Strona 1 z 6

MX-3 EC K8 Turbo

PostNapisane: 2 cze 2009, 09:24
przez walker_1
Ponieważ kilka osób prosiło mnie żeby opisać swoje modyfikacje w samochodzie uczynię to z ogromną przyjemnością :)
Dwa lata temu zostałem szczęśliwym posiadaczem Mazdy Mx-3 1.8 V6. Pamiętam jakby to było wczoraj jak wybrałem się z kolegą w okolice Frankfurtu nad Menem żeby obejrzeć wcześniej zaklepane autko. Po dojechaniu na miejsce okazało się, że Madzia ma delikatnie otarty bok czego nie było na zajęciach zatem trochę mnie to zmartwiło ale po zajęciu miejsca kierowcy i odpaleniu silnika wiedziałem, że wrócę tym autem do kraju <lol> Przesiadając się z Yarisa 1.0 nie mogłem się nadziwić, że takie niepozorne i stare autko ('94r) może dawać tyle frajdy z jazdy :) Ale jak to w życiu bywa po pewnym czasie zaczęło mi brakować mocy. Ponieważ silniczek był w idealnym stanie nie chciałem za bardzo się go pozbywać zatem chciałem założyć turbo ale żeby było tak założone, żebym w razie czego mógł bez większych problemów przełożyć sobie pod instalację turbo silniczek 2.5l :) No i też tak uczyniłem, na druga rocznicę mojego obcowania z moją ukochaną postanowiłem dodać jej pod maskę dodatkowe stado kucyków :) Przez kilka miesięcy zbierałem informację jak założyć turbosprężarkę do samochodu, jakie są potrzebne części, jakich mocy się mogę spodziewać i jakie są tego wszystkiego koszty. Przy okazji dzięki forum poznałem kolegę Kojota, który wg. mnie jest geniuszem w dziedzinie motoryzacji zatem miałem już części i pomoc z jego strony więc pomyślałem – wóz albo przewóz musi być chociaż jedno K8 turbo w kraju :D
Ale do rzeczy. Silnik w samochodzie nie został zakuty ani odprężony gdyż stopień sprężania silnika K8 wg mnie powinien wystarczyć do soft turbo. Kupiłem turbinę od Nissana 300ZX i intercooler od Iveco. Ponieważ nie chciałem dmuchać więcej niż 0,5bara postanowiłem zostawić seryjne wtryski i podpiąć pod nie FMU 12:1 – na razie spisuje się znakomicie. Dodatkowo kupiłem wydajniejszą pompę paliwa Walbro 255, no i musiałem kupić trochę pierdółek takich jak BOV, MBC, gąbkowy filtr ITG, bandaż na wydech, wskaźnik doładowania, ciśnienia oleju i AFR i jeszcze parę rzeczy :) Po założeniu wszystkiego turbinę ustawiliśmy na 0,4 bara. Wstępne pomiary na g-techu wypluły 7,07s. Niestety okazało się, że koleś, który sprzedawał mi turbinę nie powiedział mi, że mimo tego iż turbina była regenerowana jest ona na łożyskach kulkowych więc małymi kosztami nie da się jej dobrze zregenerować zatem muszę teraz przerobić rury pod nową turbinę od Volvo. Sądzę, że z nowa turbiną będzie lepiej gdyż z tego co słyszałem zaczyna ona wstawać dużo szybciej od mojej obecnej (4200obr/min) zatem wcześniej będę miał "kopa" w samochodzie :) Projekt jest w ciągłym rozwoju więc na bieżąco będę informował o nowych zmianach :) I jeszcze kilka fotek:
wa.JPG
wal.JPG
walk.JPG
walke.JPG
walkerr.JPG


wstępne przymiarki suszarki Obrazek

I jeszcze filmik autorstwa TrollaBagiennego z dźwięku BOV'a :D


PostNapisane: 2 cze 2009, 10:34
przez radekkm
no pieknie,pieknie
gratuluje zapalu i efektu,
jakis letni wysyp turbo k-series ;)

PostNapisane: 2 cze 2009, 12:28
przez sq2jul
a ile obecnie to ma koni? jaki jest max moment obrotowy? Masz jakis wykres z hamowni? jakie czasy wykrecasz na 1/4?

Ciekawy projekt :)

PostNapisane: 2 cze 2009, 12:36
przez Fiveopac
walker_1 genialny projekcik :) bardzo mi sie podoba, no i FMU zacnego pochodzenia :D ciesze sie, ze pojawial sie osoba, ktora utubila K8, mam nadzieje, ze kilka osob pojdzie w twoje slady bo swapow na klze u nas jak mrówków :P
Co eni zmienia faktu ze zapodaj wiecej fotek i filmiki, czuje niedosyt :]
Kojot to jednak magik :)

PostNapisane: 2 cze 2009, 12:49
przez walker_1
sq2jul napisał(a):a ile obecnie to ma koni? jaki jest max moment obrotowy? Masz jakis wykres z hamowni? jakie czasy wykrecasz na 1/4?

Ciężko powiedzieć jaką mam teraz moc. Mierzyłem tylko na G-tech'u przyspieszenie od 0-60mph i tak jak pisałem wyszło 7,07s. Podejrzewam, że coś koło 180 koni powinno być ale jak wszystko zrobię to na pewno przejadę się na hamownię. Teraz na dniach będę wsadzał nową turbinę więc osiągi zapewne się zmienią :)

Fiveopac napisał(a):no i FMU zacnego pochodzenia

No od tego wszystko się zaczęło <lol>

PostNapisane: 2 cze 2009, 13:09
przez lukster
walker_1 napisał(a):chciałem założyć turbo ale żeby było tak założone, żebym w razie czego mógł bez większych problemów przełożyć sobie pod instalację turbo silniczek 2.5l

I bardzo mądrze ;)
Wielu za oceanem śmiga na FMU ale jak masz parę zł to polecam MS'a. Podchodziłem do tego jak pies do jeża a po 2 miesiącach obcowania, nie miałbym oporów zamówić PCB i worek scalaków żeby samemu polutować. Dokumentacja do tego jest przebogata. Możliwości ogarnięcia uturbionej jednostki niesamowite.
Zresztą już nam rośnie jeden guruś squirtowy więc jak coś support jest :D
A gtech kłamie ;) 7,07 to zajechana KL'ka w budzie EC robi ;)
Jaki wydech? Jaka średnica DP ?
Masz fotki na zegarki ?

PostNapisane: 2 cze 2009, 13:26
przez People_Hate_Me
lukster Puki co moze jezdzic smiało na FMU, a pozniej zawsze do lepszego wystrojenia moze zakupic MS"a. wiadomo przeciez nie od Dzis ze MS sa troszke drogie :P

Gratulacje projektu. z miła checia zobacze jak to lata i jak tam z czasami u Ciebie wyjdzie. Pakuj nowe Turbo i czekamy na wykres :D

PostNapisane: 2 cze 2009, 13:30
przez lukster
lukster napisał(a):zamówić PCB i worek scalaków żeby samemu polutować

To jest tania opcja ;)

PostNapisane: 2 cze 2009, 13:44
przez walker_1
lukster napisał(a):Wielu za oceanem śmiga na FMU ale jak masz parę zł to polecam MS'a.

Na początek fmu powinno mi wystarczyć ale lepsze wrogiem dobrego zatem jeśli tylko będe miał czas nad tym pomyśleć to może faktycznie coś takiego wsadzę :)
lukster napisał(a):Jaki wydech? Jaka średnica DP ?
Masz fotki na zegarki ?

Cały wydech jest przelotowy, zarówno DP jak i reszta wydechu jest średnicy 2,5 cala, tłumik końcowy ma tylko troszeczkę mniejszą średnicę ale nie pamiętam dokładnie jaką. Cały dolot jak i układ wydechowy są wykonane naturalnie z kwasówki. Tak na marginesie to kolanek i rur poszło tyle, że dwa wydechy do zwykłych samochodów by zrobił <lol> Zegary mam zamontowane pod radiem, niestety dopiero jak chciałem z nich skorzystać to zorientowałem się, że to był błąd gdyż trzeba odrywać wzrok od drogi żeby zobaczyć czy np. turbina nie dmucha 1,5 bara :) ale człowiek się uczy na błędach więc przełożę je albo w słupek albo jakoś w okolicach kierownicy zamontuję :)

Źle napisałem, wydech jest 2,5cala a DP ma kilka mm większą średnicę :)

PostNapisane: 2 cze 2009, 15:16
przez Fiveopac
walker_1 napisał(a):Na początek fmu powinno mi wystarczyć ale lepsze wrogiem dobrego zatem jeśli tylko będe miał czas nad tym pomyśleć to może faktycznie coś takiego wsadzę usmiech

Do 0,5 bara FMU jest git i nie masz co kombinowac ze swinką/ms'em, szkoda kasy. Ew mozesz wrzucic stopien wieksze wtryski i fmu 10:1 lub odpowiedni dysk do tego fmu co masz. Bardzo sobei chwalilem fmu bo dziala perfekcyjnie, jest proste i niezawodne. Jesli nie masz potrzeby grzebania przy zaplonie i innych funkcjach silnika zostan przy mechanicznym sterowaniu dawką.
Czym predzej zamontuj zaworek MBC najlepiej properfekt (tani i dobry) nawet jesli nei bedziesz zwiekszal cisnienia, turbina bedzie ci wstawala znacznie wczesniej!

PostNapisane: 2 cze 2009, 15:17
przez seba323f
Kurde wszyscy teraz turbią :P Gratuluję...

PostNapisane: 2 cze 2009, 16:34
przez Quaki
walker_1 projekcik fajny nawet bardzo mam tylko dwie rzeczy
1.turbina z 300zx nie jest turbina na lozyskach kulkowych (ball bearing) pytanie jaka masz turbine z 300zx single turbo czyli TB03 czy ktoras z twin turbo czyli TB22.. (kropki oznaczaja rozne turbiny bo w roznych latach byly rozne turbiny oczywiscie dwie takie byly ) bo jesli masz TB03 jest to naturalne ze tak dlugo wstaje bo jest poprostu za duza do silniczka 1.6
2. FMU jest patentem niestety dosc slabym jesli niechcesz bawic sie z MS radzilbym zakupic smt lub ecumastera uzywane sa dosc tanie a bez problemu mozna na nich wysteroic autko z tym ze ms ma wieksze mozlwisoci ale jesli to jest koniec modyfikacji (chodzi mi oczywiscie o cisnienie a jesli niechcesz kuc auta to jesto raczej koniec to wtedy polecam rozwiazanie z piggybackiem
Pozdrawiam

PostNapisane: 2 cze 2009, 18:51
przez Adamos
Quaki napisał(a):za duza do silniczka 1.6

ale w tym aucie jest chyba 1.8 v6.... o ile o tym mowa :)

PostNapisane: 2 cze 2009, 22:26
przez walker_1
Fiveopac napisał(a):Czym predzej zamontuj zaworek MBC najlepiej properfekt (tani i dobry) nawet jesli nei bedziesz zwiekszal cisnienia, turbina bedzie ci wstawala znacznie wczesniej!

Dokładnie taki o jakim piszesz leży już w samochodzie i czeka na montaż ;)

Quaki napisał(a):1.turbina z 300zx nie jest turbina na lozyskach kulkowych (ball bearing) pytanie jaka masz turbine z 300zx single turbo czyli TB03 czy ktoras z twin turbo czyli TB22.. (kropki oznaczaja rozne turbiny bo w roznych latach byly rozne turbiny oczywiscie dwie takie byly ) bo jesli masz TB03 jest to naturalne ze tak dlugo wstaje bo jest poprostu za duza do silniczka 1.6

Turbina na pewno jest od Nissana i jest na łożyskach kulkowych, bo rozbierałem ją i widziałem, że jest na kulkach :) możliwe w takim razie, że koleś, który mi ją wcisnął pomylił się i wcale nie jest od 300ZX tylko od jakiegoś innego. Jest na niej napisane tylko Nissan Motors 16V i nr 9. Z resztą dzisiaj kolega zrobił mi już porządnie drugą turbinkę :) Muszę tylko przerobić flansze do podłączenia turbosprężarki i będzie działało jak trzeba <jupi>

Adamos napisał(a):ale w tym aucie jest chyba 1.8 v6.... o ile o tym mowa

Oczywiście, jest 1.8 V6 :)

PostNapisane: 2 cze 2009, 23:02
przez Vein
Widziałem, słyszałem, macałem ;) Dźwięk bov'a jest piękny, jeden z najpiękniejszych jakie słyszałem. Gratki zacnego projektu!

PostNapisane: 3 cze 2009, 14:43
przez walker_1
Fiveopac napisał(a):Czym predzej zamontuj zaworek MBC najlepiej properfekt (tani i dobry) nawet jesli nei bedziesz zwiekszal cisnienia, turbina bedzie ci wstawala znacznie wczesniej!

No właśnie tego nie bardzo czaję :| Sprawdzałem wczoraj WG w nowej turbince i zaczyna on się otwierać dopiero przy 0,6 bara więc będę musiał ustawić go na 0,4-0,5 bara. MBC ma za zadanie "oszukiwać" WG i tak jak np. WG otwiera się przy 0,6 to można ustawić żeby WG otwierał się dopiero przy 0,8 bara, a w moim przypadku jaki będzie miał wpływ MBC na działanie turbiny <co?>

PostNapisane: 3 cze 2009, 15:43
przez Fiveopac
Rosnące cisnienie w dolocie powoduej liniowe przesuniecie dzwigni aktuatora (otwarcie wg). Im wiecej doladujesz dolot tym bardziej sie otworzy wg w sposob liniowy.

MBC sklada sie generalnie ze sprezynki i kulki. Dopoki cisnienie w dolocie nie przekroczy sily z jaka sprzeynka dociska kulke, dopóty aktuator nei zobaczy zadnego cisnienia i wg bedzie szczelnie zamkniety az do momentu ustawionego cisnienia na mbc, nawet jesli jest to zerowe lub +0,1 bar to dzieki tej sprezynce w mbc doladowanie bedzie narastac szybciej.

PostNapisane: 3 cze 2009, 16:30
przez Quaki
Przepraszam zle mi sie wcisnelo mialo byc 1.8 faktycznie
Co do turbiny to wg wszelkich znakow na niebie i ziemi masz cos z rodziny t28 mozlwie ze ze skylinea one byly na lozysku z tym ze nie kulkowym a walcowym ale to jest akurat mniej istotne jesli ma tez ceramiczny wirnik to nie radzilbym przekraczac na tym 1 bara :)
Co do MBC to Five ma racje ja mam tylko jedno zastrzezenie niestety MBC bedzie powodowal piki cisnienia (nie wiem czy sie wogole da ustawic takie male cisnienie doladowanie jak 0,5 bara ) pozatym MBC ma jeszcze jedna wade nie ma sprzezenia zwrotnego (czyli nie ma sprawdzania czy usatwienie cisneinia jest stale) i tzreba uwazac na cisenie bo ustwaione w cieply dzien potrafi sie diametralnie zmienic w zimny dzien i mozna sobie narobic szkod w silniku (ja tak kiedys uwalilem turbine ale bylo warto mina pana z maseratti bezcenna)
Pozdrawiam

PostNapisane: 3 cze 2009, 16:41
przez Fiveopac
Quaki napisał(a):Co do MBC to Five ma racje ja mam tylko jedno zastrzezenie niestety MBC bedzie powodowal piki cisnienia (nie wiem czy sie wogole da ustawic takie male cisnienie doladowanie jak 0,5 bara )

Dokladnie, mbc powoduje peaki, natomiast do 0,5 bara peak jest bardzo maly, przy 0,8 jest juz tragedia :(
Quaki napisał(a):pozatym MBC ma jeszcze jedna wade nie ma sprzezenia zwrotnego (czyli nie ma sprawdzania czy usatwienie cisneinia jest stale) i tzreba uwazac na cisenie bo ustwaione w cieply dzien potrafi sie diametralnie zmienic w zimny dzien i mozna sobie narobic szkod w silniku (ja tak kiedys uwalilem turbine ale bylo warto mina pana z maseratti bezcenna)

EBC Greddiego za 400$ rozwiazuje ten problem hehe za 50 z to za duzo nei mozna sie spodziewac ;) poza tym wazne jest aby wpiac zasilanie cisnienia mbc za intercoolerem (przed prepustnica) – mniejsze peaki.

PostNapisane: 3 cze 2009, 17:33
przez ravo
Fiveopac napisał(a): przy 0,8 jest juz tragedia

przesadzacie ja przy 1.3 mam 0.1 pik wiekszy


Quaki napisał(a):cos z rodziny t28

nie mozliwe, widzialem to turbo na zywo i bylo wieksze od mojego, mi to wygladalo na t3/t4