U mnie regulacja też się zacięła. Podkusiło mnie obniżyć fotel do dołu i już tak został – masakra!!!!
Spędziłem kilka ładnych godzin na grzebaniu w fotelu i udało mi się w miarę to zreperować. Postanowiłem zamieścić na forum krótką fotorelację żeby ktoś inny nie narozbierał niepotrzebnych elementów tak jak ja to zrobiłem;)
Sprawa dotyczy pokrętła od regulacji siedziska pasażera. Pokrętła są dwa, z tego co widzę psuje się raczej te drugie. Budowa obydwu jest jednak podobna. A więc do dzieła:
1. Na początek zdejmujemy same pokrętła. Aby to zrobić wyciągamy śrubokrętem metalowe zawleczki i wyciągamy pokrętła. Pokrętła demontujemy obydwa, bo będziemy zdejmować całe siedzisko.
Widok na metalową zawleczkę2. Z tylnej dolnej części fotela, odczepiamy poszycie. Ale tylko te dwie wsuwki zaczepione na linkach! reszty poszycia nie ruszamy.
3.Odczepiamy od siedziska fotela kable z czujnikiem(nie ma potrzeby ich rozłączać) i odkręcamy 4 śruby od spodu fotela, którym siedzisko przymocowane jest do szyn.
4. Teraz zdejmujemy siedzisko i odrzucamy gdzieś daleko żeby nie przeszkadzało.
5. Teraz widać już, że cylinderki z całym mechanizmem są zamontowane na metalowe pazurki. Pierwsze pokrętło ma 4 pazurki, drugie 3. Bierzemy się zatem za te, które nam się popsuło i odginamy pazurki śrubokrętem. Bez obaw, nie powinny się połamać.
6. Teraz wyciągamy cały cylinderek i zastanawiamy się jak właściwie to działało(Polecam zrobić kilka fotek żeby potem wiedzieć co do czego). Zauważmy, że w cylinderku są dwie sprężyny, które na końcach są zagięte. Otóż gdy siedzimy na fotelu, sprężyny są rozprężone i blokują się na ścianie cylinderka. Przez co pod wpływem naszego ciężaru pokrętło nie odkręca się a siedzisko nie zjeżdża w dół. W momencie jak zaczynamy kręcić pokrętłem to metalowy, obrotowy rdzeń zaczepia o jeden z końców sprężynki i powoduje jej sprężenie czyli jej średnica robi się mniejsza i nie blokuje się już na ściankach cylinderka. Jak kręcimy w drugą stronę, rdzeń zaczepia o drugi z końców sprężyny i znowu możemy kręcić. A co jak sprężyna pęknie i nie ma jednego z zagiętych końców? No właśnie efekt jest taki, że w jedną stronę można kręcić a w drugą już nie. I nie radzę próbować nikomu na siłę bo prędzej połamią się plastikowe zębatki w pokrętle niż się to ruszy. Ktoś zapyta: to po co da druga sprężyna? Moim zdaniem tylko dla wzmocnienia siły tej pierwszej. W przednim pokrętle siły nacisku ze strony kierowcy są mniejsze i tam jest tylko jedna sprężyna. Tak to wygląda moim zdaniem. Jakiś japończyk sprytnie to wymyślił;)
Całość z zamontowaną zębatką.Cylinderek z góry a w nim obrotowy rdzeń na metalowej osi.Sprężynka – przyczyna całego zamieszania.Rdzeń po wymontowaniu.7. Jeżeli nie mamy drugiej sprężyny to bierzemy tą złamaną i zaginamy tak, żeby zgięcia były w tym samym miejscu co w tej pierwszej. Ja tak własnie zrobiłem ale po kilku tygodniach od naprawy, siedzisko zaczęło odrobinkę obniżać się podczas siadania na fotel. Trzeba podkręcać sobie pokrętłem ta odrobinkę spowrotem do góry. Podejrzewam, że z całkiem nową sprężynką już by tego nie było.
8. Składamy wszystko do kupy. Mój sposób jest taki: naciągam pierwszą sprężynę na metalowy rdzeń, wsuwam rdzeń do cylinderka i ściągam sprężynę do środka cylinderka. Potem robię to samo z drugą. Nie jest to łatwe, mi zajęło około godziny;) Obydwie sprężyny powinny tak leżeć, żeby zagięcia się pokrywały, a przynajmniej ja tak to zmontowałem i działa.
9. Jak już zmontujemy cylinderek to wsadzamy go na miejsce. Trzeba pamiętać, że zębatka musi zazębić się z ząbkami ukośnej, metalowej listwy zamocowanej na szynie, aby to zrobić podczas wsadzania trzeba trochę nacisnąć tak by ta zębata listwa trochę się ruszyła (zasymulować siadanie pasażera na fotelu).
10. Dalej to już jak logika nakazuje. Jeżeli będą problemy z przykręceniem 4 śrób mocujących to można spróbować obniżyć fotel przednim pokrętłem – powinno trochę pomóc.
I to tyle. Morał z tej naprawy jest krótki i niektórym znany:
jak masz 12 letni samochód to nie ruszaj czego nie musisz bo zepsujesz;)Pozdrawiam wszystkich i zachęcam do umieszczania swoich fotorelacji.