Badania techniczne, kontrole drogowe, mandaty – porady prawne.

Zagadnienia prawne i porady w różnych sytuacjach drogowych.

Postprzez b2 » 19 mar 2005, 20:04

Tabela opłat za badania techniczne pojazdów. Kompletny cennik – ile i za co.
Ostatnio edytowano 26 maja 2005, 10:03 przez b2, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 1 lut 2004, 17:33
Posty: 1100 (1/1)
Skąd: Warszawa
Auto: 08 GH 2.5 Dynamic Sport

Postprzez b2 » 26 maja 2005, 09:58

ABC POSTĘPOWANIA MANDATOWEGO




Warunkiem nałożenia mandatu karnego za każde wykroczenie jest wyrażenie przez sprawcę wykroczenia zgody na przyjęcie mandatu. Jeżeli w danej sprawie istnieją nie dające się usunąć istotne wątpliwości natury faktycznej lub prawnej, to mandatu stosować nie wolno. W takiej sytuacji policjanci powinni dokonać niezbędnych ustaleń i sporządzić z nich stosowną dokumentację, przekazując ją następnie do właściwej jednostki Policji celem przeprowadzenia dalszych czynności wyjaśniających na zasadach określonych w art. 54 kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia. Funkcjonariusze Policji nakładają grzywny tylko w postaci mandatu kredytowanego, z wyjątkiem sprawców wykroczeń nie mających stałego miejsca zamieszkania na terenie Polski, na których nakłada się mandaty gotówkowe.

Policjant, który nakłada na kierującego grzywnę w drodze mandatu karnego, ma obowiązek poinformować go o prawie odmowy jego przyjęcia, a także o liczbie punktów karnych, które zostaną wpisane na jego konto do policyjnej ewidencji (informacja o punktach jest wpisywana na odcinku mandatu karnego wręczanego sprawcy wykroczenia) . W przypadku, gdy sprawca wykroczenia skorzysta z prawa odmowy przyjęcia mandatu karnego, sprawa jest kierowana do Sądu grodzkiego, który orzeka czy rację miał policjant, czy też osoba, która odmówiła przyjęcia mandatu. Film rejestrowany na kasecie wideo rejestratora, zdjęcia zarejestrowane przez fotoradar oraz udokumentowane inne ustalenia służą jako materiał dowodowy w ewentualnym postępowaniu sądowym.

Podstawę stosowania fotoradarów i wideorejestratorów stwarza art. 15 ust. 1 pkt 5a ustawy o Policji, który nadaje Policji uprawnienia obserwowania i rejestrowania przy użyciu środków technicznych, obrazu zdarzeń w miejscach publicznych.

Cyt. przepis stanowi: „Art. 15. 1. Policjanci wykonując czynności, o których mowa w art. 14, mają prawo:
(…) 5a) obserwowania i rejestrowania przy użyciu środków technicznych obrazu zdarzeń w miejscach publicznych, a w przypadku czynności operacyjno-rozpoznawczych i administracyjno-porządkowych podejmowanych na podstawie ustawy – także i dźwięku towarzyszącego tym zdarzeniom, ...”

Zakres i tryb postępowania mandatowego reguluje ustawa z dnia 24 sierpnia 2001 r. – Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (Dz. U. Nr 106, poz. 1148 z późn. zm.) oraz szereg rozporządzeń.

Wyciąg z kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia (in extenso)

Art. 95. § 1. Postępowanie mandatowe prowadzi Policja, a inne organy, gdy przepis szczególny tak stanowi.

§ 2. (uchylony).

§ 3. W sprawach określonych w art. 17 § 2 postępowanie mandatowe prowadzi inspektor pracy. Inspektor pracy może nałożyć grzywnę w drodze mandatu karnego także po przeprowadzeniu czynności wyjaśniających, jeżeli uzna, że kara ta będzie wystarczająca.

§ 4. Jeżeli uprawnienie dla funkcjonariuszy określonego organu do nakładania grzywien wynika z innej ustawy, a ustawa ta nie określa wykroczeń, do których stosuje się postępowanie mandatowe, zakres wykroczeń, za które można nałożyć grzywnę w drodze mandatu karnego, określi, w drodze rozporządzenia, właściwy minister, w porozumieniu z Ministrem Sprawiedliwości, mając na względzie konieczność zapewnienia szybkiej reakcji na fakt popełnienia wykroczenia, a także potrzebę należytej ochrony dóbr szczególnie narażonych na naruszenia ze strony sprawców wykroczeń. Rozporządzenie to określa jednocześnie warunki i sposób wydawania upoważnień do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego.

§ 5. Prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw wewnętrznych, złożony w porozumieniu z Ministrem Sprawiedliwości, może nadać, w drodze rozporządzenia, uprawnienia do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego funkcjonariuszom innych organów, określając jednocześnie wykaz wykroczeń, za które funkcjonariusze ci uprawnieni są do nakładania grzywien, oraz zasady i sposób wydawania upoważnień do nakładania grzywien, mając na względzie zakres ustawowych uprawnień takich organów, potrzebę szybkiej reakcji na fakt popełnienia wykroczenia oraz potrzebę ochrony dóbr szczególnie narażonych na naruszenia ze strony sprawców wykroczeń.

§ 6. W celu ujednolicenia sposobu reakcji organów uprawnionych do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego za określone wykroczenia Prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw wewnętrznych, złożony w porozumieniu z Ministrem Sprawiedliwości, określi, w drodze rozporządzenia, zróżnicowaną wysokość mandatów karnych za wybrane rodzaje wykroczeń, uwzględniając rodzaj naruszonego lub zagrożonego dobra oraz stopień szkodliwości poszczególnych czynów.

Art. 96. § 1. W postępowaniu mandatowym można nałożyć grzywnę w wysokości do 500 złotych, a w sprawach, w których oskarżycielem publicznym jest inspektor pracy oraz w wypadku, o którym mowa w art. 9 § 1 Kodeksu wykroczeń – do 1.000 złotych.

§ 2. W drodze mandatu karnego nie nakłada się grzywny za wykroczenia, za które należałoby orzec środek karny, a także w wypadku określonym w art. 10 § 1 Kodeksu wykroczeń. W sytuacji określonej w art. 9 § 1 Kodeksu wykroczeń nałożenie grzywny w drodze mandatu karnego jest możliwe jedynie, gdy w zakresie wszystkich naruszonych przepisów postępowanie mandatowe jest dopuszczalne.

§ 3. Prezes Rady Ministrów, w drodze rozporządzenia, określi wzory formularzy mandatu karnego oraz szczegółowy sposób nakładania grzywien w drodze mandatu karnego, mając na względzie potrzebę ujednolicenia zasad wymierzania przez funkcjonariuszy uprawnionych organów grzywny w drodze mandatu karnego, a także pouczenia osób ukaranych mandatem o ich prawach i obowiązkach.

Art. 97. § 1. W postępowaniu mandatowym, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, funkcjonariusz uprawniony do nakładania grzywny w drodze mandatu karnego może ją nałożyć jedynie, gdy:

1) schwytano sprawcę wykroczenia na gorącym uczynku lub bezpośrednio po popełnieniu wykroczenia,

2) stwierdzi popełnienie wykroczenia naocznie pod nieobecność sprawcy albo za pomocą urządzenia pomiarowego lub kontrolnego, a nie zachodzi wątpliwość co do osoby sprawcy czynu

– w tym także, w razie potrzeby, po przeprowadzeniu w niezbędnym zakresie czynności wyjaśniających, podjętych niezwłocznie po ujawnieniu wykroczenia. Nałożenie grzywny w drodze mandatu karnego nie może nastąpić po upływie 14 dni od daty ujawnienia czynu w wypadku, o którym mowa w pkt 1, i 30 dni w wypadku, o którym mowa w pkt 2.

§ 2. Sprawca wykroczenia może odmówić przyjęcia mandatu karnego.

§ 3. Funkcjonariusz nakładający grzywnę obowiązany jest określić jej wysokość, wykroczenie zarzucone sprawcy oraz poinformować sprawcę wykroczenia o prawie odmowy przyjęcia mandatu karnego i o skutkach prawnych takiej odmowy.

Art. 98. § 1. W postępowaniu mandatowym można nakładać grzywnę w drodze mandatu karnego:

1) wydawanego ukaranemu po uiszczeniu grzywny bezpośrednio funkcjonariuszowi, który ją nałożył,

2) kredytowanego, wydawanego ukaranemu za potwierdzeniem odbioru,

3) zaocznego.

§ 2. Mandatem karnym, o którym mowa w § 1 pkt 1, może być nałożona grzywna jedynie wobec osoby czasowo przebywającej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub niemającej stałego miejsca zamieszkania albo pobytu. Mandat taki staje się prawomocny z chwilą uiszczenia grzywny funkcjonariuszowi, który ją nałożył.

§ 3. Mandatem karnym, o którym mowa w § 1 pkt 2, może być nałożona grzywna jedynie wobec osoby innej niż wymieniona w § 2. Mandat powinien zawierać pouczenie o obowiązku uiszczenia grzywny w terminie 7 dni od daty przyjęcia mandatu oraz o skutkach nieuiszczenia grzywny w terminie. Staje się on prawomocny z chwilą pokwitowania jego odbioru przez ukaranego.

§ 4. Mandatem karnym zaocznym można nałożyć grzywnę w razie stwierdzenia wykroczenia, którego sprawcy nie zastano na miejscu jego popełnienia, gdy nie zachodzi wątpliwość co do osoby tego sprawcy; mandat taki pozostawia się wówczas w takim miejscu, aby sprawca mógł go niezwłocznie odebrać.

§ 5. Mandat karny, o którym mowa w § 1 pkt 3, powinien wskazywać, gdzie w terminie 7 dni od daty jego wystawienia ukarany może uiścić grzywnę, oraz informować o skutkach jej nieuiszczenia w tym terminie. Staje się on prawomocny z chwilą uiszczenia grzywny we wskazanym miejscu i terminie.

Art. 99. W razie odmowy przyjęcia mandatu karnego lub nieuiszczenia w wyznaczonym terminie grzywny nałożonej mandatem zaocznym, organ, którego funkcjonariusz nałożył grzywnę, występuje do sądu z wnioskiem o ukaranie. We wniosku tym należy zaznaczyć, że obwiniony odmówił przyjęcia mandatu albo nie uiścił grzywny nałożonej mandatem zaocznym, a w miarę możności podać także przyczyny odmowy.

Art. 100. Ściąganie grzywny nałożonej w drodze mandatu karnego następuje w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Grzywna ta stanowi dochód budżetu państwa, a gdy nałoży ją funkcjonariusz organu podległego władzom jednostki samorządu terytorialnego – stanowi dochód tej jednostki samorządu.

Art. 101. § 1. Prawomocny mandat karny podlega uchyleniu, jeżeli grzywnę nałożono za czyn niebędący czynem zabronionym jako wykroczenie. Uchylenie następuje na wniosek ukaranego złożony w zawitym terminie 7 dni od daty uprawomocnienia się mandatu lub z urzędu.

§ 2. Uprawnionym do uchylenia prawomocnego mandatu karnego jest sąd właściwy do rozpoznania sprawy, na którego obszarze działania grzywna została nałożona. W przedmiocie uchylenia mandatu karnego sąd orzeka na posiedzeniu. Przed wydaniem postanowienia sąd może zarządzić stosowne czynności w celu sprawdzenia podstaw do uchylenia mandatu karnego. [§ 2 uznany został 18 maja 2004 r. za niezgodny z Konstytucją i utraci moc z końcem 2004r. – uwaga A.J.]

§ 3. Uchylając mandat karny nakazuje się podmiotowi, na rachunek którego pobrano grzywnę, zwrot uiszczonej kwoty.

Art. 102. Nadzór nad postępowaniem mandatowym sprawuje minister właściwy do spraw wewnętrznych, a w sprawach, o których mowa w art. 95 § 3 – Główny Inspektor Pracy.

Wysokość kar pieniężnych – tzw. taryfikator – za poszczególne wykroczenia reguluje rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 24 listopada 2003 r. w sprawie wysokości grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych za wybrane rodzaje wykroczeń (Dz. U. Nr 208, poz. 2023), zaś punkty karne – rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 20 grudnia 2002 r. w sprawie postępowania z kierowcami naruszającymi przepisy ruchu drogowego (Dz. U. Nr 236, poz. 1998, sprost. z 2003 r. Nr 35, poz. 311 ).

I tak, przekroczenie dozwolonej prędkości pozwala na nałożenie grzywny:
od 6 do 10 km/h – 20 – 50 zł, 1 pkt
od 11 do 20 km/h – 50-100 zł, 2 pkt
od 21 do 30 km/h – 100-200 zł, 4 pkt
od 31 do 40 km/h – 200-300 zł, 6 pkt
od 41 do 50 km/h – 300-400 zł, 8 pkt
od 51 km/h i więcej – 400-500 zł, 10 pkt

W przypadku przekroczenia dozwolonej prędkości o wartość mniejszą jak 6 km/h, pomimo możliwości nałożenia grzywny do 50 zł., punktów karnych nie przypisuje się.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 1 lut 2004, 17:33
Posty: 1100 (1/1)
Skąd: Warszawa
Auto: 08 GH 2.5 Dynamic Sport

Postprzez b2 » 26 maja 2005, 09:59

KONTROLA DROGOWA



Podstawowe akty prawne:

Ø Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, szczególnie art. 129 – 136 (Dz. U. z roku 2003, Nr 58, poz. 515 z późn. zm.),

Ø Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 30 grudnia 2002 r. w sprawie kontroli ruchu drogowego (Dz.U. z roku 2003, Nr 14, poz. 144, ost. zm. Nr 230/2003, poz. 2310),

Ø Rozporządzenie Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych, szczególnie § 111 (Dz.U. Nr 170, poz. 1393).

POLICJA

Policjant jest uprawniony do wydawania wiążących poleceń i sygnałów wszystkim uczestnikom ruchu drogowego.

Polecenia i sygnały mogą być wydawane przez policjanta pieszego, znajdującego się w pojeździe lub na pojeździe, jadącego wierzchem, jak również znajdującego się na pokładzie statku powietrznego (śmigłowca, samolotu).

Policjant umundurowany w warunkach dostatecznej widoczności podaje sygnały tarczą do zatrzymywania pojazdów lub ręką, a w warunkach niedostatecznej widoczności – latarką ze światłem czerwonym albo tarczą do zatrzymywania pojazdów ze światłem odblaskowym lub światłem czerwonym. Jest on uprawniony do zatrzymania każdego pojazdu w każdym miejscu i czasie bez względu na to czy dysponuje radiowozem czy też nie; istotna dla uprawnień jest jego łatwa rozpoznawalność, czyli umundurowanie (art. 6 ust. 2 Ustawy Prawo o ruchu drogowym). Jednak należy przyjąć że warunek łatwej rozpoznawalności jest spełniony również wówczas, gdy policjant podejdzie do stojącego pojazdu i okaże kierowcy legitymację służbową w sposób umożliwiający jej odczytanie.

Policjant nie umundurowany jest uprawniony do zatrzymania kierującego pojazdem przez całą dobę ale wyłącznie na obszarze zabudowanym i pod warunkiem posługiwania się tarczą do zatrzymywania pojazdów (tzw. lizakiem), a w warunkach niedostatecznej widoczności – latarką ze światłem czerwonym albo tarczą ze światłem odblaskowym lub czerwonym.

Policjant używający pojazdu samochodowego lub śmigłowca może podawać kierującemu pojazdem polecenia do określonego zachowania się za pomocą urządzeń nagłaśniających, sygnalizacyjnych lub świetlnych. W szczególności, jadąc radiowozem za innym pojazdem może dawać kierującemu polecenie do zatrzymania również poprzez krótkotrwałe włączenie niebieskiego światła błyskowego i sygnału dźwiękowego o zmiennym tonie.

Polecenie do zatrzymania pojazdu podaje się z dostatecznej odległości, w sposób zapewniający jego dostrzeżenie przez kierującego pojazdem oraz bezpieczne zatrzymanie w miejscu wskazanym przez policjanta. Miejsce zatrzymania pojazdu może być wyznaczone przez ustawienie znaku "stój – kontrola drogowa".

Pojazd powinien być zatrzymany w miejscu, gdzie nie utrudnia to ruchu i nie zagraża jego bezpieczeństwu. Jeżeli te warunki są spełnione i istnieje taka potrzeba, pojazd może być zatrzymany również w miejscu, w którym zatrzymywanie jest zabronione (np. poprzez znak zakazu B-36). Wyjątek stanowi pojazd zatrzymywany po pościgu policyjnym lub taki pojazd, co do którego zachodzi podejrzenie, iż bezpośrednio zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego ze względu na swój stan techniczny lub zachowanie kierującego. W celu dojazdu do wyznaczonego miejsca, policjant może wydać kontrolowanemu uczestnikowi ruchu polecenie jazdy za pojazdem policyjnym.

W przypadku podania przez funkcjonariusza sygnału do zatrzymania pojazdu kierujący tym pojazdem jest obowiązany:

1) zatrzymać pojazd;
2) trzymać ręce na kierownicy i nie wysiadać z pojazdu, chyba że zażąda tego kontrolujący;

3) na polecenie kontrolującego:

a) wyłączyć silnik pojazdu,

b) włączyć światła awaryjne.




Kierujący pojazdem lub pasażer pojazdu mogą wysiadać z kontrolowanego pojazdu wyłącznie za zezwoleniem kontrolującego.




Policjant, po zatrzymaniu pojazdu, podaje kierującemu stopień, imię i nazwisko oraz przyczynę zatrzymania, a ponadto:

1) policjant umundurowany okazuje legitymację służbową na żądanie kontrolowanego uczestnika ruchu,
2) policjant nie umundurowany okazuje legitymację służbową bez wezwania.


Policjant może pominąć tą procedurę w przypadkach gdy:

1) pojazd zostaje zatrzymany w wyniku prowadzonego pościgu,
2) zatrzymuje pojazd, co do którego istnieje uzasadnione podejrzenie, że pochodzi z przestępstwa,
3) jeżeli zachodzi uzasadnione podejrzenie, że w aucie znajdują się osoby, które popełniły przestępstwo.

W tych przypadkach, policjant nakazuje kierującemu pojazdem lub pasażerowi pojazdu opuścić pojazd, stanąć w rozkroku i oprzeć ręce na dachu (boku) pojazdu lub położyć się na pasie drogowym twarzą do ziemi.

Legitymację służbową okazuje się w sposób umożliwiający kontrolowanemu uczestnikowi ruchu odczytanie numeru służbowego policjanta oraz nazwy organu, który wydał legitymację.

Przystępując do czynności kontrolnych policjant może wydać polecenie unieruchomienia silnika pojazdu.

W przypadkach uzasadnionych względami bezpieczeństwa lub uwarunkowanych charakterem kontroli policjant może wydać kierującemu pojazdem lub pasażerowi pojazdu polecenie opuszczenia pojazdu.

Do pojazdu policyjnego uczestnik ruchu może być wpuszczony tylko w razie konieczności:

1) udzielenia pomocy choremu lub rannemu,
2) doprowadzenia do jednostki Policji, izby wytrzeźwień lub placówki służby zdrowia,
3) poddania badaniu w celu ustalenia zawartości w organizmie alkoholu lub środka działającego
podobnie do alkoholu, jeżeli wykonanie tej czynności w innych warunkach byłoby niemożliwe lub
mogłoby zakłócić porządek,
4) okazania przebiegu zarejestrowanego wykroczenia,
5) przeprowadzenia czynności procesowych.

Policjant, zatrzymując dokument stwierdzający uprawnienie do kierowania pojazdami lub jego używania, wydaje pokwitowanie.

Policjant może kierować kontrolowanym pojazdem w zakresie posiadanego uprawnienia do kierowania pojazdami, jeżeli jest to niezbędne dla dokonania sprawdzenia stanu technicznego pojazdu, a w szczególności skuteczności działania hamulców, albo sprawdzenia masy lub nacisku osi pojazdu.

Dokonanie sprawdzenia zapisów urządzenia rejestrującego samoczynnie prędkość jazdy, czas jazdy oraz postoju policjant potwierdza odciskiem pieczęci na tarczy tego urządzenia.

Straż Miejska (Gminna)

Strażnicy straży gminnych (miejskich) są uprawnieni do wykonywania czynności z zakresu kontroli ruchu drogowego tylko w odniesieniu do:

1) kierujących pojazdami:

a) niestosujących się do zakazu ruchu w obu kierunkach,

b) niestosujących się do wskazań sygnalizacji świetlnej,

c) przekraczających dozwoloną prędkość;

lecz w punktach b i c mogą to robić wyłącznie przy użyciu urządzeń samoczynnie rejestrujących wykroczenie (np. fotoradarów) i wówczas nie mają uprawnień do zatrzymywania pojazdów (wzywają właściciela do siedziby Straży)

Mogą natomiast zatrzymywać pojazdy i uczestników ruchu jedynie naruszających przepisy o:

a) zatrzymaniu lub postoju pojazdów,

b) ruchu motorowerów, rowerów, pojazdów zaprzęgowych oraz o jeździe wierzchem lub pędzeniu zwierząt,

c) ruchu pieszych.

W ramach wykonywania czynności z zakresu kontroli ruchu drogowego strażnicy straży gminnych (miejskich) są upoważnieni do:

1) sprawdzania dokumentów wymaganych w związku z kierowaniem pojazdem lub jego używaniem;

2) usuwania, przemieszczania lub blokowania pojazdów w przypadkach i w trybie określonym w

odrębnych przepisach;

3) używania urządzeń samoczynnie rejestrujących przekroczenie dozwolonej prędkości lub niestosowanie

się do sygnalizacji świetlnej

Strażnicy straży gminnych (miejskich) są upoważnieni do zatrzymywania kierującego pojazdem na obszarze zabudowanym przez całą dobę, a poza obszarem zabudowanym – tylko od świtu do zmierzchu i wtedy, kiedy dysponują pojazdem samochodowym oznakowanym emblematem właściwej straży gminnej (miejskiej).


Zatrzymanie pojazdu w przypadku, gdy kierujący naruszył zakaz ruchu w obu kierunkach, może nastąpić wyłącznie na drodze, na której obowiązuje ten zakaz.


Strażnicy straży gminnych (miejskich) w związku z wykonywaniem czynności z zakresu kontroli ruchu drogowego są obowiązani do czasu przybycia Policji uniemożliwić kierowanie pojazdem osobie, co do której istnieje uzasadnione podejrzenie, że znajduje się ona w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu alkoholu albo środka działającego podobnie do alkoholu.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 1 lut 2004, 17:33
Posty: 1100 (1/1)
Skąd: Warszawa
Auto: 08 GH 2.5 Dynamic Sport

Postprzez Xavier » 5 cze 2005, 17:35

Ja dodam od siebie rozszerzenie dotyczące punktów karnych (ostatnio mi przydzielono <killer> – niestety i zainteresowałem się tematem) myślę, że się przyda. A jak nie, to moderator wie co robić.

Punkty karne
W ciągu roku kierujący może uzyskać 24 punkty karne. Jeżeli jednak kierujący przekroczy liczbę 20 punktów w ciągu roku od uzyskania po raz pierwszy uprawnień do kierowania sporządzana jest decyzja administracyjna o cofnięciu prawa jazdy z wnioskiem o skierowanie na ponowny kurs. Osoba taka traktowana jest w taki sposób jak gdyby nigdy nie posiadała uprawnień. W stosunku do osoby, która posiada prawo jazdy dłużej niż jeden rok
i przekroczy 24 punkty, kierowana jest jedynie na egzamin sprawdzający (test teoretyczny i praktyczny).
Punkty karne nie są karą, a jedynie formą ewidencji kierowców którzy popełniają wykroczenia.
Raz na 6 miesięcy kierujący, którzy zbliżą się do liczby 24 punków karnych mogą odbyć szkolenie w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego po którym odpisuje się im 6 punktów karnych. Warto o tym pamiętać z uwagi na kilka istotnych aspektów:
po przekroczeniu 24 punktów karnych policjant kontrolujący zatrzyma prawo jazdy uniemożliwiając dalsze kierowanie pojazdem,
po utracie prawa jazdy za przekroczenie dozwolonej liczby punktów karnych, kierujący jest zobligowany do poddania się badaniu psychologicznemu oraz zdać egzamin państwowy, w zakres którego wchodzi część teoretyczna i praktyczna kursu na prawo jazdy.

Od 1.01.2003r. obowiązuje nowe Rozporządzenie MSWiA z dnia 20.12.2002r. w sprawie ewidencji kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego. Zmienił się przede wszystkim katalog czynów – wykroczeń w ruchu drogowym, podlegających rejestracji i ewidencji prowadzonej przez Policję.

Do tej pory, do ewidencji wpisywani byli tylko ci kierowcy, którzy naruszyli niektóre (ściśle określone) przepisy ruchu drogowego. Pozostałe wykroczenia (np. jazda bez zapiętych pasów, kierowanie pojazdem bez uprawnień, nieprawidłowy przewóz ładunków i wiele innych) nie podlegały punktacji.

Od 01.01.2003r. Policja wpisuje do ewidencji wszystkie wykroczenia popełnione przez kierujących pojazdami. Ich wartość (w przedziale od 1 do 10 punktów) jest ściśle określona, co oznacza m. in., iż funkcjonariusz nie ma wpływu na ilość przyznawanych punktów.

Jeżeli kierujący pojazdem jednym czynem naruszy więcej niż jeden przepis prawa drogowego, do ewidencji wpisuje się wszystkie naruszenia, przypisując każdemu z nich wartość punktową (punkty "sumują się"). Oznacza to także, iż jednym "wyczynem" można przekroczyć dopuszczalny limit punktów karnych, np.:
ominięcie pojazdu, który zatrzymał się przed przejściem w celu przepuszczenia pieszych – 10 pkt,
+ przekroczenie o 51 km/h dopuszczalnej w tym miejscu prędkości – 10 pkt,
+ jazda bez włączonych świateł w nocy – 4 pkt,
+ przewożenie w pojeździe dziecka bez fotelika – 3 pkt,
+ prowadzenie rozmowy przez telefon komórkowy – 0 pkt,
+ niezapięte pasy bezpieczeństwa – 2 pkt
Razem – 29 punktów.

W takim przypadku, funkcjonariusz na mandacie karnym wpisze kierującemu łączną ilość punktów, które zostaną mu naliczone.

Poprzednio, jeżeli kierujący jednym czynem naruszył kilka przepisów prawa drogowego, w ewidencji ujmowane było tylko jedno wykroczenie – mające największą wartość punktową.

Nie zmieniły się przepisy dotyczące dobrowolnego uczestniczenia w szkoleniu, którego odbycie powoduje zmniejszenie liczby punktów karnych o 6. Prowadzone one są w Wojewódzkich Ośrodkach Ruchu Drogowego (na terenie powiatu.) W szkoleniu można uczestniczyć nie częściej niż raz na pół roku; nie mogą z niego skorzystać osoby należące do grupy tzw. "młodych kierowców" – tj.. mające uprawnienia do kierowania krócej niż 1 rok.

Nie zmienił się również sposób "przedawnienia" punktów. W dalszym ciągu, po roku czasu od popełnienia wykroczenia punkty są anulowane – pod warunkiem, że w tym czasie nie zostanie przekroczony dopuszczalny limit, który nadal wynosi:
20 punktów – dla tzw. "młodych kierowców"
24 punkty – dla pozostałych kierowców.

Osoby zainteresowane swoim statusem w ewidencji kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego mogą zgłosić się osobiście (z dokumentem tożsamości) do każdej komendy miejskiej/powiatowej na terenie województwa , gdzie uzyskają taką informację. /WKP/

TARYFIKATOR PUNKTÓW KARNYCH

LICZBA PUNKTÓW
WYKROCZENIE:


10 pkt- spowodowanie zagrożenia życia ludzi i ich mienia lub
spowodowanie uszkodzenia ciała innych uczestników ruchu
lub mienia (chodzi o wypadek dwóch i więcej pojazdów);
nieudzielanie pomocy ofiarom wypadku;
omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku i
zatrzymał się, by przepuścić pieszych;
kierowanie pojazdem po spożyciu alkoholu (powyżej 0,2
promila) lub środka podobnie działającego;
przekroczenie dozwolonej prędkości o ponad 50 km/godz.

9 pkt-wyprzedzanie na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim.
wyprzedzanie na przejazdach rowerowych i bezpośrednio
przed nimi;

8 pkt- nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu;
nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu
przez jezdnię przez kierowcę skręcającego w drogę
poprzeczną;
niezatrzymanie pojazdu przed przechodzącą przez jezdnię
osobą niepełnosprawną albo niewidomą;
niezatrzymanie pojazdu mimo otrzymania takiego sygnału od
osoby uprawnionej do kontroli ruchu drogowego;
przekroczenie prędkości o 41-50 km/godz.

7 pkt- spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego (chodzi o tzw. kolizje drogowe);
niezastosowanie się do sygnałów świetlnych, np. przejazd na czerwonym świetle;
niezastosowanie się do sygnałów i poleceń podawanych przez osoby uprawnione do kierowania ruchem drogowym lub jego kontroli m.in. policjantów, strażników granicznych, żołnierzy, kolejarzy i drogowców (trzy ostatnie kategorie tylko w szczególnych wypadkach);
niestosowanie się do znaku "zakaz wjazdu";
nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniu;
nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu pojazdom szynowym
lub rowerzystom;
przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 31-40 km/godz.

5 pkt- niezastosowanie się do znaków "zakaz ruchu w obu
kierunkach", "zakaz skrętu w lewo", "zakaz skrętu w prawo", "nakaz jazdy", "strzałka kierunkowa" oraz przejechanie podwójnej linii ciągłej;
nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu w trakcie cofania;
nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu podczas zmiany pasa
ruchu;
nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu (w razie przecinania
się kierunków jazdy) w miejscach, które nie są
skrzyżowaniami, np. na placu;
nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu podczas włączania się do ruchu; nieułatwienie przejazdu pojazdom uprzywilejowanym, np. karetkom na sygnale;
naruszenie zakazu zawracania;
spowodowanie niebezpiecznej sytuacji wynikającej z
nieupewnienia się, czy można bezpiecznie wyprzedzać;
naruszenie zakazu wyprzedzania przy dojeżdżaniu do
wierzchołka wzniesienia;
naruszenie zakazu wyprzedzania na zakrętach oznaczonych
znakami ostrzegawczymi;
naruszenie zakazu wyprzedzania na skrzyżowaniach;
naruszenie zakazu wyprzedzania na przejazdach kolejowych i bezpośrednio przed nimi;
naruszenie zakazu wyprzedzania na przejazdach
tramwajowych i bezpośrednio przed nimi;
nieprzestrzeganie znaków "zakazu wyprzedzania".

4 pkt- nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu podczas cofania;
niezastosowanie się do znaku "pierwszeństwa dla
nadjeżdżających z przeciwka";
przekroczenie dozwolonej prędkości o 21-30 km/godz.;
niestosowanie się do obowiązku używania wymaganych
przepisami świateł podczas jazdy od zmierzchu do świtu.

3 pkt-wyprzedzanie z niewłaściwej strony;
pozostawienie pojazdu na drodze bez wymaganego
przepisami oświetlenia;
naruszenie zakazu cofania na drodze ekspresowej lub
autostradzie;
umieszczanie w lub na samochodzie urządzeń stanowiących
wyposażenie pojazdu uprzywilejowanego, wysyłających
niebieskie lub czerwone sygnały świetlne (tzw. koguty) albo
sygnał dźwiękowy o zmiennym tonie;
wyposażenie pojazdu w antyradar albo przewożenie go w
stanie gotowym do natychmiastowego użycia;
lekceważenie znaków "zakaz wjazdu" dla poszczególnych
typów pojazdów, np. motocykle, ciągniki, samochody
ciężarowe.

2 pkt-przekroczenie prędkości o 11-20 km/godz.;
jazda z prędkością utrudniającą ruch innym kierującym;
niewłączenie świateł podczas jazdy we mgle i w warunkach
zmniejszonej przejrzystości powietrza;
niewłączenie świateł podczas jazdy w dzień od 1 października do ostatniego dnia lutego;
niestosowanie się podczas jazdy do obowiązku używania
wymaganych przepisami świateł w tunelu;
niewłączenie świateł przez motocyklistę;
nadużywanie świateł przeciwmgłowych (przednich lub
tylnych);
omijanie pojazdu z niewłaściwej strony; naruszenie zakazu cofania w tunelu, na moście, na wiadukcie;
niezastosowanie się do znaków zakazu wjazdu dla pojazdów o konkretnych wymiarach lub wadze.

1 pkt- przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 6-10 km/godz.;
niestosowanie się do pozostałych, nie wyszczególnionych
powyżej znaków i sygnałów drogowych, na przykład
nieprzestrzegania zakazu używania sygnału dźwiękowego;
naruszenie zakazu zatrzymywania lub postoju;
kierowanie pojazdem, który nie jest dopuszczony do ruchu


Oby wam nie przydzielali...Szerokiej drogi! :)
http://madou-belochka.ru/a7d15
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 maja 2005, 17:03
Posty: 535 (0/1)
Skąd: Lodz

Postprzez Sokool » 11 mar 2006, 23:31

Żandarmeria może zatrzymać pojazd do kontroli.
Tutaj więcej: http://www.celsped.pl/przepisy/transport/drogowy/poz2004_364.php
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 sie 2004, 18:10
Posty: 2737 (1/10)
Skąd: Tychy
Auto: na gaz

Postprzez Sokool » 12 mar 2006, 00:46

Trochę się pomyliłem – żołnierz może zatrzymać pojazd, ale nie może skontrolować kierującego:

Jedziesz sobie spokojnie samochodem i nagle widzisz żołnierza z lizakiem, który nakazuje zatrzymanie. Co robisz? Powinieneś się zatrzymać.

Okazuje się bowiem, że Żandarmeria Wojskowa jest kolejną służbą uprawnioną do zatrzymywania samochodów na drodze. Nie oznacza to jednak, że ma prawa takie same jak policja.

Zatrzymać się jednak trzeba i wynika to z Ustawie o Żandarmerii Wojskowej. Żołnierze mogą bowiem ostrzegać o zamknięciu drogi i innych tego typu niebezpieczeństwach, mogą również dokonywać kontroli wojskowych poruszających się samochodami cywilnymi. A czy kierowca jest cywilem czy nie mogą – można stwierdzić dopiero po zatrzymaniu.

Jak poinformował INTERIA.PL rzecznik Żandarmerii Wojskowej, płk Edward Jaroszuk pełne prawo do kontroli drogowej (to nie to samo co zatrzymanie) żandarmi mieli w okresie od 15 grudnia do 10 stycznia. Premier Marcinkiewicz postanowił bowiem wspomóc policję w gorącym okresie świąteczno-noworocznym.

Teraz sytuacja wraca jednak do normy, a to oznacza, że żandarmeria ma prawo do zatrzymania samochodu, jednak kontroli musi dokonać już policjant – stąd obecność na drogach mieszanych patroli wojskowo-policyjnych.

Na koniec przypomnijmy jeszcze, że prawo do zatrzymania samochodu mają również strażnicy leśni (na terenach leśnych), straż graniczna (w strefie przygranicznej), służba celna oraz straż miejska – tylko jeśli wykroczenie dotyczy złamania zakazu ruchu w obu kierunkach (straż nie może zatrzymać za przekroczenie prędkości).

Źródło: cara.pl
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 sie 2004, 18:10
Posty: 2737 (1/10)
Skąd: Tychy
Auto: na gaz

Postprzez qlesh » 4 maja 2006, 23:17

Czy policja moze nalozyc na mnie mandat na podstawie mojego oswiadczenia o spowodowaniu kolizji drogowej spisanego zaraz po kolizji w niejasnych okolicznosciach ?? Przyznalem sie do tego w oswiadczeniu bo nie chcialem zeby czlowiek na ktorego jest zarejestrowane moje auto stracil znizki z OC, chcialem pokryc straty z wlasnej kieszeni (ale nie wyszlo).
Nie bylo policji na miejscu zdarzenia.
Noś odblaski i żyj When I go driving I stay in my lane but getting cut off it makes me insane I open the glove box reach inside I'm gonna wreck this fucker's ride...Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 lut 2005, 03:28
Posty: 1628 (0/1)
Skąd: Tychy
Auto: matyczna ośmiobiegowa

Postprzez Xavier » 6 maja 2006, 12:08

Oczywiście, że może nalożyć mandat . Policja (jeśli się dowie) analizuje przedstawione zdarzenie i wyciąga wnioski o winie – niezależnie od tego, czy sam się przyznałeś czy nie. Miałem taki przypadek. Dostałem mandat i punkty karne, bo byłem frajer i sam się zgłosiłem. Od ZNIESMACZONEGO moją postawą policjanta (musiał wypełnić 3 strony papieru i wysłać ekipę na miejsce zdarzenia) , który przyjmował zgłoszenie -usłyszałem: „Po co Pan tu przyszedł, coś Pan taki praworządny...?”.
Obiecałem poprawę...:D
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 maja 2005, 17:03
Posty: 535 (0/1)
Skąd: Lodz

Postprzez bajer0 » 6 maja 2006, 21:30

tak, ale chcialbym wiedziec czy maja prawo mnie spisac, skoro nie popelnilem wykroczenia? Od tak na przyszlosc, zeby byla jasnosc :] Wkoncu po co im moje dane, skoro nic nie zrobilem? Jeszcze mi dopisza cos, czego nie zrobilem, bo akurat tam bylem w tej godzinie :P

Zreszta gdyby tam byly trzy zera bylbym spokojniejszy, a ze wykazal dwa zera i czworke to wole sie upewnic :]
"W niebie Cię czeka nagroda, wielka nagroda tylko grzeszyć się nie waż, bądź nam posłuszny to pójdziesz do nieba
W niebie Cię czeka niewyobrażalne, totalne i spektakularne, męczeństwo Twoje nie poszło na marne
W niebie Cię czeka religii sens taki, że masz być jak te pokraki bez myśli, Bóg Ojciec o wszystkim i tak za Ciebie pomyśli
Do nieba pójdziesz za czyny prawe, a nie za zabawę, religia daje niewolę, ale daje i strawę"
Kult – Park23
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 sie 2004, 13:11
Posty: 1134 (0/3)
Skąd: Lodz
Auto: 626 GF FS `98

Postprzez qlesh » 7 maja 2006, 03:32

Xavier napisał(a):Policja (jeśli się dowie) analizuje przedstawione zdarzenie i wyciąga wnioski o winie – niezależnie od tego, czy sam się przyznałeś czy nie.


Tylko ze policja nie analizowala niczego, przyjeli zeznania tamtego goscia i tyle. Poza tym gosc naklamał tam troche i niczego nie sprawdzali. Nie wiedzieli przeciez czy ktos z nas byl pijany, jak wygladala sytuacja, tamten kierowca mial okna cale zaszronione bo to w zimie bylo i wez tu badz mądry.
Ostatnio edytowano 2 lis 2007, 20:16 przez qlesh, łącznie edytowano 1 raz
Noś odblaski i żyj When I go driving I stay in my lane but getting cut off it makes me insane I open the glove box reach inside I'm gonna wreck this fucker's ride...Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 lut 2005, 03:28
Posty: 1628 (0/1)
Skąd: Tychy
Auto: matyczna ośmiobiegowa

Postprzez Xavier » 7 maja 2006, 10:32

qlesh napisał(a):Przyznalem sie do tego w oswiadczeniu

Przyznałeś się? No to o co Ci chodzi? Co ma do tego kraj? Mieli Ci za wszelką cenę udowadniać, że skłamałeś przyznając winy? No kolego...bez przesady. ;)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 maja 2005, 17:03
Posty: 535 (0/1)
Skąd: Lodz

Postprzez qlesh » 7 maja 2006, 13:07

Nie jestem policjantem i nie wiem czy ja spowodowalem kolizje czy nie. Dlaczego tego nie sprawdzili? A przyznalem sie bo spieszylem sie do pracy, bo byl mróz -15, bo nie chcialem zeby gosc na ktorego zarejestrowane jest auto stracil znizki...
Noś odblaski i żyj When I go driving I stay in my lane but getting cut off it makes me insane I open the glove box reach inside I'm gonna wreck this fucker's ride...Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 lut 2005, 03:28
Posty: 1628 (0/1)
Skąd: Tychy
Auto: matyczna ośmiobiegowa

Postprzez SoVa » 26 maja 2006, 22:07

qlesh: przyznales sie w oswiadczeniu na podstawie ktorego dostales mandat... wiec teraz skoro nie przyjalbys mandatu sprawa trafilaby do sadu grodzkiego, a ubezpieczyciel do tego czasu by nie wyplacil pieniedzy (albo wyplacilby Fundusz Gwarancyjny a pozniej dochodzil od przegranego swoich $).. tak to chyba by wygladalo :)

a ze mandat przyjales tzn przyznales sie do wszystkiego.
Kiedyś miałem Madzie :) niezapomniane przeżycia ^^
Forumowicz
 
Od: 13 maja 2006, 02:20
Posty: 70
Skąd: Konstancin-Jeziorna
Auto: Nissan Almera 1997r 2,0 GTI

Postprzez b2 » 5 wrz 2006, 19:34

bajer0 napisał(a):tak, ale chcialbym wiedziec czy maja prawo mnie spisac, skoro nie popelnilem wykroczenia? Od tak na przyszlosc, zeby byla jasnosc Wkoncu po co im moje dane, skoro nic nie zrobilem? Jeszcze mi dopisza cos, czego nie zrobilem, bo akurat tam bylem w tej godzinie


Policjant ma zawsze prawo Cię wylegitymować

§ 4. Policjant ustala tożsamość osoby legitymowanej na podstawie:
1) dowodu osobistego;
2) paszportu;
3) zagranicznego dokumentu tożsamości;
4) innego niebudzącego wątpliwości dokumentu zaopatrzonego w fotografię i oznaczonego numerem lub serią;
5) oświadczenia innej osoby, której tożsamość została ustalona na podstawie dokumentów, o których mowa w pkt 1-4.
§ 5. 1. W przypadku legitymowania osoby znajdującej się w pojeździe, policjant może, ze względów bezpieczeństwa, żądać opuszczenia pojazdu przez tę osobę oraz inne osoby znajdujące się w pojeździe.

§ 6. Policjant może odstąpić od legitymowania osoby, która jest mu znana osobiście.

§ 7. Policjant dokumentuje legitymowanie osoby w notatniku służbowym lub na odpowiednim nośniku technicznym albo w notatce służbowej, określając datę, czas, miejsce i przyczynę legitymowania oraz następujące dane osoby legitymowanej:
1) imię (imiona) i nazwisko oraz adres zamieszkania lub pobytu;
2) numer PESEL, a w przypadku braku informacji o numerze PESEL: datę i miejsce urodzenia oraz imiona rodziców i nazwisko rodowe;
3) rodzaj i cechy identyfikacyjne dokumentu, na podstawie którego ustalono tożsamość osoby legitymowanej.


Poza tym ma obowiązek dokumentowania w notatniku służbowym przebiegu służby.

§ 36. 1. Policjant ruchu drogowego dokumentuje przebieg własnej służby w notatniku służbowym. Dopuszcza się stosowanie notatnika służbowego w formacie A-4, z zastrzeżeniem ust. 3.
2. Policjant w notatniku służbowym dokonuje wpisów dotyczących:
1) odprawy i przebiegu służby, a w szczególności:
a) czasu rozpoczęcia i zakończenia odprawy oraz stopnia, imienia i nazwiska osoby ją prowadzącej,
b) miejsca i formy jej pełnienia,
c) zadań do realizacji,
d) danych osoby, z którą pełni służbę,
e) planowanych przerw w służbie,
f) czasu rozpoczęcia i zakończenia służby,
g) czasu i przyczyn opuszczenia trasy lub posterunku,
h) wyposażenia w przyrządy kontrolno-pomiarowe wykorzystywane w służbie;
2) przeprowadzonych kontroli i wykonanych przez niego czynności, a w szczególności:
a) czasu rozpoczęcia i zakończenia oraz miejsca wykonywania kontroli pojazdu kierującego, osoby bądź patrolowanego odcinka trasy,
b) danych osobowych kierującego pojazdem, a w uzasadnionych przypadkach innego uczestnika ruchu,
c) marki i numeru rejestracyjnego pojazdu, ewentualnie rodzaju przewożonego ładunku,
d) sposobu zakończenia prowadzonej kontroli drogowej, w tym: zastosowanego środka (np. pouczenie, mandat karny, z podaniem kwoty, serii i jego numeru, wniosek o ukaranie do sądu grodzkiego) i kwalifikacji prawnej czynu,
e) zatrzymania dokumentu, z podaniem rodzaju, serii i numeru zatrzymanego dokumentu, numeru pokwitowania oraz podstawy prawnej,
f) innych informacji istotnych ze względu na wykonywane czynności, w tym m.in.: identyfikujących części pojazdu, opisujących niewłaściwe zachowanie kontrolowanego;
3) sprawdzenia w odpowiednich ewidencjach: kierujących pojazdami, pojazdów oraz dokumentów, a w uzasadnionych wypadkach – innych uczestników ruchu;
4) poinformowania kierującego pojazdem o popełnieniu czynu podlegającego wpisowi do ewidencji kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego i konsekwencji z tym związanych;
5) poddania badaniu w celu stwierdzenia obecności w organizmie alkoholu lub innego środka działającego podobnie do alkoholu, z podaniem: wyniku badania, numeru protokołu lub pozycji w rejestrze, ewentualnie numeru ampułki z krwią lub pojemnika z moczem;

6) czynności wykonywanych na miejscu wypadku lub kolizji drogowej z uwzględnieniem:
a) czasu, miejsca i okoliczności,
b) danych o właścicielu pojazdu i kierującym pojazdem,
c) informacji o podmiotach ubezpieczeniowych, w tym o numerze polisy,
d) danych świadków,
e) informacji o sporządzeniu dokumentacji zdarzenia (np. szkice, protokoły, notatki urzędowe);
7) użycia przyrządów kontrolno-pomiarowych oraz otrzymanych wyników pomiarów;
8) spostrzeżeń i wniosków, w tym zgłoszonych przez uczestników ruchu, odnoszących się w szczególności do zagrożeń, utrudnień, nieprawidłowości w oznakowaniu;
9) innych wydarzeń, zmian w czasie i miejscu służby, faktów kierowania ruchem, doraźnych poleceń przełożonych lub dyżurnego jednostki Policji, a także czasu i miejsca udzielania pomocy uczestnikom ruchu;
10) podsumowania czynności wykonanych w czasie służby, w szczególności przez podanie liczby:
a) skontrolowanych pojazdów i wylegitymowanych osób,
b) zastosowanych środków oddziaływania wychowawczego,
c) nałożonych mandatów karnych i ich sumy,
d) sporządzonych wniosków o ukaranie do organów orzekających w sprawach o wykroczenia,
e) zatrzymanych dokumentów oraz ich rodzaju,
f) ujawnionych poszukiwanych pojazdów i osób oraz przekazanych informacji,
g) sprawców przestępstw zatrzymanych na gorącym uczynku,
h) sporządzonych kart informacyjnych,
i) wniosków skierowanych do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego,
j) sporządzonych protokołów w związku z kontrolą:
– przestrzegania przepisów o transporcie drogowym,
– stanu technicznego pojazdów wykonujących transport drogowy lub przewozy na potrzeby własne,
– przewozu towarów niebezpiecznych,
k) nałożonych decyzji w przypadku ujawnienia nieprawidłowości w transporcie drogowym,
l) ujawnionych nieprawidłowości w obszarze infrastruktury drogowej mających wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 1 lut 2004, 17:33
Posty: 1100 (1/1)
Skąd: Warszawa
Auto: 08 GH 2.5 Dynamic Sport

Postprzez januszfortuna » 22 paź 2006, 16:11

kolega był na fotoradarze, ale nie było widać kierowcy i podobno sprawe umorzono. czy to możliwe?
Początkujący
 
Od: 15 paź 2006, 20:25
Posty: 10

Postprzez bkapust » 11 sty 2007, 07:49

bajer0 napisał(a):Moze tu sie czegos dowiem oficjalnie.
Co to za czarny notesik maja policjanci, do ktorego skrzetnie zapisuja moje dany przy kazdej kontroli (pomimo niepopelnienia przestepstwa/wykroczenia) ? Czy maja do tego prawo i co pozniej z takimi danymi sie dzieje ?
Dzisiaj zatrzymala mnie policja i kazali dmuchac w alkomat(jechalem rowerem) – alkomat wykazal niewiele (jakis czas wczesniej wypilem 1 piwo przy kolacji) – nie dostalem ani mandatu, ani pouczenia – a spisany w magiczny kajecik i tak zostalem. Czy przy nastepnej kontroli moga zostac wyciagniete konsekwencje w oparciu o tamto zdarzenie (na zasadzie: "O nie pierwszy raz pana zatrzymujemy – teraz to bedzie mandacik.) ??"


Jest to notatnik policjanta, w ktorym opisuje przebieg sluzby, wpisywane sa kontrole, zatrzymania, legitymowania, wnioski Panow z Inspektoratu i przelozonych itp. itd.

Dane nie sa laczone w jakas baze, zostaja w notatniku, jak notatnik konczy swoj zywot jest archiwizowany [nie pamietam na ile lat] pozniej idzie na przemial.

Dla obywatela notqatnik nie ma zadnego znaczenia, dla Policjanta ma ogromne, bo jest rozliczany z przebiegu sluzby.
Beztroskich, drwiących, gwałtowników – takimi chce nas mieć mądrość. Jest niewiastą, kocha zawsze tylko wojownika.

Miala byc Mazda a jest Ford :P
Forumowicz
 
Od: 5 maja 2006, 16:23
Posty: 236
Skąd: Warszawa
Auto: Ford Mondeo'04 2.0 TDCI

Postprzez organo » 11 sty 2007, 12:46

januszfortuna napisał(a):kolega był na fotoradarze, ale nie było widać kierowcy i podobno sprawe umorzono. czy to możliwe?



jesli nie widac osoby kierujacej i czytales kieys artykul co w takim przypdku mowic nie ma szans na nałozenie mandatu
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 8 paź 2006, 11:19
Posty: 359
Skąd: Nasielsk
Auto: 323F 99r 1.8 LPG SGI Stag4:)

Postprzez Siw-y » 11 sty 2007, 22:03

organo napisał(a):
januszfortuna napisał(a):kolega był na fotoradarze, ale nie było widać kierowcy i podobno sprawe umorzono. czy to możliwe?



jesli nie widac osoby kierujacej i czytales kieys artykul co w takim przypdku mowic nie ma szans na nałozenie mandatu


niestety szansa na mandat jest, poniewaz zidentyfikowany jest samochod a zatem i wlasciciel

jezeli nie mozna zidentyfikowac kierowcy (wlasciciel auta nie chce go podac) mandat musi zaplacic wlasciciel pojazdu.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 paź 2006, 13:36
Posty: 9625 (2/41)
Skąd: Warszawa
Auto: présidentiel

Postprzez b2 » 12 sty 2007, 09:43

Siw-y napisał(a):jezeli nie mozna zidentyfikowac kierowcy (wlasciciel auta nie chce go podac) mandat musi zaplacic wlasciciel pojazdu.


dlaczego?
    W postępowaniu mandatowym, funkcjonariusz uprawniony do nakładania grzywny w drodze mandatu karnego może ją nałożyć jedynie, gdy:
    1) schwytano sprawcę wykroczenia na gorącym uczynku lub bezpośrednio po popełnieniu wykroczenia,
    2) stwierdzi popełnienie wykroczenia naocznie pod nieobecność sprawcy albo za pomocą urządzenia pomiarowego lub kontrolnego, a nie zachodzi wątpliwość co do osoby sprawcy czynu
    – w tym także, w razie potrzeby, po przeprowadzeniu w niezbędnym zakresie czynności wyjaśniających, podjętych niezwłocznie po ujawnieniu wykroczenia. Nałożenie grzywny w drodze mandatu karnego nie może nastąpić po upływie 14 dni od daty ujawnienia czynu w wypadku, o którym mowa w pkt 1, i 30 dni w wypadku, o którym mowa w pkt 2.


podaj mi podstawę prawną ukarania za wykroczenie właściciela auta.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 1 lut 2004, 17:33
Posty: 1100 (1/1)
Skąd: Warszawa
Auto: 08 GH 2.5 Dynamic Sport

Postprzez Siw-y » 12 sty 2007, 10:58

b2 napisał(a):podaj mi podstawę prawną ukarania za wykroczenie właściciela auta

nie wiem na jakiej podstawie ale mnie ukarali mimo ze ojciec jest wlascicielem auta (ja kierowalem) ukarali by jego jak by nie powiedzial ze to ja kierowalem

sam juz nie wiem o co chodzi z tymi fotoradarami czy sie i ch bac czy nie
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 paź 2006, 13:36
Posty: 9625 (2/41)
Skąd: Warszawa
Auto: présidentiel

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości

Moderator

Moderatorzy Opinie i Poradniki