Tester sondy lambda
1, 2
jacobs wedlug moich informacji (kilkadziesiat aut na gaz – krotka praktyka w serwisie LPG) sygnal sondy to amplituda w zakresie 0,2-0,8V, bogatsza mieszanka to wieksza czestotliwosc amplitudy, ubozsza to mniejsza czestotliwosc
jezeli sygnal sondy wisi na jednym poziomie to sonda jest uszkodzona
jezeli sygnal sondy wisi na jednym poziomie to sonda jest uszkodzona
martinpl napisał(a):jezeli sygnal sondy wisi na jednym poziomie to sonda jest uszkodzona
Losek napisał(a):No moja wisiała na 0,15 – 0,20V niezależnie od obrotów, zmieniłem i niedługo pojadę do gazownika ustawić mojego staga 300
U mnie napięcie wzrasta wraz odwrotnieproporcjonalnie do ilości tlenu i gdzieś znalazłem, że tak powinno działać. Szukałem kogoś kto mógłby mi profesjonalnie sprawdzić, ale okazało się, że w działdowie nie mają do tego przyrządów i zmieniają bez sprawdzenia.
Komputer nie wyrzuca błędu, więc raczej sonda jest sprawna
If you’re in control, you’re not going fast enough.
jacobs mozliwe ze w analogowym mierniku z powodu czestotliwosci wskazowka po prostu nie zdazala wracac
"Następnie należy uruchomić silnik i po nagrzaniu się sondy lambda ( około 10 min przy 1000 obr/min) powinna ona dawać sygnał o aplitudzie około 0,8 V i częstotliwość 1 Hz. Wskaźnik napięcia będzie wskazywał wtedy zmieniające się napięcie od 0,1 V do 0,8 V i zmiany te powinny następować około 1 raz w ciągu sekundy."
zrodlo:
http://www.dte.com.pl/polish/lambda.htm
"Następnie należy uruchomić silnik i po nagrzaniu się sondy lambda ( około 10 min przy 1000 obr/min) powinna ona dawać sygnał o aplitudzie około 0,8 V i częstotliwość 1 Hz. Wskaźnik napięcia będzie wskazywał wtedy zmieniające się napięcie od 0,1 V do 0,8 V i zmiany te powinny następować około 1 raz w ciągu sekundy."
zrodlo:
http://www.dte.com.pl/polish/lambda.htm
jacobs mozliwe ze w analogowym mierniku z powodu czestotliwosci wskazowka po prostu nie zdazala wracac
możliwe zwłaszcza że to jakiś miernik z poprzedniej epoki . Czytałem, że powinno się sprawdzać na analogu.
If you’re in control, you’re not going fast enough.
martinpl napisał(a):mozliwe ze w analogowym mierniku z powodu czestotliwosci wskazowka po prostu nie zdazala wracac
nie ma szans – prędzej cyfrówka nie da rady odświeżać sygnału
A do sprawdzania można odłączyć sondę od silnika? Na stronie NGK jest napisane:
Co dziwne, mimo iż odłączyłem sondę silnik nie zapamiętał błędu i chodził idealnie bez niej
Chyba zrobię sobię taki testerek na przyszłość, bo narazie żadnych objawów uszkodzenia sondy nie mam
Sondy nie wolno przy tym odłączać od modułu sterowania pracą silnika
Co dziwne, mimo iż odłączyłem sondę silnik nie zapamiętał błędu i chodził idealnie bez niej
Chyba zrobię sobię taki testerek na przyszłość, bo narazie żadnych objawów uszkodzenia sondy nie mam
If you’re in control, you’re not going fast enough.
martinpl napisał(a):bogatsza mieszanka to wieksza czestotliwosc amplitudy, ubozsza to mniejsza czestotliwosc
no nie bardzo... częstotliwość jest w miarę stała, nieznacznie powinna się zwiększać wraz z obrotami.
Pełna amplituda 0,2 – 0,8 świadczy o prawidłowej mieszance, niepełna od dołu np 0,2 – 0,4 lub zazwyczaj cały czas 0,2 to za ubogo, nie pełna od góry np 0,6 – 0,8 lub zazwyczaj cały czas 0,8 to za bogato.
to tak ze swojego skromnego doświadczenia
626 GE KL --> 626 GE FS --> Xedos 6 CA KF --> Grandeur 3.3
radost pracowalem (co prawda krotko) w serwisie LPG i tam mi zawsze powtarzali ze prawidlowo pracujaca sonda daje stala amplitude ale roznej czestotliwosci, zawsze tez zgadzalo sie to w praktyce bo sondy testowalem na oscyloskopie i amplituda zazwyczaj w sprawnej sondzie byla stala (0.2-0.8) moze zalezy to od interpretacji przebiegu, tym bardziej ze charakterystyka pracy sondy to nie sinusoida, a przebieg (prawie) prostokatny
Więc twoim tokiem rozumując amplituda sprawnej sondy jest stała bez względu na skład miesznki a komputer widzi tylko zmiany częstotliwości pracy sądy i na jej podstawie widzi skład mieszanki...
no nie mogę się z tym zgodzić i twierdzę jak twierdziłem
niech się wypowiedzą inni...
no nie mogę się z tym zgodzić i twierdzę jak twierdziłem
niech się wypowiedzą inni...
Ostatnio edytowano 3 cze 2008, 21:58 przez radost, łącznie edytowano 1 raz
626 GE KL --> 626 GE FS --> Xedos 6 CA KF --> Grandeur 3.3
jacobs radost napiecie sie zmienia caly czas, tylko amplituda tych zmian jest stala, wystarczy popatrzec na przebieg na oscyloskopie i bedzie wszystko jasne
"sygnał o aplitudzie około 0,8 V i częstotliwość 1 Hz" tak jak juz pisalem to jest sygnal sprawnej sondy na obrotach lekko wyzszych niz jalowe
"sygnał o aplitudzie około 0,8 V i częstotliwość 1 Hz" tak jak juz pisalem to jest sygnal sprawnej sondy na obrotach lekko wyzszych niz jalowe
Wczoraj mierzylem sonde lambda podpinajac ja do multimetru cyfrowego.
Oto moje wyniki:
– po wlaczeniu stacyjki: 0,55 V
– na biegu jalowym: 0,88 V – napiecie ani drgnelo ponizej tej wartosci (zbyt bogata mieszanka)
– na obrotach – zmiany w zakresie 0,2 do 0,88 V
Teraz pytanie: czy moja sonda jest uszkodzona? Dodam ze pomiary wykonalem po nagrzaniu silnika oraz ze auto nie przeszlo przegladu z powodu zbyt duzej zawartosci CO (uwaga) na niskich obrotach. Poziom CO na wysokich obrotach w normie.
Czy jednoznacznie mozna powiedziec ze sonda lambda do wymiany? Jesli nie to co? Kat?
Pozdrawiam
Oto moje wyniki:
– po wlaczeniu stacyjki: 0,55 V
– na biegu jalowym: 0,88 V – napiecie ani drgnelo ponizej tej wartosci (zbyt bogata mieszanka)
– na obrotach – zmiany w zakresie 0,2 do 0,88 V
Teraz pytanie: czy moja sonda jest uszkodzona? Dodam ze pomiary wykonalem po nagrzaniu silnika oraz ze auto nie przeszlo przegladu z powodu zbyt duzej zawartosci CO (uwaga) na niskich obrotach. Poziom CO na wysokich obrotach w normie.
Czy jednoznacznie mozna powiedziec ze sonda lambda do wymiany? Jesli nie to co? Kat?
Pozdrawiam
-
pakamon
martinpl
nie musisz mi tłumaczyć co to jest amplituda oraz jak działa oscyloskop (wydział elektryczny PP)
Ja i tak będę się spierał, że amplituda jest zakłócona gdy mieszanka nie jest optymalna
626 GE KL --> 626 GE FS --> Xedos 6 CA KF --> Grandeur 3.3
Duża zawartość procentowa tlenu (od 4 do 5%) wskazuje na mieszankę ubogą, wartość napięcia sygnału wysyłanego przez czujnik jest w takim przypadku mała (od 0 do 0,1V). Natomiast mała zawartość procentowa tlenu (od 0 do 0,5%) wskazuje na mieszankę bogatą, napięcie wysyłane przez sondę lambda ma w takim przypadku wartość od 0,7 do 0,8V. Jeżeli mieszanka ma prawidłowy stosunek stechiometryczny (LAMBDA=1) sonda lambda wyśle sygnał o napięciu około 0,5V.
http://www.zss.pl/~moto/www_publikacje/publikacje01.htm
If you’re in control, you’re not going fast enough.
pakamon napisał(a):Wczoraj mierzylem sonde lambda podpinajac ja do multimetru cyfrowego.
Oto moje wyniki:
– po wlaczeniu stacyjki: 0,55 V
– na biegu jalowym: 0,88 V – napiecie ani drgnelo ponizej tej wartosci (zbyt bogata mieszanka)
– na obrotach – zmiany w zakresie 0,2 do 0,88 V
Teraz pytanie: czy moja sonda jest uszkodzona? Dodam ze pomiary wykonalem po nagrzaniu silnika oraz ze auto nie przeszlo przegladu z powodu zbyt duzej zawartosci CO (uwaga) na niskich obrotach. Poziom CO na wysokich obrotach w normie.
Czy jednoznacznie mozna powiedziec ze sonda lambda do wymiany? Jesli nie to co? Kat?
Pozdrawiam
UPDATE: Wymienilem sonde. Ma identyczne parametry jak wyzej. Wiec sonde moge wykluczyc spokojnie
-
pakamon
pakamon napisał(a):UPDATE: Wymienilem sonde. Ma identyczne parametry jak wyzej. Wiec sonde moge wykluczyc spokojnie
To chyba masz coś nie tak z miernikiem
radost napisał(a):Z łaski swojej napisz chociaż jakie to auto (model, rok, silnik itd) i czy przypadkiem nie masz LPG bo jeśli tak to tam bym szukał przyczyny.
opel corsa
If you’re in control, you’re not going fast enough.
jacobs napisał(a):pakamon napisał(a):UPDATE: Wymienilem sonde. Ma identyczne parametry jak wyzej. Wiec sonde moge wykluczyc spokojnie
To chyba masz coś nie tak z miernikiemradost napisał(a):Z łaski swojej napisz chociaż jakie to auto (model, rok, silnik itd) i czy przypadkiem nie masz LPG bo jeśli tak to tam bym szukał przyczyny.
opel corsa
Update: tak, faktycznie Corsa no LPG sonda na 100% dobra, auto pod kompem nie wykazalo zadnych bledow. przeplywomierz powietrza wymieniony. Pomiar sondy L. nadal taki sam
-
pakamon
witam podlaczam sie pod temat interesuje mnie oznacznie kabli w sondzie lamdzie 3-przewodowej ktory jest sygnalowy do ktorego mam podlaczyc miernik by sprawdzic sonde czy dziala prawidlowo. chodzi mi a madzie 323f ba sonda ma 3 kabelki 2x bialy i jeden czarny ktory jest sygnalowy a ktory grzalka
- Od: 5 mar 2007, 00:08
- Posty: 74
- Skąd: hrubieszow
- Auto: 323f/95r/1.5-z5/
1, 2
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości
Moderator
Moderatorzy Opinie i Poradniki