Komputer pokładowy – budowa
1, 2
Witam.
Planowałem długi czas zabrać się za budowę komputerka pokładowego do mojej madzi i wkońcu nastał czas – właśnie się zabieram i mam nawet (chyba) komplet części...
W pierwszej kolejności moje założenia:
1. Temp. zewnętrzna
2. Temp. wewnętrzna
3. Info o gołoledźi na podstawie pkt.1
4. Spalanie orientacyjne na podstawie sterowania wtryskiwaczy i prędkości
7. Wyświetlanie "dokładnej" ilości paliwa
6. Spalanie średnie na podstawie drogi i ilości zużytego paliwa
Później chciałbym dorobić:
7. Sterowanie automatyczne klimą i ogrzewaniem na podstawie temp. zadanej, zewnętrznej i wewnętrznej.
8. Pomiar przyspieszenia ( ;–) )
9. Automatyczny odczyt błędów kompa (z wyświetlaniem uszkodzenia)
10. Przy cofaniu włączenie wyświetlania odległości od przeszkody (pierwsze testy wypadły pomyślnie)
11. duuużo mniej potrzebnych bajerów ;–)
Wyświetlacz taki (bo mam) a obudowa z przyciskami membranowymi będzie ekstra:
A co do miejsca zabudowy to "schowek" nad radiem o ile ktoś ma radio na dole – ja mam na górze więc je przeniose na dół ;–).
Chciałbym, żebyście rozwiali niektóre moje złudzenia – jakie mogę napotkać największe problemy przy budowie takiego kompa (z elektroniką i programowaniem sobie poradzę)?
A Jest może gdzieś opis sygnałów doprowadzonych do deski rozdzielczej ? czy raczej muszę się do nich dogrzebać i pomierzyć parametry sam? chodzi mi o sygnał poziomu paliwa (bak) i prędkości samochodu.
Planowałem długi czas zabrać się za budowę komputerka pokładowego do mojej madzi i wkońcu nastał czas – właśnie się zabieram i mam nawet (chyba) komplet części...
W pierwszej kolejności moje założenia:
1. Temp. zewnętrzna
2. Temp. wewnętrzna
3. Info o gołoledźi na podstawie pkt.1
4. Spalanie orientacyjne na podstawie sterowania wtryskiwaczy i prędkości
7. Wyświetlanie "dokładnej" ilości paliwa
6. Spalanie średnie na podstawie drogi i ilości zużytego paliwa
Później chciałbym dorobić:
7. Sterowanie automatyczne klimą i ogrzewaniem na podstawie temp. zadanej, zewnętrznej i wewnętrznej.
8. Pomiar przyspieszenia ( ;–) )
9. Automatyczny odczyt błędów kompa (z wyświetlaniem uszkodzenia)
10. Przy cofaniu włączenie wyświetlania odległości od przeszkody (pierwsze testy wypadły pomyślnie)
11. duuużo mniej potrzebnych bajerów ;–)
Wyświetlacz taki (bo mam) a obudowa z przyciskami membranowymi będzie ekstra:
A co do miejsca zabudowy to "schowek" nad radiem o ile ktoś ma radio na dole – ja mam na górze więc je przeniose na dół ;–).
Chciałbym, żebyście rozwiali niektóre moje złudzenia – jakie mogę napotkać największe problemy przy budowie takiego kompa (z elektroniką i programowaniem sobie poradzę)?
A Jest może gdzieś opis sygnałów doprowadzonych do deski rozdzielczej ? czy raczej muszę się do nich dogrzebać i pomierzyć parametry sam? chodzi mi o sygnał poziomu paliwa (bak) i prędkości samochodu.
Autko na sprzedaż !
- Od: 9 sty 2006, 09:35
- Posty: 213
- Skąd: Grodków
- Auto: MX6 (MazdaXedos6) ;–)
Ja swój projekt porzuciłem do wiosny, bo w zimie to nie ma jak się bawić z tym. No chyba że z temperaturą Wyświetlacz mam takiego samego koloru, ale 4 x20 znaków. Co do elektroniki to będzie to prosty układ (LCD, uC, 7805, ze dwie bramki logiczne do formowania impulsów z wtryskiwaczy, klawiatura, i garść kondensatorów i rezystorów). Przy wyborze mikroprocesora, wybierz jakiś większy, bo pewnie w połowie skończy Ci się wolne miejsce w nim, ja docelowo myślę nad ATMEGA64 (akurat leży taki i się kurzy, oraz chciałbym jakiś LCD graficzny ), ale myślę że w 32kB da się spokojnie wyrobić. Sygnał prędkości powinien znajdować się na desce rozdzielczej, w BA można go wziąść ze śrubki oznaczonej SP OUT. Sygnał wtryskiwaczy, można by poszukać przy samym komputerze, odpadają wtedy długie przewody i ewentualne śmieci związane z długimi przewodami. Sygnał z baku trzeba namierzyć ręcznie, ale powinien być dosyć jasno opisany na zegarach.
No i najtrudniejsze będzie zgranie wszystkiego, najlepiej jak będziesz zaczynał po kawałku, a nie odrazu wszystko, bo wtedy pewnie nic nie będzie poprawnie działać Jeśli preferujesz BASCOM, to mam na dysku kod takiego komputerka. Może warto by było wykorzystać część oryginalnych kontrolek (np. gołoledź)? Trzeba też zabezpieczyć wszystko przed wstrząsami i wilgocią, i żeby to miało jakiś wygląd Więc ogólnie to nie jest takie przyjemne.
Pozdrawiam i życzę powodzenia
Kamil
No i najtrudniejsze będzie zgranie wszystkiego, najlepiej jak będziesz zaczynał po kawałku, a nie odrazu wszystko, bo wtedy pewnie nic nie będzie poprawnie działać Jeśli preferujesz BASCOM, to mam na dysku kod takiego komputerka. Może warto by było wykorzystać część oryginalnych kontrolek (np. gołoledź)? Trzeba też zabezpieczyć wszystko przed wstrząsami i wilgocią, i żeby to miało jakiś wygląd Więc ogólnie to nie jest takie przyjemne.
Pozdrawiam i życzę powodzenia
Kamil
Jestem producentem nietypowych sterowników elektronicznych (do maszyn troszkę innych niż auta) ale powinienem sobie poradzić... baskoma nie trawię – jedynie assembler wchodzi w rachubę a atmega8 ma ze dwa razy za dużo pamięci, żeby obsłużyć wszystko co wypisałem. dzięki Kamil za wszystkie sugestie i również życzę powodzenia w przyszłym uruchamianiu kompa.... Postaram się w miarę możliwości tutaj opisać jak postępy (o ile się plany nie zmienią i będę musiał robić coś innego)...
Autko na sprzedaż !
- Od: 9 sty 2006, 09:35
- Posty: 213
- Skąd: Grodków
- Auto: MX6 (MazdaXedos6) ;–)
Czekam na postępy w tym temacie – chętnie byb sobie cos takiego u siebie zrobił, jednak moja zabawa z elektroniką kończy się na układach analogowych i raczej samych podstawach. Myślę że znalazło by się więcej chętnych osób na takie urządzenie – niekoniecznie za wszystkimi "bajerami" i "mniej potrzebnymi bzdetami" – przydało by się spalanie, pozoim paliwa, kody błędów itp. Być może po udanych próbach pomyślisz prokopcio o większej "produkcji" i rozpowszechnieniu
- Od: 30 sty 2005, 12:07
- Posty: 1016
- Skąd: Kościerzyna
- Auto: Xedos CA KF i Pastuch B3 :)
no .... ja juz jestem chetny
moze zamiescilbys jakies instrukcje jak taki komputerek stworzyc ? napewno niejeden by skorzystal
moze zamiescilbys jakies instrukcje jak taki komputerek stworzyc ? napewno niejeden by skorzystal
Alarmy, sterowniki c.z., centralne zam.
www.REMOTRONIX.com
www.REMOTRONIX.com
- Od: 20 kwi 2005, 19:38
- Posty: 278
- Skąd: Szczecin
- Auto: Było:
323F BG 1.6 '92
323F BA 1.5 '97
323F BA 1.5 '96
Jest:
3 BP 2.0 '19
Narazie muszę dobrać się do deski rodzielczej, pojeździć z podpiętą aparaturą a potem dopiero coś konkretnego stworzyć a zimno jak cholera się zrobiło więc poczekam aż choć troszkę się ociepli ale ogólnie to trzeba zaprojektować jakąś płytkę z przyciskami, wyświetlaczem i procesorkiem na czele + kilka dodatkowych elementów, podpiąć czujniki temperatur, podpiąć sygnały z prędkościomierza, wtryskiwaczy/wtryskiwacza, poziomu paliwa, napisać program, testować, skorygować program, testować, skorygować program......... aż będzie dobrze – potem jakaś obudowa i montaż w miejscu docelowym .
Ciężko będzie zrobić coś uniwersalnego do wszystkich aut (pewnie nawet niemożliwe) skupię się na moim xedosie.
Ciężko będzie zrobić coś uniwersalnego do wszystkich aut (pewnie nawet niemożliwe) skupię się na moim xedosie.
Autko na sprzedaż !
- Od: 9 sty 2006, 09:35
- Posty: 213
- Skąd: Grodków
- Auto: MX6 (MazdaXedos6) ;–)
prokopcio napisał(a):Ciężko będzie zrobić coś uniwersalnego do wszystkich aut (pewnie nawet niemożliwe) skupię się na moim xedosie.
Zawsze można dodać procedury kalibracji Więc problem będzie tylko z podłączeniem do czujników.
prokopcio napisał(a):a zimno jak cholera się zrobiło więc poczekam aż choć troszkę się ociepli ale ogólnie to trzeba zaprojektować jakąś płytkę z przyciskami, wyświetlaczem i procesorkiem na czele + kilka dodatkowych elementów, podpiąć czujniki temperatur, podpiąć sygnały z prędkościomierza, wtryskiwaczy/wtryskiwacza, poziomu paliwa
Temu ja czekam do wiosny A testowałem jak narazie na płytce testowej AVR, ale na wiosnę myślę że już zrobię płytkę pod komputerek.
PS. Przyszła mi na myśl jeszcze jedna opcja: dodanie pamięci (typu 24Cxx) i zapamiętywanie w niej różnych nastaw, a później wysyłanie tego przez RSa do komputera. W komputerze to już można zrobić wizualizacje, zestawienia i takie tam
poco ją dołączać jak przecież w AVR'ach jest wbudowana wewnętrzna pamięć EEPROM...
opcje kalibracji będą ale mi chodzi o różnicę w sygnałach a nie o kalibrację – nawet jeśli sygnały z poziomu paliwa się zgodzą (elektrycznie) to przecież baki mają różne kształty i mapa baku się nie zgodzi z inną, a co z różnymi sposobami sterowania wtryskiwaczy? jakoś dało by się wprowadzić różne opcje do wyboru wtryskiwaczy, pozostaje problem prędkościomierza zwałaszcza, jeśli niema elektronicznego... jak widzisz uniwersalność nie polega jedynie na kalibracji ;–) to byłby najmniejszy problem.
życzę również powodzenia – mam nadzieję, że niedługo będziemy mieli czym się pochwalić a może nawet połączyć siły ;–)
POZDRAWIAM i Życzę Sczęśliwej (i bezawaryjnej) Jazdy w Roku 2007
opcje kalibracji będą ale mi chodzi o różnicę w sygnałach a nie o kalibrację – nawet jeśli sygnały z poziomu paliwa się zgodzą (elektrycznie) to przecież baki mają różne kształty i mapa baku się nie zgodzi z inną, a co z różnymi sposobami sterowania wtryskiwaczy? jakoś dało by się wprowadzić różne opcje do wyboru wtryskiwaczy, pozostaje problem prędkościomierza zwałaszcza, jeśli niema elektronicznego... jak widzisz uniwersalność nie polega jedynie na kalibracji ;–) to byłby najmniejszy problem.
życzę również powodzenia – mam nadzieję, że niedługo będziemy mieli czym się pochwalić a może nawet połączyć siły ;–)
POZDRAWIAM i Życzę Sczęśliwej (i bezawaryjnej) Jazdy w Roku 2007
Autko na sprzedaż !
- Od: 9 sty 2006, 09:35
- Posty: 213
- Skąd: Grodków
- Auto: MX6 (MazdaXedos6) ;–)
Z tą pamięcią w AVR, to zależy jeszcze co chcemy zapisywać i w jakich odstępach czasu (drogi, itp). Normalnie powinien wystarczyć aż nadto, ale czasami może być za mały, a dodatkowa kość dużo nie kosztuje
No przy pomiarze paliwa w baku, to byłby kłopot z uniwersalnością. Ale sygnał prędkości powinien być chyba w każdej Maździe po 94r, a we wcześniejszych trzeba tylko magnes i kontaktron, lub hallotron. Co do sterowania wtryskami, myślałem że Mazda stosowała zawsze jeden sposób, no ale mogę się mylić, więc z tym też byłby problem.
prokopcio – chciałem Ci podać link do forum elektroda.pl, ponieważ jest tam pełno przydatnych informacji w tym temacie, ale widzę że tam też działasz aktywnie
No przy pomiarze paliwa w baku, to byłby kłopot z uniwersalnością. Ale sygnał prędkości powinien być chyba w każdej Maździe po 94r, a we wcześniejszych trzeba tylko magnes i kontaktron, lub hallotron. Co do sterowania wtryskami, myślałem że Mazda stosowała zawsze jeden sposób, no ale mogę się mylić, więc z tym też byłby problem.
prokopcio – chciałem Ci podać link do forum elektroda.pl, ponieważ jest tam pełno przydatnych informacji w tym temacie, ale widzę że tam też działasz aktywnie
Panowie, po co się bawić wystarczy wykorzystać istniejące już rozwiązania komputerów z omegi lub mondeo. Do montażu, kompa z mondeo podaję link. http://mondeoklubpolska.org/modules.php ... cle&sid=87
Wystarczy kupić gotowy TRIP i pobawić się tylko w jego podłaczenie
Wystarczy kupić gotowy TRIP i pobawić się tylko w jego podłaczenie
Posiadam wszystkie części do XEDOSA 6 jeśli czegoś potrzeba proszę o kontakt. Kontakt do kolegi proszę powołać się na forum mazdy tel 793 163 816.
- Od: 26 lut 2007, 12:53
- Posty: 130
- Skąd: Bełchatów
- Auto: XEDOS 6 2.0 V6
arni0000 napisał(a):Panowie, po co się bawić wystarczy wykorzystać istniejące już rozwiązania komputerów z omegi lub mondeo. Do montażu, kompa z mondeo podaję link. http://mondeoklubpolska.org/modules.php ... cle&sid=87
Wystarczy kupić gotowy TRIP i pobawić się tylko w jego podłaczenie
Fakt nie ma co się bawić chyba że ktoś ma satysfakcję jak sam coś zrobi. O komputerach z mondeo czy tez innych radzę zapomnieć i kupić ten http://www.allegro.pl/item174107949_kom ... auta_.html
Pioteq25 napisał(a):
Fakt nie ma co się bawić chyba że ktoś ma satysfakcję jak sam coś zrobi. O komputerach z mondeo czy tez innych radzę zapomnieć i kupić ten http://www.allegro.pl/item174107949_kom ... auta_.html
Już to zakupiłem i własnie jestem na etapie zabawy z różnymi programami do tego sterownika – myslę, że jest wart swojej ceny
Moja była furka:
[url]http://www.skowron.eu/garaz/323F/323F.html[/url]
[url]http://www.skowron.eu/garaz/323F/323F.html[/url]
- Od: 4 lip 2005, 23:13
- Posty: 84
- Skąd: pomorskie
- Auto: Saab 9000 2.3 Turbo benzyna
Zgadza się – jeszcze nie podłączyłem, bo aktualnie sterownik służy mi do nauki programowania Atmela – jak tylko wezme się za montaż to dam znać.
Moja była furka:
[url]http://www.skowron.eu/garaz/323F/323F.html[/url]
[url]http://www.skowron.eu/garaz/323F/323F.html[/url]
- Od: 4 lip 2005, 23:13
- Posty: 84
- Skąd: pomorskie
- Auto: Saab 9000 2.3 Turbo benzyna
Dostałem gotowego hexa – tak jak jest opisane w aukcji. Dodatkowo dostałem ogólny opis jak to podlączyć do samochodu – oczywiście nie jest napisane jak to podłaczyć do konkretnej mazdy
Moja była furka:
[url]http://www.skowron.eu/garaz/323F/323F.html[/url]
[url]http://www.skowron.eu/garaz/323F/323F.html[/url]
- Od: 4 lip 2005, 23:13
- Posty: 84
- Skąd: pomorskie
- Auto: Saab 9000 2.3 Turbo benzyna
No wlasnie trafilem na ten temacik i mnie zainteresowal...chcialem montowac wszystko osobno tzn na osobnych liczniczkach(oczywiscie nie wszystko tak idzie) pytanko ktos to skaczyl... i moze sie pochwalic swoimi osiagnieciami....
[b]Swapy soft turbo...nie typowe przerobki samochodow... pisz...! specjalizacja OPEL MAZDA 323
http://hurtownicy.npx.pl/forum/index.php
http://hurtownicy.npx.pl/forum/index.php
- Od: 21 lut 2007, 18:00
- Posty: 205
- Skąd: Poznań
- Auto: Mazda 323 BF B6T '88r.
Skoda Rapid 1.2 TFSI '16r.
126p '98r
Większość ludzi chyba kupuje gotowe z allegro. Za 100zł masz gotowy komputerek do wbudowania, plus parę innych programów. Ja swój buduję i końca nie widać, może do wiosny będzie
1, 2
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości
Moderator
Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6