Zazwyczaj tankuję po zapaleniu rezerwy. Wskazówka jest wtedy gdzieś w 1/3-1/2 między pierwszą a drugą kreską. Wlałem ostatnio do drugiego odbicia 54,12l. Komputer pokazywał 63,5l. Potem, jak pisałem, po ustawieniu 50d15 na +10 zrobiłem 784km (do dzisiaj) a wskazówka dopiero osiągnęła drugą kreskę , rezerwa nie świeciła się.
Pojechałem zatankować. Sprawdziłem poziom paliwa wg kompa – 4,7l. Wlałem 53,95l (znowu do drugiego odbicia). Sprawdziłem poziom wg kompa – 63,5l.
Spalanie średnie wg kompa było 6,9/100. Z obliczeń w zasadzie to samo.
Spalanie wg różnicy wskazań 51d15 to (63,5-4,7)/784*100= 7,5/100 – abstrakcja.
Jestem pewny teraz, że zmiana 50d15 wpływa na wskazania wskaźnika poziomu paliwa (analogowego). Nie wiem co z rezerwą. Muszę teraz po korekcie inaczej czytać wskaźnik paliwa!
Nie rozumiem skąd komputerowe 4,7l w baku + 54l z dystrybutora dało razem komputerowe 63,5l
.
Zmiany 50d15 nie powodują natychmiastowych zmian 51d15. Ale jest to zgodne z moimi wcześniejszymi doświadczeniami (średnie spalanie nie zmienia się natychmiast). Eksperyment, który można przeprowadzić, to ustawienie 50d15 na -15 po tankowaniu, przejechanie 100-200km, przestawienie na +15 i przejechanie kolejnych 100km – spalanie powinno zrobić się wyraźnie niższe !
Nie można też wykluczyć sytuacji, że 51d15 pokazuje zawsze nieskorygowany poziom paliwa zaś korekta 50d15 jest stosowana przy jego wykorzystaniu np. do wysterowania wskaźnika bądź do obliczeń średniego spalania (które nie jest raczej wyliczane ze spalania chwilowego, ale na podstawie poziomu paliwa).