymieniana gdyż dostawca TedGum nie posiada takowej ale akurat w jej przypadku nie ma takiej potrzeby by ją wymieniać. Należy ją wyregulować : przy pomocy klucza numer 19 luzujemy nakrętkę , następnie ustawiamy część wewnętrzną poduszki tak aby nie stykała się z gumowym pierścieniem wewnętrznym. Odpalamy silnik i sprawdzamy czy drgania silnika nie przenoszą się na belkę , jeśli jest OK. dokręcamy nakrętkę.
No i po zabawie Teraz wsiadamy do autka i cieszymy się tym błogim spokojem jaki teraz pasuje
w naszym autku. Jest naprawdę lepiej!!
Ogólne spostrzeżenia są takie. Po wymianie dwóch poduszek przy rozrządzie i skrzyni biegów jest idealnie. Po wymianie jeszcze tej przy ścianie grodziowej jest.... tak samo Zaryzykowałbym nawet że po wymianie trzeciej poduszki przy ścianie grodziowej pojawiło się lekkie buczenie którego nie było jak wspomniana poduszka była zerwana. Ale już sam nie wiem bo może jestem przewrażliwiony (:
Tak więc po długich rozmyślaniach, kalkulacjach, przesunięciach w budżecie przyszedł czas na wymianę poduszek silnika w 323f BJ 2.0 DiTD z roku 1999.
Najważniejsze rzeczy potrzebne to wymiany:
1) Mazda 323 z silnikiem diesla DiTD i kiepskimi poduszkami;
2) co najmniej jeden zapaleniec – w tym wypadku było dwóch (Marek Cygan – jedyny słuszny fachowiec w tej kwestii & Smagur – koleś zmęczony drżeniem Mazdy jakby było jej wiecznie zimno);
3) poduszki silnika, polecamy nowe, w naszym wypadku te z firmy TedGum;
4) klucze 14 i 17 (najlepiej fajkowe) i inne, różne przedłużki i rezerwowe rozmiary, oraz obowiązkowo klucz uniwersalny ok. 1,5 kg (czyt. Młotek) i coś w rodzaju WD40, lewarek najlepiej dwa, siła .
na poniższym zdjęciu widzimy poduszki do autka:
Od lewej: poduszka skrzyni biegów: nr kat.– 00395841
poduszka przy rozrządzie: nr kat.– 00396940
poduszka ściany grodziowej: nr kat.– 00395840
Tu ważne jest aby zwrócić uwagę na położenie. Tak jak na zdjęciu powinny być poduszki montowane. Wyraźnie widać, że osie otworów montażowych są wyżej od osi całej poduszki
ZACZYNAMY WIĘC OD PODUSZKI PRZY ROZRZĄDZIE:
Należy odkręcić trzy śruby mocujące gniazdo poduszki do ramy a następnie unieść silnik lewarkiem lub czymś innym tak aby był delikatny prześwit między ramą a gniazdem. Następnym krokiem jest odkręcenie śrub mocujących uchwyt poduszki do silnika. Po wyciągnięciu poduszki należy przeciąć ją brzeszczotem uważając aby nie uszkodzić gniazda, a następnie wybić wkład. Ze środka usunąć środek który zamontujemy w nowej poduszce. Nie ma się co przerażać, że pojawi się olej bo stare poduszki są olejowe a nowe nie (stety lub niestety tego nie wiemy ). Nowy wkład przed nabiciem dobrze jest przesmarować żeby łatwiej go osadzić w gnieździe i ewentualnie. Uwaga pamiętać trzeba by oś otworu w poduszcze była po zamontowaniu wyżej od osi gniazda. Teraz pozostaje tyko umieścić nowy wkład w gnieździe używając klucza uniwersalnego 1,5 kg no chyba że ktoś ma dostęp do prasy to byłoby idealnie.
NASTĘPNY KROK TO WYMIANA PODUSZKI SKRZYNI BIEGÓW
Przed wymianą poduszki należy wyjąć akumulator odkręcić podstawkę pod akumulator zdjąć zabezpieczenie
przewodu od pompy sprzęgła oraz zdjąć odbudowe filtra powietrza. Odkręcić i wyjąć śrubę przechodzącą przez środek poduszki. Następnym krokiem jest odkręcenie czterech śrub mocujących gniazdo poduszki do ramy. Nie powinno być z tym problemu bo jest nawet trochę swobody w tym względzie. Wymiana wkładu przebiega tak samo jak przy poduszce poprzedniej i także należy zwrócić uwagę aby oś otworu wewnątrz poduszki znajdowała się u góry gniazda. W naszym poduszka nie była uszkodzona ale i tak należało ją wymienić ze względu na to że wymiana poduszki przy rozrządzie spowodowała to iż silnik po stronnie rozrządu automatycznie trochę wyżej się „zawiesił” zresztą jak już wymieniać to wymieniać wszystkie. a co
NO I ZABIERAMY SIĘ ZA PODUSZKĘ PRZY ŚCIANIE GRODZIOWEJ
Oczywiście była zerwana więc dokładamy sobie cierpliwości i do boju. Psika się wcześniej śruby mocujące wspornik z poduszką wd40, odkręca się dwie nakrętki (10) mocujące osłonę plastikową z wiązką elektryczną i generalnie konia z rzędem dla tego kto zrobi to bez choć jednego przekleństwa Trzeba odchylić maksymalnie do przodu tę wiązkę zaczepiając ją np. za przód poduszki.
Później nasadką 17-tka, którą dokładnie nasadzamy na nakrętki ( inaczej zetnie się kanty w śrubach i kłopot – nie oszczędzajcie na tej nasadce niech będzie z tych najlepszych, można dostać pojedynczą gdzieś w sklepie np. jakiś taki prakticer i podobne markety) później dobry przegub, kilka przedłużek , rurka metrowa i inne kombinacje oraz dużo siły. Uwaga: osłonka plastykowa w której idzie wcześniej wspomniana wiązka przykręcona jest do dwóch szpilek. Z dolną musimy się przeprosić i ją uciąć (złamać) bo inaczej nie odkręcimy prawej nakrętki gniazda poduszki. Swoją drogą cały czas zachodziliśmy w głowę jak przyjaciele Japończycy przykręcili gniazdo poduchy!! Nie ma się co martwić bo nasza osłonka będzie się trzymała tylko na górnej w 100%, a wiązka przewodów i bez przykręcania do grodzi leży nieruchomo.
Uwaga aby nie uszkodzić szyby i innych elementów ale tego to już się domyślacie .
Później charakterystyczne skrzypniecie i śruba "puściła".
NA KONIEC WYREGULUJEMY PODUSZKĘ PRZY CHŁODNICY
Nie była ona wymieniana gdyż dostawca TedGum nie posiada takowej ale akurat w jej przypadku nie ma takiej potrzeby by ją wymieniać. Należy ją wyregulować : przy pomocy klucza numer 19 luzujemy nakrętkę , następnie ustawiamy część wewnętrzną poduszki tak aby nie stykała się z gumowym pierścieniem wewnętrznym. Odpalamy silnik i sprawdzamy czy drgania silnika nie przenoszą się na belkę , jeśli jest OK. dokręcamy nakrętkę.
No i po zabawie Teraz wsiadamy do autka i cieszymy się tym błogim spokojem jaki teraz pasuje
w naszym autku. Jest naprawdę lepiej!!
Ogólne spostrzeżenia są takie. Po wymianie dwóch poduszek przy rozrządzie i skrzyni biegów jest idealnie. Po wymianie jeszcze tej przy ścianie grodziowej jest.... tak samo Zaryzykowałbym nawet że po wymianie trzeciej poduszki przy ścianie grodziowej pojawiło się lekkie buczenie którego nie było jak wspomniana poduszka była zerwana. Ale już sam nie wiem bo może jestem przewrażliwiony (: