Umowy OC klientów Gefiona nie odnawiają się automatycznie – ostrzegł zastępca Rzecznika Finansowego Andrzej Kiciński. W związku z tym – przypomina – trzeba sprawdzić, kiedy umowa wygasa i podpisać nową z innym ubezpieczycielem.
"Problemy w wynikające z epidemii mogą dotknąć posiadaczy OC komunikacyjnego w firmie Gefion. Duński nadzór zakazał jej zawierania nowych umów. W praktyce to oznacza, że nie zadziała tzw. zasada automatyzmu" – mówi Kiciński.
Radzi, by sprawdzić, kiedy taka umowa wygasa. Następnie – zgodnie z obowiązującymi regulacjami – zawrzeć nową umowę OC w innym zakładzie ubezpieczeń.
"Nie można dopuścić do ani jednego dnia przerwy w ochronie ubezpieczeniowej, bo jest to zagrożone karą ze strony UFG" – informuje zastępca Rzecznika Finansowego.
Wyraził przy tym nadzieję, że Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny będzie zwracał uwagę na przyczyny ewentualnej przerwy w posiadaniu ubezpieczenia OC. Może się bowiem zdarzyć, że klient w terminie wygaśnięcia takiej umowy będzie w kwarantannie czy trafi do szpitala. Poza tym nie wszyscy posługują się komputerem i korzystają z bankowości internetowej.
"Uważam, że klienci nie powinni być zmuszani do stawienia się w placówce ubezpieczyciela pod groźbą sankcji ze strony UFG. Mam nadzieję, że Fundusz w interesie publicznym będzie konsekwentnie korzystał z przewidzianej w ustawie i statucie możliwości umorzenia opłaty karnej. Oczywiście jeśli klient nie używał w tym czasie auta i nie spowodował wypadku" – uważa Kiciński.
"Ofiary epidemii nie powinny być karane za czas niezawinionej przez nich przerwy w ubezpieczeniu" – zaznaczył.
Urząd Komisji Nadzoru Finansowego poinformował, że Gefion Insurance ma problemy z płynnością finansową i może mieć problemy z wypłacalnością. To rodzi ryzyko dla osób ubezpieczonych i uprawnionych do korzystania z tych ubezpieczeń.
Gefion ma problemy. KNF ostrzega
KNF powołał się na komunikat duńskiego odpowiednika, który sprawuje nadzór na zarejestrowaną w Danii spółką. Finanstilsynet zakazał Gefion Insurance A/S rozszerzania zakresu działalności na kraje inne niż te, w których spółka prowadzi obecnie działalność oraz oferowania produktów ubezpieczeniowych innych niż produkty, które spółka posiada już w swoim portfelu.
Pełną treść komunikatu duńskiego organu nadzoru finansowego można znaleźć (w języku angielskim) na jego stronie internetowej.
Gefion sprzedawał w Polsce tanie polisy OC
Gefion oferował w Polsce m.in. tanie polisy OC dla kierowców, ale firma stosowała nietypowe rozwiązanie.
Umowy podpisywano z zarejestrowaną w Polsce spółką Polins (z siedzibami w Żychlinie i Warszawie), natomiast likwidacją zajmowała się warszawska spółka Crawford Polska.
Duński organ nadzoru za niewłaściwą uznał także praktykę rozwiązywania problemów z płynnością w drodze zwiększania przychodów ze składek.
UKNF podał uwagę, że w przypadku dalszego pogarszania się sytuacji finansowej Gefion Insurance A/S, duński organ nadzoru Finanstilsynet może podjąć dalsze działania nadzorcze.
Problemy Gefionu. Co z klientami?
Najbardziej dotkliwe, także z punktu widzenia klientów Gefionu, może być cofnięcie zezwolenia, skutkujące zarządzeniem likwidacji i wyznaczeniem likwidatora w Danii lub złożeniem wniosku o upadłość.
Gdyby tak się stało, to klienci stracą ochronę ubezpieczeniową i będą zmuszeni zawrzeć nową umowę.
Jednocześnie KNF podkreśla, że Gefion Insurance A/S nie jest podmiotem przez niego nadzorowanym. Gefion Insurance A/S jest zakładem ubezpieczeń wykonującym działalność ubezpieczeniową w Danii oraz w wybranych państwach Unii Europejskiej, w ramach swobody świadczenia usług i podlega nadzorowi Finanstilsynet.
UKNF dodał, że pozostaje w stałym kontakcie z Europejskim Urzędem Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (EIOPA) oraz duńskim organem nadzoru finansowego.
Duńskie towarzystwo ubezpieczeniowe działa w Danii, Niemczech, Wielkiej Brytanii Estonii oraz na Litwie i Łotwie.
źródło 1
źródło 2