Słabe ogrzewanie/nagrzewnica/wymiana

Dział przeznaczony do rozwiązywania wszelkich problemów dotyczących wyposażenia i karoserii. Nie zawiera elementów przenoszenia napędu.

Postprzez GofNet » 22 sty 2006, 15:46

Ciekaw jestem więc, w jaki sposób? Nie przeczę, że jest to niemożliwe, ale jeśli zawór podciśnieniowy otwiera się przy 0,09 bara, to kiedy otwiera się dyfuzor w zbiorniczku wyrównawczym? Może widziałeś, jak płyn z układu właśnie został wpuszczony do zbiorniczka?

Załóżny, iż jest możliwe przedostawanie się płynu ze zbiorniczka wyrównawczego do układu. Przy tym założeniu nasuwają się pytanie:
<czytaj> Przy jakim ciśnieniu się to odbywa (musi być to podciśnienie nie większe, niż 0,09 bara).
<czytaj> Dlaczego nie zastosowo filtra cieczy chłodzącej w zbiorniczku wyrównawczym, w którym jak wiemy poza cieczą jest również i syf.
<czytaj> Przy podciśnieniu 0,09 bara (występującym przy korku od chłodnicy) u dołu chłodnicy będzie występowało najprawdopodobniej nadciśnienie. A tylko przy podciśnieniu może dojść do przemieszczenia się cieczy ze zbiorniczka wyrównawczego do układu chłodzenia.

W książkach nie znalazłem wyraźnego i jasnego opisu, że faktycznie płyn chłodzący ze zbiorniczka przedostaje się ponownie do układu chłodzenia. Jedynie piszą, iż należy kontrolować poziom cieczy chłodzącej w zbiorniczku wyrównawczym, co mogłoby sugerować, iż istnieje możliwość jej mogracji.

Jak będzie cieplej, to postram się praktycznie zgłębić ten temat – na obecną chwilę temperatura wyklucza jakąkolwiek zabawę.

Niewątpliwie jest to jadna z niejasnych zagadek, którą warto rozwikłać.

Pozdrawiam
..::GofNet::..
http://download.mx3.info/mazdaspeed.exe
                           (v4.10)
_______________
q-n.pl
q-v.pl
u-q.pl
oc.gd
zb.gd
zo.gd
zu.gd
agd.gd
fiat.cc
0sy.pl
vmix.pl
2sze.pl
feryt.pl
redface.pl
newjeans.pl
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 17 lis 2004, 18:33
Posty: 1952 (0/2)
Skąd: Piotrków Trybunalski
Auto: Mazda 323 BG B6E 1,6i 8v 4/OHC

Postprzez SHY » 22 sty 2006, 16:18

stuk napisał(a):U mnie w 626 na własne oczy zaobserwowałem jak pobrał sobie z wyrównawczego trochę :–)

Potwierdzam. W 626 napewno sobie pobiera plyn o czym przekonalem sie po instalacji gazu. Mianowicie gazownicy uznali, ze uzupelnic plyn w chlodnicy to stanowczo za duzo jak na czynnosc oplacona za 3500 pln, wiec to olali. Oczywiscie zaobserwowalem to po kilku kilometrach jazdy (falujace obroty – pamietalem z wymiany plynu dlaczego tak a nie inaczej). Zaraz zajrzalem do chlodnicy a tam plynu brak. Zajrzalem do zbiornika rowniez brak. W zbiorniku wyrownawczym mialem ponad max (tak sie nalalo ;)) i wszystko zassalo.

Pzdr
Ostatnio edytowano 22 sty 2006, 16:46 przez SHY, łącznie edytowano 1 raz
SHY
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 lut 2005, 23:16
Posty: 458 (2/2)
Skąd: Gniezno
Auto: Mazda 6 GH 2,2 MZR-CD 163KM

Postprzez GofNet » 22 sty 2006, 16:39

OK. W takim razie ktoś zna zasadę działania tego ustrojstwa? Przy jakim ciśnieniu dyfuzor się otwiera lub jaka inna własność steruje jego pracą?

Pozdrawiam
..::GofNet:::..
http://download.mx3.info/mazdaspeed.exe
                           (v4.10)
_______________
q-n.pl
q-v.pl
u-q.pl
oc.gd
zb.gd
zo.gd
zu.gd
agd.gd
fiat.cc
0sy.pl
vmix.pl
2sze.pl
feryt.pl
redface.pl
newjeans.pl
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 17 lis 2004, 18:33
Posty: 1952 (0/2)
Skąd: Piotrków Trybunalski
Auto: Mazda 323 BG B6E 1,6i 8v 4/OHC

Postprzez peter » 22 sty 2006, 21:00

potwierdzam w GC tez pobiera płyn ze zbiorniczka wyrównawczego- tez to zauważyłem. Inna sprawa żeby tak nie było to przewód od chłodnicy do zbiorniczka wyrównawczego nie byłby podłączony na spodzie zbiorniczka tylko u góry (żeby przypadkiem nie zassał płynu tylko powietrze :>) chyba że w 323 jest inaczej.
Początkujący
 
Od: 28 gru 2004, 23:25
Posty: 27
Skąd: Białystok
Auto: 626 GC 2.0 i + 626 GW 1,8 i

Postprzez misiek626 » 24 sty 2006, 13:09

Skoro temat jest na czasie to ja opiszę anomalię w mojej Madzi. Problem z ogrzewniem jak pamiętam był od początku. Ostatnio wymieniłem termostat (to już trzeci w ciągu dwóch lat) ,sprawdziłem klapę sterującą ciepłym-zimnym powietrzem i nic .Nadal długo nagrzewał się silnik uzyskując tylko około 60 stopni i leciało ciepłe, a nie gorące powietrze chociaż krućce nagrzewnicy były gorące. Czyli zamulenie nagrzewki odpada i zapowietrzenie układu też. Nie mając dalszych pomysłów byłem zmuszony zasłonić szczelnie (chociaż jest to niewskazane) Jej nową chłodnicę, która jest cieńsz od popszedniej. Teraz silnik uzyskuje swoją temp. pracy i jest tylko trochę cieplej w środku. I jeszcze mam pytanko, jaka jest wydajność dmuchawy w waszych Madziach? Bo u mnie na 4 biegu dmuch ta jak np. w oplu astrze na 2.
Pozdrawiam i życzę wszystkim ciepłych chwil spędzonych w autkach szczególnie w te mroźne dni. :)
Początkujący
 
Od: 15 cze 2005, 11:00
Posty: 26
Skąd: Włodawa
Auto: Byłe Mazdy:626 GC 2.0D 86r.; 626 GD 2.0i 88r.-2 szt.; Xedos 9 2.0 '94r.

Postprzez GofNet » 25 sty 2006, 00:03

U mnie łeb urywa na czwartym biegu. Zwłaszcza na obiegu wewnętrznym. Jak przełączę na obieg zewnętrzny i otworzę drzwi, to czuję się tak, jakby ktoś w samolocie drzwi nie zanknął :). Ale częściej korzystam z trójki, bo jest znacznie cichsza i tylko trochę mniej wydajna. Jeśli na wewnętrznym jest dobrze a na zewnętrznym licho, to oczyść sobie wlot powietrza na podszybiu. Często lubią tam przebywać liście, jesienna papka, błoto i inne ustroistwa.

Pozdrawiam
..::GofNet::..
http://download.mx3.info/mazdaspeed.exe
                           (v4.10)
_______________
q-n.pl
q-v.pl
u-q.pl
oc.gd
zb.gd
zo.gd
zu.gd
agd.gd
fiat.cc
0sy.pl
vmix.pl
2sze.pl
feryt.pl
redface.pl
newjeans.pl
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 17 lis 2004, 18:33
Posty: 1952 (0/2)
Skąd: Piotrków Trybunalski
Auto: Mazda 323 BG B6E 1,6i 8v 4/OHC

Postprzez mayer » 25 sty 2006, 00:14

Gofnet –> zbiornik wyrównawczy w 100% słuzy do wyrównywania ;)
To co piszesz o pobieraniu powietrza właśnie odbywa sie przewodem który jest połączony od wlewu do chłodnicy do zbiornika wyrównawczego. W wyniku podciśnienia nic innego jak tylko płyn chłodniczy zostaje zassany do chłodnicy.jesli masz idealnie odpowietrzony układ chłodzenia i absolutnie szczelny nie zauważysz tego zjawiska , spuść troche płynu i zalej naczynie pod sam korek- przekonasz się.
mayer
W124 300TD automat
mazda 626 GE 2,0 16V
W oczekiwaniu na małego Mayerka...:))))))
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 mar 2005, 16:36
Posty: 490 (0/1)
Skąd: poznań
Auto: Mercedes W124 300TD /mazda 626

Postprzez TRIBUTE » 25 sty 2006, 10:47

Ja nie mogę zrozumieć w jaki sposób płyn ze zbiornika wyrównaczego zostaje zassany do chłodnicy.
Korek chłodnicy ma sprężyne która dociska uszczelkę .Widocznie coś pominołem w myśleniu. <glupek2>
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 gru 2004, 21:58
Posty: 237
Auto: Xedos CA KF '96

Postprzez misiek626 » 25 sty 2006, 11:33

GofNet napisał(a):Jeśli na wewnętrznym jest dobrze a na zewnętrznym licho,

Tak i tak jest licho. :(
Początkujący
 
Od: 15 cze 2005, 11:00
Posty: 26
Skąd: Włodawa
Auto: Byłe Mazdy:626 GC 2.0D 86r.; 626 GD 2.0i 88r.-2 szt.; Xedos 9 2.0 '94r.

Postprzez sołtys » 25 sty 2006, 12:01

Korek chłodnicy ma sprężyne która dociska uszczelkę .Widocznie coś pominołem w myśleniu. głupek


i jeszcze mniejszej średnicy płytkę w srodku która działa na odwrót czyli otwiera się jak jest podciśnienie i zasysa płyn poogłądaj sobie dokłądnie korek.
Forumowicz
 
Od: 20 lip 2005, 16:56
Posty: 1241
Skąd: Polanka Wielka
Auto: Focus I TDCi

Postprzez GofNet » 25 sty 2006, 12:01

mayer napisał(a):To co piszesz o pobieraniu powietrza właśnie odbywa sie przewodem który jest połączony od wlewu do chłodnicy do zbiornika wyrównawczego.
Pobieranie i wypuszczanie powietrza odbywa się przez dwa zaworki w korku chłodnicy (czyt. MAZDA 323 – Reguluję i naprawiam – Dieter Korp, strona 60).
W/g mnie po uzyskaniu odpowieniego ciśnienia i wyzbyciu się powietrza z chłodnicy nadmiar płynu chłodzącego (do uzyskania właściwego ciśnienia) uchodzi tą rurką do zbiorniczka wyrównawczego. Mógłbym napisać, że przy podciśnieniu tą samą rurką powraca do układu, ale jak na razie nie wierzę w tę drugą część zdania. Będzie cieplej, to zapuszczę żurawia i będę wiedział dokładnie. Teraz snuję (co do drugiej części zdania) wyłącznie domysły.
misiek626 napisał(a):Tak i tak jest licho.
<czytaj> Ogrzewanie a rura doprowadzająca powietrze do nagrzewnicy. – W 626 też chyba jest...
Zerknij jeszcze na system klapek. Może któraś się nie domyka/odmyka i powietrze gdzieś ginie/nie przelatuja w całości.

Pozdrawiam
..::GofNet::..
http://download.mx3.info/mazdaspeed.exe
                           (v4.10)
_______________
q-n.pl
q-v.pl
u-q.pl
oc.gd
zb.gd
zo.gd
zu.gd
agd.gd
fiat.cc
0sy.pl
vmix.pl
2sze.pl
feryt.pl
redface.pl
newjeans.pl
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 17 lis 2004, 18:33
Posty: 1952 (0/2)
Skąd: Piotrków Trybunalski
Auto: Mazda 323 BG B6E 1,6i 8v 4/OHC

Postprzez tomekrvf » 25 sty 2006, 12:09

GofNet napisał(a):Mógłbym napisać, że przy podciśnieniu tą samą rurką powraca do układu, ale jak na razie nie wierzę w tę drugą część zdania

Tak działa ten układ. W korku chłodnicy masz dwa zawory- nadciśnieniowy na około 1.1 bar i podcisnieniowy 0koło 0.05 bar. Jak stygnie silnik ciecz jest z powrotem zasysana ze zbiornika do silnika
Full Time 4WD
VTR 1000F
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 gru 2003, 19:51
Posty: 1965 (0/1)
Skąd: Warszawa
Auto: Galant 2.5V6
VTR1000F
Alfa 147

Postprzez GofNet » 25 sty 2006, 13:01

tomekrvf napisał(a):W korku chłodnicy masz dwa zawory- nadciśnieniowy na około 1.1 bar i podcisnieniowy 0koło 0.05 bar. Jak stygnie silnik ciecz jest z powrotem zasysana ze zbiornika do silnika
Czyli wszystko jasne – więc nie będę tego sprawdzał... Czyli trzeci zawór (zapewne podwójny) musi być również przy samej rurce, aby ciągle płyn nie dostawał się do zbiorniczka wyrównawczego.

Pozdrawiam wszystkich
..::GofNet::..
http://download.mx3.info/mazdaspeed.exe
                           (v4.10)
_______________
q-n.pl
q-v.pl
u-q.pl
oc.gd
zb.gd
zo.gd
zu.gd
agd.gd
fiat.cc
0sy.pl
vmix.pl
2sze.pl
feryt.pl
redface.pl
newjeans.pl
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 17 lis 2004, 18:33
Posty: 1952 (0/2)
Skąd: Piotrków Trybunalski
Auto: Mazda 323 BG B6E 1,6i 8v 4/OHC

Postprzez mayer » 25 sty 2006, 16:34

Gof.. Jak sobie wyobrażasz zasysanie powietrza do układu chłodzenia???? Albo coś żle przeczytałeś albo ktoś totalną bzdure napisał.
mayer
W124 300TD automat
mazda 626 GE 2,0 16V
W oczekiwaniu na małego Mayerka...:))))))
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 mar 2005, 16:36
Posty: 490 (0/1)
Skąd: poznań
Auto: Mercedes W124 300TD /mazda 626

Postprzez Grześ » 25 sty 2006, 18:51

Cześć
Nie wiem jak jest w Waszych autkach i jakie " zakrętki macie na zbiorniku wyrównawczym". W Xedosie jest tylko kapsel ze wskaźnikiem poziomu. Płyn na pewno " wędruje" w obie strony a można to bardzo łatwo zaobserwować, wystarczy sprawdzić tym wskaźnikiem jaki jest poziom płynu wtedy gdy silnik jest gorący a potem znowu kiedy ostygnie.
Pozdrawiam i podaję podobny temat http://forum.mazdaspeed.pl/viewtopic.ph ... e%B3nianie
Pozdrawiam
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 kwi 2005, 18:59
Posty: 89
Skąd: Skarbimierz
Auto: Xedos 6 2.0 1996r

Postprzez GofNet » 26 sty 2006, 00:21

mayer napisał(a):Jak sobie wyobrażasz zasysanie powietrza do układu chłodzenia?
Też pytanie! Przez zawór podciśnieniowy w korku, który wpuszcza powietrza przy podciśnieniu większym, niż 0,09 bara. Tego chyba nie trudno sobie wyobrazić.
mayer napisał(a):Albo coś żle przeczytałeś albo ktoś totalną bzdure napisał.
Zerknij do książki MAZDA 323 – Reguluję i naprawiam – Dieter Korp, strona 60. Natomiast (jak się już na zawsze wyjaśniło) przez rurkę zasysa/wypuszcza płyn chłodzący z/do zbiorniczka wyrównawczego.

Zapewne są jakieś przyczyny, dla których producent pojazdów marki Mazda wprowadziła taki zawór podciśnieniowy. Ja zawsze jak zaglądam do chłodnicy mam płynu tuż pod szyjkę, ale nie pod korek. Nawet jak doleję, to i tak mam po przejechaniu się i ostygnięciu pod szyjkę. Ale nigdy mniej. Może jednak jest powód, dla którego musi być trochę powietrza u góry, które akurat jest wpuszczane przez w/w zawór.

Peace

Pozdrawiam
..::GofNet::..
http://download.mx3.info/mazdaspeed.exe
                           (v4.10)
_______________
q-n.pl
q-v.pl
u-q.pl
oc.gd
zb.gd
zo.gd
zu.gd
agd.gd
fiat.cc
0sy.pl
vmix.pl
2sze.pl
feryt.pl
redface.pl
newjeans.pl
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 17 lis 2004, 18:33
Posty: 1952 (0/2)
Skąd: Piotrków Trybunalski
Auto: Mazda 323 BG B6E 1,6i 8v 4/OHC

Postprzez mayer » 26 sty 2006, 00:34

Gof – dyskusja to zaden WAR ;)
płynu w chłodnicy masz dokładnie do poziomu przewodu przelewowego. Zakładając ze jest idealnie odpowietrzony. Gdyby dochodziło tak jak piszesz do zasysania powietrza prowadziłoby to do permanentnego zapowietrzania układu chłodzenia. To co piszesz o zaworku i zasysaniu oczywiście jest absolutna prawdą ale płynu a nie powietrza.
Pogratulowac dociekliwości ;)
mayer
W124 300TD automat
mazda 626 GE 2,0 16V
W oczekiwaniu na małego Mayerka...:))))))
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 mar 2005, 16:36
Posty: 490 (0/1)
Skąd: poznań
Auto: Mercedes W124 300TD /mazda 626

Postprzez prokopcio » 26 sty 2006, 01:30

Witam. Dołączę się do tematu.

W moim "nowym" xedosie też było tak, że ogrzewanie działało tylko powyżej 2000rpm i to słabiótko :( – z tego tematu wyczytałem, że to zapowietrzenie układu....

Stwierdzenia:
1. w serwisie poprzedniemu właścicielowi(właścicielce) nie odpowietrzyli układu po wymianie płynu (nie czytają forum ;) ).
2. układ sam się nie odpowietrzył – zmieściłem ok.pół litra do chłodnicy pod korek mimo, że w zbiorniczku było max :| .
3. ogrzewanie działa już po kilku minutach nawet na minimalnych obrotach :) .
4. po pierwszym uruchomieniu zimnego silnika po odpowietrzeniu/dolaniu płynu włączył się prawie natychmiast wentylator ale tylko raz :| (nigdy tego nie robił).
5. ogólnie to na mocno rozgrzanym silniku i tak powietrze jest tylko ciepłe a ja chcę gorące !<diabel>
6. przy wybraniu nawiewu na szybę leci całkiem zimne powietrze przez środkowy wylot niezależnie od ustawienia temperatury (klima wyłączona) :| <balwan>
Autko na sprzedaż !
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2006, 09:35
Posty: 213
Skąd: Grodków
Auto: MX6 (MazdaXedos6) ;–)

Postprzez GofNet » 26 sty 2006, 02:23

mayer napisał(a):płynu w chłodnicy masz dokładnie do poziomu przewodu przelewowego.
Pogratulowac dociekliwości
Mimo wszystko bym polemizował :).
Jak wiadomo układ chłodzenia w Mazdach jest ciśnieniowy. Panuje tam nadciśnienie 0,7-1,05 bara w celu znaczącego zwiększenia temperatury wrzenia płynu. Jeśli tak jest (a tak właśnie jest), to układ chłodnica – zbiorniczek wyrównawczy nie może działać na zasadzie przelewowej. Musi tam być zaworek, który przy określonym ciśnieniu otwiera "właz" i przepuszcza "mrówki" do/ze zbiorniczka wyrównawczego.

Nie ulega wątpliwości, że płyn przedostaje się do zbiorniczka wyrównawczego, gdy osiągnie poziom korka od chłodnicy. Wtedy zaworek w korku blokuje się i nie wypuszcza już powietrza (bo go już tam nie ma), zaś nadmiar cieczy wywołany wzrostem temperatury (większa objętość cieczy) oraz ciśnienia dostaje się do zbiorniczka wyrównawczego. To jest fakt oczywisty i zrozumiały. Nurtujące jest jednak to, w jaki sposób powraca do układu? Ooooczywiście wiem, że przez wężyk, ale na jakiej zasadzie?

Wiemy, że musi zostać zassany ze zbiorniczka wyrównawczego do układu chłodzenia. Może się to stać wyłącznie w chwili, gdy w układzie zapanuje podciśnienie, czyli w momencie stygnięcia cieczy chłodzącej. Wiemy również, iż przy panującym w układzie chłodzenia podciśnieniu rzędu 0,09 bara uruchamia się zawór w korku chłodnicy, wpuszczając do układu powietrze z zewnątrz. Nie doprowadza to oczywiście do zapowietrzenia układu, bo powietrza przybywa u góry a nie u dołu układu. A to z dołu chłodnicy schłodzony płyn idzie na silnik, zaś do ostudzenia napływa do chłodnicy u jej góry. Poza tym szczelny i prawidłowo funkcjonujący układ chłodzenia sukcesywnie sam się odpowietrza. Wynika więc z tego, iż ciecz ze zbiorniczka wyrównawczego jest zasysana przy podciśnieniu panującym w układzie chłodzenia rzędu 0,01 – 0,09 bara. Innej możliwości nie widzę.

Pozdrawiam
..::GofNet::..
http://download.mx3.info/mazdaspeed.exe
                           (v4.10)
_______________
q-n.pl
q-v.pl
u-q.pl
oc.gd
zb.gd
zo.gd
zu.gd
agd.gd
fiat.cc
0sy.pl
vmix.pl
2sze.pl
feryt.pl
redface.pl
newjeans.pl
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 17 lis 2004, 18:33
Posty: 1952 (0/2)
Skąd: Piotrków Trybunalski
Auto: Mazda 323 BG B6E 1,6i 8v 4/OHC

Postprzez mayer » 26 sty 2006, 09:27

GofNet napisał(a):nadmiar cieczy wywołany wzrostem temperatury (większa objętość cieczy) oraz ciśnienia dostaje się do zbiorniczka wyrównawczego. To jest fakt oczywisty i zrozumiały. Nurtujące jest jednak to, w jaki sposób powraca do układu?


sam sobie odpowiedziałeś. Ostudzenie płynu np po wyłączeniu silnika powoduje spadek objetości a co za tym idzie powstanie podciśnieniaw układzie --> otwarcie zaworka podciśnieniowego w korku chłodnicy --> zassanie płynu z naczynia wyrównawczego.
mayer
W124 300TD automat
mazda 626 GE 2,0 16V
W oczekiwaniu na małego Mayerka...:))))))
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 mar 2005, 16:36
Posty: 490 (0/1)
Skąd: poznań
Auto: Mercedes W124 300TD /mazda 626

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6