Zmiana podświetlania wnętrza – panel nawiewu i przełączniki

Postprzez MARRUD » 12 lut 2007, 23:12

Witam,

Jako, że znudziły mi się już moje niebieskie świecidełka w samochodzie postanowiłem coś z tym zrobić – i zrobiłem teraz czerwone :D . Krótka fotorelacja, co by potomnym było łatwiej. Na początek trzeba zaopatrzyć się w coś co daje światło, a więc kupujemy np. diody. Dobrze jest, gdy są to diody bezpośrednio dostosowane do napięcia 12V, ale te akurat są droższe i można kupić zwykłe 3,2V + opornik (większość sprzedawców z allegro dokłada taki opornik gratis). Diody powinny być o średnicy 5 mm (3 szt do panelu sterowania) i 3 mm lub 5 mm do przycisków w desce rozdzielczej, 1 przycisk = 1 dioda, poza temponatem, gdzie potrzeba 2 szt. Dodatkowo należy zaopatrzyć się w prostokątne diody, które użyjemy w suwakach, w panelu sterowania. Na początek musimy wymontować panel sterowania i przyciski (jak zrobi się cieplej, albo dorwę jakiś garaż, to pstryknę kilka fotek jak to się robi w mx-6).
Tak więc mamy panel sterowania
Obrazek
Obrazek
Te szare kółeczka to nasze "cudowne" zielone żaróweczki <zygi> , które musimy wykręcić
Obrazek
Teraz wykręcamy suwak włączający dmuchawę (wkręt na dole)
Obrazek
przymocowany jest na 2 wkręty, gdzie jeden jest troszkę ukryty
Obrazek
żeby zdemontować włącznik dmuchawy musimy jeszcze zdjąć uchwyt suwaka – podważamy śrubokrętem lub ściągamy sprytnymi paluszkami :)
Obrazek
i tym razem pojawia nam się "cudownie" zielona dioda
Obrazek
teraz odkręcamy obudowę włącznika dmuchawy (również 2 małe wkręty)
Obrazek
przy pomocy lutownicy należy odlutować zieloną diodę
Obrazek
dioda, którą kupiłem, była nieco większa niż oryginalna
Obrazek
ale z pomocą przyszło sprytne urządzenie typu dremel
Obrazek
i już jest prawie jak oryginał
Obrazek
który lutujemy w miejsce uprzednio odlutowanej zielonej diody (należy tu zapamiętać, gdzie był + i – w diodach rozpoznajemy to po długości nóżek)
Obrazek
po przylutowaniu nowej diody składamy wszystko w odwrotnej kolejności i robimy kolejny suwak, ten już dużo szybciej i łatwiej. Tak więc na początek zdejmujemy uchwyt
Obrazek
wyciągamy diodę
Obrazek
uprzednio przygotowaną nową diodę montujemy w miejsce starej (trzeba tu nieco skrócić nóżki – u mnie to było po około 3 mm)
Obrazek
o jak ładnie :)
Obrazek
nakładamy uchwyt
Obrazek
i po kłopocie.

Teraz przechodzimy do kolejnego etapu, który zajmuje nieco mniej czasu i daje dużo więcej efektów. Leniwi i Ci, którym nie przeszkadza zielone podświetlenie suwaków mogą pominąć to wszystko co do tej pory opisałem i zacząć zabawę od tego momentu ;)

Mamy tu fajną żarówkę z zielonym filtrem, którą na początku wymontowaliśmy z panelu sterowania
Obrazek
musimy usunąć żarówkę z oprawki – poprzez wyprostowanie drucików
Obrazek
tu widzimy diody i oporniki, które wmontujemy w miejsce żaróweczki
Obrazek
ponownie niezastąpiony dremel pomaga nam przerobić diody, aby rozpraszały światło, co da lepszy efekt podświetlenia
Obrazek
"ściętą" diodę wsuwamy w miejsce żaróweczki
Obrazek
następnie jedną nóżkę ucinamy, tak, żeby przylutować opornik (pomijamy ten etap jeżeli mamy diody na 12V)
Obrazek
po wszystkim zawijamy druciki w taki sam sposób, jak były zawinięte w oryginalnej żaróweczce. Nie przejmujemy się, że opornik troszkę wystaje, bo to nie będzie przeszkadzać.
Obrazek
Warto jeszcze skrócić za długie druciki, żeby nam się spięcie nie zrobiło i ładniej wszystko wyglądało. Powtarzamy tę czynność 3 razy :) i widzimy coś takiego
Obrazek
nie wiem dlaczego na zdjęciu nie wyszło podświetlenie jednego suwaka :| , ale zapewniam, że ładnie go widać w realu. Na powyższym zdjęciu widzimy brak podświetlenia niebieskiego koloru z podziałki temperatury, ale o tym ewentualnie w przyszłości o ile będziecie zainteresowani tematem :)

Panel sterowania mamy gotowy, więc bierzemy się za przyciski
Obrazek
demontujemy żaróweczkę
Obrazek
podobnie jak wcześniej musimy oddzielić ją od oprawki
Obrazek
i przymierzamy diodę, tylko uwaga tu robimy odwrotnie opornik idzie pod oprawkę, a nie nad jak to miało miejsce w panelu sterowania (później nie zamontowalibyśmy go na desce). Tu polecam diody na 12V – wygodniej się je później ustawia.
Obrazek
teraz bardzo bardzo delikatnie wyciągamy płytkę (tylko nie łamiemy plastikowych uchwytów, co może być trudne ;) ) Uwaga na małą metalową kuleczkę, która potrafi wypaść i ciężko się jej później szuka.
Obrazek
uff udało się :D
Obrazek
teraz samą oprawkę montujemy na wyjętej płytce i wciskamy tam diodę z opornikiem od dołu, a następnie wyginamy w kierunku w którym ma świecić. Ten etap robię zawsze w samochodzie, żeby sprawdzić, który jest + i który –, bo w przypadku diody nie pozostaje to bez znaczenia. Źle podłączone nie będzie świecić.
Obrazek
wystające druciki owijamy tak jak było w oryginale i Obrazek
bingo. Świeci aż miło, pomimo zielonego filtra na przycisku światło z diody dość dobrze sobie radzi.
Obrazek

Tę czynność powtarzamy tyle razy ile mamy przycisków w samochodzie :) .
Na obecną chwilę koszt materiałów to około 30 zł w przypadku diodek przystosowanych do zasilania 12V. Także koszty znikome, pracy wcale nie dużo i oko się cieszy :D
A teraz najważniejsze dla mnie, piszcie, czy mam ten wątek kontynuować, czy sobie odpuścić. Jest jeszcze do opisania:
– zmiana tych małych diodek w panelu sterowania, które święcą się w zależności od wciśniętego przycisku funkcyjnego np. nawiew na szyby, nogi, itp.
– doświetlenie niebieskiego paska przy suwaku od ustawiania temperatury
– szczegółowy opis wszystkich przycisków (te do ustawiania wysokości świateł i jasności oświetlenia oraz temponat są trochę skomplikowane w przeróbce)
– delikatne podświetlenie przycisków otwierania szyb w mx-6 (bliskie plany)
– montaż tarcz indiglo (dalsze plany)
Sprzedam różne części do mx-6
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 23 sie 2005, 07:49
Posty: 301
Skąd: Warszawa
Auto: Q50 3,0 TT, było 3 BL 2,3 MPS, mx6,626, 6 GH 2,5

Postprzez Jacol » 12 lut 2007, 23:23

proszę kontynuować :D pewne aspekty przydadzą się w przeróbce podswietlenia w mx3 :)
Mmm... Przy 3 tysiączkach brzmi jak 50Cent, wygląda jak Pussy Cat Dolls, a jeździ jak The Game na osiemnastu calach... with evil gas from the bottom of hell... buahahaha... n2o
Best ET 1/4: 14.8s (Czaplinek '12) Best RT: 0,123s (Czaplinek '12)

Moja Madzia ;)
Forumowicz
 
Od: 3 paź 2006, 13:05
Posty: 3458 (1/2)
Skąd: Włocławek, Lubień Kujawski
Auto: MX-3 '91 KL-ZEn
M6 '04 L3

Postprzez Barthez » 12 lut 2007, 23:25

relacja super!!!
dzis tez zmienilem kolor podswietlenia budzika w ditd ale zrobilem to prosciej.... zalozylem czerwone kondony zamiast zielonych – efekt umiarkowany wieczorem nawet ujdzie w tloku (najpierw musze sie przyzwyczaic do czerwonego) a w planach podswietlenie reszty na czerwono
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 11 kwi 2005, 18:05
Posty: 3325 (0/5)
Skąd: Earth
Auto: Jest

Postprzez gadula » 12 lut 2007, 23:26

Ładna fotorelacja <spoko> Oczywiście że kontynuuj. Mnie najbardziej interesuje opcja niebieskiego paska i podświetlenie przycisków od szyb. Ale sądzę że dla wielu osób się to przyda.
Avatar użytkownika
Przedstawiciel Podlasia
 
Od: 10 lip 2006, 22:30
Posty: 2909 (3/25)
Skąd: Białystok
Auto: GE6 KL, RF7J

Postprzez cob_ra » 12 lut 2007, 23:27

powiem jedno doskonała fotorelacja i na pewno warto ją kontynuawać, jest wielu którzy chcą coś zrobićz podswietleniem a nie wiedzą co i jak. Świetny pomysł
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 gru 2006, 15:18
Posty: 724 (2/4)
Skąd: skierniewice
Auto: Była 323c
Honda Accord VI 1,8
Honda Accord VIII 2.0

Postprzez Jacol » 13 lut 2007, 11:10

Jak MARRUD zauważyłeś twoja fotorelacja przydaje sie wszystkim mazdziarzom :) Nie tylko mxszóstkowcom :D
Mmm... Przy 3 tysiączkach brzmi jak 50Cent, wygląda jak Pussy Cat Dolls, a jeździ jak The Game na osiemnastu calach... with evil gas from the bottom of hell... buahahaha... n2o
Best ET 1/4: 14.8s (Czaplinek '12) Best RT: 0,123s (Czaplinek '12)

Moja Madzia ;)
Forumowicz
 
Od: 3 paź 2006, 13:05
Posty: 3458 (1/2)
Skąd: Włocławek, Lubień Kujawski
Auto: MX-3 '91 KL-ZEn
M6 '04 L3

Postprzez qpr » 13 lut 2007, 11:23

świetna robota <jupi> .. teraz nic tylko czekać na troche cieplejsze dni no i kapke wolnego czasu.. :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 maja 2006, 05:41
Posty: 45
Skąd: Kraków
Auto: Mazda 323F BA 1.5

Postprzez konef » 13 lut 2007, 12:25

Mam prosbe czy moglbys podac mi kod paskowy z tych rezystorow, poniewaz na zdjeciu nie widac czy jest to pamaranczowy kolor czy czerwony :)?? Bo mam kilka w domu i dokupil bym pare diod i zmienil bym oswietlenie u ojca w aucie :)
Obrazek
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 19 gru 2006, 13:40
Posty: 20
Skąd: Boguchwala\Rzeszow
Auto: Vectra-w planach mazda 323f

Postprzez xXx » 13 lut 2007, 12:31

Dobra robota Marrud, mam gdzieś skany oryginalnych przycisków do 323F BA, są bardzo podobne jak w MX-6. Wystarczy sobie je wydrukować na odpowiednim papierze i efekt świecenia takiej diody będzie moim zdaniem jeszcze lepszy, jako że tak jak już wspomniałeś oryginalne filtry są zielone.


Ja u siebie myślę o niebieskim lub fioletowym kolorze podświetlenia...


Czekam na dalszą foto-relację :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 23 paź 2003, 00:01
Posty: 2775 (0/5)
Skąd: Lublin
Auto: Audi A6 Avant 2.8 V6 APR

Postprzez Bimbak » 13 lut 2007, 13:55

cool.... ale ja i tak wole to zielone podświetlanie :P
Pozdrawiam, Tomek

Drinking wine and killing time
Avatar użytkownika
Forumowicz
CUP 2017 miejsce 2
 
Od: 17 maja 2005, 19:55
Posty: 3093 (23/152)
Skąd: Śrem
Auto: ponton i dziadkowóz, Moto: lyter

Postprzez Riki » 13 lut 2007, 14:24

MARRUD super relacja :) i b. ladnie Ci to wyszlo <spoko>

Bimbak napisał(a):cool.... ale ja i tak wole to zielone podświetlanie


Ja tesh... :P ;)
mazparts.pl
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 29 sty 2004, 20:48
Posty: 5584 (2/3)
Skąd: Warszawa
Auto: 626 GE KL '94

Postprzez xXx » 13 lut 2007, 15:27

Zielone jest zwyczajne, bo każdy takie ma, no prawie każdy <lol>
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 23 paź 2003, 00:01
Posty: 2775 (0/5)
Skąd: Lublin
Auto: Audi A6 Avant 2.8 V6 APR

Postprzez Fiveopac » 13 lut 2007, 15:30

Super temat i wzorowa relacja! Oby wiecej takich postów :) Gratulacje MARRUD :)
Less roof, more fun
Obrazek
Forumowicz
CUP 2017 miejsce 3
CUP 2018 miejsce 3
 
Od: 25 kwi 2005, 19:07
Posty: 4293 (8/30)
Skąd: Bydgoszcz
Auto: MX5 NC 2.5T
RX8 R3

Postprzez pawelc » 13 lut 2007, 20:44

konef napisał(a):Mam prosbe czy moglbys podac mi kod paskowy z tych rezystorow

z tego co zauważyłem na fotkach to 1,2 kohma czyli brązowy-czerwony-czerwony-złoty (ewentualnie srebrny ;) )ale w zupełności wystarczy 1 kohm,fajna sprawa z tym przerabianiem podświetlenia (sam robiłem już w kilku autach jak zaczeły być modne niebieskie ledy ;) ) ale z czasem i tak chce się zielone ale to chyba kwestia gustu
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 sie 2005, 06:39
Posty: 1101 (2/0)
Skąd: Drawno
Auto: RX8 z z32se

Postprzez MARRUD » 13 lut 2007, 22:10

Cieszę się, że Wam się podoba. Wątek będzie kontynuowany. Niestety nie wiem kiedy zabiorę się za kolejny etap, ale napewno to zrobię :D .

konef napisał(a):Mam prosbe czy moglbys podac mi kod paskowy z tych rezystorow,


kolory są takie jak pisał
pawelc napisał(a):z tego co zauważyłem na fotkach to 1,2 kohma czyli brązowy-czerwony-czerwony-złoty


jeżeli chodzi o elektornikę to nie znam się na tym zupełnie, pierwszy raz lutownicę miałem w ręku jak robiłem niebieskie podświetlanie i teraz jako tako mi wychodzi :D

xXx napisał(a):mam gdzieś skany oryginalnych przycisków do 323F BA, są bardzo podobne jak w MX-6. Wystarczy sobie je wydrukować na odpowiednim papierze i efekt świecenia takiej diody będzie moim zdaniem jeszcze lepszy, jako że tak jak już wspomniałeś oryginalne filtry są zielone.


też gdzieś miałem takie skany i trochę z tym kombinowałem, ale lepiej wyglądał oryginał, więc tak zostało

xXx napisał(a):Ja u siebie myślę o niebieskim lub fioletowym kolorze podświetlenia...


Niebieskie przyciski będą wyglądać mnie więcej tak:
Obrazek
Obrazek
przy maksymalnym zaciemnieniu. Nie zwracajcie uwagi na podświetlanie licznika, bo na tej fotce wyszło strasznie <zawstydzony>
Jeżeli chodzi o zielone światełka to
xXx napisał(a):Zielone jest zwyczajne, bo każdy takie ma, no prawie każdy <lol>

a mx-6 z innym kolorem podświetlenia jest jak na lekarstwo ;) , zresztą teraz mi się znudziło niebieskie i będzie czerwone, a za rok dwa zobaczymy :) . Tak jak pisałem wcześniej koszt przeróbki jest niewielki, czasu też dużo nie zajmuje, a zawsze to coś innego :)
Sprzedam różne części do mx-6
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 23 sie 2005, 07:49
Posty: 301
Skąd: Warszawa
Auto: Q50 3,0 TT, było 3 BL 2,3 MPS, mx6,626, 6 GH 2,5

Postprzez lucas_ka » 13 lut 2007, 23:49

Ciekawy ten twój watek, efekt pewnie był by taki sam gdyby zastosowac diody oryginalne w oprawce zarówki, czy te diody swieca inaczej (słabiej)?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 16 lis 2006, 23:38
Posty: 233
Skąd: Poznań
Auto: Mazda 6 2,0 citd

Postprzez xXx » 14 lut 2007, 14:22

Ładnie wygląda to niebieskie, jakie diody zastosowałeś do niebieskiego podświetlenia ??
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 23 paź 2003, 00:01
Posty: 2775 (0/5)
Skąd: Lublin
Auto: Audi A6 Avant 2.8 V6 APR

Postprzez MARRUD » 14 lut 2007, 19:31

lucas_ka napisał(a):efekt pewnie był by taki sam gdyby zastosowac diody oryginalne w oprawce zarówki, czy te diody swieca inaczej (słabiej)?

nie łapie o co Ci chodzi??
xXx napisał(a):Ładnie wygląda to niebieskie, jakie diody zastosowałeś do niebieskiego podświetlenia ??

niebieskie :D :D :D , w przyciskach 3 mm, a w panelu sterowania 5 mm
Sprzedam różne części do mx-6
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 23 sie 2005, 07:49
Posty: 301
Skąd: Warszawa
Auto: Q50 3,0 TT, było 3 BL 2,3 MPS, mx6,626, 6 GH 2,5

Postprzez Waluś » 16 lut 2007, 18:41

MARRUD zainspirowałeś mnie hehe. wczoraj zrobiłem u siebie :P muszę powiedzieć że efekt jest zadowalający, nawet bardzo :D panel świeci gites (mój jest taki jak w MX6 w zwykłej GD jest żerówka więc nie wiem jak wyjdzie), ale przyciski na seledynek, ale i tak ładnie. Jutro dokończe i wrzuce fotek :)
Fotorelacje z napraw 626 GD
Gdzie zaczyna się pasja, tam kończy się ekonomia...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 21 lis 2003, 19:48
Posty: 5112 (0/4)
Skąd: Włodawa
Auto: GJ SH01, a rekreacyjnie niebieskie 1300 ccm na dwóch kołach

Postprzez lucas_ka » 16 lut 2007, 20:53

lucas_ka napisał(a):Ciekawy ten twój watek, efekt pewnie był by taki sam gdyby zastosowac diody oryginalne w oprawce zarówki, czy te diody swieca inaczej (słabiej)?


Chodzi mi o to czy efekt bedzie taki sam jak zasosuje diody z allegro ( takie w oprawce zarówki które stosuje sie w miejsce tradycyjnej zarówki) czy te diody z oporniczkami które ty stosujesz mają inna moc?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 16 lis 2006, 23:38
Posty: 233
Skąd: Poznań
Auto: Mazda 6 2,0 citd

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

Moderator

Moderatorzy Tuning i modyfikacje