Przegląd/czyszczenie/naprawa rozrusznika – FOTORELACJA

Postprzez skrzyart » 9 wrz 2008, 00:29

Witam
Musiałem rozebrać rozrusznika (stukał stycznik a nie krecił się rozrusznik – pomagało lekkie puknięcie kołkiem w obudowe rozrusznika) zatem chcąc Wam ułatwić ewentualne szukanie i usuwanie usterki przygotowałem fotorelację. Przepraszam za trochę nie ostre niektóre zdjęcia.

Rozpoczynając wyjmowanie rozrusznika należy odłaczyć najlepiej obie klemy z aku. Unikniesz awarii wiekszej jak masz. Potem wyjmij obudowę filtra odłączając gumowe węże i przedowy. Z dołu od rozuszniaka trzeba odłączyć przewód prądowy, na ktorym jest nasadka ochronna z plastyku, dośc trudno schodzi, potem bodajże 12 odkreca się miedziana nakretke.
Do wykrecenia rozrusznika będą potrzebne klucz grzechotka z nasadką 17 oraz przedłużka do tego klucza. Od góry okrecisz tym kluczem dwie śruby mocujące rozruszni, z kanału odkrecisz trzecią. Dość cieżko się odkreca (mnie pekła jedna nasadka!!).
Jak z tym się uporasz wyciągnij cały rozrusznik ze stycznikiem na warsztat :).
Oto co mamy na "stole operacyjnym":

1.jpg


Teraz przy pomocy klucza (chyba 8) wykrecasz dwie szpilki łączące rozrusznik z bendiksem (jeśli się nie mylę) lub inaczej korpusem.

2.jpg


Teraz zdejmij osłonę ze śruby mocującej kabel z rozrusznika (silnika) i odkreć chyba 12 nakretkę.

3.jpg


i odłącz kabel:

4.jpg


teraz możemy wysunąć silnik z modułu rozrusznika, widac łożysko, obudowę silnika z cewkami oraz dekielek:

5.jpg


teraz wkrętakiem odkręcamy obudowę/dekielek osłaniający szczotki:

6.jpg


widzimy szczotki i styli wirnika rozrusznika, u mnie widać ze wirnika styki są tylko lekko przybrudzone:

7.jpg


zbliżenie:

8.jpg


jak widać na zdjęciu poniżej u mnie wcale nie tknięte szczotki wbrew moim podejrzeniom... pomiar wykazał, że mają zużycia 0,5 mm i jak na 7-letnie auto prawie nie zużyte:

9.jpg


Składając rozrusznik należy pamiętać o nasmarowaniu łożyska na wirniku (nie tego koło szczotek):

10.jpg


Bendiks działa, nie ma śladów zużycia zębatki:

11.jpg


Ponieważ wirnik był ok, to tylko go bardzo drobnym papierem ściernym przetarłem zgodnie z ruchem wirnika. Przyczyna musiał być gdzie indziej wiec rozebrałem stycznik:

12.jpg


Okazało się u mnie, że styki wyżej widoczne są brudne, a poza tym widać punktowe ślady po przeskakującej iskrze dużego prądu w czasie załączania rozrusznika. Wyjmujemy rdzeń stycznika i czyścimy papierem ściernym miedziany krążek na nim umieszczony (przy składaniu stycznika dobrze jest delikatnie posmarować smarem do łożysk sprężynę).

13.jpg


Wyczyściłem oba styki widoczne na zdjęciu. Po przyłożeniu rdzenia stycznika zauważyłem, że w miejscu zaznaczonym strzałką jest jakby słaby styk, co tłumaczyłoby brak załączania rozrusznika. Zatem wsunąłem śrubokręt w szczelinę pokazaną strzałką i podważyłem lekko do góry ten miedziany styk.

14.jpg


Po tym zabiegu wszystko poskładałem i próba... sukces, auto szybko zapala, rozrusznik kreci bez żadnych niepokojących odgłosów!

W tej sytuacji okazło się zbędne wyminienie szczotek, które kupiłem, gdysz auto naprawiałem poza miejscem zamieszkania, gdzie jak by okzało się że bedą potrzebne to bym ich nie dostał.
Tak wiec mam na zbyciu takie właśnie szczotki do auta, jeśli ktoś potrzenuje to proszę o info na priv a odsprzedam po cenie kupna.

15.jpg


Zyczę powodzenia w samodzielnym rozbieraniu rozrusznika :–)
skrzyart
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 30 maja 2008, 12:32
Posty: 40 (0/1)
Skąd: Wrocław
Auto: JEST: Mazda 3, 2.0+LPG, 150KM, 2004.
---------------------------
BYŁO: Mazda 323F BJ, 2.0D, 2001r.

Postprzez don_rikardo » 25 lis 2015, 15:24

witam wszystkich ! Posiadam Mazdę 6 z 2003 roku z silnikiem diesla. Ostatnio zaczęły się kłopoty z odpalaniem silnika -- rozrusznik się obracał ale nie obracał silnikiem. Wniosek oczywisty -- bendix do wymiany. Posiadałem już drugi rozrusznik zakupiony wcześniej (używka z allegro za 40 złociszy + koszt przesyłki). Zaraz po zakupie rozrusznik porozbierałem na części pierwsze i wszystkie części składowe wyczyściłem i zweryfikowałem podzespoły. Żadna z części nie wymagała wymiany , więc tylko przesmarowanie i poskładanie wszystkiego do "kupy" mi pozostało. I nadszedł dzień w którym postanowiłem dłużej już nie męczyć pracującego rozrusznika bo coraz częściej sie zdarzało że "przepuszczał). Otóż całą operację można wykonać bez kanału w czasie ok 1 godziny !! Potrzebne klucze to nasadowy 17 z przedłużką, grzechotka, 13 lub 12 płasko-oczkowy (w zależności od rodzaju nakrętki na śrubie stykowej włącznika elektromagnetycznego), ewentualnie klucz nasadowy 8 – jeśli styk rozruchowy włącznika nie jest na wsuwkę. Ponadto potrzebny będzie śrubokręt krzyzakowy lub klucz nasadowy 8 lub 10 w zależności od tego , jakie mamy zastosowane opaski na rurach do intercoulera. Na samym początku pracy odpinamy jedną klemę akumulatora !!! Żeby zrobić miejsce do operowania kluczami trzeba zdemontować obudowę filtra powietrza. Następnie wymontować należy rurę odprowadzającą powietrze z filtra. Następnie odpinamy rury intercoulera tak- by ułatwić wsunięcie klucza nasadowego 17 z przedłużką pod rurami do "łbów" śrub mocujących rozrusznik. Wcześniej należy odkręcić nakrętkę mocującą przewód plusowy akumulatora i cienki przewód startowy od włącznika rozrusznika. Jeden "łeb" śruby jest widoczny , ale dwie pozostałe śruby musimy znaleźć po omacku. Odkręcając dolną srubę mocującą rozrusznik dobrze jest skorzystać z pomocy drugiej osoby aby dla klucza zrobić punkt podparcia. Odkręcone sruby mocujące rozrusznik staramy się zostawić w otworach by mieć łatwiejszy później montaż rozrusznika. Odkręcony rozrusznik wyjmujemy do góry --- jest na tyle miejsca że wyjdzie raczej bezproblemowo. W celu zamontowania rozrusznika postępujemy w odwrotnej kolejności-- na samym końcu podpinamy odpiętą klemę akumulatora.
Myślę że Z moim opisem będzie Wam łatwiej zdemontować rozrusznik w celu wymiany. Naprawy samego rozrusznika są opisane w innych postach.
Pozdrawiam !
Początkujący
 
Od: 10 kwi 2012, 10:51
Posty: 17 (1/0)
Skąd: okolice Cz-wy
Auto: obecne Mazda 6 GH z roku 2008
silnik 2.0 D

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6