Strona 1 z 2

Optymaly styl jazdy dla diesla

PostNapisane: 23 sty 2018, 19:43
przez Mercier
Witam,

Przeczytałem w tym temacie pół internetu ale chciałbym poznać Wasze zdanie, bo opinie są odmienne. Jaki jest optymalny styl jazdy dieslem w mieście żeby wydłużyć jego żywotność?

O co chodzi? Generalnie zawsze miałem samochody benzynowe i na pierwszego diesla (Mazda 3 BK, 1.6 110KM) przesiadłem się kilka lat temu z Clio Sport, którym jeździłem zupełnie inaczej.
Po wielu instrukcjach Mazdą do tej pory starałem się jeździć trzymając się mniej więcej poniższych punktów:

– nie spadać poniżej ~1700 obrotów żeby chronić dwumas i jeździć w przedziale 1900-2600 obrotów (po mieście)
– nie przyspieszać na niższych obrotach, gaz wciskać mocniej dopiero od 2000 obrotów
– nie manewrować zbytnio gazem (nie zmieniać gwałtownie jego położenia)
– nie hamować silnikiem

Ostatnio natomiast jechałem jako pasażer ze znajomym jego Octavią RS (diesel). Jest on kierowcą rajdowym a dodatkowo posiada sieć warsztatów samochodowych więc świetnie zna się na silnikach/mechanice.
Zauważyłem, że nie wchodzi praktycznie nigdy obroty wyższe niż 1900 obrotów, rusza bardzo powoli i ogólnie jadąc po mieście porusza się pomiędzy 1200-1900 obrotów przy tym praktycznie nie dotykając gazu.

Moje pytanie jest o to, czy taka jazda ma sens i czy jego styl bardziej dba o silnik diesla?

Pozdrawiam!

PostNapisane: 24 sty 2018, 03:02
przez Grzyby
Mercier napisał(a):– nie spadać poniżej ~1700 obrotów żeby chronić dwumas

A masz w ogóle 2M?

PostNapisane: 24 sty 2018, 09:29
przez Biniu
Nie jeździć dieslem w mieście tylko ganiać po trasach. To najbardziej optymalny styl jazdy.

PostNapisane: 24 sty 2018, 10:28
przez Płomień
Najlepiej spojrzeć na to co diesel lubi, a czego nie lubi.
Diesel lubi:
-Jazdę na nagrzanym silniku
-Pod stałym obciążeniem

Diesel nie lubi:
– Zmieniać obrotów
– Jeździć na zbyt niskich obrotach
– Jazdy na zimno

Diesel ma inny zakres obrotów niż benzyna, w praktyce do 4k – 4,5k.
Dla diesela 1500rpm to jak dla benzynki 2200, już można jechać bez obaw.

Co do gwałtownego naciskania gazu, diesele już od dawna są drive-by-wire, pod pedałem masz potencjometr, w praktyce wszystkim steruje komputer któremu tylko przekazujesz sugestie. Raczej od tej strony nie ma co patrzeć, ecu nie powinien pozwolić na zbytnie tyranie silnika nawet jak dostaniesz ataku padaczki :P

Re: Optymaly styl jazdy dla diesla

PostNapisane: 26 sty 2018, 19:12
przez Mercier
A masz w ogóle 2M?


Szczerze mówiąc nie wiem, zakładałem, że każdy diesel go posiada.

Nie jeździć dieslem w mieście tylko ganiać po trasach. To najbardziej optymalny styl jazdy.
[/quote]

Świetna rada, przeprowadze się po za miasto żeby chronić silnik :)

Dziękuję za rzeczową odpowiedź Płomień.

PostNapisane: 27 sty 2018, 12:13
przez Biniu
Nom. Diesel do miasta zwłaszcza jak się robi krótkie odcinki to głupota straszna i żaden styl jazdy tu nie pomoże.

Re: Optymaly styl jazdy dla diesla

PostNapisane: 28 sty 2018, 08:45
przez rav 75
Żaden silnik nie lubi nagłych zmian obrotów,butowania na zimnym,ostrych startów itp. Wcześniej czy później i w benzynie jazda miejska odbije swoje piętno.
Do autora: kierowca rajdowy jak napisałeś ma sieć warsztatów,jak coś uwali ktoś mu za free zrobi. Tak,masz dwumasę,być może Fap (piszę tak bo zakładam że nikt go nie wyciął) na który musisz uważać. Lepiej w mieście trzymać obroty na poziomie 2200-2500 niż 1500 tzn zamiast na 4 biegu jechać 60 km/h lepiej jedź na 3-ce. Od czasu do czasu przegoń na trasie i będzie wszystko dobrze.

PostNapisane: 28 sty 2018, 08:50
przez Biniu
Tak tylko jak już bennzyna ma temperaturę roboczą to w dieselku po tym samym czasie wskazówka od temperatury dopiero zaczyna się podnosić.

Re: Optymaly styl jazdy dla diesla

PostNapisane: 28 sty 2018, 10:53
przez rav 75
Odnoszę wrażenie że pytanie brzmiało "jak użytkować" a nie "co lepsze" :P

PostNapisane: 28 sty 2018, 11:22
przez Biniu
Odniosłem się tylko do tego co napisałeś. Dalej podtrzymuję to co napisałem wyżej. Dieselowi w mieście wiele stylem jazdy nie pomożesz. Zwłaszcza na krótkich odcinkach gdy 50-80% dystansów pokonywanych będzie na niedogrzanym silniku.

Oczywiście sprawa jest prosta jeśli chodzi o styl jazdy. Delikatnie wkręcać go na obroty muskając tylko pedał gazu i nie dusić z niskich obrotów. I to w zasadzie czy benzyna czy diesel nie ma dużego znaczenia. Oczywiście dla benzyny wartości obrotów wyższe dla diesla niższe.

Re: Optymaly styl jazdy dla diesla

PostNapisane: 28 sty 2018, 18:32
przez rav 75
Sprawny silnik może nagrzać się do temperatury roboczej niewiele wolniej niż benzyna. Masz porównanie? jeździłeś jednym i drugim? Bo ja mam. Pewien jesteś że użytkując auto benzynowe na krótkich odcinkach zawsze jest dogrzane? Zdziwił byś się jak się można pomylić.
Jeśli kolega kupił diesla do miasta i chce go intensywnie i brutalnie eksploatować (a takich niestety już tu napotkałem) kariery nie zrobi.

PostNapisane: 28 sty 2018, 21:41
przez Biniu
No właśnie jeżdżę i dieslem i benzyną. Diesel z 2x dłużej się nagrzewa od benzyny. Oczywiście mówię tylko o temperaturze cieczy chłodzącej.

PostNapisane: 30 sty 2018, 02:39
przez Grzyby
Widzisz, a moja była szóstka z klekotem rozgrzewała się szybciej niż aktualne benzynowe V.
I co? Jajco.
Argument za dieslem? Za benzyną?
Przecież nie sprzeda klekota bo jeździ po mieście....

Re: Optymaly styl jazdy dla diesla

PostNapisane: 30 sty 2018, 06:58
przez rav 75
Kolega wychodzi chyba z założenia że diesel do traktorów,gaz do zapalniczek a do samochodów benzyna...

PostNapisane: 30 sty 2018, 07:51
przez Biniu
rav 75 napisał(a):Kolega wychodzi chyba z założenia że diesel do traktorów,gaz do zapalniczek a do samochodów benzyna...


Dlatego mam LFa z LPG <lol>
Po prostu warunki miejskie dla silników diesla są o wiele gorsze niż dla benzyn. To już było wiele razy powiedziane wszędzie nie tylko tutaj na forum. Nigdzie nie pisałem, że ma wymienić auto. Napisałem, że typowa jazda po mieście to krzywda dla diesla i czy będzie jeździł w zakresie 1500-1750 rpm czy 2000-2500 to nie wiele zmieni.

PostNapisane: 30 sty 2018, 14:49
przez Płomień
@Grzyby
Nie jest tajemnicą że klekot w szóstce to nie był najlepszy popis inżynieryjny Mazdy :D

Ja mam ciekawe porównanie, BJ z DiTD nagrzewała mi się dość szybko jak na diesla(choć i tak wyraźnie wolniej niż benzynowce), dopóki nie padła pompa paliwa. Po regeneracji pompy nagrzewa się dużo wolniej, pali mniej, i jedzie szybciej :P

Auto nie wyszło spod mojej ręki, lecz z uznanego serwisu Mazdy w łodzi, więc czynnik ludzki ograniczony.

Re: Optymaly styl jazdy dla diesla

PostNapisane: 30 sty 2018, 15:56
przez Neonixos666
Piszecie o długim rozgrzewaniu się diesla jak by to była jakaś ogromna waga a jest to jego największa zaleta. Im mniej energii odda silnik w postaci ciepła tym więcej będzie jej do napędu naszego auta. Piszecie jaką to wielką szkodę wyrządza jazda miejska dla diesla a tak na prawdę wyrządza ją osprzętowi a nie samemu silnikowi który nie różni się niczym od benzyny w tej kwestii. Benzyna na bezpośrednim wtrysku z kołem 2M i turbosprężarką jest tak samo awaryjna jak diesel.

PostNapisane: 30 sty 2018, 18:47
przez Biniu
A Ty czytasz wybiórczo, albo bez zrozumienia. <cisza>

Re: Optymaly styl jazdy dla diesla

PostNapisane: 30 sty 2018, 22:33
przez Mercier
Dzięki Panowie za wskazówki i porady.

Generalnie zawsze jeździłem dynamicznie, natomiast odkąd przerzuciłem się na diesla staram się to zmienić i jeździć trochę 'rozsądniej', bardziej oszczędzając silnik przy dogrzewaniu itd.
Akurat tutaj chodziło mi głównie o te obroty – czy przedział 1,2k-2k jest sensowniejszy niż 1,9-2,6k ale wychodzi na to, że powinienem utrzymać ten wyższy.

Co do FAP to nie wycinałem go, a przy aktualnych planach zmian w prawie raczej nie zamierzam :)

Pozdrawiam!

PostNapisane: 31 sty 2018, 01:11
przez Neonixos666
Biniu napisał(a):A Ty czytasz wybiórczo, albo bez zrozumienia. <cisza>


Czytam jak chce, pisze co chce i gdzie chce <lol>

Mercier napisał(a):Akurat tutaj chodziło mi głównie o te obroty – czy przedział 1,2k-2k jest sensowniejszy niż 1,9-2,6k ale wychodzi na to, że powinienem utrzymać ten wyższy.


trzymaj między 1,5 a 2,2 i będzie bezpiecznie dla 2M i oszczędnie