Funkcja HOLD – zasda działania, sposób używania
Prosze sie nie licytowac. Niech Greyg napisze co konkretnie powoduje, ze jazda z HOLDem na L/S moze doprowadzic do szybszego uszkodzenia skrzyni, to sprawa sie wyjasni.
Co do dokumentacji, to na pewno nie mialem wszystkich w reku, ale na wyczucie jestem gotow zgodzic sie, ze Mazda/Ford nie opisala tam wszystkich zagadnien, czy spostrzezen. Mozna popatrzec np. na oferte firmy Sonnax, zeby zorientowac sie, ze sporo rzeczy mozna bylo poprawic, o czym firma-matka zdaje sie milczec.
Przy tym wszystkim proponuje tez dodac rozroznienie pomiedzy skrzynie LA4A-EL i GF4A-EL (CD4E i 4EAT-G wg Forda) – silniki 2.5l i 2.0l oraz G(F)4 z ciegnem kickdown i bez.
Majac pojecie wylacznie o CD4E chcialbym dodac, ze moim zdaniem jej sterowanie jest calkowicie elektroniczne, a fizycznie jest tylko odbierane cisnienie liniowe z pompy (ktore potem jest modulowane elektrozaworem), magazynowane w akumulatorach i ustalany przeplyw oleju dzwignia wybieraka oraz zasadza dzialania konwertera. Cala reszta jest wynikiem sterownika elektronicznego, ktory na podstawie czujnikow, przy pomocy 5 elektrozaworow reguluje cisnienie i drogi przeplywu oleju. Nie chce mi sie wiec wierzyc, ze skrzynia moze jechac na krawedzi przelacznia, itp. – musialby do tego zmuszac ja "mozg elektronowy"
Nie podwazam przy tym waszych zdan, bo Dlugi ma wiedze zawodowa, a Greyg jesli kilkakrotnie rozebral/naprawil/zlozyl skrzynie, to musi miec pojecie jak ona funkcjonuje. Prosze tylko o konkrety, bo jak na razie nie dowiedzialem sie niczego nowego, mam tylko wiecej watpliwosci – nie chce wiec zgadywac jaki zamet wywolany zostal w glowach u tych, ktorzy do tego tematu dopiero sie przymierzaja.
Pozdrawiam.
Co do dokumentacji, to na pewno nie mialem wszystkich w reku, ale na wyczucie jestem gotow zgodzic sie, ze Mazda/Ford nie opisala tam wszystkich zagadnien, czy spostrzezen. Mozna popatrzec np. na oferte firmy Sonnax, zeby zorientowac sie, ze sporo rzeczy mozna bylo poprawic, o czym firma-matka zdaje sie milczec.
Przy tym wszystkim proponuje tez dodac rozroznienie pomiedzy skrzynie LA4A-EL i GF4A-EL (CD4E i 4EAT-G wg Forda) – silniki 2.5l i 2.0l oraz G(F)4 z ciegnem kickdown i bez.
Majac pojecie wylacznie o CD4E chcialbym dodac, ze moim zdaniem jej sterowanie jest calkowicie elektroniczne, a fizycznie jest tylko odbierane cisnienie liniowe z pompy (ktore potem jest modulowane elektrozaworem), magazynowane w akumulatorach i ustalany przeplyw oleju dzwignia wybieraka oraz zasadza dzialania konwertera. Cala reszta jest wynikiem sterownika elektronicznego, ktory na podstawie czujnikow, przy pomocy 5 elektrozaworow reguluje cisnienie i drogi przeplywu oleju. Nie chce mi sie wiec wierzyc, ze skrzynia moze jechac na krawedzi przelacznia, itp. – musialby do tego zmuszac ja "mozg elektronowy"
Nie podwazam przy tym waszych zdan, bo Dlugi ma wiedze zawodowa, a Greyg jesli kilkakrotnie rozebral/naprawil/zlozyl skrzynie, to musi miec pojecie jak ona funkcjonuje. Prosze tylko o konkrety, bo jak na razie nie dowiedzialem sie niczego nowego, mam tylko wiecej watpliwosci – nie chce wiec zgadywac jaki zamet wywolany zostal w glowach u tych, ktorzy do tego tematu dopiero sie przymierzaja.
Pozdrawiam.
the right man in the wrong place...
Witaj tco, co do dokumentacji to owszem ogólnie dostępna nie wyczerpuje tematu, ale pamiętaj że wiele informacji tajnych lub poufnych jest nieosiągalna w normalnych warunkach dla użytkowników, powiem więcej są informacje o których nie wiedzą wszystkie serwisy autoryzowane!
tco cięgło nie służy do kicdownu służy do zmiany ciśnienia liniowego w skrzyni w zależności od położenia przepustnicy (przede wszystkim)
Linka od selektora w obydwu skrzyniach służy w zasadzie tylko do blokowania mechanizmu P, a całym sterowaniem zarządza elektronika
Tak się się składa tco że jestem też praktykiem i mam chociaż mgliste pojęcie o tym co piszę
pozdrawiam wszytskich
tco cięgło nie służy do kicdownu służy do zmiany ciśnienia liniowego w skrzyni w zależności od położenia przepustnicy (przede wszystkim)
Linka od selektora w obydwu skrzyniach służy w zasadzie tylko do blokowania mechanizmu P, a całym sterowaniem zarządza elektronika
Tak się się składa tco że jestem też praktykiem i mam chociaż mgliste pojęcie o tym co piszę
pozdrawiam wszytskich
- Od: 22 lis 2003, 09:35
- Posty: 452
- Skąd: gorzów
Długi napisał(a):tco cięgło nie służy do kicdownu służy do zmiany ciśnienia liniowego w skrzyni w zależności od położenia przepustnicy (przede wszystkim)
Nie moge sie nie zgodzic, bo to GF4A-EL, o ktorej nie mam zielonego pojecia. W kazdym razie jest ciegno i jest regulacja mechaniczna, pewnie to robi jakas roznice.
Linka od selektora w obydwu skrzyniach służy w zasadzie tylko do blokowania mechanizmu P, a całym sterowaniem zarządza elektronika
Natomiast tu (w przypadku CD4E) bylem pewien, ze przestawiajac dzwignie przestawiasz zawor "Manual Valve", ktory zmienia obiegi wewnatrz skrzyni. Oczywiscie jest przy tym czujnik polozenia – zeby komputer wiedzial, ktory obieg jest wybrany.
Tak się się składa tco że jestem też praktykiem i mam chociaż mgliste pojęcie o tym co piszę
Mialem nadzieje, ze nie skrzywdzilem zadnego z Was. Ogolnie i w skrocie: prosze o konkrety, bo uslyszec je mozna na pewno wlasnie od Was.
Pozdrawiam.
the right man in the wrong place...
Tutaj widac "zapadke" dzwigni, obracajacy sie trzpien, ktory przesuwa wewnatrz obudowy zaworow zawor "Manual Valve" (samego polaczenia zaworu i elementu obrotowego nie widac, bo jest ono pod plytka zapadki i zasloniete sprezyna).
Pozdrawiam.
Pozdrawiam.
the right man in the wrong place...
Niestety nie. Jak Zombi i Globy wyjasnia sprawe serwera, to bede chcial dodac mod'a, zeby mozna bylo uploadowac pliki na serwer (oczywiscie kazdy bedzie mial ograniczenie pojemnosci). Teraz niestety trzeba miec wlasny serwer – jedynymi tego zaletami sa ograniczenie przestrzeni zajmowanej przez forum na serwerze i ograniczenie generowanego ruchu (wiekszosc providerow wprowadzila miesieczne/roczne limity).
W GF4A-EL rowniez jest polaczenie mechaniczne pomiedzy dzwignia wybieraka i zaworem "Manual Valve". Niestety nie mam zdjecia (z wiadomych przyczyn ). Poszukaj plyty sterownika "Rear Control Valve Body" – na gorze jest "Manual Valve" zakonczony kolnierzem, w ktory wchodzi trzpien wystajacy z "Manual Plate", zamocowanej na "Manual Shaft". Rozwiązanie bardzo podobne jak w CD4E (lub na odwrot raczej).
Pozdrawiam.
W GF4A-EL rowniez jest polaczenie mechaniczne pomiedzy dzwignia wybieraka i zaworem "Manual Valve". Niestety nie mam zdjecia (z wiadomych przyczyn ). Poszukaj plyty sterownika "Rear Control Valve Body" – na gorze jest "Manual Valve" zakonczony kolnierzem, w ktory wchodzi trzpien wystajacy z "Manual Plate", zamocowanej na "Manual Shaft". Rozwiązanie bardzo podobne jak w CD4E (lub na odwrot raczej).
Pozdrawiam.
the right man in the wrong place...
Splodzilem taki kolaż:
Kolorami zaznaczylem te same elementy. Na pierwszym widac tez ramie o ktorym mowisz, ktore najpewniej jest zapadka "Parking Pawl" (zielony) blokady skrzyni w pozycji "P" – i jest polaczone ramieniem "Assist Lever" (zolty) z "Manual Plate" (czerwony), ktore od spodu ma trzpien, ktory zahaczony o rant zaworu "Manual Valve" (niebieski) przesuwa go w obudowie i cos tam otwiera (fragment na ostatnim rysunku). Tak to widze (nie zagladajac do srodka ...szkoda)
Pozdrawiam.
Kolorami zaznaczylem te same elementy. Na pierwszym widac tez ramie o ktorym mowisz, ktore najpewniej jest zapadka "Parking Pawl" (zielony) blokady skrzyni w pozycji "P" – i jest polaczone ramieniem "Assist Lever" (zolty) z "Manual Plate" (czerwony), ktore od spodu ma trzpien, ktory zahaczony o rant zaworu "Manual Valve" (niebieski) przesuwa go w obudowie i cos tam otwiera (fragment na ostatnim rysunku). Tak to widze (nie zagladajac do srodka ...szkoda)
Pozdrawiam.
the right man in the wrong place...
Jesteś pewny że jest to skrzynia od GE a nie od GD???
raz że nmie kojarzę tego elementu a dwa nie mogę go znaleźć w mojej dokumentacji
Z drugiej strony nie oczekuj ode mnie wiedzy szczegółowej o wszystkich typach skrzyń montowanych w mazdach i wszystkich ich niuansach technicznych, istota postu była zupełnie inna. Aktualnie bliższe mi są skrzynie mazdy 6, 2, 3, RX8. Jeżeli coś muszę sprawdzić po prostu sprawdzam w dokumentacji
pozdrawiam
raz że nmie kojarzę tego elementu a dwa nie mogę go znaleźć w mojej dokumentacji
Z drugiej strony nie oczekuj ode mnie wiedzy szczegółowej o wszystkich typach skrzyń montowanych w mazdach i wszystkich ich niuansach technicznych, istota postu była zupełnie inna. Aktualnie bliższe mi są skrzynie mazdy 6, 2, 3, RX8. Jeżeli coś muszę sprawdzić po prostu sprawdzam w dokumentacji
pozdrawiam
- Od: 22 lis 2003, 09:35
- Posty: 452
- Skąd: gorzów
Jesteś pewny że jest to skrzynia od GE a nie od GD?
GF4A-EL '96. Oryginalna, podstawowa dokumentacja serwisowa Mazdy.
Z drugiej strony nie oczekuj ode mnie wiedzy szczegółowej o wszystkich typach skrzyń montowanych w mazdach i wszystkich ich niuansach technicznych
Nie oczekuje. Dziele sie swoja. Choc nie da sie ukryc, ze oczekuje bardzo duzo. Podobnie od Greyga.
Pozdrawiam.
the right man in the wrong place...
Zadałeś mi ćwieka tco muszę to jutro sprawdzić i napiszę ci do czego służy ten zawór, wg mojego pomysłu służy do realizacji fail safe w razie awarii elektroniki ale sprawdzę.
Cieszę się że jesteś czujny. Bardzo lubie takie dyskusje czasami nawet burzliwe bo to zmusza do myślenia, poszukiwań a wtedy oprócz nas również osoby tylko przeglądające dany post czegoś się może nauczą.
pozdrawiam wszystkich i nosy do góry
Cieszę się że jesteś czujny. Bardzo lubie takie dyskusje czasami nawet burzliwe bo to zmusza do myślenia, poszukiwań a wtedy oprócz nas również osoby tylko przeglądające dany post czegoś się może nauczą.
pozdrawiam wszystkich i nosy do góry
- Od: 22 lis 2003, 09:35
- Posty: 452
- Skąd: gorzów
Panowie, krew mi się w żyłach gotuje jak czytam waszą dyskusję – więc dorzucę swoje 3 grosze – zastrzegam że piszę o CD4E=LA4-EL:
1. Przycisk O\D-OFF służy do:
– wyłączania nadbiegu (4) i uzyskania sekwencj 1-2-3 na D;
– uzyskania możliwości ręcznej-sekwencyjnej zmiany biegów przekładając dźwignię pomiędzy 1, 2, D(3), D(4-włączenie przyciskiem);
– OSZCZĘDZANIA SKRZYNI PRZED NADMIERNYM ZUŻYCIEM w sytuacjach dużych obciążeń – element Coast Clutch;
2. W instraukcji producent wyraźnie pisze, że ciągnąc przyczepę lub podjeżdżając pod długie, strome wzniesienie należy przycisnąć O\D-OFF i wybrać bieg ręcznie startując z 1 poprzez 2 do D(3);
3. Element Manual Valve jest głównym elementem sterującym skrzynią!!
Powoduje on zmianę przepływu płynu do odpowiednich kanałów i uzyskanie: Jazdy w tył, jazdy w przód i blokady przepływu.
Tak więc Wsteczny jest "ręczny" a nie "elektroniczny".
4. Tryb awaryjny to sytuacja gdy brak wysterowania elektrozaworów przełączających SS1 i SS2 co powoduje ustawienie zaworów w płycie sterowania w pozycję 3 biegu. Po prostu gdy komputer padnie lub uzna, że dzieje się coś złego z ASB ( dużo błędnych parametrów pracy) to wyłącza sterownie zaworami.
5. nie wiem jak można było nie zauważyć Manual Valve przy rozkładaniu ASB – przecież trzeba go ręcznie zrozłączyć od popychacza.
6. Wszystkim chcącym kontynuować tą dyskusję polecam zapoznanie się ze schematem obiegu płynu w układzie sterowania ASB.
Ja nie rozkładałem wielu skrzyń, ale w swojej CD4E płytę sterowania rozebrałem na poszczególne sprzężynki i analizowałem zastosowanie każdej z nich.
1. Przycisk O\D-OFF służy do:
– wyłączania nadbiegu (4) i uzyskania sekwencj 1-2-3 na D;
– uzyskania możliwości ręcznej-sekwencyjnej zmiany biegów przekładając dźwignię pomiędzy 1, 2, D(3), D(4-włączenie przyciskiem);
– OSZCZĘDZANIA SKRZYNI PRZED NADMIERNYM ZUŻYCIEM w sytuacjach dużych obciążeń – element Coast Clutch;
2. W instraukcji producent wyraźnie pisze, że ciągnąc przyczepę lub podjeżdżając pod długie, strome wzniesienie należy przycisnąć O\D-OFF i wybrać bieg ręcznie startując z 1 poprzez 2 do D(3);
3. Element Manual Valve jest głównym elementem sterującym skrzynią!!
Powoduje on zmianę przepływu płynu do odpowiednich kanałów i uzyskanie: Jazdy w tył, jazdy w przód i blokady przepływu.
Tak więc Wsteczny jest "ręczny" a nie "elektroniczny".
4. Tryb awaryjny to sytuacja gdy brak wysterowania elektrozaworów przełączających SS1 i SS2 co powoduje ustawienie zaworów w płycie sterowania w pozycję 3 biegu. Po prostu gdy komputer padnie lub uzna, że dzieje się coś złego z ASB ( dużo błędnych parametrów pracy) to wyłącza sterownie zaworami.
5. nie wiem jak można było nie zauważyć Manual Valve przy rozkładaniu ASB – przecież trzeba go ręcznie zrozłączyć od popychacza.
6. Wszystkim chcącym kontynuować tą dyskusję polecam zapoznanie się ze schematem obiegu płynu w układzie sterowania ASB.
Ja nie rozkładałem wielu skrzyń, ale w swojej CD4E płytę sterowania rozebrałem na poszczególne sprzężynki i analizowałem zastosowanie każdej z nich.
Pozdrawiam
_MarSs_ {626 Cronos 2.0 95}
_MarSs_ {626 Cronos 2.0 95}
- Od: 14 gru 2003, 14:33
- Posty: 80
- Skąd: Legionowo
- Auto: Mazda 626 2.0 95
Zgadza się
1. również dla skrzyni GF4A-EL oprócz tego że startuje ona z 2 i przełącza na 3 w położeniu D i włączonym HOLD
2. bez zastrzeżeń
3.też się zgadza
4.czyli ruszam z 3 zgadza się
5.sam nie wiem jak to możliwe
6. zgadza się już to robie cały wieczór
1. również dla skrzyni GF4A-EL oprócz tego że startuje ona z 2 i przełącza na 3 w położeniu D i włączonym HOLD
2. bez zastrzeżeń
3.też się zgadza
4.czyli ruszam z 3 zgadza się
5.sam nie wiem jak to możliwe
6. zgadza się już to robie cały wieczór
- Od: 22 lis 2003, 09:35
- Posty: 452
- Skąd: gorzów
_MarSs_ napisał(a):– OSZCZĘDZANIA SKRZYNI PRZED NADMIERNYM ZUŻYCIEM w sytuacjach dużych obciążeń – element Coast Clutch;
Podoba mi sie co napisales, zreszta uszanowanie, ale czy jestes pewien, ze skrzynie z O/D (a nie HOLD) omijaja w tym trybie sprzeglo jednokierunkowe?
Pozdrawiam.
the right man in the wrong place...
tco_tm napisał(a):_MarSs_ napisał(a):– OSZCZĘDZANIA SKRZYNI PRZED NADMIERNYM ZUŻYCIEM w sytuacjach dużych obciążeń – element Coast Clutch;
Podoba mi sie co napisales, zreszta uszanowanie, ale czy jestes pewien, ze skrzynie z O/D (a nie HOLD) omijaja w tym trybie sprzeglo jednokierunkowe?
Probowalem to sprawdzic, ale nigdzie nie moge znalezc dokladnych informacji. Chyba jednak i z O/D i z HOLDem jest zalaczane bezposrednie sprzeglo, omijajace "coasting clutch". Jak by nie bylo – jest to pierwszy, konkretny dowod na to, ze jazda z HOLDem wrecz przeciwnie – przedluzy, a nie skroci czas zycia (elementu, czy calosci?) skrzyni.
Pozdrawiam.
EDIT:
Przestalem cos rozumiec i widze, ze jeszcze bardziej mieszam... Naped podczas normalnej jazdy jest przekazywany poprzez "Forward One-Way Clutch" lub "Sprag" – sprzeglo jednokierunkowe. Dzieki temu nie wystepuje w skrzyniach automatycznych efekt hamowania silnikiem. W pozycjach "L/S" dostepne sa biegi 1/2 i zalaczone jest sprzeglo "Coast Clutch". Podobnie sprzeglo to _zaczyna_ pracowac w pozycji "D" i wlaczonym HOLDzie lub O/D OFF. Sprzeglo to uwalnia od pracy "Forward One-Way Clutch" – ktore zasada dzialania przypomina wolne koło i jego zapadki podczas duzych obciazen sa narazone na wylamanie. Sila przekazywana przez "CC" – zwykle sprzeglo cierne moze byc o wiele wieksza i do tego w dwoch kierunkach (efekt hamowania silnikiem). Jesli tak, to w czy na pewno oszczedzamy "Coast Clutch", czy "Direct One-Way Clutch"?
Jeszcze raz pozdrawiam.
the right man in the wrong place...
tco_tm pisząc że oszczędzamy skrzynię miałem na uwadze to, że przy włączonym O\D-off dodatkowo załącza się Coast Clutch a nie że się je oszczędza. To sprzęgło właśnie pracuje tylko przy OD-OFF i 2 1 "ręcznych" więc skoro zwykle jeździmy na D (na 4 biegach) to Coast Clutch w ogóle nie pracuje (tzn pracuje bardzo rzadko, bo może się włączyć przy wzroscie ciśnienia) co za tym idzie jest najmniej zużytym elementem więc czemu by go trochę nie pomęczyc odciążając sprzegło jednokierunkowe.
Sorki że wyraziłem się nieprecyzyjnie ale tylko rzuciłem powód dlaczego oszczędzamy.
Najważniejsze, że wszyscy zaczynamy mówic jednym głosem = zblizamy sie do prawdy
Sorki że wyraziłem się nieprecyzyjnie ale tylko rzuciłem powód dlaczego oszczędzamy.
Najważniejsze, że wszyscy zaczynamy mówic jednym głosem = zblizamy sie do prawdy
Pozdrawiam
_MarSs_ {626 Cronos 2.0 95}
_MarSs_ {626 Cronos 2.0 95}
- Od: 14 gru 2003, 14:33
- Posty: 80
- Skąd: Legionowo
- Auto: Mazda 626 2.0 95
Może trochę mniej zaawansowane pytania.
1. Czy jazda na S, nie da takiego samogo efektu jak jazda na D+Hold?
S – 1, 2 ,3
D+Hold – 1, 2, 3
2. Używając D i Hold ma się nam zmniejszyć spalanie, a czy ruszanie na D+Hold nie odbywa się z 2 biegu?
3. Czy to (2) nie przyspiesza niszczenia się skrzyni? – Czy może należy włączać Hold już jadąc?
4. A może jazda na S załatwi sprawę włączania D+Hold i spadnie spalanie? (oczywiście mowa o jezdzie miejskiej)??
Może i głupie te pytania, ale czytałem ze dwa razy wszystko co napisaliście i nie umiem sam sobie na nie odpowiedzieć – Dodam że mam Millenie 2.3 S (czyli Miller), ale jaka jest tam skrzynia to nie wiem (na pewno automat ). Zmniejszenie spalania na mieście bardzo by mi się przydało (obecnie około 15l/100km ).
1. Czy jazda na S, nie da takiego samogo efektu jak jazda na D+Hold?
S – 1, 2 ,3
D+Hold – 1, 2, 3
2. Używając D i Hold ma się nam zmniejszyć spalanie, a czy ruszanie na D+Hold nie odbywa się z 2 biegu?
3. Czy to (2) nie przyspiesza niszczenia się skrzyni? – Czy może należy włączać Hold już jadąc?
4. A może jazda na S załatwi sprawę włączania D+Hold i spadnie spalanie? (oczywiście mowa o jezdzie miejskiej)??
Może i głupie te pytania, ale czytałem ze dwa razy wszystko co napisaliście i nie umiem sam sobie na nie odpowiedzieć – Dodam że mam Millenie 2.3 S (czyli Miller), ale jaka jest tam skrzynia to nie wiem (na pewno automat ). Zmniejszenie spalania na mieście bardzo by mi się przydało (obecnie około 15l/100km ).
-
Feeko
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości
Moderator
Moderatorzy Opinie i Poradniki