Strona 2 z 4

PostNapisane: 19 sty 2004, 19:55
przez Paweł
Jesteś pewny że jest to skrzynia od GE a nie od GD?


GF4A-EL '96. Oryginalna, podstawowa dokumentacja serwisowa Mazdy.

Z drugiej strony nie oczekuj ode mnie wiedzy szczegółowej o wszystkich typach skrzyń montowanych w mazdach i wszystkich ich niuansach technicznych


Nie oczekuje. Dziele sie swoja. :) Choc nie da sie ukryc, ze oczekuje bardzo duzo. Podobnie od Greyga. :]

Pozdrawiam.

PostNapisane: 19 sty 2004, 20:13
przez Długi
Zadałeś mi ćwieka tco :) muszę to jutro sprawdzić i napiszę ci do czego służy ten zawór, wg mojego pomysłu służy do realizacji fail safe w razie awarii elektroniki ale sprawdzę.
Cieszę się że jesteś czujny. Bardzo lubie takie dyskusje czasami nawet burzliwe bo to zmusza do myślenia, poszukiwań a wtedy oprócz nas również osoby tylko przeglądające dany post czegoś się może nauczą.
pozdrawiam wszystkich i nosy do góry :)

PostNapisane: 19 sty 2004, 20:54
przez Długi
No i sprawdziłem!!!
Manual valve służy właśnie do realizacji trybu awaryjnego, tak jak napisałem w poprzednim poście.
Jak niewiele człowiekowi do szczęścia potrzeba :D

PostNapisane: 19 sty 2004, 21:54
przez _MarSs_
Panowie, krew mi się w żyłach gotuje jak czytam waszą dyskusję – więc dorzucę swoje 3 grosze – zastrzegam że piszę o CD4E=LA4-EL:

1. Przycisk O\D-OFF służy do:
– wyłączania nadbiegu (4) i uzyskania sekwencj 1-2-3 na D;
– uzyskania możliwości ręcznej-sekwencyjnej zmiany biegów przekładając dźwignię pomiędzy 1, 2, D(3), D(4-włączenie przyciskiem);
– OSZCZĘDZANIA SKRZYNI PRZED NADMIERNYM ZUŻYCIEM w sytuacjach dużych obciążeń – element Coast Clutch;

2. W instraukcji producent wyraźnie pisze, że ciągnąc przyczepę lub podjeżdżając pod długie, strome wzniesienie należy przycisnąć O\D-OFF i wybrać bieg ręcznie startując z 1 poprzez 2 do D(3);

3. Element Manual Valve jest głównym elementem sterującym skrzynią!!
Powoduje on zmianę przepływu płynu do odpowiednich kanałów i uzyskanie: Jazdy w tył, jazdy w przód i blokady przepływu.
Tak więc Wsteczny jest "ręczny" a nie "elektroniczny".

4. Tryb awaryjny to sytuacja gdy brak wysterowania elektrozaworów przełączających SS1 i SS2 co powoduje ustawienie zaworów w płycie sterowania w pozycję 3 biegu. Po prostu gdy komputer padnie lub uzna, że dzieje się coś złego z ASB ( dużo błędnych parametrów pracy) to wyłącza sterownie zaworami.

5. nie wiem jak można było nie zauważyć Manual Valve przy rozkładaniu ASB – przecież trzeba go ręcznie zrozłączyć od popychacza.

6. Wszystkim chcącym kontynuować tą dyskusję polecam zapoznanie się ze schematem obiegu płynu w układzie sterowania ASB.

Ja nie rozkładałem wielu skrzyń, ale w swojej CD4E płytę sterowania rozebrałem na poszczególne sprzężynki i analizowałem zastosowanie każdej z nich.

PostNapisane: 19 sty 2004, 22:12
przez Długi
Zgadza się
1. również dla skrzyni GF4A-EL oprócz tego że startuje ona z 2 i przełącza na 3 w położeniu D i włączonym HOLD
2. bez zastrzeżeń
3.też się zgadza
4.czyli ruszam z 3 zgadza się
5.sam nie wiem jak to możliwe :)
6. zgadza się już to robie cały wieczór :)

PostNapisane: 19 sty 2004, 22:21
przez Paweł
_MarSs_ napisał(a):– OSZCZĘDZANIA SKRZYNI PRZED NADMIERNYM ZUŻYCIEM w sytuacjach dużych obciążeń – element Coast Clutch;


Podoba mi sie co napisales, zreszta uszanowanie, ale czy jestes pewien, ze skrzynie z O/D (a nie HOLD) omijaja w tym trybie sprzeglo jednokierunkowe?

Pozdrawiam.

PostNapisane: 20 sty 2004, 15:24
przez Paweł
tco_tm napisał(a):
_MarSs_ napisał(a):– OSZCZĘDZANIA SKRZYNI PRZED NADMIERNYM ZUŻYCIEM w sytuacjach dużych obciążeń – element Coast Clutch;


Podoba mi sie co napisales, zreszta uszanowanie, ale czy jestes pewien, ze skrzynie z O/D (a nie HOLD) omijaja w tym trybie sprzeglo jednokierunkowe?


Probowalem to sprawdzic, ale nigdzie nie moge znalezc dokladnych informacji. Chyba jednak i z O/D i z HOLDem jest zalaczane bezposrednie sprzeglo, omijajace "coasting clutch". Jak by nie bylo – jest to pierwszy, konkretny dowod na to, ze jazda z HOLDem wrecz przeciwnie – przedluzy, a nie skroci czas zycia (elementu, czy calosci?) skrzyni.

Pozdrawiam.

EDIT:

Przestalem cos rozumiec i widze, ze jeszcze bardziej mieszam... Naped podczas normalnej jazdy jest przekazywany poprzez "Forward One-Way Clutch" lub "Sprag" – sprzeglo jednokierunkowe. Dzieki temu nie wystepuje w skrzyniach automatycznych efekt hamowania silnikiem. W pozycjach "L/S" dostepne sa biegi 1/2 i zalaczone jest sprzeglo "Coast Clutch". Podobnie sprzeglo to _zaczyna_ pracowac w pozycji "D" i wlaczonym HOLDzie lub O/D OFF. Sprzeglo to uwalnia od pracy "Forward One-Way Clutch" – ktore zasada dzialania przypomina wolne koło i jego zapadki podczas duzych obciazen sa narazone na wylamanie. Sila przekazywana przez "CC" – zwykle sprzeglo cierne moze byc o wiele wieksza i do tego w dwoch kierunkach (efekt hamowania silnikiem). Jesli tak, to w czy na pewno oszczedzamy "Coast Clutch", czy "Direct One-Way Clutch"?

Jeszcze raz pozdrawiam.

PostNapisane: 20 sty 2004, 21:22
przez _MarSs_
tco_tm pisząc że oszczędzamy skrzynię miałem na uwadze to, że przy włączonym O\D-off dodatkowo załącza się Coast Clutch a nie że się je oszczędza. To sprzęgło właśnie pracuje tylko przy OD-OFF i 2 1 "ręcznych" więc skoro zwykle jeździmy na D (na 4 biegach) to Coast Clutch w ogóle nie pracuje (tzn pracuje bardzo rzadko, bo może się włączyć przy wzroscie ciśnienia) co za tym idzie jest najmniej zużytym elementem więc czemu by go trochę nie pomęczyc odciążając sprzegło jednokierunkowe.
Sorki że wyraziłem się nieprecyzyjnie ale tylko rzuciłem powód dlaczego oszczędzamy.
Najważniejsze, że wszyscy zaczynamy mówic jednym głosem = zblizamy sie do prawdy <jupi>

PostNapisane: 21 sty 2004, 17:40
przez Feeko
Ufff goronco było...

ASB – Kto to wie?

PostNapisane: 27 sty 2004, 10:08
przez Feeko
Może trochę mniej zaawansowane pytania.

1. Czy jazda na S, nie da takiego samogo efektu jak jazda na D+Hold?
S – 1, 2 ,3
D+Hold – 1, 2, 3

2. Używając D i Hold ma się nam zmniejszyć spalanie, a czy ruszanie na D+Hold nie odbywa się z 2 biegu?

3. Czy to (2) nie przyspiesza niszczenia się skrzyni? – Czy może należy włączać Hold już jadąc?

4. A może jazda na S załatwi sprawę włączania D+Hold i spadnie spalanie? (oczywiście mowa o jezdzie miejskiej)??

Może i głupie te pytania, ale czytałem ze dwa razy wszystko co napisaliście i nie umiem sam sobie na nie odpowiedzieć – Dodam że mam Millenie 2.3 S (czyli Miller), ale jaka jest tam skrzynia to nie wiem (na pewno automat :P ). Zmniejszenie spalania na mieście bardzo by mi się przydało (obecnie około 15l/100km :( ).

Re: ASB – Kto to wie?

PostNapisane: 27 sty 2004, 10:27
przez XsiX
Feeko napisał(a):4. A może jazda na S załatwi sprawę włączania D+Hold i spadnie spalanie? (oczywiście mowa o jezdzie miejskiej)??


może to i głupie ale ja po mieście jeździłem właśnie na S i spalanie było chyba ciut mniejsze a skrzynia pracowała znacznie "ekonomiczniej" (rzadsza zmiana biegów (?) )

pozdro
XsiX

Jak używać?

PostNapisane: 27 sty 2004, 14:33
przez Rafal
Powiedzcie proszę kilka słów na temat jak O/D OFF używać?
Czy jadąc 80km/h można go po prostu włączyć/wyłączyć, czy należy włączać/wyłączać O/D OFF wyłącznie przy zatrzymanym aucie.

Rzeczywiście z włączonym O/D OFF zauważalny jest efekt hamowania silnikiem, ale gdy auto jedzie już na 3 biegu.

Dzięki za techniczne podpowiedzi używania O/D OFF.

PostNapisane: 27 sty 2004, 16:18
przez Globy
O/D mozesz wylaczac przy kazdej predkosc.

PostNapisane: 27 sty 2004, 16:23
przez GrzegorzSz
Najlepsza metoda, to samemu sprawdzic.

Tankowanie do oporu, 100km po miescie na O/D off wlaczonym i ponowne tankowanie do opou. No i oczywiscie powtorka bez O/D off dla pewnosci jak ktos chce.

O reszcie nie napisze – pozniej bedzie na mnie.

<boks>

PostNapisane: 28 sty 2004, 11:14
przez Feeko
To jaka jest w końcu różnica pomiedzy D+HOLD a S bez HOLD ?? <glupek2>

PostNapisane: 28 sty 2004, 18:02
przez Paweł
D +HOLD = (2), 3
S = 1, 2, 3

...chyba to na stronie jest opisane? http://www.mazdaspeed.pl? :D
...ale z perspektywy czasu widze, ze tekst jest faktycznie do mocnej poprawki.

Pozdrawiam.

PostNapisane: 28 sty 2004, 18:09
przez Feeko
Czyli aby oszczędzić jeszcze więcej paliwa na mieście nie należy jezdzic na D+Hold tylko na S... <killer>
Ruszanie z 2 nie dość że obciąża skrzynię i silnik to raczej też spalania nie zmniejszy. :|

Więc sugestia że D+Hold jest o.k nie jest chyba najlepsza... :P

PostNapisane: 3 lut 2004, 11:50
przez viento
a jak to sie ma do skrzyni, w ktorej biegi oznaczone sa:
1
2
D

czy czy 2=S i wowczas pracuja biegi 1,2,3 czy tylko 1 i 2 ???

PostNapisane: 3 lut 2004, 18:38
przez _MarSs_
Na moje oko na 1 jedzie na 1 biegu;
na 2 jedzie na 2 biegu;
na D+O\DOFF jedzie na 1,2,3 + zablokowane sprzęgło jednokierunkowe;
na D wszystkie 4 biegi i "wolne koło".
W instrukcji piszą, że może być 2 bieg na "1" lub 3 na "2" gdy prędkość jest za wysoka ale samemu nigdy tego nie udało mi się uzyskać.

PostNapisane: 3 lut 2004, 21:32
przez Paweł
Sprawdz, czy masz hamowanie silnikiem na innych pozycjach niz D +"O/D OFF". Chodzi mi o 1 i 2 – byc moze takze z wylaczonym O/D. Przyda sie to do opisu na stronie. (Z HOLDem jest hamownie w kazdym ustawieniu).

Poza tym, z tego co sie orientuje, to skrzynia (z O/D OFF) dziala dokladnie tak, jak opisales.

Co do wyzszych biegow, to ja kiedys przypilowalem na 1 z HOLDem i wrzucil mi dwojke. Podobnie nie chcial zejsc na jedynke, podczas wlaczenia HOLDa na 1, kiedy predkosc byla zbyt duza. Niestety teraz nie bede tego potwierdzal eksperymentalnie, bo samochod sie rozpada i strach w ogole do niego wsiadac, nie mowiac o przyciskaniu.

Pozdrawiam.

P.S. Najwazniejszy wniosek: Skrzynie z HOLDem zachowuja sie zupelnie inaczej niz skrzynie z O/D OFF – jesli chodzi o zakres biegow przy roznych polozeniach wybieraka.