- Wstęp – czyli nie bójmy się naszej Mazdy
- Doprowadzenie powietrza i układ recyrkulacji spalin (EGR)
- Turbosprężarka
- Niesprawności układu doprowadzenia powietrza(częste przypadki)
- Układ podciśnienia (sterowania)
- Test przelewowy wtryskiwaczy – teoria i praktyka
- Układ paliwowy czyt. wspólna szyna (Common Rail)
- Czujniki
- Tabele kodów – błędy DTC
- Czujnik ciśnienia doładowania
- Czujnik ciśnienia paliwa
- Przepływomierz z zabudowanym czujnikiem temperatury powietrza dolotowego(MAF/IAT sensor)
1. Wstęp
Często dzieje się tak ze po zakupie mazdy wyrzucając mase pieniędzy zaczynaja się problemy i przychodzi zastanowienie dlaczego nie kupilem niemca, francuza, tylko to japońskie cholerstwo. Rzetelnych serwisow malo, malo kto się zna na tym a i polecani fachowcy przez innych sa w odległości rzedu 500 km co już człowieka zniecheca. Jedna ciekawostka: u mechanikow jak usłyszą mazda to albo nie chca się brac za to auto, albo kroja do bolu delikwenta z kasy w mysl zasady „stac Cie na to, to placz i plac” a o pomocy przez telefon lub chociażby jakimkolwiek naprowadzenie na usterke mozecie zapomnniec. Co jest zauważalne wszyscy od razu pompy, wtryskiwacze do wymiany. Jest to zastanawiające /mnie to przynajmniej zastanowilo/, dlaczego taki producent jak mazda wypuszcza auta z takim kiepskim układem wysokiego ciśnienia??
Nie bojmy się mazd, system wtrysku Common Rail nie jest rzecza skomplikowana a zasada jego dzialania jest identyczna czy to będzie peugeot czy renault czy mazda. Roznice sa tylko w osprzecie /rozni producenci bosch,denso,delphi/
90% usterek w silniku CR jest spowodowanych w układzie doprowadzenia powietrza a 10% to jest wina układu paliwowego. Po co wyciągać wtryskiwacze, zawozic do „fachowcow” w celu sprawdzenia, wystarcza cztery menzurki, troche wyobrazni i już mamy gotowy wynik. Bez ingerencji w silnik, szybko i pewnie.
2. Doprowadzenie powietrza i układ recyrkulacji spalin (EGR)
Układ doprowadzenia powietrza jest zbudowany z większej ilości elementow niż układ paliwowy Ja się ich naliczyłem mniej wiecej 7 /bez czujnikow i elementow nastawczych, nie wspominając o pompie podciśnieniowej wraz ze wszystkimi przewodami i filtrami/, natomiast układ paliwowy filtr, pompa wysokiego ciśnienia, szyna wyskiego ciśnienia, wtryskiwacze. Układ doprowadzenia można podzielic na czesc „zimna” i „goraca” Do zaworu EGR dochodzi czesc zimna i goraca dalej jest już mieszana.
Jak z rysunku widac zimne „swieze powietrze” jest zasysane do obudowy filtra powietrza (1), po przefiltrowaniu przez filtr powietrza przechodzi przez masowy przepływomierz powietrza (2) w ktorym zabudowany jest czujnik temperatury powietrza /IAT No.1/. Nastepnym elementem na drodze naszego powietrza jest turbosprezarka (4), lub jak kto woli jej zimna czesc czyli kompresor /turbosprezarka o zmiennej geometrii kierownic, producent IHI, model VJ32/ . Z turbosprężarki powietrze jest tloczone do chlodnicy powietrze-powietrze /intercooler/ (5), gdzie na wylocie mamy zabudowane dwa czujniki. Temperatury powietrza doładowanego (31)/IAT No.2/ i czujnik ciśnienia doładowania (32)/boost sensor/ z którego wychodzące napiecie 0,2-4,8V caly czas informuje sterownik /PCM/ o ciśnieniu jakie podaje turbosprezarka, ale do czasu nim nasze powietrze trafi do silnika musi się jeszcze „troche pomęczyć” ma na swojej drodze przepustnice na kolektorze dolotowym sterowana dwupolozeniowym siłownikiem (26) sterowanym elektrozaworami lub jak ktos woli solenoidami (24)(25) Przy wolnych obrotach przepustnica przymknieta na 30% po dodaniu gazu otwarta na 100%. W koncu dochodzimy do głównego winowajcy wszelkich zanieczyszczen w kolektorze ssacym, terkotan, nieszczelności, spadkow mocy, czyli zaworu EGR (6). Zawor EGR odpowiada za wytworzenie mieszanki powietrza i spalin (725-2500 obr/min) dozownie to odbywa się pod nadzorem sterownika /PCM/.
Po stronie spalin jak na rysunku widac zaznaczone czerwonymi strzałkami, spaliny rozchodza się na czesc goraca turbosprężarki i na zawor EGR. Po drodze do zaworu spaliny zostaja schłodzone w chlodnicy ciecz-spaliny (7). Na komende sterownika zostaja przesterowywane elektrozawory (27)(28)(29). Jak to się odbywa napisze troszke pozniej
Podcisnienie dźwiga do gory membrane (2) pokonując opor sprężyny (1) Do membrany przymocowany jest trzpien (3) razem z grzybkiem zaworu (5) Unosząc się powoduja przeplyw spalin do kolektora ssacego. Strzalka niebieska oznacza podcisnienie a czerwona spaliny. System kontroli samego zaworu /unoszenie lub opadanie/ odbywa się za pomoca trzech elektrozaworow. Strzalka niebieska oznacza podcisnienie, strzalka czerwona wentylacje. Nie jest on zbytnio skomplikowany zawor (1) i (3) posiadaja po dwa krocce (2) trzy. Na rysunku jest układ kiedy podawane jest podcisnienie na zawor EGR Otwiera się zawor nr (1) na zaworze (2) krociec którym jest wentylowany zawor EGR jest zamkniety zawor (3) rozcina podcisnienie od wentylacji i tez jest zamkniety, wówczas cale podcisenienie idzie na zawor EGR. Co się dzieje gdy zawor (1) się zamyka na (2) otwiera się krociec do wentylacji i otwiera się zawor (3) ? Caly układ się wentyluje, czyli zawor EGR się zamyka, gdyby nie było układu wentylującego zawor EGR zostalby caly czas otwarty. Aby zawor EGR mogl plynnie sie otwierac i zamykac zawor (2) zasilany jest pradem taktujacym. Mamy wiec winowajce kiedy czasami slychac brzeczenie elektrozaworu. Co to jest czujnik położenia zaworu(6) ? Jest to opornik o zmiennej oporności informujący sterownik o aktualnym położeniu zaworu . Żeby uciac spekulacje w stylu ja mam a ja nie mam czujnika położenia mazdy 6 z początku produkcji nie mialy czujnika. Odczep spalin do zaworu EGR jest z kolektora wydechowego przed turbina, czyli otwarcie sie zaworu EGR powoduje spadek cisnienia spalin na turbinie a tym samym spadek cisnienia powietrza doladowanego Ale to jeszcze nie koniec nasze powietrze a właściwie mieszanka powietrze-spaliny ma na samym koncu uklad zawirownia powietrza. Jest to nic innego jak praca silnika albo na 4 zawory ssace lub 8. Sa to zamontowane 4 przepustnice na wspolnej osce, którymi steruje siłownik przykrecony z boku kolektora ssacego. Umiejscowiony jest pod siłownikiem dwupołożeniowym sterującym przepustnica na wlocie do kolektora ssacego.